Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Några fina bilder från Kullen av Henrik Lindkvist:







Fler bilder från klassen finner ni här: https://www.facebook.com/pg/Timeattacknu/photos/?tab=album&album_i . . . .

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Racerapport Mantorp 30/6 & 1/7:

Anlände i god tid torsdagkväll och fick bilen besiktigad och satte upp depå under taket i depån då de väntades regn på fredagseftermiddagen.

Fredagförmiddagen var det trackday/träning och jag avverkade jag 3 pass, i första passet ut satte jag som bäst 1.26.2, andra passet 1.25.5 och i tredje passet 1.25 blankt vilket var långt ifrån ett perfekt varv.

Det som var skönt var att jag nu börjat hitta balansen i bilen genom att gå tillbaka till kränghämmarinställningarna jag hade på knutan samt minskade camber fram.

Gjorde ett test under dagen och snäppte på 2 klick på dämparna fram vilket bilen svarade mkt bra på, gick på ytterligare 2 klick till både fram och bak och bilen börjar kännas som jag vill ha den.

Vid lunch kom regnet och jag avstod att köra eftersom väderprognosen lovade uppehåll på lördagens tävling.

Lördagen fick vi strålande väder, körde warm up och satte någon mitten 1.26 utan att riktigt ta i, ville mest komma ut och få lite temp i däcken.

Q1: gick ut och värmde däck 1 varv och satte 3 1.25-tider och backade upp 1.25 blankt tiden från fredagen, kände att 1.24 var inom räckhåll.



Q2: värmde däcken 2 varv, gick på attack och på andra attackvarvet som kändes bra så hade Farre satt sin Mclaren i lecakulorna i Mjölby vilket resulterade i gulflag resten av passet så jag åkte in i depå.



Jag hade ändå tagit kvalplats 7 och var i final (top 10).

I finalen hade jag taktikat och gått ut med något hekto högre lufttryck för att kunna sätta ett snabbt varv redan på andra varvet, satte en 1.27 på andra varvet innan det blivit gulflagg i ingången till parisern pga att Lundqvist satt av sin 997turbo, gulflagg och tog det lugnt.
Redan när vi kom runt nästa varv hade räddningsbilen fått bort bilen och det var grönflagg, började ladda upp och satte två 1.25 tider, laddade på ordentligt och hade en låg till mitten 1.24 på gång när jag kom ikapp Fredrik Nilsson i sin E36M3turbo precis i ingången till F2, fick köra om på höger sida om honom i ingången och tappade viktiga tiondelar, överkörde i utgången och bromsade sedan på mig i ingången i sista kurvan och sedan gick målflagg och jag fick en bästa tid detta varv på 1.24.79 vilket jag ändå känner mig rätt nöjd med.

Gzon vinner klassen med en krossande 1.23.62 men sedan är det ynka 6 tiondelar mellan plats 2 och plats 6.



Några bilder från Photo by Robban från fredagens trackday:




_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Super fin bil och bra kört!

Har du någon film från körningen igår?

Hur gick det med dB ljudet och nya dämparen?

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
NicoRacing skrev:
Super fin bil och bra kört!

Har du någon film från körningen igår?

Hur gick det med dB ljudet och nya dämparen?


Tackar!

Ingen film tyvärr, mobilfästet jag har idag är inte optimalt för filmning, har planer att skaffa ett bättre men har inte haft tid att göra så ännu.

Inga problem med ljudet, däremot hade jag inte bett om någon extra mätning på min bil eftersom Mantorp har en fast ljudmätningsutrustning är det en smula bökigare att genomföra rent praktiskt tror jag.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Tre superbilder från Lars Mårtensson www.GRIDDD.se tagna senast på Mantorp






_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Fler bilder från Mantorp, här från Martin Palm.











_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
TAnu Episod 1.5 från Kinnekulle klasserna Pro street, Pro & Unlimited:




_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare


Anmäld till Timeattack festival på Mantorp nästa söndag: https://simplesignup.se/event/98703-anmaelan-time-attack-festival-2017 . . . .

Kommer köra nya klassen PRO GT/STREET och personligt mål är höga 1.23 tider och gärna en pallplats

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Kort rapport från King of Mantorp igår.

Körde warm up och kände mest på bilen och ville jobba upp tempen i däcken.

Justerade ned lufttrycket och körde Q1, satte 1.25.4 på andra attackvarvet och var kval 4:a i klassen.

Q2 putsade jag tiden till 1.25.3 men bilen kändes inte riktigt som sist på Mantorp och var både understyrd och överstyrd.

Backade av på ett par klick på dämparna då jag testat ett par klick hårdare än sist, tyvärr kom det lite regn precis när vi skulle ut på Q3 så inga snabba tider sattes, blev 1.35.9 i regnet.

Nu var jag kval 5:a och endast top 6 gick till final, gick ut med lite högre kalltryck i däcken då King Of kör med hotlapsfinaler, dvs endast ett uppvärmningsvarv och ett attackvarv.

Försökte värma däcken på uppvärmningsvarvet så gott jag kunde och laddade sedan.....

Så här i efterhand så tog jag i lite för mycket med lite för kalla däck så det gick mest på sladd i varenda kurva, lyckades sätta en 1.25 blankt tid och tog åter igen en 4:e plats (som jag mer eller mindre prenumererat på de senaste 3 åren

Nu är det att ladda om inför Karlskoga om 2 veckor, blir nog ett set nya däck då de nuvarande börjar sjunga på sista versen.

Har lite ombordfilmer som jag kan lägga upp.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Här kommer en av filmerna från Mantorp, den jag hade högst vmax på rakan:

https://vimeo.com/228662645

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Ni som kanske följer min framfart i timeattacken kanske noterade att jag saknades i startlistorna och resultatlistan från senaste tävlingen på Gelleråsen?

Havererade vänster turbo precis veckan innan race och håller så smått på att få ihop alltihopa.
Blev två nya cores så nu är båda aggen som nya igen.

Passar på att bygga bort original kattar och kommer köra på 100cells racekattar för att få ned mottryck och temp på aggen.





Som lök på laxen så upptäckte jag även att de bakre bromsskivorna jag monterade i våras och som gått ca 6 dagar på bana redan spruckit från hålborrningen och hela vägen ut i kanten och genom skivans tjocklek. Så thumbs down för O-brake som var riktig skit.
Kommer nu köra en budgetvariant med nya 350x28 zimmermanskivor, hade velat få tag i slitsade diton istället men det var leveranstid så hade inte hunnit få dem till kommande finalhelg på Knutan.

Hade bilen inne på lackrekond för några veckor sedan också, ville få bort tvättreporna men även ge bilen ett ordentligt keramiskt lackskydd för att enklare få bort smutsen efter användning.
Har tidigare goda erfarenheter från andra keramiska lackskydd, skall bli spännande att se hur bra just denna behandling funkar.

Grabbarna på bestdrive i täby gjorde ett bra jobb med lacken.

Film från behandlingen (OBS bilen var väldigt smutsig sedan senaste körningen på Mantorp vid inlämning):


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Jäkligt fin bil o med rätt moddar =)



Keramiskt lackskydd e kung!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jäkligt fin bil o med rätt moddar =)



Keramiskt lackskydd e kung!


Tack! ja nu börjar jag få till bilen som jag vill ha den.

Hade keramiskt på den svarte 996gt3:an, sjukt smustfrånstötande och löjligt enkelt att tvätta thumbs up

Igårkväll mockade jag upp och grillade ihop vänstersidans racekat.
Är såååå tight att få till acceptabla vinklar på 90gradersröret mellan kat och ljuddämpare men hade tur att jag tidigare bett om att få inloppet på ljuddämparen offset för att passa bättre mot originalkattarna, detta gjorde att jag kunde vända dämpen bak och fram och vinna lite längd och uppnå okej vinkel ändå jämfört med originalet.





Planen är att göra högersidan klar idag samt byta motorolja, sedan är bilen typ klar inför Knutan nästa helg.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Von_Zipper
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37



Kan bara instämma med tidigare, riktigt fin bil du skaffat!

Finns några planer på mer aero inför nästa säsong?

_________________
Mvh,
Johan Allert
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Vart lite paff när du saknades på Gelleråsen, men nu vet vi ju varför.
Kämpa på så syns vi på Knutan

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Von_Zipper skrev:
Kan bara instämma med tidigare, riktigt fin bil du skaffat!

Finns några planer på mer aero inför nästa säsong?


Tack! En vinge och någon splitter i fram hade varit nice men vill fortfarande behålla bruksvärdet så vill inte gå helt bananas

Fricke.w skrev:
Vart lite paff när du saknades på Gelleråsen, men nu vet vi ju varför.
Kämpa på så syns vi på Knutan


Måste vara första rejset sedan 2012 som jag missat helt och inte ens var på plats.

Köttade på i garaget igårkväll efter ungarna lagt sig, så kl 01.30 stod bilen på backen klar och uppstartad thumbs up

Nu blir det lite finlir här i veckan innan jag åker ned till Knutan på torsdag efter jobbet.












_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Von_Zipper
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37



Wärhner skrev:
Von_Zipper skrev:
Kan bara instämma med tidigare, riktigt fin bil du skaffat!

Finns några planer på mer aero inför nästa säsong?


Tack! En vinge och någon splitter i fram hade varit nice men vill fortfarande behålla bruksvärdet så vill inte gå helt bananas


Fair enough Var närmast något sådant jag tänkte på thumbs up

_________________
Mvh,
Johan Allert
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Episod 2 från deltävling 2 på Mantorp:

https://vimeo.com/superiormedia/timeattackep2

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Racerapport Final Knutstorp 15-16 sept:

Körde ned torsdag kväll och kom fram vid 23 tiden, upp 06.00 och ned till banan för att packa ur bilen och fixa med besiktning mm.
Det hade regnat på natten så banan var blöt de två första passen ut.
Tredje passet började det torka upp ordentligt och satte ett par låga 1.06tider men ände inte att jag fick något superflyt och tiderna var ca 1sek långsammare än i våras trots mer effekt i bilen nu. Har inte hunnit analysera i detalj ännu men verkar ha tappat tid från ingången till idioten och hela vägen ned till utgången på start och mål samt inbromsningen efter start och mål.

Trackday:



I egenskap av klassvärd så körde jag ett pass tillsammans med Andreas Holmström som kör BMW 130 i Clubklassen, han hade aldrig kört på knutan tidigare och vi hade ett givande pass i hans BMW.

Raceday:
Körde warm up på fuktig bana och lagom till Q1 hade det torkat upp men då kom störtskuren från h'lvetet, många böt till regndäck men jag rullade ut på mina för helgen nya cup2 eftersom jag inte har några andra däck. Pressade på och hängde på Håkan Backlund bra och det resulterade i en 3:e kvaltid:

http://slc.se/wp-content/uploads/2017/09/Rond4-Q1-Pro-Street-laptimes. . . . .

Raceday Q1:


Lagom inför Q2 hade merparten av banan torkat upp, ut och försökte sätta en bättre tid än dagen innan men det blev diverse trafik och jag hittade inte flytet, slutade som kval 9:a i grupp 1, men efter att grupp 2 kört så blev jag nedpetad till 11:e plats av Peter Brink och Bengt Lindblad och missade således finalen då alla kom till start.

Finalen slutade så här:
http://slc.se/wp-content/uploads/2017/09/Rond4-Final-Pro-Street-laptim . . . .
Kan inte skylla på annan än mig själv, fick inte till flytet helt enkelt och körde ca 1 sekund långsammare än pers satt i våras.

Funderar såklart mycket på vad som skall göras inför nästa säsong, bilen är ganska nära optimal som jag vill ha den utan att förstöra bruksvärde och behöva rensa ut mm. Tror jag är en av få som fortfarande kör full inredning och kör bilen till och från tävling i klassen.

En roligare sak var att Andreas som jag coachat under fredagen levererade riktigt fint i kval där han tog 3:e kvalplats och slutade 5:a i finalen :

http://slc.se/wp-content/uploads/2017/09/Rond4-Club-Merge-Results.html . . . .

http://slc.se/wp-content/uploads/2017/09/Rond4-Final-Club-Results.html . . . .



Alla resultat och tider från helgen finner ni här:
http://slc.se/?page_id=2476

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Holman
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 65



Tråkigt att det inte ville sig för dig på Knutan! :/

Och Stort Tack åter igen för vägledningen!

_________________
Andreas Holmström
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Holman skrev:
Tråkigt att det inte ville sig för dig på Knutan! :/

Och Stort Tack åter igen för vägledningen!


Varsågod, grymt kört!

Några bilder från seriefotograf apex foto:





Laddade så ena bulten till nr-skyltshållaren lossnade

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande