Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 29, 30, 31   >>
7 besök senaste veckan (254888 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Märkligt med vattentempen, behöver turbon så mycket flöde som det verkar vara?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Jag är inte jätteförvånad att tempen går ned (och jag gissar att uppvärmningstiden också är lång) om vattnet genom turbon går ut till kylaren oavsett termostatens läge. Jag hade "reroute" med externt termostathus på MX-5:an och där hade termostaten ett borrat hål i sig (3 mm) för att få ett grundflöde genom termostaten så att den skulle kunna "se" vattentemperaturen. Detta lilla flöde ut genom kylaren räckte i svenskt klimat (15-20 grader) för att motortempen skulle nå 70 grader och sedan nästan parkera där och sakta kämpa sig upp till 80 grader om man körde ut och höll 60-70 km/h direkt efter start. Stannade man (bort med fartvinden) gick den upp till arbetstemp (90 grader) på några minuter och höll sig sedan där oavsett körning (troligen kunde termostaten reglera runt denna punkt trots "tjuvläckan" förbi).

Som du är inne på, sätt turbons vattenretur så att vattnet går tillbaka till motorn utan att kylas så är problemet med största sannolikhet löst.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det stämmer förmodligen. Det som jag tycker är konstigt är att jag tittat på vattenschema för YB Cosworth, som ju är en likadan motor med annan topp, och jag tycker att jag kopplat som jag tolkar det schemat.

Men det är förmodligen fel.

Turbon behöver nog inte så stort flöde men jag testade i ett tidigt skede att bara nypa åt slangen för att strypa men det hjälpte inte.

Det blir till att ta ned vattensystemet igen när en ny termostat kommer, jag vill inte chansa mer med osäkra kort :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Ny termostat kom i brevlådan i mitten av förra veckan så då tömde jag kylsystemet igen, och gjorde ett nytt vattenrör från värmepaketet till vattenpumpen med anslutning för att skicka tillbaka vattnet där.

Peppar peppar, det verkar funka....motorn kommer upp i temp mycket snabbare nu och verkar inte kylas av i fart heller. Fast jag har inte haft möjlighet att prova någon längre färd i landsvägsfart.

Jag har ju velat om fälgar tidigare men framåt sommaren började en plan bli klar. Lite fegt kanske men XXR 537 (vilket är en "Minilite replika typ) i samma dimension som jag haft nu (16x8") men 5 mm lägre ET (från 25 till 20 mm), det skulle funka bättre med framvagnen (slipper 5 mm spacer för att inte ta i fjäderbenet) och bak skulle däcken komma lite närmare skärmkanterna.

Efter att ha funderat lite beställde jag från Streetwheels.se - det fanns billigare via E-bay men jag hoppades på lite snabbare leverans och så är det ju bra att försöka gynna våra svenska firmor.

Tyvärr var det väl inte riktigt sömlöst att handla där. Jag lade ordern 27 juni med 5-7 dagar som angiven leveranstid. 11 juli hade inte ordersystemet uppdaterats och då frågade jag om läget, fick svar att fälgarna skulle beställas. Planen för mig var att kunna köra på dem till Motorveckan i Lycksele...22 juli - vilket jag också meddelade leverantören.

17 juli angav de att fälgarna skickades, med löfte att vara framme senast 21 juli. Då skulle jag hinna få däck monterade samma dag för att kunna rulla vidare till Lycksele.

Nu blev det inte så, fredag 21 juli kom och gick utan fälgar. Då släppte jag saken och åkte till Lycksele. Väl hemma en vecka senare hade ingen avi eller fälgar dykt upp. När Streetwheels till slut tog fram ett kollinummer påstår Postnord att de sökt mig 24 juli och sedan skickat avi.

Nåja, fälgarna fanns ju, men monteringssatsen saknades. Nästa besked från Streetwheels att de skickar direkt "du har den imorgon" - det tog ytterligare eftersökning av kollinummer och icke aviserade paket för att få tag på muttrar och navringar.

Synd på strulet för det känns som prisvärda grejer. Plus i kanten dock för att Streetwheels generellt sett svarar snabbt på mail.

Jag valde Yokohama Advan AD08R att sko fälgarna med, samma däck vi kör i SDC5000 och där funkar det ju bra. "Nästan R-däck" som ändå funkar i väta och verkar hålla rätt bra.






Stuket blev som jag hade tänkt.

Idag var det så läge för Trackday, så jag skulle få testa däcken, och även köra med lite mer laddtryck och respons än tidigare i år.

Det funkade rätt bra, däcken greppar fint även om jag tror att ja behöver gå ned mer i varmtryck. Det behövs också en ny hjulinställning och en del finlir med justering av dämpare och krängare. Men det känns lovande!

Jag provade en kort sväng med "driftingdäck" bak också och nu känns det som bilen funkar mycket bättre att sladda med. Bra kombination av lite vassare "styrdäck" och bättre bottendrag.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Dom fälgarna var en rejält lyft för utseendet! thumbs up Blev helt rätt stuk på den nu.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack!

Jag insåg faktiskt nu att det här är första gången i livet som jag köper helt nya fälgar... Tidigare har jag bara ramlat över begagnade hjul som jag velat ha.

Frågan är väl vad jag ska göra med EsCos-hjulen, sälja eller behålla... Det börjar vara ont om lagringsutrymme nu.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Snyggt Gustaf!

(jag vill också ha fälgar med "normal" skruvdelning så man kan köpa lite bling )
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



De fälgarna satt ju som en smäck! Riktigt snyggt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Bra fälgval och kul att det verkar lösa sig med vattentemperaturen (det verkar vara precis som jag misstänkte) thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



rejält lyft med hjulen thumbs up

_________________
janne pettersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Efter sista bandagen har det mest varit jobb och så lite SDC5000-rejsing emellanåt.

Caprin har inte fått så väldigt mycket kärlek kanske men jag har försökt fortsätta att utvärdera motorspecifikationer. Under sommaren har jag tyckt att det saknats lite "punch" med 19T-aggregatet. Till stor del förstås för att motorn inte mappats ordentligt men jag ville ändå testa med Holsetaggregatet (HX35) igen för att se hur det funkade.

Allt är ju byggt så att det ska gå att byta turbo enkelt, samma grenrör, downpipe och bara justera ett tryckrör samt lite slangar. Testet var väl lyckat på så sätt att det inte blev den karaktär jag sökte med stora turbon, men jag började vara tveksam till om det är något stort läckage i min externa wastegate (generisk 60 mm Kina). Jag har slipat in ventilen, kollat membranet och nu justerade jag också ventilens viloläge. Men det bygger ändå tryck relativt långsamt tycker jag, speciellt med Holset men även delvis med 19T.

Med 19T kör jag den externa wastegaten spärrad pneumatiskt (bara stängningstryck), vilket förstås kan göra att den ändå läcker emellan lite. Men jag tror inte att det är mycket.

Jag skaffade en MAC-ventil för att kunna köra laddtrycksreglering via MS, och då även styra bort allt öppningstryck från wastegaten. Det gjorde ingen direkt skillnad heller.

Därför monterade jag tillbaka 19T och åkte på Skellefteå Motorfestival som är en relativt statisk utställning. Detta år i regn...



Jag fick stå bredvid Robban Dahlgrens sponsorbil i alla fall :-) Jag fick också min allra första puts-pokal.



Tidigare på sommaren hade jag bestämt mig för att åka till Mattias på Sävar Motor för en mappning under hösten. Det är då han har ganska gott om tider och så blir det litegrann en spärr mot att bygga om för mycket under vintern - jag vill ju köra med det vi mappat ihop.

I mitten av förra veckan så körde vi en kväll och det var, som alltid, intressant. När vi körde bilen hösten 2015, med gamla motorn, Holset HX32 och mindre intercooler (samt utan laddtrycksstyrning) stannade vi på 284 whp och 398 Nm, då med 1.8 bars laddtryck. Vi fick ge oss strax under 600 rpm på grund av misständningar (feljusterat triggerfilter visade det sig).

Nu började vi justera med grundtryck som en form av "gatmapp" och det blev 245 wph och 273 Nm, en snällare kurva som också fortsätter nästan till 7000 varv. Så ungefär 1000 varv till att köra på med den setupen. Laddtryck 1,1 bar.

Sedan gick vi vidare med att koppla in laddtrycksstyrningen för bankörning och började lägga på mer laddtryck. Vid runt 1.4 bar var det rätt tydligt att turbon inte flödade mer på högre varv så istället gjorde vi en kurva som rampar upp trycket lite längre ned men sänker mot toppvarv. Med 2.1 bar i peak så fick vi ut 279 whp och 416 Nm.

Jämför man den kurvan med gamla motorn så har jag 10-15 hk och 20-25 Nm mer vid 3500 rpm, vid 4000 rpm skiljer det cirka 30 hk och 50-60 Nm.

Tyvärr har vi problem med ventilflyt eller något över 7000 rpm, annars känns det som att det skulle löna sig att dra längre.

Det här är då en motor som är mappad på 95 oktan dessutom. Turbon är garanterat bottnad och ett större aggregat skulle säkert kunna ge mycket mer effekt men jag vill inte tappa på mellanregistret. Det finns kanske en del trix att fundera på men det ska bli väldigt intressant att testa denna setup på bana.



GUstaf[/img]

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det har verkligen varit en lugn vinter med Caprin så här långt.

Någon gång i december gjorde jag klart bytet till grövre drivaxlar och drivknutar, nu sitter det 108 mm-knutar och grövre axlar från Dione på plats.





När det var fixat så pillade jag med lite småsaker i elsystemet innan jag gav mig på en sak som irriterat mig de senaste åren. Casterstag och kränghämmare fram har suttit lite för bredbent så däcken vill ta i vid fulla utslag, innan innerskärmarna sätter begränsningen. Jag har haft utslagsbegränsare monterade men det känns dumt att tappa styrvinkel.

Lite av ett idiotprojekt eftersom det inte är så mycket det handlar om men det har gnagt i medvetandet. Nu kortade jag kränghämmarröret och vinklade om fästena för casterstagen.

När det var klart insåg jag att styrväxeln inte verkar vara helt centrerad, utslagsbegränsare behövs åt höger men inte åt vänster. Det får fixas till tror jag. Men först måste jag mäta upp styrväxeln, den kanske inte är symmetrisk från start?




Frågan är vad mer jag ska göra. Jag borde ta mig an växellådan (svårväxlad kall) men där har jag ingen klockren lösning klar. Det dräller inte av T5-växellådor från Sierra Cosworth, annars hade jag föredragit att få en låda renoverad vid sidan av.

Det finns lite lackskador att pilla med efter några somrars brukande, det kanske är dags att jobba mot den fobin igen - jag är verkligen inte bra på sånt, egentligen.

Men prioriteten ska nog ligga på det nya SDC5000-bygget, det är liksom mer att göra där.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



therealpinto skrev:


Frågan är vad mer jag ska göra. Jag borde ta mig an växellådan (svårväxlad kall) men där har jag ingen klockren lösning klar. Det dräller inte av T5-växellådor från Sierra Cosworth, annars hade jag föredragit att få en låda renoverad vid sidan av.

Gustaf
Om det bara är svårväxlat när den är kall kanske det kan vara idé att prova en annan växellådsolja!?
Jag har inga konkreta tips på vilken olja du isåfall bör prova men det är ju ganska enkelt att testa ett par olika varianter iaf.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Bra tips, men oljan är bytt i somras till en variant som rekommenderas för T5. De är lite speciella eftersom dessa årgångar ska ha ATF. Men folk verkar ha olika åsikter också, det finns de som hävdar att annan olja gör dem lättväxlade - men åter andra som menar att vanlig olja löser upp synkringarna.

Det är inte alls otroligt att jag skadat synkringar (det är tvåan som är riktigt bökig) eller skiftgafflar vid "inspirerade" växlingar.

Grejen är ju också att med runt 400 Nm så är en T5 inte alls "bombsäker" så frågan är hur mycket jag ska investera i den. Tyvärr är det inte så enkelt med ersättningslådor som "passar" - en BMW-låda kräver massa ombyggnad som jag inte är så sugen på.

Det finns andra amerikanska lådor (Tremec) med samma "formfaktor" men ingen av dem är kända för att gilla växlingar över 6000 varv.

Jag överväger att samla mod till en "riktig" växellåda, Elite har sin IL300 som är en sexväxlad sekventiell för runt 5000 pund. Men jag behöver knappast en tätstegad låda egentligen så det blir lite overkill.

Gearboxman har en drevsats till T5 som kanske är ett bra alternativ men det är ändå halvvägs till en Elite i pengar, typ.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
26 februari? Jag har slarvat med uppdateringar.

Efter en hel del velande bestämde jag mig för att renovera lådan själv och använda Gearboxman/Quaife drevsats, med standard utväxlingar. Enkelheten i att slippa bygga om kardan och allt annat vann. Men inte förrän jag lånade hem en Scorpio 2.3 MT-75-låda också. Jag var inne på att köra den under tiden jag renoverade T5-lådan men då behöver jag bygga en del nya grejer.

Parallellt så hade jag också bestämt mig för att åtgärda det här med lyft, och köpte mig en QuickJack till slut. Lyfter inte så högt men passar mitt lilla garage och gör att man kan ta ned en växellåda med bara garagedomkraft som hjälp.



För att fixa växellådsrenoveringen behövde jag också en hydraulpress, något jag saknat i många år.

Drevsatsen kompletterade jag med renoveringssats (synkringar, lager mm) och från USA kom en förstärkt lagerplatta till nedre axeln i lådan, och lite nya skiftfingrar (de brukar kunna krökas).

I början av juni kunde jag inte hålla mig längre utan bestämde mig för att ta ned lådan. Lite mot principerna att skruva mitt i säsongen men jag ville få testa grejerna. Att ta ned och isär lådan gick rätt smidigt, så även monteringen av drevsatsen - tills jag kom till femmans drev. Fel splines?

Det visade sig att Gearboxman packat fel drev, jag hade fått till TVRs version av T5 istället för Cosworth. Några dagars stillestånd medan jag fick det utbytt, och sedan satt lådan ihop igen. Men alla grejer jag tog ur såg fina ut, bra synkringar och egentligen inga skador någonstans. Inget som förklarar varför tvåan var så bråkig.




När jag fått ihop lådan tyckte jag att den gick "tungt" i friläge (dvs in- och utgående axel driver lite även i friläge), men läste mig till att det är rätt vanligt på nyrenoverade T5.

Jag satte ändå upp lådan och provade - precis samma fel som tidigare. Att växla ned till tvåan med kall låda är omöjligt utan att dubbeltrampa. Den skrapar inte, det är bara stopp. Vid uppväxling går det som smör.

Innan jag satte tillbaka lådan så kollade jag att det frikopplar ordentligt (ingående axel instoppad i kopplingspaketet). Jag hade också bytt från sinterlamell till en snällare organisk lamell.

Jag provade att justera kopplingen, att shimsa bak lådan från motorn (om ingående axel skulle bottna i vevaxeln). Alltid samma sak.

Till slut tog jag ned lådan igen och öppnade den. Då hittade jag orsaken till att den gick tungt (en låsbricka till femmans drev på nedre axeln som hade fel tjocklek). Men även med det åtgärdat beter sig lådan likadant.

Det sista försöket var att justera vinkeln på kopplingsgaffeln, för att få mer slag. Men det är samma sak.

Nu kör jag ändå, när lådan/motorn är genomvarm så fungerar det att växla ned.

Det enda jag inte bytt inne i lådan är synkhubben till tvåan, den som växelföraren flyttar. Men den såg fräsch ut och det är inga problem att växla upp. Tryckplattan är också kvar sedan tidigare, möjligen är den lite skev (vibrerar en aning när man startar) men om den är felet tycker jag det borde vara svårt att få i alla växlar, och lika upp/ned.

Pilotlagret är fräscht, lamellen glider snyggt på splinesen, jag har till och med provat en annan växelspak. Oljan är nu Royal Purple Syncromax som rekommenderas till dessa nya "carbon lined" synkringar.

Min plan är att köra ett tag till men prova annan tryckplatta i höst, hjälper inte det får jag beställa en synkhubb och prova byta den. Men då behöver jag tillverka en specialavdragare till femmans drev för att kunna ta isär lådan utan att kapa isär en lagerbana.

Men, bilen rullar, och rapport från Motorveckan kommer lite senare ;-)



Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Ibland är det 'stopp' som du säger då man ska växla om lamellen har hög svängmassa.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det som jag tycker är märkligt är att det aldrig är problem att växla upp, det är aldrig problem att växla ned till någon annan växel. Det kan förstås vara ett kombinationsfel, att synkhubben till tvåan är lite sliten, men det är verkligen tvärstopp.

Eftersom jag bytt lamell och det är exakt lika så har jag svårt att tro att den är boven. Hellre då tryckplattan, om den är skev kanske den rätar ut sig med lite värme?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Motorveckan har liksom blivit en ganska fast punkt i säsongen för mig, så även detta år. Lycksele lever verkligen upp och eftersom flera av våra kompisar med husvagn gärna står där hela veckan, gör vi likadant tills vidare.

I år fick min fru äran att köra Caprin dit, hennes körkort räcker inte för nya husvagnen med Kugan som dragbil. Hon har ju brukskört en annan Capri under några år 1998-00 ungefär men den här är inte riktigt samma sak. Det gick alldeles utmärkt trots värmen.

Motorveckan börjar för min del med en hektisk lördag, både Klassikerträffen och drifting ska jag hinna med. Det innebär en hyfsat tidig morgon, in på träffen några timmar, tidig lunch och sedan rulla ut till flygfältet för allt som ska göras före tävling.



Detta år fick alla två Capri på träffen stå tillsammans, det är ju trevligt. Min märkesbroder är mer av en originalbil (dock med icke original lack, fälgar och vinge).

Driftingtävlingen i år blev ganska full i anmälningslistan, trots en del diskussion om hjälmkrav veckan innan. Inom drifting har man valt att stryka bort Peltorhjälmen ("Bilsporthjälmen") redan från i år, medan de flesta andra grenar tillåter den året ut. Jag hade inte full koll på det heller, får jag erkänna. Men eftersom jag ändå tänkt investera i hybridskydd och ny hjälm, så besökte jag Simpson veckan innan (tack för bra service!) och gjorde slut på det mesta av månadspengen. Det blev en Venator och ett Hybrid sport-skydd.

Med så många förare och kort om tid på flygfältet så hann vi inte köra så mycket träning. Tre rundor för min del och jag behöver egentligen lite mer för att bli bekväm. Jag hade visserligen kört en träningsdag i Klutmark tidigare, men den banan är helt annorlunda.

Trots allt så kändes det rätt okej, nya driftingdäck, bättre styrdäck och bättre mappning gjorde bilen mer lättkörd - utan att på något sätt vara en riktig driftingbil.

Första kvalrundan gick rätt okej, andra blev yxigare och fler chanser fick jag inte. I elimineringen tappade jag lite fokus men även om jag kört som i den bästa av mina rundor för dagen hade jag knappast kunnat gå vidare.

Det är i alla fall riktigt roligt att köra och bilen var, åter, hel efter rejset :-)

Alla Motorveckanbilder finns på https://www.flickr.com/photos/motorveckan/collections/7215766740562655 . . . . men jag har lånat några:




Jag hade också kamera på bilen men det är väl halvkul att se kanske...

https://youtu.be/2AuiTa_l5Ic

Jag provade också att vara med på burnoutshowen men det är inte riktigt min grej...så den glömmer vi :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Underbart med lite Youtubelänkar när man har tråkigt på jobbet thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
2018 års sensommar innehöll egentligen inte så mycket aktivitet med Caprin. Jag laborerade lite med ett kortare grenrör mot slutet men tyckte inte det blev så stor skillnad. Däremot hittade jag ett rätt klantigt tändningsfel som gjort att jag kört med 10 grader för låg tändning hela säsongen.

Med det åtgärdat ställdes bilen undan i ett hyrt garage eftersom platsen hemma behövdes till nästa generations A-traktorprojekt.

Caprin kom inte ut från vinterförvaringen förrän i slutet av juni 2019. Förutom en glapp huvudströmbrytare (amerikansk...) var det bara att köra. Ganska skönt det också på sitt sätt.

För att känna om allt satt kvar så testade jag en driftingträning på vår lokala folkrace- och rallycrossbana igen. Ingen arena som jag riktigt gillar med den här bilen för det är jobbig grusväg dit, nedfarten till starten liknar mest en motocrossbana och det är lite elaka curbs. Alltså precis som en rallycrossbana brukar vara...

Första rundan slutade i sandfållan :-( Jag är konstant ovan vid att det är så dammigt och halt utanför spåret så det slutade sämre denna gång. Tyvärr ligger det rätt mycket stora stenar i sanden så det är nog lite lackjobb på någon tröskel och bakre sandplåt. Men inget gick sönder (tror jag...) och bilen kom upp med lite drag- och putthjälp.

Jag lånade bakdäck (sten mellan fälg och däck på mina driftinghjul) så jag kunde fortsätta träna lite och det gick bättre senare på kvällen.

Nu ska bilen tvättas upp och ses över lite inför Motorveckan. Eventuellt pillar jag med småsaker men jag ska inte skruva mycket i sommar...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Asch asch När det är drifting så har jag begränsad erfarenhet men med den jag ändå har är att det är bra om det är snälla utrymmen att hamna i runtomkring Jag skulle tex personligen aldrig köra drifting på tex Sturup men gärna på stora breda flygfält Fan vad jag snurrade hela tiden när jag testade

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 29, 30, 31   >>
7 besök senaste veckan (254888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande