Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 29, 30, 31   >>
12 besök senaste veckan (344701 totalt)
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Jag lovar, jag ska byta ledningen 🙂

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



En förtydling.
10a förbrukning på 1.5mm kabel är helt ok i en 20graders omgivning.
Bara för att säkringen ligger på 20a så belastas inte kabeln med det.
Däremot löser säkringen senare vid överlast eller kortslutning.
Dock bör kabeln gott och väl klara den momentana strömmen vid en kortslutning.

Det enda felet är att du inte kommer hålla 20grader i motorrummet.
Lägg 2.5mm och känn dig nöjd.
Detta kommer resultera i bättre spänning vid fläktarna vid körning.

För en mer korrekt uträkning behövs kretsschema och temp/ström info för att kunna lägga en selektivitetsplan

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Jag gillar verkligen bilen riktigt klassisk i linjerna. Hur är det med styrningen du ser ut att få ratta en del hur många varv har du mellan fulla hjulutslag? På min HeVo hade jag först orginal 4,5 varv (Volvo 240) mellan fulla utslag men den blev väldigt vevig att köra, byggde om styrväxel i vintras till 2,5 varv och corsa elservo vilken skillnad som en ny bil att köra kvick på rattrörelerna. Se till att få den regad innan vintern så du hinner köra lite och utvärdera så du vet vad som ska korrigeras inför nästa vår.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Det är nog bara en synvilla. Har 2,6 varv just nu men kan ändra till 2,2 eller 3,0 eftersom jag har tre olika hålbilder i spindeln

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



SwedishGT40 skrev:
En förtydling.
10a förbrukning på 1.5mm kabel är helt ok i en 20graders omgivning.
Bara för att säkringen ligger på 20a så belastas inte kabeln med det.
Däremot löser säkringen senare vid överlast eller kortslutning.
Dock bör kabeln gott och väl klara den momentana strömmen vid en kortslutning.

Det enda felet är att du inte kommer hålla 20grader i motorrummet.
Lägg 2.5mm och känn dig nöjd.
Detta kommer resultera i bättre spänning vid fläktarna vid körning.

För en mer korrekt uträkning behövs kretsschema och temp/ström info för att kunna lägga en selektivitetsplan


Själva grejen med en säkring är för att skydda kabeln mot brand om det blir fel i förbrukaren eller på kabeln. 1.5 tål absolut startströmmen men som du påpekat med värmen plus ett fel som inte betyder direkt kortslutning gör att kabeln kan bli varm. Tex om en fläktmotor börjar kärva utan att man märker det så kan motorn dra 20 A och då är man ute och cyklar utan hjälm så att säga. Därför ska kabeln dimensioneras efter säkringens storlek, inte vad förbrukaren drar.

_________________
Christer Johansson
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Jag kommer gå upp till 2,5mm2 och sen skall jag även prova om det funkar att säkra ned till 15A säkring.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Tänk på startströmmen bara. Om.säkringen håller 99 av 100 starter så.. vad sitter det för säkring original i Donatorn?

_________________
Christer Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Christer Johansson skrev:
Tänk på startströmmen bara. Om.säkringen håller 99 av 100 starter så.. vad sitter det för säkring original i Donatorn?


30? 40?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ingen aning om hur donatorn har säkrat. Kanske till och med är olika då jag misstänker att ena fläkten är för AC. Hursom, har nu mätt lite noggrannare och får startströmmen till 18 och efter ca två sekunder stabiliseras det till 12,5 så det blir nog bra med 20 eller kanske 25 A säkring.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 180



Som en parentes kan jag nämna att på min ford (2016 fiesta ST) så hade de återkallning på fläkt reläet.
Bilen kom et ett 40A relä men detta övehettade och smälte ihop. Lösningen var ett fetare 70A relä.
Nu vet jag dock inte hur hårig kylfläkten är på en fiesta ST jämfört med dina fläktar.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Vet inte hur många gånger det sagts, men vilken vacker skapelse. Den där karossen har ni gjort bra. Underbara linjer att titta på. Ska bli kul att se den röda med, men vi lider ju inte av att se denna. Kul med provtur!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Operation värmeskydd pågår. 20min tomgångskörning resulterade nämligen i blåsor på lacken. Kändes som man fick 10 värmepistoler riktade mot sig när man öppnade huven. Tycker inte det är så snyggt med lindade rör men det måste ju gå att använda grejerna också. Därför har jag nu lindat alla rör + satt dit en plåt 15mm över ljuddämparen som test. Nackdelen med den plåten är ju dock att den håller kvar värme nedåt mot lådan. Kommer mäta tempen där senare och eventuellt sätta dit två motorumsfläktar.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



FYI

Nu har samma youtube användare som flera andra på forumet har "råkat" ut för, endel bryr sig säkert inte men så du vet iaf...

https://www.youtube.com/watch?v=TP_u23IneEY

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ja det finns flera liknande filmer/bildspel som har gjorts utan att fråga mej. Hur har ni andra, som råkat ut för samma sak, resonerat och agerat?

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Intrång i upphovsrätt. Använd rapporteringsfunktionen.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Har nu fått ordning på kylproblemen. Dom nya fläktarna funkar kanon och nu har jag byggt en låda i fronten som leder in luften till kylaren. Höll 3000 varv (stillastående) i 10 minuter och motorn höll spik 90 grader trots 24gradig sommardag. Värmen från grenrören tog dock kol på oljetrycksgivaren så den har jag bytt, flyttat lite på och isolerat.



_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Har nu limmat framrutan. Glasmästaren ville ha runt 7000 kr (två gubbar ca 3h + milers 7km + moms + limkostnad) så jag löste det själv för under hundringen. Verkar vara en lukerativ bransch eller också tog han i för å slippa jobbet.
Mycket bättre flyt i linjerna med rutan i. (plåtflärparna undertill är bara tillfälliga uppklipp i bottenplåten)


Har nu kommit fram till att det inte är någon större idé att stressa fram SFRO2 + regbes nu i höst då jag max skulle hinna få några veckors körning i kallt väder, utan innerskärmar = skit överallt. Så det får bli i vår istället så kan jag ta det lungt med allt småpyssel som är kvar. För att ändå få känslan av att ha en besiktad bil trailade jag igår bilen till den lokala bilträffen och körde sen fram sista biten. Bilen verkar gå som ett skott kan jag meddela.
Snart är det vår

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Vackert. Vilken bildröm du bygger!!

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Imponerande thumbs up

_________________
Gerhard Petersson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Ronny Norkvist skrev:
Ja det finns flera liknande filmer/bildspel som har gjorts utan att fråga mej. Hur har ni andra, som råkat ut för samma sak, resonerat och agerat?


Jag laddade upp hans film på min youtube kanal utan att fråga honnom och sen komenterade jag en hel del på hans film för att få mer besökare till min kanal.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Smart thumbs up

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 29, 30, 31   >>
12 besök senaste veckan (344701 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande