Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Sjukt ball!

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
För interiören använder jag en tidig sketch på AMG GT's interiör (från MB) som bas för inredningen... Blir klart bättre än att sitta och hitta på något eget då jag inte har fallenhet för det...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
1'a test på att göra mittkonsollen för ventilspjällen... De jag beställt är de på bilden som jag enligt tidigare skiss skall ha tre stycken av i mitten... blir en del finputsande på denna... denna del kommer bli helt i kolfiber.. resterande I-panel kommer att kläs med skinn (troligen)...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



ThomHall skrev:
För interiören använder jag en tidig sketch på AMG GT's interiör (från MB) som bas för inredningen... Blir klart bättre än att sitta och hitta på något eget då jag inte har fallenhet för det...


Det är väl tur att det finns några områden du har kvar att utveckla. Fast det krävs nog sin estet för att få till helheten på vad som komma skall. Vad kan det vara -en person på miljonen som fräser fram sin dröm? 8-9 personer i vårt avlånga land .

Det där med Vipern och tidsaspekten t.ex. -det verkar ju inte vara så att du stressar fram. Det här bygget ter sig ju så målmedvetet. Vad är de främsta erfarenheterna från Viperbygget som förfinats eller helt gjorts om till denna skapelse?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
I tidigare bygge, där jag oxå gav mig på att bygga ram, pluggar, kaross, interiör etc själv, så gjorde jag allt med väldigt enkla medel vilket gav halvbra resultat och var enormt tidsineffektivt. Jämför man med dagens projekt så är de största skillnaderna troligen:

1) erfarenheten från ett tidigare bygge givetvis...
2) tokplanering,...
3) har allt i CAD, behöver inte prova/mäta mig fram..
4) fräs i kombination med CAD är ovärdeligt och den helt avgörande faktorn för detta projekt...
5) inte rädd att leja bort jobb istället för att göra allt själv.. tidsaspekten är det primära..
6) lämplig donator där så mkt som möjligt är bara att lyfta över utan moddning...

Det är skönt att ha byggt en bil innan så att alla saker jag måste uppfylla redan nu finns i tanken.. exempelvis hade jag missat att bygga in defroster på förra bygget, hade fel bälten, etc etc alla dessa saker gav omtag som tog tid och påverkade motivationen..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



ThomHall skrev:

5) inte rädd att leja bort jobb istället för att göra allt själv.. tidsaspekten är det primära..


Jag har ju byggt några fler bilar, och började precis som Du med att sätta stolthet i att göra allt själv.
Har Nu blitt mer "vuxen"/erfarenen och hoppas Du ändrar "tidsaspekten" till "Slutresultatet"

Ditt projekt följs noga då det tillför en ny dimension i mitt framtida bilbyggande. Redan nu har jag insett fördelarna med CNC-tillverkning då jag har hjälp av landet duktigaste operatör i allt jag gör....men kaross har vi inte byggt - ännu *s*

Keep it up!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
givetvis finns slutresultatet alltid med som en otroligt viktig och bakomliggande ingrediens.. om jag uttrycker det så här: "på väg till slutresultatet så prioriterar jag tiden framför kostnaden"...

Julafton idag, leverans av mina strålkastarinsatser:


Framöver blir det till att få in dem i CAD samt därefter fräsa fram fronten med inbyggda strålkastarhus.. (För att dra en parellell.. På Vipern byggde jag upp strålkastarhus för hand.. Det tog en jäkla tid, säkert flera dagar, och till råga på allt blev det fult och dåligt... Nu är inte jag någon skicklig hantverkare på något sätt när det kommer till detaljer)...

För övrigt har jag varit i kontakt med en airbrush artist som kommer hjälpa mig få till finish på ett gäng detaljer, exteriört och interiört, typ chrome-look, Alu-look etc.. Temat utanpå blir likt originalet i chrome på diverse detaljer.. skulle även behöva få till dessa lyktor i chrome.. gissar att lack kan bli svårt?? Alternativt fixar jag ett kolfiberskal som dessa kikar ut igenom.. inuti blir temat svart skinn med eventuellt gula sömmar här och var (likt bla AMG GT R) , kolfiber och aluminium..

Samt så har jag planer på att skippa BMW X6 fälgar och istället ta in skräddarsydda (bultcirkel, ET-mått, konkavhet, färg etc) från USA...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Lyktorna på plats och ett lykthus har ritats fram.. Kommer nog plastas upp för sig. Kanske kommer det sitta fast i ramen enbart med list mot fronten?? Underlättar mycket att mått- och vinkelkrav för lyktorna kan verifieras innan tillverkning.. Blinkersen på bilden är givetvis inte den slutliga.. Måste hitta en i lämplig storlek.. Den lilla blå är positionsljus... och längst in sitter helljuset..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Jobbat lite med själva grillen.. Här är en variant som jag ritat med inspiration från AMG GT R.. Originalbilens grill är lite för spacad med LED lampor som jag inte riktigt fallit för än.. Monterar när allt är klart i en original Merca stjärna i grillen ... Undrar vart jag skall ha nummerplåten.. Gör ju det inte enklare direkt...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



ThomHall skrev:
Undrar vart jag skall ha nummerplåten.. Gör ju det inte enklare direkt...



Utfällbar under grillen. (liggandes plan dold, åker ut och viks ner, vid utfällt läge. typ bilstereo med stor display)

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Min första tanke angående "bilstereo-nummerskylt" var: icke sa nicke att bilprovningen godkänner det...

Sedan, efter lite tanke: Om man kopplar manövern på tändningen, så skylten är synlig när motorn är igång, så varför inte? Det är väl inget som säger att en bil måste ha synliga nummerplåtar när den står stilla? ...Typiskt i storstäder plockar man ju av skyltarna när man parkerar för att inte få dem stulna.

Rent tekniskt är det en barnlek, med ett länkarrangemang och en linjärmotor.

_________________
Magnus Falk
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Jag skulle nog tippa på att det är krav på skylt även för parkerade bilar. För att underlätta ev. bötfällning eller parkeringslappande om inte annat?

Edit:
Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall
2 § Utöver vad som framgår av 2 § andra och tredje styckena lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall får ett fordon flyttas i följande fall.
3. Om det är uppställt i strid mot föreskrifter om stannande eller parkering och
d) fordonet ska vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen

Vilket förstås vore trist för en bil av denna kaliber

/Edit

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Men detta gäller väll bara fram?
Bilen bör ha en fast monterad regplåt bak?

Så böter vid parkering bör kunna gå bra?

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



ThomHall skrev:
1'a test på att göra mittkonsollen för ventilspjällen... De jag beställt är de på bilden som jag enligt tidigare skiss skall ha tre stycken av i mitten... blir en del finputsande på denna... denna del kommer bli helt i kolfiber.. resterande I-panel kommer att kläs med skinn (troligen)...



Snälla, fäll in den där displayen på något vis. Att ha "panelen" på det viset hängandes på utsidan visar att designavdelningen fick något i knät när de redan var färdiga och itne orkade få in den på något snyggt sätt. Förstör en i övrigt riktigt snygg design. Ser likadant ut i flera moderna bilar. Riktigt gräsligt i mina ögon.

Just my

I övrigt är jag imponerad över dina kunskaper och förmågan att få det att bli verklighet! Snyggt jobbat! Är själv maskinkonstruktör och vet hur det kan vara att få till designen emellanåt

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Finns en hel del negativa åsikter om just displayen... min ide var att det ska vara Merca likt bara.. kan knåpa lite så får vi se om det går att göra en förädlat version.. konkreta förslag mottages gärna.. är som sagt ingen vidare designer

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ThomHall skrev:
Finns en hel del negativa åsikter om just displayen... min ide var att det ska vara Merca likt bara.. kan knåpa lite så får vi se om det går att göra en förädlat version.. konkreta förslag mottages gärna.. är som sagt ingen vidare designer


personligen tycker jag det är rätt ok så..... har så på min AMG ....

men det gäller att få till infästningarna och rundade kanter runt... så ser professionellt ut..... på min är det Alu runt.... då ser det coolt ut....

men ballaste är ju nya E-klassen som har skärmar infällt hela vägen för dörr till dörr.... funkar skitbra med.... men det funkar ju inte med din design....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
vi får se hur det blir.. ligger en bit bort i tiden med I-panelen så hinner bearbeta och bolla olika idéer ett tag till...
nästa steg i nuläget är att, förutom putsa vidare på huvpluggen, bygga stommen för frontpartiet och därefter fräsa den.. Blir en något mer omfattande fräsning per modul då jag kommer angripa de två separata frontdelarna från tre olika riktningar.... men det skall inte vara några problem.. tycker nollningen inför respektive fräsprogram (med vridning av spindeln) funkar bra... går knappt att se någon skillnad i yta när två olika fräsmoment överlappar varandra.. uppskattar en toleransen på <0.5mm till följd av nollningsfel.. mer än ok, särskilt då det efteråt följer manuellt finisharbete...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Inte världens bästa bild.. Men nu är huvpluggen belagd med en vad det verkar jäkligt bra slipgrund...
Återstår väl nu bara en herrans massa finishjobb... Inte riktigt det jag gillar att göra... Kanske kan lämna det sista finliret till den som skall lacka karossen...


Inte heller världens bästa bild, men här är själva grundmaterialet för fronten som skall fräsas i morgon om allt går enligt plan...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kastar in en bild på några av de delar som kommit hem idag... LED bakljus och positionsljus, pedalställ, MB luftventiler, MB logos, defrostmunstycke, dörröppnare, dörrlås, MB strömställare, knappar, MOMO läderratt, mm.. Ratten skall moddas en del med ett nav i kolfiber där MB stjärnan skall fästas... Kommer fräsa denna i MDF troligen då den är mer pillrig... Fräsen funkar bra med det oxå.. Blir såklart en annan matning..



Måste lite senare oxå beställa MB's kontroll för infotainmentenheten.. Blir en utmaning att få den att funka med en androidskärm...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har inte blivit mkt tid för att posta på forumet. Har jobbat en hel del med finish på huven, vilket tar en del tid. Har även fräst klart de båda frontdelarna, varav den högra kan ses nedan vara belagd med epoxi följt av Diccoplast.





Har även gjort ett 1'a test att vacuumforma. Gick överlag mkt bra. Fick dock jobba en del med att fixa små läckage.. Tycker det blir ett lämpligt slutmaterial för delar av karossen. Är verkligen en häftig metod. Kanske blir än häftigare om jag vågar prova mig på infusion. Det svåra tycker jag är att veta hur mkt epoxi man skall kladda på. Fick ganska mycket rester i absorbenten.



Det jag använde här och troligen kommer att använda som basmaterial i karossen är "Lantor Soric SF Infusion Core 4mm" som distansmaterial och 4-riktad 950 g matta för vardera ytlager. Detta funkar såklart inte överallt men på större ytor. Resultatet av 1'a testet blev: ca 3400 g/kvm, varav 1900 g matta, knappt 300g distansmatta, och 1200 g epoxi... Provbiten blev väldans styv...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blir inte mycket jobb i nuläget.. Har slipat lite på fronten.. På G att starta motorn.. Allt verkar funka som det ska.. Måste bara säkerställa smörjningen innan start... På G att starta upp ett relaterat projekt till detta om än betydligt mindre... Har en borstlös urstark RC bil (E-Revo BL) som jag skall modda till en skala 1:5 modell av denna.. Har redan köpt in lågprofil vägdäck.. Blir till att fräsa en till men liten karossmodell...

För att få lite bilpulande hemma vid, då jag har detta garage en bit bort, har jag införskaffat en BMW M3 E46 som jag succesivt kommer att gå igenom.. Blir en separat tråd för den... Bilen är i kanonskick vad jag kan se och känna men det finns en del saker som jag vill kolla lite närmare på som brukar kunna ställa till problem...

Återkommer med uppdateringar...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande