Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjädrar till super 7a (har jag räknat rätt?) | 3858 besök totalt |
Har en mycket lätt super 7a som fjädringen jobbar dåligt på.
Har idag 300 lbs/in fram och 200 lbs/in bak. Ofjädrad vikt, fulltankad med mig i: Hf 81 kg Vf 104 kg Hb 90 kg Vb 100 kg Mr 0.88 och vinkel på dämpare 51 grader fram Räknar jag ut frekvensen vid ca 2Hz får jag en fjäder på ca 130 fram och 175 bak. Tycker detta verkar galet då bilen är hopplöst för hård bak och något för hård fram. |
Det är den fjädrade vikten man skall använda när man räknar egenfrekvensen.
Hf 81 kg Vf 104 kg Hb 90 kg Vb 100 kg Är detta fjädrad vikt? Tumme pekfinger väger bil på vågar ca ca ca 535kg, rätt? Hmm MR =0,88 och 51grader. MR är utväxlingen mellan hjul och fjäderröresle Iof kan man mäta totala länkarmslängden dela med längden från coilover till infästing i karrosen. Är det som blir 0,88? Om ja så blir MR 0,88*sin(51) -> MR = ca 0,68 Rätt? Samma MR bak och fram? _________________ Johan Sjölinder |
Sorry det är den fjädrade vikten bilen väger 475kg fulltankad med mig i. De fjädrade vikterna nedan är inkl mig.
Mr fram 0.88*sin51 = 0.69 Mr bak stel axel 980/1400 = 0.7 |
175 lbs/in låter rimligt.
Jag har räknat såhär (ursäkt att jag använder skitenheter och att paddan blandar stora och små bokstäver) Eibachs beräkning: http://eibach.com/america/en/motorsport/products/suspension-worksheet CF = Wr/(mr^2*acf) Wr = (f*60/187,8) *m Mr = 0.88 fram, 0.7 bak Acf = sin 51 F= 2 hz M= 178 lbs (Fram och bak) CF front 119 lbs/in Cr rear 181 lbs/in Optimum G: http://www.optimumg.com/docs/Springs%26Dampers_Tech_Tip_2.pdf K = 4pi^2*f^2*m*mr^2/386.4 F = 2hz M = 178 lbs (fram och bak) Mr = 0.88*sin51 fram, 0.7 bak K front = 34 lbs/in K rear = 35 lbs/in Eibach ger ju en ett svar som är rimligt bak, men de övriga blir ju helt orimliga! |
På min sjua minns jag att jag kompenserade för lutningen på dämparpaketet, försökt hitta dokumenten men inte lyckats.
Mina framfjädrar är styvare, men de lutar mer än bak. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
Jag skulle gå på
Optimum G: http://www.optimumg.com/docs/Springs Mäst pga SI enheterna. Ett tips räkna ALLTID i SI-enheter. Mao räkna om all ingångsdata till SI-enheter. Sen om man köper fjädrar i pissenheter så då räknar man om utresulatet. NU gäller det bara hålla tungan i rätt mun vad gäller MR Går vi från hjul till fjäderrörelse eller tvärt om????? Typ dubbla A-armar, dämpare/fjäder på länkarmen. Dämpare/fjäder lutar inåt uppåt. I detta fall blir fjäder-rörelsen mindre än hjulrörelsen. Jag använder ALLTID fjäder/hjul, det ger MR < 1 Optimumg gör tvärt om. Fram 0,68 ger 1/0,68 -> MR=1,47 I samma tema. Vinkel? Mätt mot vad? Tänk så här. Dämpare rakt upp = 1 I eibach skall cos använads som vinkel A är satt cos(0)=1 Jag antog 51grader var från horiontal planet. Då är det sin som gäller. sin(90) = 1 Eibachs http://eibach.com/america/en/motorsp Håller jag mig ifrån, dyker upp massa omräkningstal för junkenheter. OBS nu MR=d3/d4 skall EJ användas i en vertikal frekvensanalys. Bara till att beräkna fjädrarnas krängningsstyvhet. Men lutingen skall med, men i de flästa fall är lutingen liten inåt uppåt. Säg 85grd, eller 5grd beronde på vilket plan vi utgår ifrån. Ger MR=0,996 Även i kvadrat blir skilnaden från 1 jä.... liten, 0,992 OBS sitter fjädern på typ en länkarm blir det annolunda. _________________ Johan Sjölinder |
Tack! Då har jag hyfsat beräkningen enl "optimum g" i SI enheter och räknat om på slutet och fått ett rimligt resultat ( men kanske inte det jag vill ha ).
Får 152 lbs/in fram och 67 lbs/in bak. Har inte hittat nån fjäder som är så mjuk att ha bak! Om jag kör 100 lbs /in bak så blir det 2.4 Hz vilket säkert skulle funka bra. Har nu 140 lbs/in bak vilket ger 2.9 Hz och fram 300 lbs/in vilket tyvärr ger 2.8 Hz. Tycker dock att jag har för aggressiv turn in med denna setup. Hur ska jag tänka här? |
Racetech Fjädrar till super 7a (har jag räknat rätt?) | 3858 besök totalt |