Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus RS 2017 - Smurfblå
<<   1, 2, 3   >>
17 besök senaste veckan (18626 totalt)
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Rickard-v skrev:
Det låter som du har väldigt mkt luft i däcken i vanliga fall.

Bromsfade med XP12 nääää nu skojar du.


Kan nog vara möjligt med orignal oljan.
Vet andra RS åkare som fått samma problem.

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Så underbart med bra respons!
Min brakefade var nog bromsvätskan som överhettade, pedalen blev svampig och upplevdes ta väldigt långt ner. Det försvann efter pausen och återkom ej under dagen.
Är dock rätt säker på att bromsvätskan är förbrukad och den ska bytas i veckan!
Tanken är att hitta rätt på några stålomspunna bromsslangar innan vätskan byts för att slippa dubbla byten.

Jag fick bäst resultat (varvtid och känsla) när jag körde 2.3 fram och 2.4 bak i varmtryck. Detta upplevde jag göra bilen neutral med en liten tendens att överstyra, vilket är både relativt snabbt och riktig roligt, man måste ju trots allt har roligt när man kör!

Bilen har iaf blivit ordentligt tvättad och står nere på min firma för att vänta in nästa bankörning eller glassätning:)




Någon som kan tipsa om vart man hittar stålomspunna bromsslangar till denna bilen?
Verkar även vara väldigt få R-Däck som går att få i 19"?

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Bromsslangar är ju enklast att hitta i UK tror jag.

Ebay fanns det på såg jag.
http://www.ebay.co.uk/itm/Forge-Motorsport-Braided-Brake-Lines-for-the . . . .


Vad gäller däck så är det ju bara bestämma sig vilken klass du ska köra i nästa år med Timeattack.
Är det TA.nu som du ska köra får du inte ha R-däck och då är Yokohama AD08R däcket som alla åker med.

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Skrivit det förr men det tål att upprepas - jämförde AD08R och Micelin Pilot Supersport när jag körde TA i Clubklassen 2015. På både Kinnekulle och Knutstorp var jag 1-2 tiondelar snabbare med Michelin.

Jag vet inte vad du kör på för däck idag, säger bara att det finns alternativ till AD08

_________________
Mattias Nordenström
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Norden skrev:
Skrivit det förr men det tål att upprepas - jämförde AD08R och Micelin Pilot Supersport när jag körde TA i Clubklassen 2015. På både Kinnekulle och Knutstorp var jag 1-2 tiondelar snabbare med Michelin.

Jag vet inte vad du kör på för däck idag, säger bara att det finns alternativ till AD08




Jag kör med Michelin Pilot Supersport 19"

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



MicEE skrev:
Norden skrev:
Skrivit det förr men det tål att upprepas - jämförde AD08R och Micelin Pilot Supersport när jag körde TA i Clubklassen 2015. På både Kinnekulle och Knutstorp var jag 1-2 tiondelar snabbare med Michelin.

Jag vet inte vad du kör på för däck idag, säger bara att det finns alternativ till AD08




Jag kör med Michelin Pilot Supersport 19"

Totalt olika bilar så det kanske är ointressant att jämföra egentligen, jag körde dock 18" 245 breda på min bil. Mäktade med 1.33 blankt har jag för mig. M3 E36.

Har du bytt vätskan?

_________________
Mattias Nordenström
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Norden skrev:
MicEE skrev:
Norden skrev:
Skrivit det förr men det tål att upprepas - jämförde AD08R och Micelin Pilot Supersport när jag körde TA i Clubklassen 2015. På både Kinnekulle och Knutstorp var jag 1-2 tiondelar snabbare med Michelin.

Jag vet inte vad du kör på för däck idag, säger bara att det finns alternativ till AD08




Jag kör med Michelin Pilot Supersport 19"

Totalt olika bilar så det kanske är ointressant att jämföra egentligen, jag körde dock 18" 245 breda på min bil. Mäktade med 1.33 blankt har jag för mig. M3 E36.

Har du bytt vätskan?


Mina är 235 19" så lite smalare samt att min bil är lite tyngre.
Nej, tyvärr har jag inte bytt den ännu, har faktiskt inte ens beställt den ännu men det kan du ju kanske fixa:)

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
Kimi68
Ståckhålm
Här sen Aug 2017
Inlägg: 6



Härlig tråd med bra tips o synpunkter, speciellt eftersom jag själv är sugen på just en RS och pröva på bana.
Var just nere på Ringen med min BMW 440ix M-performance och blev jäkligt taggad.

Det enda jag funderar över är att 4-hjulsdriften inte tål så mycket mer effekt o vrid om man skulle få för sig att trimma. Men det är iof jäkligt positivt för plånboken.

Frågor: Känns bilen tung? