Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 26, 27, 28   >>
28 besök senaste veckan (284997 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det är en K+DCAN-kabel samt en 20 pin-adapter, samma som jag använder för INPA. Med DIS kan du göra tester på en hel del komponenter i bilen, bla motorfunktioner. Dock har jag inte fått det att fungera till 100% med DIS, får felmeddelandet "No voltage is applied to terminal 15...". Har inte undersökt det närmre men det hade varit kul att få det att funka!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Jag har bytt samtliga packningar i vanosenheten och monterat ihop allt. Följde Beisans anvisningar så det gick rätt smidigt. Dock fastnade avgaskammens splinsade axel då den kom för långt in när jag skulle finjustera motorn till TDC när vanosenheten var urmonterad. Lärdom: man ska vara försiktig när man roterar motorn då de splinsade axlarna kan tryckas för långt in eller för långt ut. Men, efter lite roterande av motorn fick jag in axeln i splinesen igen. Passade även på att byta oljepumpens stopplatta. Innan vanosenheten monterades kollade jag kammarnas läge med specialverktyget som låser kammarna i rätt läge gentemot varandra när motorn är i TDC.

Vanosenhet.


Stopplatta och låsring till oljepumpen.


Kaminställningsverktyg.


Vanosenhet monterad.


Efter denna vanosoperation besiktigades idag bilen. Tyvärr har jag fortfarande misständningar på tomgången och HC-värdet var fortfarande skyhögt. Nu vill jag få bilen körbar i sommar och kommer förmodligen lämna in den till någon som kan denna bilmodell då jag har slut på idéer. Har ju haft lite olika fel och felkoder det senaste och bytt, lånat och provat det mesta så som LMM, lambdasonder, TPS, tändspolar, spridare mm. Största bovarna i dramat var LMM, solenoider till vanos och lambdasonder. Nu går den riktigt bra förutom avgasvärdena. Så, alla tips på bra verkstäder som har vana med BMW:s M-bilar runt GBG-området är välkomna Även firmor längre bort kan vara av intresse.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Kanske skall slå en signal till autogrupen, dom verkar vara haj på vanos.
En kompis i teamet har också problem med vanos på S50b32 och de skulle dom fixa thumbs up
https://www.facebook.com/AutoGruppen.Motorsport/

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 407



har du kollat kaminställningen med "efter vanos monterings verktyget"?
det du har på bild är ju det man nollar in kammarna med sen är det ett annat för att kontrollera att kammarna star rätt efter montering..

_________________
Fredrik Edholm
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Autogruppen verkar som ett bra alternativ, kan de original styrsystem och diagnosprogram eller är det mer stand alone-system som de fokuserar på? Behöver i första hand köra diagnos och någon som kan tolka diagnosresultaten.

Bmw_fredde: vet du vad som kollas med det andra verktyget? Vad är skillnaden mellan det och det jag har på bild?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 407



Det kollar så att kammarna verkligen kom rätt antagligen mätter det väl upp "spelet I kuggarna eller nått! är annan vinkel på det och det ska ligga plant mot toppen när man snurrat runt motorn! googla på bmw tis har för mig det finns beskrivning där.

_________________
Fredrik Edholm
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 407



http://drvanos.com/docs/euro32install.pdf

på den länken ser du verktyget

_________________
Fredrik Edholm
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121



Just för besiktningen fick jag tippset att köra Aspen 4T. Kör tanken tom och i med 10 liter att besikta på. Jag har själv höga HC jag inte verkar få ordning på, så jag provar nog den varianten

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Om HC är högt har du kollat allt som har med vevhusventilationen att göra?

Jag ägnade 2 månader åt att försöka få ner HC på en M3 E36.

Det självklara:
Nya stift och olja
Nytt bränsle

Nästa steg:
Gå igenom vevhusventilation
(Jag tror i efterhand att felet låg här)

Läsa av felkoder hos BMW
Inga felkoder.

Bilen misstände lite lätt och blurrade likt det du beskriver på tomgång och låg på 140-150
HC sjönk vid 2000rpm under 100

Nya kattar monterades
hjälpte inte

Kompprov visade jämn och mycket hög komp?

Bytte mellan chippad box och orginalchip
ingen skilnad

Ingen tröst för dig men fick aldrig ner HC annat än med etanol och att köra och bromsa kvarteret runt bilprovningen så att allt blev riktigt varm sedan en snabbmätning av besiktningmannen.
Efter 10 sek började HC vandra uppåt igen.

Hoppas du hittar felet och att det är lättfixat


thumbs up

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



GTIDave skrev:
Autogruppen verkar som ett bra alternativ, kan de original styrsystem och diagnosprogram eller är det mer stand alone-system som de fokuserar på? Behöver i första hand köra diagnos och någon som kan tolka diagnosresultaten.

Bmw_fredde: vet du vad som kollas med det andra verktyget? Vad är skillnaden mellan det och det jag har på bild?


Slå en signal till Autogruppen och hör med dom, vet bara att dom är haj på Vanos problem thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack för tips och idéer! Blir till att höra med Autogruppen och höra om de har några bra uppslag.

Ska vid tillfälle plocka ner vevhusventilationen och inspektera, man kan ju hoppas att det är den då allt annat ser bra ut.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



Kolla bränsletrycksregulatorn om du inte gjort det redan.
Påverkar förbränningen och avgasvärdena om den inte håller rätt tryck.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
För ett tag sen hade jag bilen hos Schmiedmann där vi bla gjorde ett trycktest med en "rökmaskin". Slangen från oljetråget som leder tillbaka eventuella oljerester från insuget är inte inkopplad. Den ska ju naturligtvis vara pluggad vilket den inte var... Vidare läckte det mellan insug och spjällhus på två cylindrar. Bättre avgasvärden med dessa småfel fixade

Tidigare i somras körde jag med NOGS på Kinnekulle. Inte så mycket bilar så det fanns gott om körtid. Tog det rätt soft så det blev nog inte mer än 70 varv.

Daniel och Alexander på banan samt undertecknad i depån:







På väg hem från Kullen hördes ett malande ljud bakifrån, ett hjullager som är kasst. Ska byta på båda sidor kommande dagar och passar då på att byta bussningarna i länkarmarna.









EDIT: Några halvkassa bilder från bytet:

Ena drivaxelmuttern bjöd på hårt motstånd. Matz som hjälpte mig med lagerbytena vann till slut



Länkarmarna demonterade...



...och nu med nya lager och bussningar.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
I söndags var det dags för en för mig ny bekantskap; Rudskogen. En kuperad och slingrig bana där man faktiskt blev trött i nacken efter en dags körning Bilfloran dominerades av Porschar och nyare BMW, en katt bland hermelinerna var dock en hundkoja som trots, eller tack vare, sin litenhet hängde med riktigt bra.

Vapendragare för dagen var Alexander och Jonas, tack för en grym dag!

Några bilder blev det och även lite film. Första delen av filmen visar ett axplock av de bilar som var där, sen är det också ett varv där Alexander filmar mig från sin bil. I slutet har vi lite friare varv som är filmat från min bil.
















_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Tack själv för trevlig dag!

Hittade ett räjsigt kort på dig



/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Rejsigt så det förslår!

Montering av nya bromsbelägg står på schemat i veckan, sen är det dags att börja ladda för Knutstorp med Bavaria.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Hittade denna idag


_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Kul att filmen du hittade visar samma varv som i min film. Ca 1.40 in i min film börjar hans.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Sent ska syndaren vakna! I morgon blir det säsongspremiär på Kullen. Inga modifieringar till i år, har bara ställt hjulen en aning toe out fram och bak. Och sparkat igång AC:n, kan behövas i denna värmen


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Du behöver väl inte göra mer nu..
Tycker inte du skall bli snabbare...

Ses imorgon..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Var gör du hjulinställning någonstans?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 26, 27, 28   >>
28 besök senaste veckan (284997 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande