Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus RS 2017 - Smurfblå
1, 2, 3   >>
17 besök senaste veckan (18626 totalt)
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Hej!
Skriver mitt första inlägg här och hoppas att det är okay att jag skriver en liten historia om min, mina bilar och hur jag hamnade i en 2017 Focus RS.

Intresset började med SAAB, Ford och Porsche men av dom bilarna så var det SAAB som lockade först pga turbo och dumpventiler!
Kan väl lägga till i historien att jag började att arbeta som bilmekaniker på en Auktoriserad SAAB verkstad redan 2005.

Vi skippar några bilar framåt i tiden till ca 2005 - 2006 då jag köpte min första SAAB 9000! hittade en väääldigt nergången 2.0t tillsalu och tanken var att jag skulle fixa upp denna för att kunna köra på banträffarna med saab turbo club of sweden.




Denna fick "chiptrim" luftfilter, avgasystem utan ljuddämpare, dumpventil, jättetuff intercooler, kapade fjädrar och häftiga hjul, allt man skulle kunna önska som 19 åring!
visade sig att den såg lite ballare ut än vad den faktiskt gick och jag som dessutom inte kunde hålla bilen på banan utan mest bara kasade framåt och understyrde runt hela banan, visste inte ens vad jag hade för tryck i däcken.















bankörning gav minst sagt en blodad tand och suget efter en bil som klarade banträffarna ökade!
jag kunde fortfarande inte köra men gjorde som många andra och skyllde på bilen, uppgraderade allt utan framgång och gav tillslut upp och bytte bil.
gjorde detta vääldigt många gånger innan jag fick kläm på körningen och insåg att det kanske inte var bara bilarnas fel att det gick långsamt.
avverkade en hel del bilar, här är några få av dom iaf.
Porsche 944 bara sänkt och nya däck, mini cooper S med drevad kompressor, avgasystem, coilovers osv, saab 9000 utan inredning, skalstolar och ca 300hk, ford sierra med ssab 95 Aero Turbo, ett par 9-3 Aero med mellan 250-320hk och smidda motorer osv osv, 205 gti helt original, subaru impreza STi, ja listan är lång, riktigt lång.

Har hunnit med att gifta mig och skaffa barn imellan bilarna okså så banåkarbilarna blev lite eftersatta vid ett tillfälle och ersatta med mer praktiska bilar.
där hade jag bla, opel insignia OPC, bmw 530IA, Saab 9-5 aero, Saab 9-3 Aero, Saab 9-3 Aero XWD osv osv men tröttnade tillslut och kom fram till att så snart jag hade ekonomi nog så skulle jag ha en dedikerad lekbil och en familjebil.

tiden kom då ekonomin vände och jag skulle köpa min "riktiga" banbil och letande var igång.
det visade sig vara otroligt svårt att hitta något "vettigt" för ok pengar så tankarna vändes mot att bygga något.
Jag hade ju vid detta tilfället byggt ca 20-25 smidda SAAB B235 och B205 motorer och skruvar isär bilarna dagligen, perfekt grund för en lättmeckad rejsbil.
Köpte en 9-5 Aero -05 som fick sätta livet till för att bli banbil.
där gick jag "all-in" och byggde en smidd motor, uppgraderade allt gällande chassi, transmission, bromsar osv osv. där var bla powerflex på alla ställen som jag ansåg vara nödvändigt, coilovers, Federal 595 RSR, sparco skalstolar, halvbur, ingen inredning, släckare, 19t turbo osv osv, bilen gick jäkligt bra och jag lyckades väl att få ur ca 370 hk vid detta tillfället.





eftersom att jag mappar alla bilar själv så är det en väldigt stor tid lagd på att köra runt och logga för att se vad som skall förbättras, lyckades inte att få ut mer effekt ur turbon trots att folk i saabkretsar mosar ur 410+ hk ur dessa aggregat på E85. jag hade ju en Kinaturbo och hade hört att dessa var ok, dock så blev den vääldigt varm, överhettade oljan, tappade oljetrycket och rasade motorn...
bara att ta tag i livet och slita ur maskinen som vid detta tillfället suttit i bilen i ca 100mil.



blev då ett annat block, smidda kolvar, portad topp, andra ventilfjädrar, en ÄKTA mitsubishi 19t turbo, portat avgashus och ACL racelager. allt gjordes enligt konstens alla regler och nu visade det sig vara ett heelt annat ös i bilen även med samma mjukvara.
nu kom bilen till liv igen och den började kännas riktigt bra!

livet var på topp, racebilen var snabb och jag var nöjd....

MEN, så dök det upp en 2015 Subaru STi på firman där jag jobbade (2016 var detta) och såklart blev jag sugen på att köpa denna som familjebil.




sagt och gjort, bilen köptes och jag kunde inte vara gladare!
körde bilen i ca 2v innan jag skulle ut med rejsbilen igen (en lördagkväll altså) och tyckte då märkligt nog att bilen inte kändes så snabb längre och kändes lite "slapp" på vägen.
körde till min "bana" en bit ut på landet där jag bor (ni vet en sådan sträcka som man har kört 1000ggr och även tar tiden på ) och där visade det sig att min "familjebil" gick näst intill på samma tid som rejsbilen!!
rejsbilen fick avyttras så att pengarn kunde läggas på "Familjebilen" istället då det var med potential från början.
SAABen känner några av er här säkert igen då den såldes till en mycket trevlig herre på detta forumet!

Subarun fick det vanliga med hjul, sänkning, avgas, luftfilter osv osv men blev tyvärr aldrig någon banbil pga tidsbrist.

Sen sade jag upp min anställning och startade eget företag inom Fiberbranschen och subarun såldes till förmån för företagsinventarie, verktyg osv osv

När pengarn jag initialt spenderat på firman var intjänade igen så var det dags för en ny leksak igen!
valet föll denna gången på konkurenten, Mitsubishi Evo IX.






tiden började bli knapp vid redan nu och tankarna på en "turn key" rejsbil var oumbärliga.
detta var tanken med EVOn men tyvärr så var bilen såpass dåligt skött tidigare att det gick nästan 40K på att "fixa upp" bilen och få den att gå som den skall. då kunde jag lika gärna addera lite extra.
sagt och gjort, lärde mig att mappa evo, bytte en massa prylar och åkte skitfort!
riktigt roligt var det med effekter norr om 400hk i en liten och jättelätt bil!
tyvärr så malde det alltid i bakhuvudet att något skulle rasa när som och det tog lixom bort det roliga med att köra bana om man alltid måste lyssna efter missljud och sådant.

fortsättning följer...

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
då fortsätter vi!

eftersom att Ford gjorde så aggresiv marknadföring så har väl ingen missat Focus RS?
jag såg den när den släppes och det väckte ett otroligt "ha begär" men eftersom att alla recensioner av bilen var så otroligt positiva så tänkte jag att folk måste överdriva och att den säkert inte är så bra.
jag var helt inställd på att jag garanterat åker snabbare och bättre i min EVO än i en RS.
hade redan pratat med min Ford ÅF ang RS och det fanns inga att köpa så Sverige tydligen sålt slut på sin andel av RSar.
Sen pratade jag med min ÅF av en slump på en måndag efter en hel helgs tittande på Youtube ang RS och då visade det sig att min åf hade fått 5st bilar av 17 årsmodell!
Bad han kolla om det var någon blå med RS2 paket, 19" och stora stereon och det var precis en sådan som fanns hemma.
jag bad han hålla bilen och lovade att komma och kolla på den senare samma dag.

