Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG2 -04 Clubsport
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 22, 23, 24   >>
28 besök senaste veckan (152108 totalt)
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
henrikm skrev:
Hur funkade federal däcken förresten?


Hej

Står mer utförligt två sidor tillbaka i tråden.

Över lag är jag än så länge positivtv överraskas, med tanke till priset.

Körde 20 varvs intervaller och till slut blev dem lite varma och man fick lite fina 4wd släpp. Det är inte nya r däck men jag är än så länge nöjd med dem. Ska bli spännande att testa nästa helg på Ring Knutstorp tillsammans med Grc

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Igår blev det körning på ring Knutstorp. Både jag och bilen var laddade, jag var laddad för att ta en bättre tid och bilen hade fått sig en genomgång utav kylsystemet samt en ny slutdämpare.

Rapport,

Körde till träffen lite tidigare då jag var osäker på om bilen skulle klara db gränsen på 95 db. Meddelade ansvarig som tyvärr mätte upp bilen till en bit över etthundra decibel (103). Vilket innebar att jag var tvungen att byta tillbaka till den gamla slutdämparen....

Väl efter det kom vi igång och körde, mycket trafik på banan vilket gjorde att man inte fick något jätte bra flyt in i dem första rundorna. Gick in och kontrollerade däcktrycket som låg på 3,4 bar så jag sänkte till 2,5 varmtryck, bilen kändes både lite över och understyrd tyvärr inte alls samma känsla som på Ljungbyhed. Men det kan ha och göra med att Ljungbyhed är så pass platt och ring Knutstorp så kuperad. Fick problem med understyrning in i idioten samt andra apex i liton. Fick även ett par 4wd släpp här och där under varven främst efter ngk när det gäller att ha med sig mycket fart ner mot svängen innan idioten. Låg mycket bakom en vän med samma bil e46 m3 som kör khumo och man märker rätt tydligt att det greppet är betydligt bättre. Så det blev tyvärr ingen bra tid alls vilket jag blev besviken på. Klockan stannade på 1,11,20 (1,10,83) förra året med khumo.

Bilen gick super bra, inga värmeproblem alls. Det var som bortblåst efter mitt senaste ingrepp, ny termostat, visco koppling, vätska i kylarsystemet samt rengöring av kylaren.

Summering, r däck är snabbare än federal. Bilen fungerade klockrent. Skulle sänkt däcktrycket och testat med ett lägre för bättre fäste. Jag behöver våga och stå på bättre (när jag har bättre fäste). Next up? Vem vet




_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare



_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Som sagt. Det var en superdag på banan. Får vi göra om snart.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Kennie skrev:
Som sagt. Det var en superdag på banan. Får vi göra om snart.


Ja det tycker jag definitivt

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare



Härligt attack foto av:
www.hjulbloggen.se

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Efter förra helgens inspektion såg jag tyvärr sprickbildningar i min bakvagnsbrygga.

Detta bekräftades även när jag tillsammans med Vincent (Doktorand i e46 bakvagnar) i veckan när vi hissade upp bilen och tvättade rent undertill.

Bakvagnen kommer att återställas innan det blir någon bankörning igen.

Får hålla till godo med några fina bilder så länge.







_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Trist! Personligen tror jag det inte finns ett enda exemplar av M3 E46 som slipper sprickor tyvärr.

_________________
Magnus Thomé
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Trist! Personligen tror jag det inte finns ett enda exemplar av M3 E46 som slipper sprickor tyvärr.


Tyvärr är det bara att inse det.

Tänkte även byta bussningarna till bakvagnen med, vad rekommenderas?

/ Nico

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



NicoRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
Trist! Personligen tror jag det inte finns ett enda exemplar av M3 E46 som slipper sprickor tyvärr.


Tyvärr är det bara att inse det.

Tänkte även byta bussningarna till bakvagnen med, vad rekommenderas?

/ Nico


Jag gjorde detta:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1278312#1278312
Bussningspaket från Millway innehållande:
* Bussningar Bakvagnsbrygga E46 art.nr: 90148
* Bussningar bärarm bak E36/E46 art.nr: 90214
* Bärarmsbussningar bak Alu/Ledlager art.nr: 90088
* Bärarmsbussning fram M3E46 art.nr: 90307
* Nya drivaxlar
* Nytt stag (gamla sönderrostat)

Ångrade det inte, men bilen passade inte längre att ha som åka till jobbet bil i Stockholm- hur jag nu kunde tro det?

_________________
Janne Ström
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



NicoRacing skrev:
Efter förra helgens inspektion såg jag tyvärr sprickbildningar i min bakvagnsbrygga.

Detta bekräftades även när jag tillsammans med Vincent (Doktorand i e46 bakvagnar) i veckan när vi hissade upp bilen och tvättade rent undertill.

Bakvagnen kommer att återställas innan det blir någon bankörning igen.


Tråkigt att höra, i praktiken innebär det att säsongen är slut för dig nu eller?

NicoRacing skrev:

Tänkte även byta bussningarna till bakvagnen med, vad rekommenderas?


Instämmer med Janne, Millway är det som gäller.
Jag är än så länge supernöjd med min bakvagn som fick lite Millway prylar för någon dryg månad sedan. Bilen pekar helt plötsligt rakt när man gasar thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
3DBlaster skrev:

Jag gjorde detta:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1278312#1278312
Bussningspaket från Millway innehållande:
* Bussningar Bakvagnsbrygga E46 art.nr: 90148
* Bussningar bärarm bak E36/E46 art.nr: 90214
* Bärarmsbussningar bak Alu/Ledlager art.nr: 90088
* Bärarmsbussning fram M3E46 art.nr: 90307
* Nya drivaxlar
* Nytt stag (gamla sönderrostat)

Ångrade det inte, men bilen passade inte längre att ha som åka till jobbet bil i Stockholm- hur jag nu kunde tro det?


Tack för tipset, blir antagligen det (såg att dem hade ett bra pris just nu med)

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
NicoRacing skrev:
Efter förra helgens inspektion såg jag tyvärr sprickbildningar i min bakvagnsbrygga.

Detta bekräftades även när jag tillsammans med Vincent (Doktorand i e46 bakvagnar) i veckan när vi hissade upp bilen och tvättade rent undertill.

Bakvagnen kommer att återställas innan det blir någon bankörning igen.


Tråkigt att höra, i praktiken innebär det att säsongen är slut för dig nu eller?

NicoRacing skrev:

Tänkte även byta bussningarna till bakvagnen med, vad rekommenderas?


Instämmer med Janne, Millway är det som gäller.
Jag är än så länge supernöjd med min bakvagn som fick lite Millway prylar för någon dryg månad sedan. Bilen pekar helt plötsligt rakt när man gasar thumbs up


Tyvärr är det nog så att det är slutkörd för ett tag då detta måste göras innan jag börjar gasa på bana igen...

Blir antagligen millway så man som du säger kan köra rakt haha

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Jag har en fråga

Är det någon som har lämnat in sin E46 för bakvagns förstärkning och vet mellan tummen och pekfingret vad det har landat på?

Tacksam för en uppskattning, gärna via pm

Mvh Nico

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

BMW tar 70 tusen senast jag kollade. Men vem lämnar bilen dit

_________________
Magnus Thomé
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
BMW tar 70 tusen senast jag kollade. Men vem lämnar bilen dit


Det känns väll lite väl, men om någon har haft hjälp utav någon så mottages gärna ett pris man har betalat för jobbet. Alternativt hur lång tid det tar att utföra jobbet

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Nu är äntligen bilen lämnad för att få bakvagnen renoverad och förstärkt.

Det kommer göras ordentligt genom en modell som Vincent använder och även distribuerar runt om i världen, ett så kallat VinceBar ("subframe" fix).

Det som kommer göras med bilen förutom ViceBar kommer bli:

Millway bussningar fram och bakvagn
Bakvagnsbryggan x brase (Den bar borta på min bil när jag köpte den)
Mellanhållare till avgassystemet (Även dessa var borta)

Tråden kommer löpande att uppdateras utav Vincent.




_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



NicoRacing skrev:
Igår blev det körning på ring Knutstorp. Både jag och bilen var laddade, jag var laddad för att ta en bättre tid och bilen hade fått sig en genomgång utav kylsystemet samt en ny slutdämpare.

Rapport,

Körde till träffen lite tidigare då jag var osäker på om bilen skulle klara db gränsen på 95 db. Meddelade ansvarig som tyvärr mätte upp bilen till en bit över etthundra decibel (103). Vilket innebar att jag var tvungen att byta tillbaka till den gamla slutdämparen....


Trist och klart förvånande att det blev hela 103dB! att det skulle vara på gränsen var det ingen tvekan om men 103...
Undra om det är värt att sätta hålad plåt för utblåsen eller om 8 dB är för mkt...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Det är ju bra att bakvagnen förstärks det måste ju även bli så att med dessa nya bussningar
så bör du få mycket mer krafter in i i bakvagnen.

Med vänlig hälsning, Per

NicoRacing skrev:
Nu är äntligen bilen lämnad för att få bakvagnen renoverad och förstärkt.

Det kommer göras ordentligt genom en modell som Vincent använder och även distribuerar runt om i världen, ett så kallat VinceBar ("subframe" fix).

Det som kommer göras med bilen förutom ViceBar kommer bli:

Millway bussningar fram och bakvagn
Bakvagnsbryggan x brase (Den bar borta på min bil när jag köpte den)
Mellanhållare till avgassystemet (Även dessa var borta)

Tråden kommer löpande att uppdateras utav Vincent.




_________________
Per Axblom
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Dave79 skrev:
NicoRacing skrev:
Igår blev det körning på ring Knutstorp. Både jag och bilen var laddade, jag var laddad för att ta en bättre tid och bilen hade fått sig en genomgång utav kylsystemet samt en ny slutdämpare.

Rapport,

Körde till träffen lite tidigare då jag var osäker på om bilen skulle klara db gränsen på 95 db. Meddelade ansvarig som tyvärr mätte upp bilen till en bit över etthundra decibel (103). Vilket innebar att jag var tvungen att byta tillbaka till den gamla slutdämparen....


Trist och klart förvånande att det blev hela 103dB! att det skulle vara på gränsen var det ingen tvekan om men 103...
Undra om det är värt att sätta hålad plåt för utblåsen eller om 8 dB är för mkt...


Ja super tråkigt, men det gör ingenting. Det var helt klart värt att testa, nu sitter scorpion dämparen på igen. Hoppas allt rullar på med din bil med

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Det är ju bra att bakvagnen förstärks det måste ju även bli så att med dessa nya bussningar
så bör du få mycket mer krafter in i i bakvagnen.

Med vänlig hälsning, Per


Hej

Absolut borde det rent logiskt bli så. Tanken var att göra detta åtgärd i vinter men eftersom jag såg början på sprickor så tog jag inga risker för att förvärra någonting utan att åtgärda problemet, förstärka för att sedan förhoppningsvis kunna köra något mer i år och bara ännu mer "komplett" tills nästa års körningar.

Mvh Nico

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG2 -04 Clubsport
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 22, 23, 24   >>
28 besök senaste veckan (152108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande