Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 28, 29, 30 >> 229 besök senaste veckan (180490 totalt) |
Du låg bakom mig på möldalsvägen i onsdags runt 8.30 tiden. Jag körde en silvrig V70 som du borde lagt märke till då mitt bilmärke och modell är en udda fågel på svenska vägar
/AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport V70N Sodi DD2 |
||
Haha ok javisst en V70 ser man fasen inte varje dag!
Du menar förra onsdagen? Det var då jag lämnade in för vevlagerbytet. |
||
Och det fanns dom som tyckte att det var onödigt när jag rekommenderade dig att byta vevlagren med dom milen på motorn... Men grattis till att du bytte i rätt tid!
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Haha minns inte vad jag sagt till dig men oavsett har jag läst på under vintern och blev riktigt skraj..!
Grejen är att inte en enda verkstad jag pratat med har fattat min oro. Bmw, Bavaria, Wölkes etc. De borde ju ändå ha ngn sorts näsa för affärer? Men icke. Bo&Jimmys var mäkta förvånade över att de var slitna överhuvudtaget. Har de levt under en sten? |
||
Jag har också läst en del under de åren jag har ägt Z4:an. Vevlager och navet till vanosen på avgassidan är det svaga på motorerna, det är för mycket spel mellan nav/hål i skivan till oljepumpen på vanosen så "öronen" på navet kan gå av med tiden. Sen är bultarna till drevet på insugssidan för löst dragna från fabrik och kan gå upp/av. Det verkar vanligt att samtliga bultar till avgas-/insugsdreven byts ut när det ändå är där och rotas.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
|
||
Använder delar av semestern till 200 mil inkörning under 3-4000rpm.
Har även jobbat vidare med lättvikts-ljudisolering för att få kärran fähig Nürburgring-resor. Som väntat gjorde isolering innanför panelerna bakom stolarna en rejäl skillnad. Allt skulle ändå demonteras pga byte av mikroswitch till belysning i bakre handskacket, lucka, tunnelkonsolpanel, diverse plastkonsoler m repor & dra kabel till GPS-antenn. Vilket helvetes jobb på flerar dagar när man trodde man hade semester! Tyskar och deras konstruktioner. Skruvarna på bilden håller endast alupanelen på tunnelkonsolen... Alla paneler ur bilen: Blev en jävla skillnad, lika mkt som isoleringen i dörrarna. Norrut: Hotell Knaust i Sundsvall - rekommenderas! |
||
|
||
Hemkommen från Norge är motorn äntligen inkörd ++.
Passande nog är 98oktan lika sällsynt som palmer i Norge så det var aldrig några fullgas/fullvarv. Och aldrig har det gått åt så lite soppa - 0.86 vid en av tankningarna! Gbg-Uppsala-Sundsvall-Klövsjö/Åre-Trondheim-Fredrikssund-Ålesund-Bergen-Kristiansand-Svinesund-Gbg. Atlantvägen var ett delmål, grann men kort. Men satan så bortskämda vi är med vårt vägnät.. det märks att det inte var länge sedan Norge var en fattig nation. Nu blir det nya belägg från Pean! Planer har börjat smidas för en Ringentripp i höst.. |
||
Alcantararatt på plats, mysigt.
...samt ett paketinnehåll från Pean Sweden, XP8 runtom denna gång. Fräsch vätska. Tänkte även förbättra ventilationen en smula, dock utan att ta till slangar etc. |
||
|
||
Kan rekommendera en kille i "Jönköping" som jag lät renovera min vanos hos just pga uppglappet av hålen till oljepumpen. Min glappade så det kunde höras mellan 2-3000rpm. Givetvis så renoveras alla slitagedelar och inte bara glappet till hubben. Skruvarna till avgas-/insugsdreven byttes även till 12.9 ist för 8.8 och det finns många där dessa skruvar skjuvats av på. Jag passade på att byta även dessa. Samuel 070-5176478 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Tack för tipset, det blir vintermecket (tillsammans med KW V3 montering).
Har inget vanos-rassel än men jag vet att det aldrig är bytt så varför inte! |
||
Låter som ett lagom vintermek. Här är vad som görs med vanosen förövrigt: - total isärplockening med rengörning - Nya packningar i hela enheten - Renoverade drev (byta nållager) - Ny oljepump med mindre hål för minskat glapp och skrammel - Samt byte av de ökända kamskruvarna. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tack för tipsen.
Slänger ut en fråga till alla S54-kunniga här, Bo&Jimmys hällde i och rekommenderar Motul 8100 10w-60 (istället för Castrol TWS). Ngn som skulle protestera högljutt? Har googlat men inte hittat ngt katastrofalt om den. |
||
Det är bara anala personer som vägrar hälla i annat än Castrol TWS i en S54, det är ingen mirakelolja. Enda anledningen att BMW rekommenderade den var $$$. Nu är det ett annat märke som är det bästa tydligen. Åter igen $$$.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Håller med Westersund här, det kommer funka finfint, nu har BMW gått över till Shells olja utvunnen ur gas för mindre orenheter.
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4M Coupe -06 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 28, 29, 30 >> 229 besök senaste veckan (180490 totalt) |