åkte ut och provkörde, körde EVO dit för att kunna jämföra bilar direkt.
EVOn var snabbare, en hel del faktiskt men där slutade EVOns övertag.
Focusen var bättre på allt annat och affären gjordes dagen efter. bilen hämtades på Torsdagen och sedan dess har jag varit otroligt nöjd!







så hittils har jag hunnit att få H&R fjädrar monterade, monterat ett motstånd i avgasventilen (på avgassystem) och tagit bort "intercoolerplattan"
jag var nere på Nurburgring för första gången med bilen (hemkommen igår) och lyckades att få en 9.37.2 - inte otroligt snabbt men ganska snabbt med tanke på att det vara mina första 3 varv där någonsin och efterom att jag även "genade" över gräset och curbsen på "adernau forst"

så nu är vi hemkomna, avtvättade och red för att köra knutstorp med GRC på lördag!


_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
Eindpeng

Här sen Nov 2011
Inlägg: 15



Kul! Har följt dina SAAB-äventyr på STCS när du var aktiv där, och det var alltid intressant läsning!

_________________
Johan Lindberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det har passerat många bilar Kul med en ordentlig blandning thumbs up Känns som du kan landa i RSen och behålla den ett bra tag?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
jag har verkligen provat många olika bilar, det behövs nästan om man skall veta vad man gillar.
RS är den bilen jag ser som min "föralltidbil" eller iaf i 5 år ungefär.
ser en enorm potential i bilen, den är verkligen väldigt välbalanserad och styrresponsen är superb. bilen är väldigt neutral på gränsen och med hjälp av gasen så får man den ganska lätt överstyrd!
Skall investera i en bakre krängningshämmare för att öka på det överstyrda beteendet mer, byta bromsvätska eftersom att jag tyckte mig känna en liten antydan till svampiga bromsar efter ett par varv samt att jag faktiskt funderar på att möjligtvis få bilen mappad eller ett standard steg 1.
jag tror att med hämmaren som ökar på det överstyrda och ett steg 1 som ger mer effekt för att kunna dansa med rumpan ännu mer så kan detta bli en (ännu mer) potent bil!
däcken är Michelin Pilot Supersport som faktiskt är likadana däck som jag körde med på min EVO.
funkar faktiskt långt över förväntan för att vara gatdäck.





här är 2 bilder från Nurburgring!
helt underbar bana, planerar redan en resa till detta året för att knäcka min egen varvtid.



spjället på avgasystemet som öppnar i sportläge, trackmode och Driftmode. jag har kopplat ur den i öppet läge samt satt ett motstånd så att jag slipper felkoder.
en rolig detalj är att bilen faktiskt är trevligare / lite lättare att köra på bana i driftmode än i trackmode.
Driftmode skicka 70% av effekten till bakhjulen och det hjälper bilen enormt att svänga in i kurvorna!




här ser man även en intercooler "blankoffplate" som jag tog bort för att få maximal kylning på ringen.
2st enkla, snabba och nästan gratis modifikationer som man nästan måste göra med sin RS!

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345



Kul att du hittat "rätt" bil!

Om du inte redan sett inbjudan vill jag tipsa om Ford Club Swedens bankörning på Gelleråsen nästa helg : http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=85688

Välkommen:)

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Varför har dom satt dit IC blank off från början?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70



Som vanligt så blir dina trådar långa, innehållsrika och underbara o läsa.
Önskar man hade samma ork och engagemang som du har.

Du får bjuda på en åktur när vi ses.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
gelleråsen hade varit riktigt skoj men eftersom att det var nurburgring förra helgen, knutstorp imorgon (lördag) så känns det lite saftigt med en bana som är 5tim bort från mig hade dock varit riktigt skoj!

IC plattan sitter där eftersom att i vissa fall, under vissa förhållanden så blir det för kallt och en viss kondensbildning. jag tog bort den eftersom att det troligen inte behövs någon "förminskad kyleffekt" på bana

nu är iaf bilen tankad och redo för morgondagen!
hoppas på bra tid, min bästa tid hittils är ju bara 1,19 med en SAAB 9000

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Då är vi tillbaka efter en riktig rolig körning med GRC på Knutstorp!
Knutan är ju en väldigt rolig bana som är kort och relativt tekniskt utmanande med både höjdskillnader, snäva böjar och en riktigt korkad kurva!
Tyckte att både bilen och jag presterade bra, bilen är riktigt imponerande!
Fick till en (i mina ögon) riktigt bra tid med bilen men jag tänkte faktiskt kolla med er innan jag postar tiden, vad är en bra tid för en sådan bil på denna banan? Känns som att spannet 1.10-1.15 är ett rätt snabbt spann?

Bilen är iaf väldigt enkel att hantera i de allra flesta fall! Bilen visar inga tecken på att tröttna eller mattas av även efter hela 30min pass.
Bilen är väldigt, väldigt neutral i balansen och riktigt lätt att både understyra och överstyra beroende på förarinput!
Om man dyker in i kurvorna med ratten vriden utan att gasa så beter den sig rätt neutralt med en aning av understyr och kliver man på pedalen i mitten av kurvan så dansar bilen gladeligen ut .ed rumpan och fullföljer kurvan både snabbt och roligt:)

Jag körde av vid ett tillfälle eftersom att jag alltid glömmer att sänka luften i däcken, Michelin pilot super sport ökar verkligen enormt i lufttryck på bana! Hade släppt ut till 2.6 i däcken på morgonen (för att ändå har luft att köra till banan) och när jag åkte av och körde in i depån så var det 3.4 i däcken. Släppte ner till 2.6 i varmtryck och sedan gick den Som på räls resten av tiden!
Däckskrik finns det dock gott om efter 10-15 min körning men det får anses ok då det ändå är gatdäck!

Nu står bilen nere på firman igen och jag skall byta bromsvätska innan nästa träff iaf som i dagsläget verkar bli GRC Superstage I mitten av augusti!



_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare


Eftersom att jag fick ett stenskott på Autobahn så var det idag dags för att få nytt glas!
Lämnade bilen igår kväll och fick en lånebil eftersom att även våran familjebil är på verkstad för tillfället.
Lånebilen var en Focus 1.0t 3cyl automat, inte riktigt samma kaliber som min lilla smurf.





Så är bilen hemkommen med nytt glas och fick även en Towstrap monterad eftersom att jag uppenbarligen har en förkärlek för att köra av banorna. Körde av på Nürburgring och körde av på Knutstorp och lär väl fortsätta att köra av eftersom att jag envisas med att testa gränserna, gärna utan att släppa luft ur däcken först dvs med 3.5-3.6 bar i däcken:(

Har precis beställt Carbotech XP12 runtom som förhoppningsvis ska orka lite mer, inte för att de som sitter där inte orkar utan mer eftersom att originalbeläggen börjar bli lite trötta på sista varven och även om man inte kyler ordentligt mellan omgångarna.
Har tänkt att byta bromsvätska innan "time attack festival" på Mantorp då jag ska köra där med!

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Idag så kom de nya bromsbeläggen hem!
Carbotech XP12 fram och bak.

Skall bara hitta tid att montera och köra in innan Mantorp

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

MicEE skrev:

Fick till en (i mina ögon) riktigt bra tid med bilen men jag tänkte faktiskt kolla med er innan jag postar tiden, vad är en bra tid för en sådan bil på denna banan? Känns som att spannet 1.10-1.15 är ett rätt snabbt spann?


https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?Bana=2


_________________
Magnus Thomé
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare



Sådär ja, då är XP12 monterat!
Har kört några dagar med dessa och eftersom att jag även har använt billen i jobbet så har jag lyckats att få nästan 20mil på klotsarna hittils.

Det man kan säga nu är att dessa klotsarna har ett otroligt aggressivt initialt bett. Nuddar man pedalen så hugger det på ett helt annat vis än med standardklotsarna. Det förekommer en del gnissel men inte alls så mycket som jag trodde att det skulle göra, det är faktiskt knappt något ljud alls om man får lite temp I dom.


Passade på att se över däcken när dom ändå var av och märkte ett märkligt fenomen i slitaget på däcken. Det ser ut som att "skuldran' eller den näst längst ut till höger (utåt) har smält och lagt sig ner? Det är ju ganska skumt? Annars tycker jag att däcken ser ut att må rätt bra, inga tecken på extrem överkörning, lite väl slitna för 300mil kanske men det har ju blivit en hel del bana med.
Funderar på att skaffa R-Däck redan detta året men vet inte egentligen hur många mer körningar det blir efter Mantorp, kanske är bättre att vänta till nästa år.



_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Bara hålla full gas på mantorp.

Det blir i Club Challange du ska kora misstænker jag?

Edit: Kanske blir club, blandade ihop michelins modeller.

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
MarcusKarlsson skrev:
Bara hålla full gas på mantorp.

Det blir i Club Challange du ska kora misstænker jag?

Edit: Kanske blir club, blandade ihop michelins modeller.


club stämmer bra, jag saknar ju R-däck änsålänge.

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Nu börjar jag att göra mig Redo inför Mantorp på söndag!
När man körde Evo så var "trackdayprep" att plocka ner hjulupphängning, bromsar eller någon annan vital del för att gå igenom och få allt att fungera, Trackdayprep i Forden är en tvätt, kolla lufttryck, lägga i overallen och tanka den!





Bilen tvättad och mina personliga registreringsskyltar har hamnat på plats!




Sådärja! Bilen står på Jobbet för tillfället så den ska hämtas ikväll när jag arbetat klart för veckan och sedan är det tanka och kolla lufttryck.
Har kommit fram till att 2.2 i kalltryck gör sig rätt bra på bana. Blir ca 2.6 i varmtryck och det verkar funka bra!
Hur mycket luft kör ni andra med?
Jag kör ju med Gatdäck änsålänge, Michelin Pilot Supersport 235-35-19"

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Hemkommen från Timeattack festival på Mantorp och även första gången på Mantorp för mig!
Väldigt snabbt och rolig bana, hade lite svårt att hitta bromspunkterna från raksträckorna men annars gick det helt ok.
Landade på plats 9 i Q3 och gick ej till final men är lika glad för det!
Tiden blev 1.38.734 och det med en helt standard Ford!

Det känns dock som att jag faktiskt nått gränsen för däcken på denna bilen. Det sitter ju gatdäck, Michelin Pilot Supersport som inte alls är fy skam men när jag justerat lufttryck tills bilen beteede sig stabilt med en touch av överstyr så började gränsen för grepp att göra sig påmind och hela bilen kasar i sidled istället.
Däcken kändes mer greppiga på min Evo men den var också ett par hundra kg lättare!
Känner mig iaf väldigt, väldigt nöjd med min presentation och kommer att göra allt jag kan för att köra i timeattack serien nästa år med Forden!

Hade svårt med bromspunkterna och det var väl främst eftersom att jag pressade ner och mer varje varv till jag tillslut fick lite lätt bromsfade på raksträckan.
Det var inte alls spännande att känna när mätaren snuddade på 200km/h...

Så, stålomspunna bromsslangar, racing bromsvätska och R-Däck står på önskelistan just nu!



_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Det låter som du har väldigt mkt luft i däcken i vanliga fall.

Bromsfade med XP12 nääää nu skojar du.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Kapa bort övre delen på värmesköldarna fram så blir du av med
Bromsproblemet.
Jag sparade en bit under för att skydda gummit på länkarmen.
Sen isolerade jag abs och bromslang med värmeskydd.
Skivorna kyler bättre, märkte stor skillnad på min RS.

_________________
Göran Svensson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



När jag kör med MPSS på min m3:a så brukar jag ha bäst grepp runt 2.4 bar varmtryck. (225 -19 fram, 255-19 bak)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus RS 2017 - Smurfblå
1, 2, 3   >>
17 besök senaste veckan (18626 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande