Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2017-07-13 Bankörning på Sviestad.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7653 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Här lite stillbilder på en som skulle behöva instruktörshjälp.

Ligger långt till höger efter start/mål så man tror han vill släppa om?



Men sen mitt i kurvan så svänger han över till vänster ytterfil?



för att sen lägga sig i mitten:


Sen långt till höger och nuddar gräset på yttersidan innan högfarts vänstern.


För att sedan bara glida in till mitten i genom kurvan?


Sen så glider han ut till höger först:


För att sedan kasta sig till vänster yttersidan innan kurvan?


Sen låg han i mitten igenom kurvan och första skäret på rätt sida han gör är här innan rakan:


Sen först till vänster ut på rakan:


För att sedan återigen utan blinkers svänga snabbt över till höger sida?



Och detta var efter han höll på att preja mig in i ett räcke, så i bilderna ovan vågade jag inte köra om förens han låg still ute på lång rakan efter sista bilden..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Med tanke på vilket liv det har varit här på forumet med att folk har hängt ut dig.... Så kanske du inte borde hänga ut enskilda förare/bilägare Martin?

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Tänkte mer att få höra av andra som var där om dom också råkade ut för liknande, för jag vet att en i "personalen" letade efter föraren innan detta hände för att något annat hade hänt innan , men jag vet ej vad det var eller om dom fick tag i föraren då?

Men det kommer filmer sen ändå där allt är med från mitt pass ovan.

Mina inlägg är mer lite upplysning till personalen att försöka hålla koll och prata med alla innan även på em passet och fråga om föraren kan banan och kört länge eller är ny och gärna då ha personal som åker med nybörjare några varv för att kolla att han kör säkert, Sviestad är ju smal och svängig så det händer lätt olyckor om någon svänger hit och dit utan att ha koll bakåt, men kanske dock inte finns tid till att åka med alla nya?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Då knappt ingen läser denna tråd så lägger jag upp alla 4 filmer i min egen tråd och många andra syns i filmerna.

2 filmer uppe nu.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1495952#1495952

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
airwalk
Linköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 176



Vi som är med och ordnar Sviestad träffarna tycker inte det här känns i linje med målet vi har för körningar. Vi vill ge lite feedback om hur det är tänkt.

Träffarna är till alla, från nybörjare som vill se hur en bil funkar i fart till riktiga petrol heads. Syftet är att man skall kunna i kontrollerad miljö testa sin bil och utvecklas som förare. Det är klassat som förarutbildning och inte tävling eller race.

Eftersom det är ingen tävling och det är en blandad grupp människor med, så är det logiskt att de som är erfarna får ta hansyn till nybörjare och inte tvärtom. Vi pratar självlklart med nybörjare för att ge tips och hjälp när vi ser att det inte går bra eller är farligt. Ni kan gärna säga till om ni ser något som inte funkar och vi kan prata med föraren i frågan, vi flaggar även av om vi ser något farligt, men vi kan inte garantera fria varv och snabba felfria omkörningar för de som vill få bättre varvtider. Väljer man att hänga ut individer för de inte gjorde som man vill, finns det en stor risk att de inte vågar att köra igen och detta är inte OK.

Vill man tävla så finns många tävlingsserier man kan delta i och det är kanske där man borde vara om man känner att man inte får rätt miljö på en prova på körning.

Det är viktigt att man ser detta prova på som det är. Man får inte stressa eller pressa bilar framför. Det är då det händer olyckor. Vi har delat upp i pass för att kunna få lite mera balans men under dagen kan det vara så att det finns för få i nyböjare pass och då återgår vi till en grupp. Vi har testat det under denna säsong och kommer fortsätta utveckla våra körningar.

Vi som ordnar träffarna är inte "personal", vi ställer upp med planering och på plats på vår fritid utan ersättning och i fallet som vid sista körningen offrade många en semesterdag för att vara där och låta alla bilintresserade få köra. Det har varit svårt att få funktionärer de senare åren och tack vara hjälp ifrån ÖSK och Miata Klubben med funktionärer har vi kunnat arrangera körningarna . Därför är det extra viktigt att ni som förare tänker på det och tar extra ansvar själva att ta rätt beslut och använder sunt förnuft när det gäller körning, annars är risken att vi inte kan erbjuda detta.

Vi gör detta för vi vill att alla skall få chans att köra, vi tar gärna emot tips. Det skall vara kul att köra bil på motorbana tillsammans. Vi har lyckats hålla fin stämmning väldigt länge och vill fortsätta göra detta.

Mvh

LMS RA

_________________
Steve Jenkins
LMS Racingsektion
Subaru Impreza USDM WRX++ JDM
Mini 1975
E36 BMW Coupé- SÅLD
Subaru Impreza Spec C - SÅLD
Subaru Impreza STi 555 - SÅLD
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



RallyQuattro skrev:
Okej, jag kom först efter lunch och då var det ingen grupp indelning.

Det var egentligen bara en som inte hade koll alls bakåt eller visste vad blinkers var, en vit Corvette som helt tvärt gjorde fil byte på start/mål rakan när jag skulle passera honom.
Så jag var väldigt nära att tryckas in i räcket och fick tvärnita..

Påtalade detta för honom sedan att han måste titta i backspegeln och använda blinkers och ett pass senare så gjorde han det när jag hamnade bakom igen thumbs up

Alla andra blinkade så jag kunde passera thumbs up

Hade dock önskat kunna få fler fria varv så jag fick bättre chans att kunde ta mitt PB men nu vart det över sekunden långsammare
Men får vara nöjd ändå när det var så länge sedan sist jag körde..

Så ser fram emot nästa träff på Sviesta, önskar det fanns många fler tillfällen under året än vad det är då Sviesta är min favorit bana.


Jaga PB på en trackday med nybörjare och dessutom klaga och hänga ut dessa?
Är man inte på fel körtillfälle eller i fel grupp då?

Jag har fått intrycket att nybörjare är välkomna och att respekt för dessa är själva kärnan i körningarna på Sviestad?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Ber om ursäkt.
Men har aldrig vad jag minns varit med om någon som inte har koll i backspegeln, så därför blev jag lite uppjagad nu.

Och ja det var mitt fel som missbedömde föraren framför, tolkade det som att han ville släppa förbi när han gick ut till vänster kant, men är samtidigt glad nu i efterhand att jag klarade av situationen och kunde bromsa så ingen kom till skada.

Nu har ju inte jag kört på Sviestad på 2 år, men förr i tiden var det fler snabba bilar, många snabbare än mig och då gick passen i bra fart mesta tiden nu blev det mer ryckigt, minns dock ej om det var olika grupper då? var mest kvälls körningar jag körde tidigare 2014-2015.
Alla pass på den tiden körde jag snabbare än vad jag körde nu.
Kollade lite logg, nu blev det 4 varv på 1.05 och under, på alla 4 pass
För 2 år sedan hade jag 15 varv på 1.05 och under, på bara 3 pass den dagen och snabbaste tid 1,2sek snabbare än nu.
Så jag körde ju inte snabbare nu utan tvärtom..

Önskar dock att när man som nu kunde köra hel eller halvdag att ni även åtminstone börjar första passen på em även då med grupp indelningar så nya förare får köra i en lugnare grupp och då kan dom som vill från fm körningen byta grupp, då borde det bli lite jämnare fart mellan alla bilar.

För nu upphörde ju grupp indelningen helt på em så en helt ny körde sina första varv samtidigt som snabba bilar och dom som legat och nött hela förmiddagen, vilket ur min synvinkel inte blev helt lyckat.
Var ju dessutom flera som kom för enbart em körningen och tänk om alla hade varit nybörjare? det hade ju inte varit bra alls då att inte ha grupp indelning på em.
Alltså ett tips är om ni åtminstone frågade dom som kommer på em om dom är nya och behöver hjälp och efter det besluta om grupp indelningar ska fortsätta under em eller om alla ska köra i samma grupp som det blev nu.

Mvh Martin

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Som jag sagt tidigare, på trackdays får man köra jättefort men det finns absolut ingen anledning att ha bråttom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Jo så är det, men man blir kanske lite övertaggad när man inte kunnat köra på 2år, så då blir det lätt lite bråttom när man äntligen får chansen

Men ser nu att det finns några fler tillfällen kvar i år så hoppas jag hinner med åtminstone 2 till innan vintern.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
airwalk
Linköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 176



RallyQuattro skrev:
Jo så är det, men man blir kanske lite övertaggad när man inte kunnat köra på 2år, så då blir det lätt lite bråttom när man äntligen får chansen

Men ser nu att det finns några fler tillfällen kvar i år så hoppas jag hinner med åtminstone 2 till innan vintern.


Vi kommer att förhoppningsvis finnas kvar nästa också.

_________________
Steve Jenkins
LMS Racingsektion
Subaru Impreza USDM WRX++ JDM
Mini 1975
E36 BMW Coupé- SÅLD
Subaru Impreza Spec C - SÅLD
Subaru Impreza STi 555 - SÅLD
Citera
Eftersnack
2017-07-13 Bankörning på Sviestad.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7653 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande