Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 långloppsbil
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (38361 totalt)
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Erland Cox skrev:
Jag kör med en AGAP kam som jag själv har ändrat på.
Det är en R37-267-15,3 in men större nosradie så bara 14,6mm lyft och konstant hastghetsramper istället för konstant acc.
R33-264-14 ut och 105 graders lobseparation.
Toppen flödar in och ut vid 28" från 2 till 16mm

50-97-141-181-209-220-228-230

40-85-11-135-157-165-170-172

En 940 axel är rätt mycket bredare men eftersom jag har det mesta av breddningen inåt på fälgarna så funderar jag på spacers, 50mm per sida.
Men då måste hela skärmkanten och ytterhjulhuset bort.

En liten film från senast: https://onedrive.live.com/?authkey=%21AoJP8h%5FF6TN5jBI&cid=52F333 . . . .

Erland


Vad är anledningen till att du kör en profil för standardtryckare på avgassidan? Kör du standardtryckare där eller har du ändå 37 mm tryckare?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag kör 37 tryckare där också men jag behövde inte lika mycket area under kurvan på avgas.
Det är en avvägning om hur man vill att effektkurvan ska se ut.
Mindre area på avgas ger bättre mellanregister och mer area mer topp och mindre mellan.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Erland Cox skrev:
Jag kör 37 tryckare där också men jag behövde inte lika mycket area under kurvan på avgas.
Det är en avvägning om hur man vill att effektkurvan ska se ut.
Mindre area på avgas ger bättre mellanregister och mer area mer topp och mindre mellan.

Erland


Intressant, hur avgör du hur mycket area du behöver? Erfarenhetsmässigt eller beräkning från pipemax?
Vet man flödessiffrorna vid varje lyft och har en graf över hur kammen lyfter går det ju räkna ganska enkelt?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag fick alla kamprofilerna på fil och byggde min motor i detta programmet: http://vannik.co.za/EngMod4T.htm
Jag fick mycket hjälp av Neels som gjort programmet och av Reine på AGAP som gav mig alla kammar på fil.
Sen har jag testat en massa kammar också och programmet träffar väldigt nära.
Jag har satsat på max bredd på effektkurvan och försökt att höja medeltrycket så mycket som möjligt.


https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/19477419_12898046411452 . . . .

_________________
Erland Cox
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Väldigt intressant program! Registret i motorn ser brett ut samtidigt som maxeffekten ändå är hög.
Roligt att se!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Ett väldigt bra program till väldigt rätt pengar.
Det blir mer lättkört med en sån här motor, den kan både undervarvas och övervarvas.
Men jag ska testa vidare och prova att höja medeltrycket mer.
Det verkar bero på tryckardiametern och accelerationen in.
Det skiljer 20+ Nm mellan en 33 och en 37 tryckarprofil in.
Man kan nog kompensera en del med mer kompression på 33 tryckar motorn.
Appendix K tillåter bara 33 tryckarprofiler.
Mina egna bilar är ju till för att testa sånt som jag gör till kunder sen.

_________________
Erland Cox
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Hur höjer du medeltrycket? Högre kompression eller mindre duration/snabbare öppning stängning av ventilerna?

Vad är gjort med bottendelen?

Många frågor från Nicke Nyfiken här

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Liten klämspalt, högt komp.
Sen optimera kam, grenrör och insug så jag får så hög VE som jag bara kan.
Särskilt öppningshastigheten in är viktig, jag tror inte stängningen in är lika viktig.
Sen ska ju motorn få in så mycket som möjligt medan den bara kan få ut det den har fått in.
Det gör att hur insug lyckas med att suga in och fånga luft bestämmer hur mycket avgaser som behöver komma ut.
Mer area ut höjer varvet där medeltrycket blir högre så det är en avvägning mot vad man kan få in.
Det finns en optimal kam till varje topp men det är svårt att hitta den.
jag har lekt lite med trattar också.
Jag kör med dubbeltrattar, en inre och en yttre tratt och där fick jag lite extra effekt över hela registret.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



ber om ursäkt att jag dundrar in en fundering i allt detta fantastiska arbetet, du som en idol för en på tiden kent redmo åkte bäbisblå mustang dragracer med din motor, (minns jag rätt tro?)

min fundering, på denna i min mening vassa teknikdiskussion har nån av er funderat kring det som pågår i motogp nu med vad de kallar screamer vs bigbang motorer,skit fascinmerande
mvh janne,

_________________
janne pettersson
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Vi har Redmos Mustang nu och den motorn byggde jag för25 år sen men den han körde med var från Scott Shaffiroff.
Big Bang funkar som ABS.
Istället för jämna tändpulser så har man några i rad och sen låter man däcket återfå greppet innan man tänder igen.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Hur ser dubbeltrattar ut?

Nån mer körning inplanerad?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



Erland Cox skrev:
Vi har Redmos Mustang nu och den motorn byggde jag för25 år sen men den han körde med var från Scott Shaffiroff.
Big Bang funkar som ABS.
Istället för jämna tändpulser så har man några i rad och sen låter man däcket återfå greppet innan man tänder igen.

Erland

åfasen där ser man, kul att bilen lever än

lycka till med räsern thumbs up

_________________
janne pettersson
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Det gick ju snabbare i år än förra året.
40 kg lägre vikt, 1220 kg med förare och full tank nu.
Begagnade Yokohama 240-610-17 skicks istället för R däck.
1,10 på Sturup och 1,08 på Knutstorp.
Höga 1,09 och 1,07 men så nära att jag avrundar uppåt.
Får se vad jag kan hitta på i vinter för att få mer fart på bilen.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
En film från en Ginetta från årets första träning på Sturup.
Vilket grepp, var uppe på 2 hjul några gånger.
Ny asfalt gav 2 sekunder bättre tid.



https://1drv.ms/v/s!AlB_fCznM_NSjBIfoNwrXXz6WAmD


Får inte länken att funka så man får kopiera den i Google.


Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AB%2Dg3CtdfPpYCYM&cid=52F333 . . . .

Filmat från en Ginetta, Volvon i backspegeln från 4 minuter in i filmen.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364



Erland Cox skrev:
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AB%2Dg3CtdfPpYCYM&cid=52F333E72C7C7F50&id=52F333E72C7C7F50%211554&parId=52F333E72C7C7F50%21112&o=OneUp

Filmat från en Ginetta, Volvon i backspegeln från 4 minuter in i filmen.

Erland


Åh va härligt med sommar och bankörning!!

Ser ju ut att sitta fast rätt bra med baken thumbs up

Vad var det som föranledde 2-hjulningen strax efter omkörningen...?

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 långloppsbil
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (38361 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande