Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frågor angående start av banbil-bygge
1397 besök totalt
Diazz
Orust
Här sen Jul 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej!

Inser att detta är, i delar, redan besvarat. Tyvärr så är det en del motsägelser och gamla trådar. Så ställer frågorna här och hoppas på förståelse för en nybörjare!

Jag äger i dagsläget en BMW 325Ci från 2001, har ägt bilen sedan 2010, dvs 7 år. Och även om jag inte använder den längre pga hur opraktisk den är, så vägrar jag att sälja den. Och nu har jag och min svåger börjat diskutera bankörning, då insåg jag att det är ju faktiskt en rätt okej start (Hoppas jag)

Min tanke var att behålla bilen väglaglig till att börja med, då min tanke var att ha den som både lite rolig bil att glida runt i på sommaren och samtidigt kunna köra till banorna.

Jag har försökt att hitta lite mer information om vad man bör göra (och får göra) för modifieringar, min första tanke var att strippa bilen på _allt_ som inte behövs för bankörning, men då blev jag lite orolig inför bilprovningen? Vad skulle de kunna säga om jag bara har ett plåtskal med 2 stolar i? Bilen är helt fullutrustad och väger 1540 kilo, så bör kunna banta ganska mycket.

Sen undrar jag om man kan delta i flera olika träffar, och isf hur man försöker hålla sig inom reglerna för dessa? finns ju mängder av regler för varje träff.

Målet här är att kunna börja köra, och försöka hålla kostnader nere då jag aldrig ens provat bankörning förut. Bilen är inom de senaste 2 åren renoverad med bromsar, bränslesystem, div. bussningar, allmän motorservice (vanos, packningar etc)

Tips, trådar, artiklar med mera om vad jag kan göra för en gatlegal banåkarbil hade uppskattats enormt.

Stort tack!

_________________
Mattias Andersson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Det bilprovningen undersöker är mer eller mindre detta:

Bromsarna fungerar som dom ska.
Avgasreningen håller den nivå bilen ska hålla.
Delar som kan påverka säkerheten vid körning är inte utslitna (bussningar, leder t ex)
Bilen ska inte skada någon utöver det "vanliga" vid påkörning, t ex inga vassakanter eller liknande som kan orsaka mer skada än väntat vid påkörning av t ex en människa.
Bilens skick i övrigt ska inte utgöra någon fara vid körning, här kan väl t ex rostskador ingå.

Har bilen bur kontrollerar dom även att buren i sig inte utgör större fara för passagerarna än om den inte varit där, brukar betyda att den ska vara vadderad där kroppen kan tänkas ta emot vid krock.

Så i teorin kan du riva ut all inredning, alla bekvämligheter, byta till plastrutor förutom framruta, sänka bilen hur mycket du vill etc etc etc.

Dom allra allra flesta banträffar eller club events brukar sätta som nivå att bilen ska vara besiktningsduglig. Sen beror de lite på vilket reglemente som de körs efter. Det finns ju minst 2st "grund reglementen". Nu kommer jag inte ihåg namnen på båda, den ena heter väl SBF har jag för mig? Den andra var för ~10 år sen klart enklare med lindrigare krav. Då vi körde konbana under de reglementet kollade vi i princip att allt verkade sitta fast som de skulle och att bromsarna fungerade vid besiktningen på träffen (samt att bilen såg ut att vara i vettigt skick)

Med de sagt.. om du inte kört bankörning tidigare, börja med den som den är! Då kanske du tycker fjädringen är lite mjuk, och att den kränger för mycket. Då kan du börja med den vanligaste uppgraderingen som görs = fjädrar, dämpare och eventuellt krängare. Efter de kanske du tycker greppet sviker, då kan du ta de vanligaste steg 2 som är bättre däck för ändamålet

När du kommit så långt tror jag bromsarna är nästa sak du kommer börja fundera på, och först efter det seriös lättning! Klart du kan göra allt detta i ett svep med, men de är klart roligare att ha bilen igång varje sommar Själv ville jag göra allt i ett svep, och min busbil har inte varit körbar ens sen januari 2006 :S (de börjar förvisso närma sig, de jag menar är att de lätt kan dra ut på tiden. "när jag ändå har dom här sakerna nere kan jag ju göra de här med, å de här! etc etc etc)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Jag tror Cassius täckt in det mesta.

Jag bara fyller på / håller med kring vissa punkter (då jag själv var/är i liknande situation).

Du tänker helt rätt, det finns många fördelar med att hålla bilen besiktningsbar (gatlegal).
Väldigt många events kräver att din bil har en godkänd besiktning.
Du slipper dessutom att traila bilen såfort den ska någonstans (för många av oss inklusive jag själv finns inte den möjligheten ens på kartan i nuläget).


Din bilmodell är typiskt registrerad med 5 antal sittplatser (inklusive föraren). Monterar du bort baksäte/bälte stämmer inte det längre och du får direkt underkänt.
Det löser du tokenkelt genom att registrera den med endast 1 passagerarplats - jag gjorde detta på min E30 323i för inte så länge sedan.


Passiv och aktiv säkerhetsutrustning måste fortfarande fungera - så du får inte riva loss för mycket detaljer här (eller isåfall arbetar runt dem). Exempelvis måste system som ABS och SRS (airbags) fortfarande indikera att de fungerar korrekt (lampa lyser när man slår på tändningen och att lampa sedan slocknar).


Så börja med en legal lättning.
Se över skicket allmänt på bilen - det har du egentligen redan gjort (du verkar ha koll på att det inte är några allvarliga brister någonstans).

Det enda jag skulle gjort före föra bankörningen är följande
- byt bromsvätskan (om det inte är gjort de två senaste åren)
- köp track day bromsbelägg (de är gjorda för att klara högre temperaturer)

Vilken som helst vanlig DOT5.1 bromsvätska fungerar alldeles utmärkt.
Finns många bra belägg som ligger i mellanlandet mellan sportbelägg och racebelägg, men det är en annan diskussion.

Sen ut och kör!


Ut och kör och känn hur du blir säkrare och säkrare och bättre och bättre på banan - det blir man bara genom att köra :-) Och man kan öva upp sig själv oavsett bil och prestandanivå - att svänga och bromsa måste alla bilar göra till och från på en bana :-)

Sen märker man ganska snabbt vad man vill förbättra :-)

Bättre chassi är som Cassius säger ofta den första uppgraderingen.
Kanske försöka justera bort lite av den understyrningen som de flesta bilmodeller har inbyggt i sig.
Sen börjar man sukta lite efter r-däck.
Sen vill man nog justera till bättre vinklar (tex camber) för att få r-däcken att arbeta bra.
När man får på r-däcken vill man sitta still - det blir en racingstol.
Med en sån stol vill man ha bättre grepp om ratten så den uppgraderar man.
Nu börjar det snart gå snabbt så man vill kanske ha en fullbur, bättre hjälm och skyddsutrustning.
Ja, sen bara rullar det på...

Men tipset är att ta allt i steg - jag insåg ganska snabbt att jag satt och filade på ett evighetsprojekt och det dök alltid upp två saker som skulle göras innan jag skulle ta ut bilen på banan! Så jag bestämde mig att få den körbar och uppgradera i steg därifrån.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Diazz
Orust
Här sen Jul 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tusen tack till er båda, Cassius och Henrik J, tokmycket och nyttig information!

Jag har ju som sagt haft bilen sedan 2010, och alltid skött service till punkt och pricka, bilen är rostfri etc. (rullat 19 000mil)

Jag tror jag siktar in mig på en "medium" lättning, dvs inredning, och kanske vänta med t.ex asfaltsmattor etc, och registrera om till en enkel passagerare (Baksätet är ju nästan ett skämt i dagsläget ändå )

Nu vet jag i vilken ände jag kan börja, så man kommer igång! Hoppas det kan bli lite turer 2018!

_________________
Mattias Andersson
Citera
Skruva banåkabil
Frågor angående start av banbil-bygge
1397 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande