Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 29, 30, 31   >>
12 besök senaste veckan (344701 totalt)
pelle17B
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



+1 på den!
Jättesnygg! Imponerande!

_________________
Peter Boström
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Samma klädsel som du har på instegen hade varit snyggt på sidorna på "kardantunneln", eller kylrörstunneln kanske det heter. Hela bygget är otroligt snyggt!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
+1 på det!

Varför har du inte lackat plasten på handtaget?


He he såg inte den lilla texten först.
Det finns några fler svarta detaljer på bilen så jag tyckte det blev snyggast + att jag sparade tid

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Samma klädsel som du har på instegen hade varit snyggt på sidorna på "kardantunneln", eller kylrörstunneln kanske det heter. Hela bygget är otroligt snyggt!


Tackar
Har funderat mycket fram och tillbaka när det gäller inredningen. Tänket just nu är att alla ytor uppåt är i svart skinn (bra mot reflexer också). Övriga ytor i alu för lite rå retrokänsla. Men jag kommer nog ändra det tänket när det gäller dörrsidorna. Dom blir nog svart skinn med lite ränder likt trösklarna. Och vem vet, kanske kylrörstunneln också blir i skinn någon sen vinterkväll

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Här kommer en liten miniuppdatering. Blir mycke småpill så här på sluttampen.


Det mest uppenbara här är väl motorrumsbelysningen som består av en 2meter led-list. Trevligt att slippa ficklampa vid eventuellt fel en mörk kväll. En liten laminerad glasruta har jag monterat också. Syns i bild gör även det rostfria röret med spridarmunstycken för släcksystemet. En pekar ned mot generatorn på vänstra sidan av motorn, en mot förgasaren och en på högra sidan mot bränslepump och startmotor. Förhoppningsvis räcker det om olyckan skulle vara framme för ca 6kbm vattendimma (3,3 liter vatten) kommer spridas under typ ½ minut.



Monterat nät. Man ser faktiskt ganska bra bakåt genom nätet.



Mera nät

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Mycket snyggt!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag blir helt stum av kvaliteten, du och Håkan är verkligen sjukt duktiga.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Håller med det är de små detaljerna som gör det där lilla extra. Nu ser man så bra det blev med dörrhandtagen med thumbs up

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Jag begriper inte hur du kan hålla dig. Jag hade skippat allt vad småflilande heter tills vintern och kört, kört, kört, skönheten. Obesiktigat och nattetid på småvägar bara jag hade fått köra.

Å andra sidan hade jag aldrig, aldrig fått ihop något sånt här superbygge heller.
Helt makalöst.
Djupt imponerad.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Bugar och bockar för alla fina kommentarer och jo. Det börjar klia lite i fingrarna att provköra
Angående kvalité/finish så är det dock inte riktigt lika snyggt i verkligheten som på bild. Bilder har en konstig förmåga att försköna och trolla bort ojämnheter m.m. Däremot tycker jag att formerna på bilen gör sig mycket bättre i verkligheten än på bild. Och den som undrar om det stämmer är givetvis välkommen på en däcksparkar inspektion.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Har nu gjort en miniprovkörning. Ett antal barnsjukdomar kunde konstateras men konstigt vore väl annars.
1. Har problem med för hög motortemp. Måste bygga kåpa runt fläkten och/eller montera bättre fläkt än biltemas.
2. Får ej i backen. Troligtvis bara att justera länkaget då den nästan gick i.
3. Rostigt kylarvatten. Slarvade tydligen med glykolblandningen vid tidigare provstart så nu för jag byta allt igen. Kanske detta påverkade kylningen också?
4. Microlitet läckage på en av tankarna. Ett hörn blir lite fuktigt. Inget dropp, bara fukt som dunstar. Har tätat från utsidan med tank-sealer. Hoppas det funkar.

Bevis på att den varit i gång. Har kört hela 6 meter


Byggt färdigt min mini kolkanister också. Det är ett bränslefilter utan filterinsats fyllt med 1,5dl aktivt kol. Behövde lite nät också för att hålla kolet på plats. Den svarvade delen till vänster är till för att få korrekt funktion på rollover ventilen som normalt monteras direkt i tanken.
Om det funkar som jag vill, dvs tar bort bensin lukten, vet jag ej för nu stinker garaget av bensin ändå.




_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



Byt ut fläkten mot en riktig mishimoto. Den flåsar säkerligen 3ggr mer än motsvarande biltemafläkt.
Har du dock värmeproblem vid körning så ligger problemet någon annanstans

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ja precis, det funkar förhoppningsvis med en bra kylfläkt. Tänkte försöka hitta komplett paket med kåpa för att slippa bygga eget. Maxmåtten är 600*380*50 så ut och mät på era brukisar nu så kan jag skaffa en likadan 🙂

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Det blev fläktpaket från en Ford Focus för några hundringar på skroten. Passade som hand i handske mot min Corvette kylare. Vill ju helst ha nya grejer men detta är lite av ett test för att se om jag är problemet på spåret. Känns som att dessa två fläktar mosar igenom bra mycket mer luft är Biltema fläkten + att det suger från nästan hela ytan med kåpan.


Trångt blev det men plats fick den efter lite övertalning


I morrn blir det test. Håll tummarna

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Blir bra det där, med rätt tilluft och frånluft så kommer det inte vara några som helst problem.
Såna där paket brukar dra en helvetes massa ampere på full malla, vad har du för kabel/säkring?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Drar strax under 10A tillsammans. Har 1,5mm2 ledning men den är bara kanske 0,7m lång. Säkrad 20 A för dom drar mycket i starten. Borde kanske vara 2,5mm2 men i teorin ska 1,5 räcka i alla fall eftersom ledningen är så kort.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Milstolpe. Första provturen. Bromsarna går lite tungt, skulle vart bra med servo. Backen är svår att få i. Temperaturen i motorrummet är hög. Ja det finns lite att pyssla med. Kylfläktarna verkar funka och håller motor temp still, har dock lite problem med styrningen av dom så jag har fått köra dom manuellt tillsvidare.
Men det var mycket som kändes bra också. Tillexempel konstaterade jag att det var busenkelt och helt odramatiskt att göra 5 meter lakrits på torr asfalt på tvåans växel och typ 3000 varv. Trots 305 breda däck.


Liten videosnutt
https://youtu.be/aIWdK7CbM9Y

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Fyfan vad gött med nya rutor, ser nästan inte ut som om det sitter rutor i!



1.5 på 20A är för klent, du kommer tappa flås på så liten area, sen drar de i princip lika mycket hela tiden, inte jättemycket högre startström, såvida du inte har blockad nånstans så de chokar, då drar de mindre.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
MaZ skrev:
Fyfan vad gött med nya rutor, ser nästan inte ut som om det sitter rutor i!




När allt funkar 100% skall jag limma rutan. Just nu är bra att enkelt kunna montera ur instrumentbrädan och komma åt saker enklare där under.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Fy jävulen så in i helvetes ball den är!!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Som Maz säger så måste du öka kabelarean. Säkringen sitter där för att skydda kabeln mot brand, så med 20 A ska du egentligen ha 4 kvadrat. Blir det ett lagom fel så kan din 20A säkring hålla längre än kablarna och det vore ganska synd på din herrejävlarballa bil.

_________________
Christer Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 29, 30, 31   >>
12 besök senaste veckan (344701 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande