Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromsvåg vs normal huvudbromscylinder. | 1, 2 >> 8271 besök totalt |
Någon som provat Corsa b stående bromscylinder till sitt bygge? Det blev visst jättetrångt på insugssidan.
Om svaret är ja: var den smidig att montera? Kan man sätta dit en större hbc om den monteras stående? Eller.... Om ni har den spelandes inåt, hur har ni löst det.... Liten bil=stora bekymmer. Gäller en kadett c. Ville inte spamma och starta en ny tråd utan fortsätter på denna. |
||
Liten bil=stora bekymmer... Project Binky!
De gjorde väl om nåt pedalställ till stående cylindrar. |
||
|
||
Har en Nissan micra bromsservo som jag skulle vilja ha på plats.
Får precis in hbc bredvid insuget som det just nu. Men det sitter en slags förlängare innan hbc som servoklockan brukar vara monterad på i vanliga fall. Kan man inte montera servon direkt på torpedväggen istället ? |
||
Jag skulle tro att distansen mellan torpedväggen och servot sitter där för att servot tar atmosfärtryck från motorrummet.
På gamla Ate-servon sitter det en gummibälg och en filtbit på tryckstången från pedalen. Det kanske blir nåt pysljud där som man inte vill ha inne i kupén. Mindre viktigt på en racebil. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Behovet av stående bromscylinder har upphört.
Kan man montera bromsservon den ligger emot karossen eller får man bekymmer med missljud ifall det ligger och stöter emot ? Eller ska man låda den mot karossen med ett stag? Hur nära i suget vågar man ha servon? Micra servo som ska användas. |
||
Efter kontakt med min lokala SFRO-man då jag undrade om vilka bromsar han föredrog i min t5 kadett inför en gatreggning som ombyggt fordon, alt 1,2 eller 3 så föredrog han alternativ 4 (som jag inte hade med)
Alt 1 : volvo 240 262x26 vent med tillhörande 4 kolvok gjutjärn. ev med 740 280mm skiva Alt 2 volvo v70n 305 vent med glidok Alt 3 har 4kolvs aluok från touareq som ska vara till 330mm skiva. Bak blir volvo 240 original. Alla de här alternativen kräver ju lite anpassad hbc Har frågat förut men nu när det närmar sig behöver jag er att bolla med. Besiktningsmannens alt 4 var motkolvsok och bromsvåg Egentligen är jag mer sugen på en normal setup med micra servo och kanske en 240 hbc. Kan man få en bekväm lättkörd broms med en bromsvåg? Målet med bilen är en glassätar/banträff/strippen/sladdbil med inredning ingen ren racingbil. |
||
Själv skulle jag använda 296 x 28 Omegabromsar fram och 279 x 22 från Diplomat/Admiral B bak, tillsammans med en 23,81 huvudcylinder från Commodore B/C eller Senator/Monza A. Godkända upp till 420hk i Tyskland. http://www.pink-opel.de/
_________________ Kai Anttila |
||
Var hittar du allt? Skitbra info.
Även den klenare 10.5mm bakskivan räckte ju till 420ps. volvons bakskiva är 281x9.5mm så den får sitta kvar. |
||
När du kör bromsvåg så kan du ju fortfarande köra med servo, du sätter vågen efter servot bara. Tar lite mer plats men finns "färdiga" lösningar att köpa.
Eller så beräknar du cylindrarna med ett specifikt pedaltryck, då kan du få rätt smidiga bromsar utan servo också. (så kommer jag göra) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Min erfarenhet är att bygger man genomtänkt med väl vald pedalutväxling, ett vettigt pedalställ och utprovade cylindrar så kan en bromsvåg bli väldigt bra även komfortmässigt. Jag tycker inte att min bil är "svår" på bromsarna utan servo.
Med servo kan det förstås bli enklare att göra det lätt att trampa och har man ett system fram/bak som lirar ihop (dvs i praktiken kommer från en och samma bil eller i alla fall med liknande komponenter) funkar det oftast bra med en normal tvåkretscylinder. Men tror man att man kommer att laborera med lite olika ok fram/bak så är bromsvågen svårslagen eftersom den är lättare att anpassa till olika delar. Nu har du ju fått tips om ett "koncept" som förhoppningsvis är utprovat så det kan väl vara en bra väg att gå. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Bromsvåg och servo får inte plats.
Finns det någon som vet hur de gör med omega bromsar på kadetten? Borrar man om bromsskivan för montering bakom navet likt originalet? |
||
Omegans skivor har hålcirkel 5x110. Hittade en bra ritning här https://www.reservdelar24.se/ate-957 Kadett 1,2S originalskiva https://www.reservdelar24.se/ate-956 Man får svarva upp centrumhålet på Omegaskivan och borra ny hålcirkel såklart. Svarva ur centrumet på originalskivorna så det blir en ring som passar inuti den nya skivan, då blir det enkelt att märka upp för de fyra nya hålen. Ringen kan man använda istället för en massa tjocka brickor sen när man skruvar ihop skivan och navet. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Precis som Anders skriver, man borrar nytt bultmönster som passar Kadettnavet och borrar/svarvar upp centrumhålet. Här har du en instruktion på hur man gör(tyvärr på Finska, men bilderna säger ganska bra hur man ska göra). I instruktionen hade de valt att svarva bort 2,5mm från navets infästningsyta mot skivan för att kunna behålla original bromssköldar: http://www.opel6070club.com/tekniset
F-n, glömde länken ! . Nå, nu är den här iaf. _________________ Kai Anttila |
||
Och om du har fembultat bak så finns det alunav med 5 x 120 delning att köpa:
https://www.tjmotorsport.co.uk/prodd _________________ Kai Anttila |
||
Ska borra om manta naven till 5/108 så jag får samma bultdelning fram o bak. Grejen med att behöva bygga om bromsskivor för att kunna montera de känns inte så lockande. Får blir volvobroms som kan monteras utan bearbetning.
Finns det någon stegborrad nissanbromscylinder? Tänkte 23.81 mm i stora steget. Alt 25.4 i stora steget. |
||
Hej jag har bromsvåg på mitt amatörbygge Volvo 305*28mm skivor fram med Alfa 166 fyrkolvsok, bak har jag Volvo 305mm skivor med S40 ok med inbyggd handbroms.
Bromsarna är lite tyngre än på bruks SAAB:en 9-3 men med bra känsla i. Så det behöver inte bli tungtrampat utan servo _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Hur pass kraftigt behöver fästet till bromsservo vara? Räcker det att byta ut en del av torpeden mot 2mm plåt o sen göra en bricka på insidan som matchar anläggningsytan på servon.
Hur rädd ska man bara för dubbelplåt på en hobbybil som bara rulla på sommaren med garageförvaring mellan gångerna? Tänkte isåfall sätta i hösten i befintlig toppen sen täcka en större yta med 2mm överlappande de befintliga torpeden. |
||
Min erfarenhet är att huvudcylinder/servo som bara är infäst i en rak torpedplåt ofta flexar. Räkna med att behöva göra ett stag eller två som triangulerar infästningen mot något, eller bocka kanterna på förstärkningsplåten.
Det beror dock på hur det ser ut i övrigt också, om fästet sitter nära andra bockningar eller liknande.' Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Fast kanske inte så här illa. Jag byggde ett stag som gjorde det lite stabilare, men sen sket jag i det och sätter i ett pedalställ. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Här ser man var bromsservon sitter. Som en hylla dom förstärker väggen sen kan man dra en plåtburk typ triangel mot ramsnoken men. Sen sugrör själva pedalstället en boxning av torpeden. |
||
Skruva banåkabil Bromsvåg vs normal huvudbromscylinder. | 1, 2 >> 8271 besök totalt |