Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Kardan svår att få ihop? | 2 besök senaste veckan (1882 totalt) |
Har en främre kardan till en volvo 740 som är precis lagom längd men jag lyckas inte få ihop den med någon annan bakre del jag provat med.
Hur trög ska en glider vara på en kardan? Den andra främre delen jag har glider i väldigt lätt. Jag kan slå ihop kardanen men det känns som glidfuntionen uteblir då. Både hane och hona är rengjorda och lätt insmord för bra glid. Det är en plastbeläggning på handelen av gliddelen som känns för tjock. Någon som har tips eller är det bara söka vidare efter andra kardaner? |
Ja det var ju dumt av mig att inte berätta hur det ser ut. Man blir ju hemmablind när man mest håller på med volvogrejer.
Det ut såhär. V-låda, hardyskiva, främre del med stödlager och invändig gliddel, bakre del med ledad utvändigt splinesead gliddel och knutkors med 4 bult fläns mot stel bakaxel bak. Uppskattar all hjälp |
Liknande utförande som på min Opel alltså.
Hardyskivan klarar det lilla som motor och växellåda rör sig i längsled, inga problem där. Jag googlade lite snabbt på kardanstänger till Volvo 740 och det ser ut att vara splines precis bakom stödlagret, då kan väl bakre halvan av kardanstången röra sig med bakaxeln där? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Antar att kardanen inte rör sig lika mycket som på originalupphängningen med torque tube, där kan ju bakaxelförlängningen tom hoppa av pinjongen vid utfjädring om man har mjuka fjädrar och dämpare och fjädern mellan lådsvansen och kardanen samtidigt fattas.
_________________ Kai Anttila |
Kan meddela att kardanen gled ihop finfint efter en liten avhysning av plastskiktet på gliddelen med att blad till en mattkniv. Great success!
|
Skruva banåkabil Kardan svår att få ihop? | 2 besök senaste veckan (1882 totalt) |