Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 58, 59, 60 >> 474 besök senaste veckan (289390 totalt) |
Kul att du gillar tråden! Jag kör -3.5gr Camber fram och 1mm toe ut per sida. Bak -2.5gr Camber och 1mm toe in per sida. Caster kunde dessvärre inte mätas sist då utrustningen va paj. Minns inte exakta höjdmåtten, men bilen är ca 10mm lägre bak än fram. Något skillnad höger vänster pga CW |
||||
|
||||
Har inte de nya topplagringarna ändrat om det så var KW chassit maxat på 7,37gr. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Vilket härligt ljud haha, det är faktiskt riktigt störigt.
Mina låter lika mycket carbotech xp12 fram och 10 bak Men det för man stå ut med för det underbara bettet på banan _________________ Nicodemus Nilsson MINI R56 JCW - 2011 BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508 |
||||
Gelleråsen igår med Bavaria racing med bra väder och mycket köra. Med lite nya spårval, lägre däcktryck och nya bromsar lyckades jag kapa mitt personbästa med ytterligare 0.7 sek. Bästa tid för dagen slutade på 1.14.8 vilket jag är riktigt nöjd med. Klockad med Racechrono Pro och GPS puck. Slår man ihop bästa sektortiderna skulle tiden bli 1.13.07 vilket känns både lite frusterande och roligt. Bevisligen finns det mer fart i bilen, gäller bara att få in sektorerna! Låg och körde låga 1.15 konsekvent hela dagen med undantag för ett varv under. Även intressant att notera att nya tiden är en förbättring med nästan 2 sekunder jämfört med förra året i bilen . Rätt uppgraderingar!
Var även premiär med nya bromsskivor och PFC-belägg som fungerade strålande. Svårt att definiera exakt hur, men det bromsar helt enkelt bara bättre med mer initialbett och även högre bromseffekt hela vägen. Jag tror 08 beläggen bak är mer aggressiva än tidigare Pagid dock för man märker att ABSen får jobba lite mer. Det sköter den dock fint utan att det ormar sig. Dock har jag ett väldans skrapande från bromsarna vänster bak som hörs tydligt på filmen med. Meckade bort skiva och ok under dagen och inspekterade men hittade egentligen inget fel. Men jag har en god idé om vad det kan vara. Kort sagt är okadaptern till Porscheoken gjord så att oket kommer något för nära skivan vilket resulterar i att när skivan expanderar radiellt av värmen tar den i oket lite i ovankant. Det har varit så förut med men var betydligt värre nu. Kan ju ha att göra med att dom nya skivorna inte "slitit" till sig än och är lite större på diametern. Det jag inte riktigt förstår är dock att ljudet är mycket starkare under högersvängar, så det är som att något tar i mer vid last åt vänster. Nåja, ska testa att schimsa ut oket lite som första åtgärd så får vi se! Testade även lite nya spårval efter att jag blev inspirerad när jag spanade in en video i Henrik Fries tråd där Richard Göransson kör hans Porsche. Bl a upptäckte jag att det ju finns massa asfalt på insidan av curbsen vid Trösen som man ju måste utnyttja! Sen åkte jag lite annorlunda i Esset och även start/mål kurvan. Gick även ner på 2.1 bar varmtryck på Michelindäcken och hittade ytterligare lite mer grepp. Tror kanske det kan vara sweet spot då man ser att man är nere rätt mycket längre på skuldran och nöter så stommarna gillar nog inte mycket lägre tryck än så. |
||||
Jag såg att du bättrade på tiden ytterligare! Riktigt snabbt kört med en ändå rätt "standard" bil, grymt! Var det på R888 däcken? Nej vägde inte bilen hos honom men gjorde CW i våras och då landade vikten på 1555kg med 75kg förare och 3/4 tank. Ang. Esset så har jag i den andra högersvängen hållit kvar ganska länge till höger för att ta en ganska sen apex i doserade vänstern. Men nu vek jag in bilen tidigare och tog tidigare apex. Förut har den lite mer skarpa utgången man får genom att göra på det sättet fått bilen överstyrd och man har fått va försiktig på gasen, men nu funkade det kalas och bevisligen lite snabbare med. |
||||
Tycker den nya kurvan känns förvånansvärt "naturlig" faktiskt. Vid en överblick på banan tror man att det ska bli en rätt skarp knix mitt i depåkurvan men så är det inte tycker jag. Man flyter in naturligt i nya. Svårt att uppskatta tidsdiff mellan gamla och nya men känslan första gången jag körde den i juni när vi körde gamla sträckningen innan lunch och nya efter var att den nya nog är ungefär lika faktiskt. Skulle kunna tänka mig att den nya kan gynna motorstarka bilar mer då det blir ett rakare spår att "sikta och fyra av" på istället för att leta grepp i depåkurvan innan det blir rakt. |
||||
Jupp. Tre tiondelar mot AR1. Tidig turn in i vänster i esset Tror det funkar så bra tack vare den ordentliga doseringen, man sitter fast fint i innern. _________________ Magnus Thomé |
||||
Fortfarande guppigt in mot trösen och in mot Ejes tyvärr. Skrev en lång drapa om nya kurvan här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja nya asfalten har dom tyvärr inte lyckats så bra med. Lika hoppigt som innan tycker jag. Greppsnivån ungefär samma med skulle jag säga. Vill minnas att tex på Kinnekulle med nya asfalten kändes det betydligt mer greppigt. Den känslan får man inte på Gelleråsen.
|
||||
Ja jag kan varken bekräfta eller dementera hur det ligger till, bara förmedla min känsla av det
|
||||
Skrapandet från bromsarna bak löst . Var ena bromsskölden som låg emot längst in på skivans bell, missade det när jsg rev på banan. Nu är det knäpptyst igen! Passade även på att spänna på handbromsen lite.
En annan grej är att jag på väg hem från banan två senaste gångerna fått motorlampa. Båda gångerna efter några mils lugn körning. Förra gången var det liknande med någon till kod. Någon som har några idéer vad som kan vara knas? Bilen går precis som den ska. Raderade med DIS och kommer inte tillbaka vid normal gatkörning igen |
||||
Släta beläggningen? Tyvärr ungefär lika hoppigt som innan. |
||||
Jaha, vilka sopor, vägra göra nåt ordenligt liksom _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ja verkligen förvånande att man misslyckades så. Är väl "rätt känt" att Gelleråsen varit hoppig, särskilt innan Ejes. Borde man ju kanske lagt lite möda på att släta till det. Fortfarande sjukt hoppigt. Bromsspår - Glapp 5m - Bromsspår - Glapp....även på nya asfalten avslöjar ju en del |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 58, 59, 60 >> 474 besök senaste veckan (289390 totalt) |