Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 38, 39, 40   >>
23 besök senaste veckan (328427 totalt)
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Okej nu var de länge sen jag skrev här man de är för att de har varit mkt annat sista tiden och jag har inte gjort så mkt på bilen.

Men ett projekt jag har framför mig är att förlänga rattstången för ja har tänkt flytta bak förarstolen lite.

Ja kommer behöva förlänga rattstången runt 1dm och undrar hur man kan göra de på bästa sätt?

Funderar på att slå 2 flugor i en smäll och kanske montera en sån här samtidigt men funkar dom bra? Nån speciell modell man ska köpa isåfall?

http://www.styling4u.se/p/qsp-steering-rack-quickener.html

Såhär set rattstången ut på bilen, känns som de borde vara enklast att förlänga den i skarven som sitter där den går in i huset som håller ratten som jag har delat på sista bilden




_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Har en exakt sån steering quickener till salu för en tusenlapp om du är intresserad.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



är det bara runt en decimeter så är det ju enkelt å sätta en distans mellan navet å ratten bara

_________________
Mattias Holmgren
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
miarpe skrev:
Har en exakt sån steering quickener till salu för en tusenlapp om du är intresserad.

De kan helt klar vara intressant! Vad är det för utväxling på din?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
MattiasH skrev:
är det bara runt en decimeter så är det ju enkelt å sätta en distans mellan navet å ratten bara

Jo de är ett alternativ men jag kör fortfarande med org ratt och blir de inte lite krångligt med distans till de? Den sitter på axel med splines och en bult.

Sen skulle ja gärna få den lite med direktstyrd då man måste ratta väldigt mkt nu

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152



Tycker verkligen du ska skaffa en annan ratt! Kommer ge en helt annan känsla plus att det ser väldigt bra ut också! Borde dessutom gå att fixa en distans relativt lätt till en sådan också. Sen är det lite mer "supertouring" med racingratt

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



Bra tillfälle att byta ratt då, tar du en vanlig 95mm djup ratt och rattnav till det så brukar det bygga typ en decimeter bakåt från original.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Ja de kanske är som ni säger bäst och enklast att bara byta till en eftermarknadsratt Men vilken diameter ska man sikta på att ha på ratten isåfall?

Måste bara få lägga upp en ganska häftig bild på bilen i brist på byggbilder


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Riktigt najs bild!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 59



Välkommen hem till mig om du vill bilda dig en uppfattning om olika eftermarknadsrattar i 9000. Om du inte köpt verktyg än, så kan du kika in verktygsbodens grejjer också

_________________
Konrad Söderholm.
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Konrad skrev:
Välkommen hem till mig om du vill bilda dig en uppfattning om olika eftermarknadsrattar i 9000. Om du inte köpt verktyg än, så kan du kika in verktygsbodens grejjer också

Tack ja kommer gärna förbi nån dag och provar lite!

Ja har lite verktyg men blir att fylla på eftersom, ska kolla in verktygsboden! Dom har ju mkt fina saker

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Mkt annat på gång just nu men jag fixar lite med bilen när de finns tid över

De jag har hunnit med är att flytta bak lite saker i motorrummet, vätskebehållare och batteriet sitter numera i baksätet


Jag har även flyttat bak och ner stolarna för att få mer vikt bakåt, ska bli kul att väga den och se hur balansen är nu


Men jag har ett litet problem eller vad man ska kalla det med framvagnen, tycker de här riktiga bettet saknas i fram när man vrider på ratten för att svänga, den känns inte riktigt så alert som jag vill. Jag har ganska mkt camber och caster, vet inte ifall man kan labba med cambern för att få till de eller ifall de beror på nå annat? Kan för mkt camber ge de problemet? Eller kan de bero på toe?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är ganska mycket? (caster och camber)

Har du tå-in eller ut?
Och hur mycket?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Vad är ganska mycket? (caster och camber)

Har du tå-in eller ut?
Och hur mycket?

3 grader camber, runt 5-6 grader caster och lite toe in, 2mm på 17" fälg

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



Mycket nyfiken på vad det kan beror på!!

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Testa gå på tå-ut fram, tex 2 till 6mm.

Mer caster, är det möligt?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



_aero skrev:
fuling skrev:
Vad är ganska mycket? (caster och camber)

Har du tå-in eller ut?
Och hur mycket?

3 grader camber, runt 5-6 grader caster och lite toe in, 2mm på 17" fälg


Hur ser det ut bak?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



fuling skrev:
Testa gå på tå-ut fram, tex 2 till 6mm.

Mer caster, är det möligt?


Håller med om att lite toe out fram är värt att prova. Upplever min bil som död i instyrningen med toe in, mycket lättare att känna greppet i framdäcken med toe out och därmed hitta greppet och få bilen att styra in.

-3 grader camber är nog rätt vettigt.

Hur ser dina bärarmsvinklar ut, nedre bärarmen ska helst peka nedåt eller iaf inte uppåt? När min bil var förmycket sänkt så upplevde jag att den rollade och sen bara hasade i framvagnen. Blev betydligt bättre med lite höjd framvagn då den är styvare initialt och inte tappar camber lika snabbt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



_aero skrev:

Men jag har ett litet problem eller vad man ska kalla det med framvagnen, tycker de här riktiga bettet saknas i fram när man vrider på ratten för att svänga, den känns inte riktigt så alert som jag vill. Jag har ganska mkt camber och caster, vet inte ifall man kan labba med cambern för att få till de eller ifall de beror på nå annat? Kan för mkt camber ge de problemet? Eller kan de bero på toe?


Hur ser viktfördelning fram/bak ut?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Testa gå på tå-ut fram, tex 2 till 6mm.

Mer caster, är det möligt?

Jo ja kan prova lite toe ut

Caster är maxad, kanske går att få max en grad till ifall jag bygger om endel.

Jag mätte upp framvagnen lite snabbt så måtten kanske inte stämmer exakt men på ett ungefär.

3,5 grader camber var de fram

Svänger jag 1/4 varv med ratten får ja +0,6 och -0,7 grader camber på ytter respektive innerhjulet. Ett halvt rattvarv ger +0,9 respektive -1,6

Såhär ser måtten ungefär ut i framvagnen


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
MaZ skrev:
_aero skrev:
fuling skrev:
Vad är ganska mycket? (caster och camber)

Har du tå-in eller ut?
Och hur mycket?

3 grader camber, runt 5-6 grader caster och lite toe in, 2mm på 17" fälg


Hur ser det ut bak?

Minns inte exakt, kanske -2 grader camber och jättelite toe in

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 38, 39, 40   >>
23 besök senaste veckan (328427 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande