Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 291, 292, 293 ... 501, 502, 503   >>
74 besök idag (2500176 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Nu är det dags att visa en annan sak som hänt med bilen.

I April så lastade jag den och körde iväg karossen i några veckor.


Tajt.. trots mina smala vinterhjul så blev det däck gnissel vid lastning, fälgarna klarade sig precis.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Framme, någon som känner igen byggnaden



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
niceemil
köping
Här sen Jun 2015
Inlägg: 6



KBT?

_________________
Emil sjöberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
niceemil skrev:
KBT?


Rätt thumbs up

Här kommer den opixlade bilden som avslöjar vad som står på bilen bakom



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
I december pratade vi bur båge och jag hade ringt olika företag om dom kunde bygga det i min bil.

Fick bara tag i 2st som kunde montera båge i min bil och bästa samt även billigaste verkade vara KBT Safety

Han bygger ju då även i chrome moly och har byggt i andra aluminium karosser som Corvette och Camaro.

Problemet var att vintern är då han har som mest att göra, så när jag ringde i december så var han full bokad fram till slutet av April

Han bad mig dock ringa igen efter nyår för att se om det kommit in någon lucka innan april.

Så slutet på sid 242 den 16 december avslutade jag detta prat med denna bild:




Så nu är jag tillbaka med vad som hände angående detta

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
I januari så ringde jag igen, men det hade inte kommit in något återbud så vi bokade in bilen i april efter påsk.

Så 18 april lämnade jag in bilen, här parkerad i förvarings hallen.





Här en bild på en liten del av produktions hallen på 2 av 5 bilar som stod där.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
2 veckor senare så var bilen klar

thumbs up
















_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Poppo är grym på burar.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41503

Forumägare
Forumägare

Snyggt!

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Poppo berömde Audi aluminium karossen, han tyckte det var en hård, fin och stabil konstruktion så det var inga problem med att fästa plattorna för buren och få det hållbart.

Det var ljusår bättre än Corvette/Camaro karosser som dessutom är en blandning av stål, aluminium och plast, dessa kräver att det svetsas in stora förstärkningar inuti trösklar m.m. för att ha något att fästa buren i.


Det blev en limmad, hopnitad och bultad platta med mutter stycken i som bur bågen skruvas på.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ett problem Poppo märkte innan bur bygget var att när vi mätte in vart bältes strävan skulle sitta så såg vi att urtagen vid axlarna i Recaro SPG stolen sitter för långt ner för mina axlar !?
så jag måste köpa ny stol

Det är ju bara en låg slits för axel bältena i SPG stolen thumbs down




Men en garage kompis har Sparco Evo 2 i sin Porsche som jag test satt och där är det ju höga hål så den passar bra för olika långa personer.





Så det blev till att köpa nya stol för 6k..





Här jämförelse mellan gamla Recaro mot nya Sparco
och då är ju mina axlar högre upp än hålen i Recaro stolen.







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



har aldrig förstått varför Recaro har hålen så. endå så är de "hans anpassade".

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ja man undrar ju om det någon som heter Hans i ledningen med hängande axlar som dom gjort stolarna efter ?


Men det blev lite jobb att montera dit Sparco stolen, för den är mycket bredare fram än bak på utsidan?
Alla andra stolar jag använt så är dom raka på utsidan men inte här, så stolsfästena gick ju inte bara att bulta dit i bilen utan det blev en del jobb..
Dels fick jag helt ta bort mina skjutfästen för stolen och sedan ta mina andra extra aluminium fästen av största modellen, sen borra och slipa ur dom ovala hålen i nederkant som dom blev ännu med ovala för att kunna bulta fast den i karossens fästen.

Jag gjorde detta på passagerar sidan så jag kunde måtta in den mot förar stolen så den hamnade i samma höjd och längd.





Sen bytte jag stolar mellan förar och passagerar sidan.

Fick sedan dra stolen max framåt i alla fästen, men den hamnade ändå typ 2cm längre bak än tidigare, men med genomslagsgummikudde under kopplingspedalen som minskar död spelet i botten med typ 4cm så fungerar det nu bra för mig med mina långa ben.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Bild på hur snett fästena sitter bultade för att passa nya stolen.

Fram nytt hål långt mot mitten och bak tvärtom långt ut.


Framskjutna.




Och gummikudden under kopplingspedalen.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sen köpte jag ett nytt 6-punkts bälte, fick bli blått Sparco förberett för Hybrid skydd.

Detta tog en del tid och klurande vart jag skulle fästa bältes öglorna, men nu sitter dom där thumbs up




På börjat injustering av axel remmarna:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sen byggdes ett stabilt kamera fäste med aluminium plåt och rör klammer.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
En annan viktig sak med bågen var att få en bra plats bakom för extra hjulen och det blev ju bra thumbs up

Test bilder.






Så sen till Gotland fick det bli så här, skav skydd på bågen och sedan spänna fast hjulen i bågen så står dom säkert och stilla.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Snyggt jobb av KBT med bågen, dom är grymma thumbs up
Men, med tanke på den antal sidor långa diskussionen för ett tag sedan om hur onödigt det är med båge i hobbyåkarbanbil så måste ju min fråga bli, varför ?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
bakmotor skrev:
Snyggt jobb av KBT med bågen, dom är grymma thumbs up
Men, med tanke på den antal sidor långa diskussionen för ett tag sedan om hur onödigt det är med båge i hobbyåkarbanbil så måste ju min fråga bli, varför ?


Nä detta var olika saker vi pratade om..

I december pratade vi infästning av 6-punkts bälte och kom fram till att bästa lösningen är en båge i min bil och detta beställde jag då..

I Januari pratade vi om krockbalken där andra tyckte jag skulle kapa bort den medans jag vill behålla den och då samtidigt pratade vi om hur vanligt det är att taket trycks in på en modern bil mot att fronten trycks in.

Så min båge köpte jag för att ha något att fästa bältet i, sen om den hjälper till om taket skulle tryckas in är bara en bonus

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



RallyQuattro skrev:
bakmotor skrev:
Snyggt jobb av KBT med bågen, dom är grymma thumbs up
Men, med tanke på den antal sidor långa diskussionen för ett tag sedan om hur onödigt det är med båge i hobbyåkarbanbil så måste ju min fråga bli, varför ?


Nä detta var olika saker vi pratade om..

I december pratade vi infästning av 6-punkts bälte och kom fram till att bästa lösningen är en båge i min bil och detta beställde jag då..

I Januari pratade vi om krockbalken där andra tyckte jag skulle kapa bort den medans jag vill behålla den och då samtidigt pratade vi om hur vanligt det är att taket trycks in på en modern bil mot att fronten trycks in.

Så min båge köpte jag för att ha något att fästa bältet i, sen om den hjälper till om taket skulle tryckas in är bara en bonus


Så uppfattade inte jag det (och jag tror fler med mig) men tack, då vet vi.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jo jag vet att det blev en del missförstånd då, men läs igen inläggen från den sidan här nedan i januari:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

Min slut kläm i det övre inlägget där var ju även detta:

Men som jag skrivit tidigare i tråden: en båge hoppas jag få dit så jag kan få dit ett 6-punks bälte.
Och att den bågen då hjälper till vid en rullning är ju bara en bonus.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 291, 292, 293 ... 501, 502, 503   >>
74 besök idag (2500176 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande