Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (138810 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Jaha, några månader har gått och bilen står mest still, jag har knappt lyft ett finger än...

Men i måndags var jag och lyfte lite på plånboken i alla fall.
Street Performance har ju haft en stor höstkampanj på D2 prylar. Så det blev ett litet kit med slitsade 356x32mm skivor och 6-kolvs bromsok. Beställning nu med leverans till våren. Tänkte köra med Pagid RS29 i dessa:


_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Kanske dags för en liten update här, min kompis Andreas har införskaffat allt som krävs för valnötsblästring av insugsventilerna, vi började med hans bil och förra helgen var det dags för min egen.


Lite viktiga prylar och motorn utan insug



Före och efter

Hela arbetet gick kanonbra, kanske hjälpte lite att vi gjort det en gång innan men det var grymt smidigt. Vi får se om det ger något på motoreffekten, men det är känns spontant som att det är marginellt. Skönt att ha gjort det i alla fall så man vet att insugsventilerna är rena nu.


För någon månad sedan testade jag att montera ett bakhjul fram på bilen, hade inte rätt spacer så jag har bara provmonterat försiktigt dikt an mot fjäderbenet.

Det ser jävligt tight ut, men det skulle kunna gå med rätt spacer och lite mer camber. Den som lever får se.

Apropå spacer så fick jag idag en liten leverans från vännerna på Millway, tack Marcus för snabb leverans!
För ett par veckor sedan åkte jag förbi Hallstahammar och hämtade upp en liten stol också.


Fler prylar och offerter är på ingående.
Det är mycket fix kvar med bilen och frågan är om allting är på plats innan banpremiären, oavsett så lär jag köra på Kinnekulle med bavariaracing den 6e maj. Skall bilen vara upphissad blir det före (eller i värsta fall då efter).

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Hjulafton kom sent i år?!

Kul prylar och lent fint insug. thumbs up Inga ursäkter i år!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



BMW-DJ skrev:
Jaha, några månader har gått och bilen står mest still, jag har knappt lyft ett finger än...

Men i måndags var jag och lyfte lite på plånboken i alla fall.
Street Performance har ju haft en stor höstkampanj på D2 prylar. Så det blev ett litet kit med slitsade 356x32mm skivor och 6-kolvs bromsok. Beställning nu med leverans till våren. Tänkte köra med Pagid RS29 i dessa:



Såg att båten anlänt nu och hela butiken är full med D2...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
johmei skrev:
Hjulafton kom sent i år?!

Kul prylar och lent fint insug. thumbs up Inga ursäkter i år!


Haha, jag kan säkert hitta på en bra lista med ursäkter i år också


MaZ skrev:
Såg att båten anlänt nu och hela butiken är full med D2...


Ja jag har också sett det, räknar väl med att hämta mina i mitten på nästa vecka. Fick lite lätt panik över att jag inte beställt bromsbelägg ännu, men det skall säkert lösa sig.
Har du beställt något på den leveransen Mats?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



Det var inte dåligt. En del visste jag ju, men stol och bussningar också! Vackert.

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



En av mina kompisar jobbar där...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Banpremiären närmar sig med stormsteg, enligt uppgift så borde Schmiedmann ha fått hem allt nödvändigt för bakvagnen, skulle ringt dom i fredags men jag hann inte. Fortsättning följer.

I veckan bytte jag tändstiften och var ute och testade lite. Allt ser bra ut, finns lite finjustering att göra på mappen men i grova drag har jag nog kramat ur ungefär vad som går att få med hygglig tillförlitlighet.


Stiften såg jättefina ut. Ett av dom hade lite olja i tändstiftsbrunnen, men enligt en vän som kan mer om n54 än mig så var det helt normalt och inget att oroa sig för.


Igår spenderades hela dagen hos min kompis Andreas som har ett garage med lite kompressor och annat.
Målet var att montera det nya bromskitet från D2 som jag nyligen fått levererat. (Tack till Streetperformance för trevlig service).

Totalt sett gick det väldigt bra, bromsarna sitter på bilen och skall väl köras in lite nu innan jag bäddar in beläggen ordentligt.
Tänkte även efterdra alla bultar med momentnyckel igen när jag kört lite.

Två småproblem dök upp men löstes enkelt:
-En av bultarna till dom gamla okhållarna satt som berget, mutterknack, skruvlösare m.m. Inget verkade
hjälpa. Men lite värme från en varmluftspistol och lite mer mutterknack så gick det till slut.
-Vid anslutning mellan bromsslang och bromsrör så var den nya slangen 16mm vid anslutning,
original var 14mm så hålet på bild nr 2 nedan var för litet. Jag fick plocka lossa staget och borra upp det till 16mm.

I övrigt var det "bolt on" Kändes som bra precession trots "kinagrejer" thumbs up




Pagid RS 29 sitter i oket från start, jag vill inte tramsa med gatbeläggen som följer med kitet.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Lite frustrerande dag igår, Schmiedmann har fått hem alla delar som behövs för bakvagnen, men dom har inte tid i verkstaden förrän efter första banträffen.

Jag skall byta en del bussningar/bärarmar samt hjullager bak som verkligen sjunger på sista versen.


Vågar man köra Kinnekulle med lite hummande hjullager och en bakvagn som pekar åt ungefär alla håll samtidigt?

Någon som vet någon annan bra verkstad som kan akutmeka sådant här innan den 5e maj?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Hjullager som låter lite illa är inga problem. Bakvagnen kan du väl ställa in lite hyfsat ändå eller är den tokslut?

_________________
Patrik Skoog
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Hjullager som låter lite illa är inga problem. Bakvagnen kan du väl ställa in lite hyfsat ändå eller är den tokslut?


Låter betryggande med hjullagren, dom låter inte hemskt mycket ännu så det kanske funkar då.

Bussningarna är ju jäkligt trötta i bakvagnen men det borde väl funka en träff till.
Man kan märka det på att bakvagnen rör sig åt alla håll när man gasar och att ratten pekar åt olika håll på olika ställen runt banan trots att bilen går rakt fram. Så en hjulinställning hjälper föga men det går ju att köra med den.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



BMW-DJ skrev:
Patrik Skoog skrev:
Hjullager som låter lite illa är inga problem. Bakvagnen kan du väl ställa in lite hyfsat ändå eller är den tokslut?

Låter betryggande med hjullagren, dom låter inte hemskt mycket ännu så det kanske funkar då.
Bussningarna är ju jäkligt trötta i bakvagnen men det borde väl funka en träff till.
Man kan märka det på att bakvagnen rör sig åt alla håll när man gasar och att ratten pekar åt olika håll på olika ställen runt banan trots att bilen går rakt fram. Så en hjulinställning hjälper föga men det går ju att köra med den.


extra utmaning och bra att du peggar upp bortförklaringar innan träffen!

_________________
Patrik Skoog
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
BMW-DJ skrev:
Patrik Skoog skrev:
Hjullager som låter lite illa är inga problem. Bakvagnen kan du väl ställa in lite hyfsat ändå eller är den tokslut?

Låter betryggande med hjullagren, dom låter inte hemskt mycket ännu så det kanske funkar då.
Bussningarna är ju jäkligt trötta i bakvagnen men det borde väl funka en träff till.
Man kan märka det på att bakvagnen rör sig åt alla håll när man gasar och att ratten pekar åt olika håll på olika ställen runt banan trots att bilen går rakt fram. Så en hjulinställning hjälper föga men det går ju att köra med den.


extra utmaning och bra att du peggar upp bortförklaringar innan träffen!


Here is my list of excuses

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Hur gick premiären?
Samt har du fått dit nya stolen?
Lägg gärna upp några bilder på hur det blev isåfall!

_________________
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Snömannen skrev:
Hur gick premiären?
Samt har du fått dit nya stolen?
Lägg gärna upp några bilder på hur det blev isåfall!


Hej!

Var ska man börja? har inte hunnit skriva någonting här på länge.

Jag har fått hem jättefint stolsunderrede från Fartfabriken (prototyp för E9x), jag är helt övertygad om att det kommer bli skitbra men det är inte klart ännu.
Anledningen till att det inte är klart är att jag haft problem med kodningen. Jag ska ju koda bort originalstolen för att inte får airbag-lampa.
Gjorde ett tappert försök i lördags tillsammans med en kompis men vi fick just airbaglampa efter att vi försökt koda (med stolen inkopplad), ändrade tillbaka igen och lampan släcktes snällt. Mycket märkligt. Om någon som löser tråden är duktig på sådant här så kan jag gärna utveckla resonemanget lite mer och är tacksam för råd.

Bilder på detta kommer.

Innan premiären var det lite fixande.


Jag testade igen med bakdäck fram, 12mm spacer så ligger fälgen an exakt mot fjäderbenet och så här ser det ut på utsida. Jag tror det är för brett eller vad säger ni?




Jag märkte också att bromsbeläggen inte gick hela vägen in i oket. Detta hade jag fått information om innan jag beställde dom, men jag tänkte att det går att fixa till. Mycket riktigt var det bara att fila ner stödkanten lite så passar dom perfekt mot skivan (både mot nav och kant).


Hur gick premiären då? Ganska bra tycker jag.
Bilen var ju inte helt färdig så det blev lite shakedown kan man säga. Men det var kul att lufta bilen på Kinnekulle. Största bekymmret var att dom nya bromsoken fuktade lite från luftningsventilerna. Fick efteråt svaret att man behöver lossa och dra åt dom ett tiotal gånger så att konan verkligen sätter sig. Såvitt jag märkt så har det fungerat thumbs up


Runnit lite bromsvätska under hård körning.


Efter Kinnekulle fick jag allt klart med bakvagnen, nya bärarmar, bussningar och hjullager. Det är sjukt mycket skillnad när man trampar på gasen nu, bilen går spikrakt. Innan så ålade den sig åt alla håll och kanter när man gasade.
Tack till grabbarna på Schmiedmann för bra jobb och Millway har försett med lite fina prylar thumbs up


Den 17e juni var det dags för Ljungbyhed, ny bana för mig och årets premiär i klubbens Time Attack.

Fått på en liten streamer också


Till råga på allt så skulle min kompis gifta sig i Halmstad kl 17 samma dag. Märkliga vänner som inte kollar av med bankalendern innan dom bokar bröllop.



Jag hann köra ett pass innan tävlingen, fick verkligen ta i ifrån tårna för att komma upp i tempo snabbt på ny bana. Jag var till och med av litegrann precis innan start & mål, men inga skador lyckligtvis.

Efter 15 minuter träning var det dags att tävla. Tyvärr var det lite problem med transpondrar. Min transponder funkade dock perfekt (vilket jag tror gynnade mig en aning).
Det blev en tredjeplats med tiden 1:02.148 vilket jag är sjukt nöjd med (med tanke på förutsättningarna)
Efter det var det bara att packa ihop och åka på bröllop.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Körning på Gelleråsen i helgen, så många intryck så jag vet knappt var jag ska börja. Men jag behöver få ur mig lite så jag får väl börja kronologiskt kanske.

1. Vilken underbar dag, stålande väder, underbara deltagare och open pit hela dagen. Vad mer kan man begära?

2. Vägning, Fredrik Skoghag som var på plats fixade både tidtagning och gratis vägning. Sjukt spännande.
Mina siffror blev (avrundat) 1666 totalvikt med mig i bilen och nästan full tank. Sjukt roligt att Mikael Johnsson som jag brukar fightas med i Time Attack låg på exakt samma kg och vi hade dessutom tankat precis samtidigt innan så väldigt rättvisande.
Mina hörnen vägde:
LF 416 RF 431
LR 424 RR 396

3. Time Attack thumbs up
Så galet tätt det blev, jag kom på andra plats, endast fem tusendelar bakom Daniel Rosenblom. Sjukt frustrerande att missa vinsten med så lite men å andra sidan trodde jag aldrig att jag skulle ha en chans på seger så jag är grymt nöjd med min tid 1:16.698 (ca 1,4 sek förbättring från förra året). Jag misstänker att den nya bansträckningen gynnar effektstarka bilar?

4. Härligt depåhäng!
Tog det lite lugnt efter tävlingen och snackade med massor av människor, kul att faktiskt kunna hjälpa Raptor Racing litegrann, önskar killarna stort lycka till i Bavaria Cup
Också kul att snacka lite med Qvarnis som var på plats och nyttjade banan
Samt naturligtvis alla dom vanliga kompisarna i depån

5. Turboras på bilen?
Åkte för att nöta lite bana igen. Varm dag och efternågra varv kände jag att effekten saknades, kunde höra turbon spoola upp sjukt mycket så jag misstänkte att en wastegate hade hängt sig i öppet läge. Åkte in och ställde bilen för att svalka av den och se om det självläkte. 5 min innan vi skulle stänga banan åkte jag ut igen för att testa om bilen funkade. Den gick som vanligt i ett par varv, sedan kom samma symptom tillbaka, två kurvor senare så när jag gasar lite mjukt för att ta mig tillbaka till depå hör jag hur turbon spoolar riktigt högt. Jag vet inte hur det låter när ett lager skär, men jag tror det var det jag hörde ungefär samtidigt som det small till litegrann. Rökmolnet bakom bilen påminde mycket om hur det brukar se ut bakom Fernando Alonsos McLaren Honda. Motorn verkade gå fortsatt fint, fram till jag stängde den, men att starta igen kommer inte på fråga innan allt är rivet och genomgånget.

6. Hemfärd.
Stort tack till Jakob och Björn samt alla övriga i rescue/funktionärs-gänget som hjälpte mig att bärga hem bilen, ni är fantastiska och vi som kör berättar för sällan hur mycket vi uppskattar allt ni gör
Jag är ändå glad att turbon rasade på banan och inte på E20 halvvägs hem.


Återstår nu att se om jag kan få ihop bilen igen:
Innan Knutan? Innan Mantorp? Innan nästa säsong?
Jag har just nu ingen aning. Men jag har lärt mig att problem som löser sig genom att man kastar pengar på dom är bättre än problem som inte löser sig om man kastar pengar på dom


_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Låter som en grym dag förutom haveriet då alltså!
Du har väl redan klickat hem en större turbo, redan i bärgaren? 🤣

_________________
Patrik Skoog
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Låter som en grym dag förutom haveriet då alltså!
Du har väl redan klickat hem en större turbo, redan i bärgaren? 🤣


Ja absolut, grym dag var rätt ord på alla sätt

Hade jag vetat exakt vilka turbo jag vill ha och dom fanns på lager i Europa så hade jag nog klickat hem dom redan är bärgaren, men jag måste nog kolla med ett par leverantörer

Schmiedmann ligger förstås bra till, dom har ju större turbos till min kärra.
TTE har också (tillverkas i Tyskland) och dom har fått väldigt mycket kred.
Annars är det mycket Amerikanska grejer och jag är inte helt säker på att jag chansar med deras leveranstider och tull-kostnader...

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Om 335 turbo duger så KAN vi ha en uppsättning beggade på jobbet. Ring mig på 0733 712661 så kollar vi under dagen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Om 335 turbo duger så KAN vi ha en uppsättning beggade på jobbet. Ring mig på 0733 712661 så kollar vi under dagen.


Stort tack Johan! thumbs up
Jättebra att veta alternativen, men jag har en kompis som har begagnade original-turbos liggande, jag ser det lite som en sista utväg.

Jag siktar egentligen på uppgraderade snurror och det verkar nog kunna lösas ganska fort.
Jag vill dock inte köpa innan jag vet lite statuts på bilen också, tanken är att lämna den till Schmiedmann men dom har ju stängt denna och nästa vecka. Så frågan är om jag ska beställa medan jag väntar...

Jag uppskattar alla tips och tankar

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Turbotech renoverar och uppgraderar. Vet inte vad du tycker om prisbilden men kanske värt att kolla.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (138810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande