Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Focus RS MkII -2010 "Såld" | 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (26223 totalt) |
Ja då har tiden kommit när det börjar bli dags att presentera mitt senaste projekt inköpt till förmån för roliga trackdays och eventuellt en framtida timeattack-satsning... En Ford Focus RS MkII 2.5T 305 Hk 2010 med ca 8700 mil på mätaren. Jag köpte den i oktober 2016, efter att den hade gått en säsong i club-klassen i Timeattacknu-serien. Tidigare ägaren hade valt att satsa på väghållning och säkerhet i första hand, och låtit motorn vara i stort sett original. Ett smart val som passade mig perfekt! Nu får jag chansen att bygga vidare på bilen och få den precis som jag vill ha den. Sedan inköpet har den bara stått i garaget i väntan på våren. Tanken är att den enbart ska gå som banbil, alltså ingen brukskörning. Jag har gjort en del inköp som jag kommer att lista nedan. Dock vill jag redan här poängtera att jag inte är gjord av pengar, och kommer inte att prioritera den här bilen framför min familj vid något tillfälle! Därför kommer detta bli ett långtidsprojekt med relativt sunda inköp av delar. Att bara ha en skojig banbil som jag kan ha lite kul med är själva grundidén.
Här kommer en spec på hur den såg ut vid inköpet: * Motor: helt original mjukvara 305Hk 440Nm, men med följande uppgraderingar... - Luftfilter: Mountune X4 Quad-entry induction kit med KN-filter - Intercooler: Airtech från ATM med tillhörande slangpaket - ATM symposer delete - ATM magnetventil - ATM race-termostat - ATM huvspacers (för bättre kylning) - Forge dumpventil från ATM * Chassi: - Bilstein B16 PSS10 coilovers - Elevate 3-stegs krängningshämmare bak - Mountune bakre motorfäste (ej monterad) - Whiteline bakre länkarmsbussning (fram) * Avgassystem: helt original * Hjul: 2st uppsättningar - Rota Grid 9,5x18" et35 Gunmetal - 265/35-18 Yokohama Advan Neova AD08R tw180 - Original Focus RS 8,5x19" et60 - 235/35-19 Michelin Pilot Sport Cup2 * Bromsar: - Original bromsok runt om - Fram 336mm skivor från DBA (helt nya) - Carbotech XP10 belägg - Bak 302mm originalskivor - Ferodo DS2500 belägg - Stålomspunna bromsslangar (ej monterade) * Inredning: - Sparco Circuit på förarplatsen (helt ny) - Sparco 4-punktsbälte - Sparco R345 mockaratt - KBT halvbur - Rensad helt bakom stolarna Här ser ni en bild på bilen som den såg ut vid inköpet. Jag tycker RS:en går väldigt bra redan i standardutförande med den originalmonterade Quaife-diffen och ett ganska köttigt vridmoment. Och med de uppdateringar som är gjorda på den här bilen så känns den som ett bra grundmaterial. Självklart har jag börjat fixa med lite förändringar som jag anser är behövliga. Detta är inköpt under vintern/våren.. * Mongoose 3" från turbo och bak med kat-ersättningsrör * Shortshift-reglage * 4st Bola B7 9,5x18" et45 * 4st Kumho V70A K91 265/35-18 Här kommer lite bilder på det som kom hem i veckan... Tack Martin på Wheelbase för grymt snabb och smidig leverans av däcken! Bola B7 som jag passade på att väga in på 10,9 kg... Det som står på tur härnäst är att fixa till bakskärmarna eftersom dom sedan tidigare har fått en ganska brutal valsning som tyvärr har förstört lacken på båda sidorna. Detta måste fixas nu när de nya Bola-fälgarna med högre inpressing kommer in bättre i skärmarna. Jag var lite orolig att 10mm på et-måttet inte skulle göra någon större skillnad, men det blev perfekt efter första provmonteringen. Tur att man jobbar på en firma som som har duktiga plåtslagare som gärna tar sig an en Ford (fel märke). Jag vet att dom kommer göra ett kanonjobb, så det ska bli spännande att se resultatet! Sedan väntar reg.besiktning med halvburen och de nya hjulen. Har redan gått igenom bilen med den station där detta ska göras, och det är egentligen inga konstigheter. Håller just nu på att ta reda på om jag kan få ett certifikat från Ford på att Sparco-stolen är godkänd att besikta med. Då kommer även den att få sitta kvar så att den blir laglig att köra med. I så fall är det bara ratten som behöver bytas en gång om året. Hela tanken med att regga den med buren är ju att jag ska kunna köra lagligt till och från banträffarna, plus att jag slipper riva ur den varje gång den ska besiktas. Får hoppas att det även löser sig med certifikatet på stolen. Direkt efter besiktningen åker Mongoose-systemet på. Självklart kommer en riktig racekat att införskaffas eftersom jag är för gammal för att köra runt olagligt. Vill dock inte riskera att ha detta system monterat på reg.bestiktningen då jag inte vet hur mycket det låter (inga mellandämpare). Shortshiftreglaget ska också monteras. Ska inte ta många minuter. Har ju ett nytt bakre motorfäste liggandes också, vilket ska på plats. Sen är den klar att ta ut på premiärtur på någon av Sveriges alla trevliga banor. Men det klart att Mantorp Park ligger ju bara 2,5 mil bort, så det är ju hemmabanan och skulle vara ett bra första test. Längre fram under året är det tänkt att motorn ska få lite mer flås. Det innebär att nya spridare behöver inhandlas och en ny mjukvara tankas ner. Vi får se vem som får det förtroendet. Vore ju smidigt och tryggt att åka ner till ATM och låta dom göra det dom är kungar på... men jag har en genetiskt defekt som gör det väldigt svårt för mig att alltid välja den enkla vägen... så jag kan tänka mig att jag gör som vanligt. dvs väljer en doldis som får fram en riktig raket-mappning... Chassimässigt planeras det för ett camberkit bak. Vet inte riktigt vad jag ska välja, men det får jag återkomma till. Nu är bilen presenterad här, och det känns sjukt kul att vara tillbaka efter några års fånvaro från banåkandet! Fler bilder kommer inom kort _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Tack! Ja det är rätt kul med en turbo-femma som med rätt avgas kan ryta på riktigt bra Ang. tider som bilen presterat tidigare, så har jag dålig koll. Jag hoppas bara att jag får rätt känsla med bilen och kan pressa lite vettiga tider när jag väl kommer igång _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Intressant att du nämner ATS GTR! Det är en fälg jag tittat väääldigt mycket på senaste halvåret Kanske den finaste fälgen där allt är rätt när det gäller mått och vikt? Jag har jagat begagnade för att slippa bli luspank på kuppen, men tillslut gav jag upp och beställde Bola-fälgarna som kostar en femtedel av ATS-fälgarna Men om jag fick välja fritt hade det absolut suttit ATS GTR på den Och vem vet... när Bola-fälgarna ser ut som åttor när säsongen är slut, så lovar jag att se över frågan igen _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Var jag som harvade runt med den på banan förra året. Första gången på bana så körde jag 1,06,749 på kinnekulle, andra gången det blev bankörning så körde jag 1,37,514 på Mantorp- Så bilen var fantastisk att köra och finns en hel del tid att kapa. Dessvärre så tar jobbet lite för mycket tid för att få till mycket körning. Men jag är glad att bilen köptes av en entusiast som ska använda den på banan. _________________ Marcus Karlsson - Katrineholm |
||||
Tjenare Marcus
Jag vill tacka dig för att jag fick möjligheten att köpa bilen av en seriös säljare Hoppas jag kan fortsätta med det fina jobbet du påbörjade! Jag har en bra känsla att bilen kommer leverera precis så mycket banglädje som jag hade hoppats på _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Liten update...
Idag (läs fredag) har jag fått bilen reg.besiktad med halvburen och de nya hjulen Det var inga som helst problem... monterade tillbaka originalstol (med vanliga bältet) och ratten i veckan, samt allmän översyn med lite nya friska lampor här och där, sen var det bara att köra igenom Ville även få med 265-däcken på papperet, så nu står dom med i reg.beviset. Känns kanonbra! Jag lyckades inte få till dokumentet från Ford på Sparco-stolen, så den fick åka ur. Kan försöka fixa det till nästa år. Nu ska allt tillbaka igen, och även Mongoose-systemet som ligger på jobbet Har dessutom fixat till bakskärmarna med hjälp av snälla och duktiga kollegor Vi valde att först knacka tillbaka den gamla valsningen, för att sedan mjukt lägga ut båda skärmkanterna med ca 15mm på varje sida. Och sedan blev det ny lack hela vägen fram till a-stolpen. Så nu ser den helt original ut, men sväljer bakhjulen på ett helt annat sätt. Jag blev helnöjd! Här kommer lite bilder... Hittade en överraskning under bilen... länkarmsbussningar från Whiteline Nyreggad med nya fälgarna och däcken _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Blev snyggt det där!
Kul med besiktningen. Alltid skönt att slippa bygga om alltför mycket. Just den Sparcostolen blir nog svår att få igenom. Svårt att vrida på huvudet. Även vid Ringen brukar det bli stopp _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
Jo jag har faktiskt tänkt på att byta mot en likvärdig utan sidoskyddet, efter som man inte ser ett skvatt vad som händer bakom a-stolparna Kanske ska passa på att göra ett byte nu när ändå stolen är urmonterad...
Annars är jag som sagt glad att reggningen är klar och det bara är att köra _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Dags för uppdatering...
Egentligen har jag inte gjort så mycket den senaste tiden, då jag valde att bita i det sura med lackeringen av bakskärmarna... Efter några dagars begrundande, tog jag beslutet att hela lackjobbet skulle göras om eftersom jag inte blev 100% nöjd med formen på skärmkanterna. Lackjobbet som sådant var fantastiskt, så det var tungt att lämna iväg den för backjobb Detta medförde att bilen blev ståendes en dryg vecka hos lackeraren, vilket var värdefull tid som försvann. Jag hade tänkt göra en del pyssel som nu inte hanns med. Målet har hela tiden varit att få den "klar" till Gelleråsen imorgon med FCS, HPC och OCS. Några saker har fått strykas på listan, men lite småpyssel har det ändå blivit Nya Bosch EV14 650cc spridare inhandlade (inför mappningen) Lite ny 10w-60 Petronas olja och original oljefilter Ny bromsvätska från PFC Oljan och bromsvätskan bytte jag idag. Har även monterat shortshift-reglaget förra veckan, vilket blev väldigt bra! När ändå bilen var på lack passade jag på att fixa lite svart färg på huvgälarna, tyckte det passar bra med allt annat som är svart i fronten Så nu står den nytvättad i garaget redo för regnet på Gelleråsen _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Gelleråsen avklarad idag under wet-conditions
Ruskigt kul banpremiär med bilen! Att åka på nyasfalterad Gelleråsen med en bil man knappt kört innan, och kryddar det med tungt regn blir en utmaning vare sig man vill eller inte Kumho V70 i hård gummiblandning blir allt annat än greppvänliga i 13-grader och ösregn, men det ger bra erfarenheter! Totalt sett är jag mycket nöjd med bilen! Allt funkade klockrent, och frågan är om inte Mantorp-park ska få sig lite besök imorgon Bilder från tidig morgon hemma, och när sista passet var avslutat... _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Ett litet tips.
Kollade själ på ATS fälgar till Toyotan för ett år sedan cirka och då var dom väldigt mycket biligare i Tyskland på diverse firmor som sysslade med fälgar och däck. Kunde tom vara hälften så dyra tex vid driver på dom _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Jo det kan jag tänka mig Dock är jag just nu väldigt nöjd med Bola-fälgarna! Gillar att dom har en markerad kant som håller däcket på plats lite extra Har idag kört en heldag på Mantorp, och pressat bilen ganska bra. Stor skillnad mot den blöta dagen igår på Gelleråsen! Ett soligt Mantorp-park ställde andra krav på både förare och bil. Jag hade lite bekymmer med chassisättningen, som jag tycker är för mjuk. Ska börja leta nya bussningar till hela chassit... tips någon? Eventuellt får Bilstein-kittet stryka på foten framöver, men osäker på vad jag vill ha istället. Bromsarna och däcken får godkänt Jag älskar greppet i kumhodäcken! Passar verkligen på bilen och tål fruktansvärt mycket stryk Totalt sett 28 mil på bana senaste 2 dagarna Men mycket vill ha mer... _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Timeattack på Mantorp den 6 Augusti |
||||
I gröna gruppen var det hyfsat många bilar på förmiddagen, på eftermiddagen var det ett enda långt pärlband.. Tyckte det såg ut som att det var ganska lugnt i röd/blå, men det är svårt att uttala sig då jag inte körde i de grupperna. Linus- Såg din bil idag och inte minst hörde! De flesta andra bilarna (Porschar) vrålar mest medans din mer susade/swishade förbi dem _________________ Emil W |
||||
Jo jag vet Fredrik... Men som bilen kändes idag vill jag göra en hel del uppdateringar innan jag kör TA, men jag vill ju dit så du har helt rätt
_________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Håller med dig Emil... det var mycket bil på banan idag. Alltid kul med stort intresse, men kanske en aningen trångt i alla grupperna. Jag åker ju med originalsystemet på fortfarande, så den låter ju ingenting _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Focus RS MkII -2010 "Såld" | 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (26223 totalt) |