Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Sensor GTR -2018 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 25, 26, 27 >> 170 besök senaste veckan (369647 totalt) |
Petter: Jag har ingen ambition att ragga kunder på detta forum då vår målgrupp är en helt annan plus 90% av rejsas deltagare mest är teoretiker som helst diskuterar källinfo istället för att bygga bil - och skulle de göra det är det på budgetbacis. Då handlar de på biltema. Vi vänder oss till ett annat kundsegment. Alltså är jag inte här för att fjäska.Jag är här för att finna ideer och inspiration till mitt nya bygge som ligger i linje med vad rejsa borde handla om istället för bessserwissers som slänger käft.
Nikel: Jag har själv byggt 3 bilar i kolfiber så jag vet mycket väl vad det kostar. Min fråga till trådskaparen var mer för att få reda på varför ett par så duktiga, kunniga och innovativa killar fortfarande trilskas med glasfiber då kol är så otroligt mycket roligare att arbeta med och då bygget väl är klart ångrar man sig kanske att man inte valde kol hela vägen. Kostnaden är trådskaparna ( och jag ) väl medvetna om - likaså fördelarna. Nej jag lider inte av något- förutom tidsbrist, men det är självförvållat/valt Per Cooper: Kostnadsaspekten kände Ni till innan Ni började. Min fråga var mer av pariteten: Bygger Ni lite kolfiberdetaljer på bilen för det ska se ut som lite bling-bling som är på modet i 18-års-kretsar ?? Ni som är så duktiga att gjuta borde annars gjuta hela karossen i kol. MItt egna , nya, bygge som jag precis är i startgroparna har jag precis som Ni handlat på mig en kaross som en annan firma gjutit i glas. Jag erbjöd dem att jag kommer över med min kompis Fredde som gjuter Americas cup-båtar i kol och lånar deras formar. Dels lånar de självklart inte ut sina formar, men min gode vän Fran tog mig på axeln och tittade mig djupt i ögonen och sa: Du ska nu bygga en mittmotorbil av en aluminiummonocoque med en motor ( i det snälla utförandet) på 800 hk och en totalvikt med förare på 1.000 kg. Känner Du verkligen att Du behöver lätta den 80-100 kg?? Nääää troligen inte och dessutom har vi på firman återförsäljaragenturen för deras bilar i Skandinavien och då kan det vara bra om jag visar kunderna hur man kan bygga på man använder samma material som de får då de köper en byggsats. Jag om någon uppskattar verkligen om någon kan skapa underverk till ett minimum av utlägg, men pris och kvalitet har alltid gått hand i hand och en så pass klumpig kille som jag har insett att ska det bli bra när jag bygger måste jag köpa vissa delar. Jag har alltid gillat Era byggen sen Zatzytiden och anser att ett par så pass kloka, duktiga, kunniga killar som Ni borde anstränga Er så mycket Ni bara kan och skapa de stordåd Ni gör till det yttersta...Lite mer utlägg och Ni gör bilar i världsklass.... Grymt avis på Er skapariver och framfart! Keep up the good work!! Magnus: Jo då trevligare ton ska vi ordna. Visserligen anlägger jag ton efter hur jag blir tilltalad/adresserad men jag ställde en konkret fråga av personligt intresse. Efter detta inlägg drar jag mig tillbaks från denna tråd då den inte handlar om mig utan mer en fråga jag hade till TRÅDSKAPAREN *blink* Ripper: jag är väl förtrogen med de olika materialens för och nackdelar då jag de senaste 30 åren byggt ett flertal bilar och inom andra grenar av vår hobby kan anses som en av Europas duktigare bilbyggare- om man skulle vilja slå an på den lyran. Forshagas Okrönte Folkracekung: Skönt att Du trätt ur forumet och inte skriver så mycket här längre. Du har väl slutat hänga på forumet? St3v3: Jag är ingen projektkille. Jag har dels inte tiden då jag jobbar för mycket och dels vill jag helst bygga i lugn och ro i min egna lilla kammare. När det väl är klart kan jag visa upp det, men det är ytterst sällsynt att jag gör det heller. Bara på de utställningar som betalar bra. Jag har faktiskt en projekttråd . Den första i livet. Bara för att prova på. Vi bygger bla en Porsche Boxster åt min FV med en Karmann Ghia kaross, men då jag insett vilken tid en tråd kräver blir det inga fler. Bättre lägga tiden i garaget. Vill Du veta något får Du gärna fråga så svarar jag Däremot är jag så pass fräck/egoistisk att jag gärna smyger in och kikar på de trådar som duktiga , kunniga , kreativa kisar lägger upp. Jag älskar Ajdenarnas byggen. Jag följer vart enda steg Thom Hall gör med sin Vision, Håkans Rox GT och tom Supramannen - vi som haft ett horn i sidan på varandra genom åren då vi tävlat på gatan mm anser jag ha en av de mest kreativa och kompetenta Porschebyggena i landet och följer gärna för att lära mig lite om hur vi ska vässa huggtänderna på FV:s Porsche/Karma. Magnus, igen : Jo kan nog uppfattas som lite väl rak på vilket inte alltid uppskattas. Dock tar nog inte trådskaparen lika illa vid sig som folk som lägger sig i diskussionen, men jag ska frisera det hela lite hädanefter och träder med detta inlägg ur tråden då jag fått svar på frågan. Trevlig Eftermiddag! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Robert!
Du får knappast några vänner här med en sådan nedvärderande attityd. Du kanske tycker du är "ärlig och rak"? Jag vet inte. Oberoende hur du själv tror du utrycker dig när du skriver så kan jag garantera att det känns väldigt trist att läsa. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jaha, intressanta åsikter om det ena och det andra samt några personliga påhopp... Eftersom det inte har så mycket med Per och Roberts bil att göra så kan väl du, Magnus städa lite i tråden. Ta bort mitt inlägg också.
Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Jag jobbar vidare med alla plastjobb på karossen, trodde det skulle bli lite sådana när man köpte "färdig" kaross måste hinna klart med allt sådant innan det blir vinter och kallt ute så man inte längre kan ha garagedörren öppen och vädra. Närmast på tur är att göra en plugg till rutramarna till sidorutorna, rutramarna kommer sedan tillverkas i kolfiber för att de ska bli styva och bra.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Snyggt
Tänkte höra med er ang eran dash, har ni gjort någon 3d modell på den? som min kommer att sitta i min bil så är jag lite oroad över hur solen kommer att ligga på och tänkte printa ut en skärm till den. Är det så att ni har en modell så skulle jag kunna tänka mig att köpa en kopia av den filen _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Länk till dash-modellen http://ajden.se/dash.rar Dock så kommer vi inte att använda oss av den i bilen, det har blivit lite ändrade planer vi kommer att bygga in en surfplatta och koppla upp den direkt mot sprutet. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Den är ju verkligen frän.
Och låg. Hur mycket luft är det egentligen mellan dörren och marken när dörren är öppen? Som det ser ut på bilden skulle jag gissa på 5 mm. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Dörrens kant är ovanför underdelen av tröskeln som är 10cm från marken. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Lättare att få en helhetsbild på den när den är utanför garaget, ser kanonbra ut. Gissar att den kommer att bestyckas med någon form av vinge? designmässigt kan det se bra ut med en. Gissar att Ulf tittade lite på McLaren F1 när han designade den, motorluckan är nästan identisk.. Är lite oroad över fönsterramen som ser ut att vara väldigt nära framskärmen, men det kan vara en synvilla. Man vill ju inte ha ett märke i skärmen om det skulle blåsa lite.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Halloj, boys!
Sjukt fränt bygge! En sak som jag funderat på, och jag vet att herrarna är händiga med plastandet. En sak jag tycker ser "mysko" ut i designen är att b-stolpen ser högre ut än a-stolpen. Skulle det kunna vara möjligt att dra ned taklinjen i bak-kant för att "korta" b-stolpen? Ungefär så här... _________________ Magnus Falk |
||||
Det stämmer att b-stolpen är något högre, men just nu är dörrhålet bara ett grovkapat hål, en riktig ram kring dörrhålen kommer plastas upp när rutramarna på dörrarna är klara. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Rutramarna går ganska nära skärmarna som det är nu ca 20mm, men det är enkelt att justera bara flytta hålet för gasfjädern i gångjärnet så stannar de lite tidigare. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Och jag tycker ni ska behålla nuvarande höjd på B-stolpen. Därigenom får sidorutan samma avsmalnande form framåt som den övre delen av dörren, vilket ger balans. Smaken är dock som baken.. Fränt bygge! _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Sensor GTR -2018 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 25, 26, 27 >> 170 besök senaste veckan (369647 totalt) |