Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsproblem WP bromsar BMW 330
2548 besök totalt
Nicke 01234
Ronneby
Här sen Jan 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Hej.
Jag har köpt en E46 330-04 som jag kör lite bana med.
Det sitter WP PRO 360x32mm kit fram.
Inför förra bankörningen på Ljungbyhed såg beläggen ut som nya,men plötsligt sjönk pedalen när jag bromsade och bromsverkan försvann helt. Eftersom jag inte visste vad det var för belägg tänkte jag att det kunde vara skräpbelägg. Så jag beställde nya racebelägg från WP,bytte och kollade så att alla kolvar gick tillbaka lätt och att beläggen inte klämde i oken. Men igår hände samma sak,efter 4 pass på ca 10-12 min vardera så sjönk pedalen igen. Bromsbeläggen är nästan helt slut nu.
Bilen körs på 235 gatdäck,så inget överdrivet fäste.
Tar gärna emo tips på vad det kan vara.
Mvh Nicklas.


Så här såg de första beläggen ut.



Så här ser de nya beläggen ut.

_________________
Nicklas Gustavsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Belägg som inte tål den värme du skapar.
Bromskylning, bromsteknik och belägg som andra får att funka på den dussinbilen kan vara startpunkter (i omvänd ordning förslagsvis).

Ett samtal till PEAN brukar vara nyttigt (även om det kostar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nicke 01234
Ronneby
Här sen Jan 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Belägg som inte tål den värme du skapar.
Bromskylning, bromsteknik och belägg som andra får att funka på den dussinbilen kan vara startpunkter (i omvänd ordning förslagsvis).

Ett samtal till PEAN brukar vara nyttigt (även om det kostar).

PEAN har jag ringt,de kunde inte hjälpa mig. Ny ägare där.

_________________
Nicklas Gustavsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



har belägen tagit slut efter en dags körning?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Babbe skrev:
har belägen tagit slut efter en dags körning?

Om beläggen går för varmt så slits de ju ner tokfort. Utan bromskylning på förra bilen så lyckades jag nästan köra helt slut på en omgång nya svarta pagid på en dag. Blir j**la dyrt då... När väl bromskylning var på plats så funkade det perfekt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nicke 01234
Ronneby
Här sen Jan 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Babbe skrev:
har belägen tagit slut efter en dags körning?

Ja,en dags körning. Ca 4x12 minuter.
Ja förstår att kylning är bra men det borde inte slita så här snabbt ändå?
Har kört Trackday/racing ca 10 år och har aldrig haft bromskylning.
Brukar köra PFC eller carbotech men det fanns inte till mina WP ok.
Det är ju ändå 360 mm skivor och gatdäck,så det borde funka bättre?

_________________
Nicklas Gustavsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Hänger ju helt på om du överskrider just de här beläggens maxtemp. Och det har du ju märkt att du gjort. Då kan slitaget dra iväg något fruktansvärt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nicke 01234
Ronneby
Här sen Jan 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hänger ju helt på om du överskrider just de här beläggens maxtemp. Och det har du ju märkt att du gjort. Då kan slitaget dra iväg något fruktansvärt.

Ja det har jag ju gjort. Tyvär så var det här de bästa beläggen de hade,får väl köpa originalok och skivor annars så det finns riktiga belägg att köpa.

_________________
Nicklas Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Vill du absolut behålla oken finns ju firmor som gör specialbelägg.

Jag har beställt från Frozen Rotors i USA. De gjorde belägg till vår Primera, ST43 heter compounden. Inte galet dyrt efter att vi skickat över ett originalbelägg som de måttat efter.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Gå igenom beläggskisserna från tex PFC och Pagid och kolla om det finns några belägg som ser ut att ligga nära i mått och form. Därefter skriver du ut dessa i skala 1:1 och kollar någon av dem går anpassa med lite slip och/eller svets.
Det vore varken första eller sista gången den lösningen används.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Nicke 01234
Ronneby
Här sen Jan 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Tack för bra tips Gustav och Gunnar, och så klart tack till er andra också.

_________________
Nicklas Gustavsson
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441





Hur är det ens möjligt på 4x12 minuter? Men visst, går man över vad beläggen klarar av så går det snabbt utför...
Men om företaget erbjuder beläggen Sport, Track och Race och detta var Race - hur i hela beter sig då deras Sport belägg!?!
Får bara en svag känsla av att det mer show än go över vissa av produkterna.



Nåja... Men precis som Gunnar och Gustaf skriver - försök hitta andra belägg - det lär garanterat finnas då formen inte ser så unik ut (kanske behövs minimalt filande någonstans). Om du inte hittar det, så skulle jag lämnat denna bromslösning och funderat på andra lösningar (kanske mer konventionella).


@Nicke : Av ren nyfikenhet, har du temperaturfärg och temperaturklistermärken på bromsskivorna/bromsoken? Skulle vara intressant att se vad högsta registrerade temperatur faktiskt var.

Har alltid det på mina bromsar, men mitt problem är nästan tvärtom - jag får knappt upp mina racebelägg i arbetstemperatur :-) Lösningen på det är såklart att hinka i en kraftigare motor, vilket redan håller på att planeras :-)

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Skruva banåkabil
Bromsproblem WP bromsar BMW 330
2548 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande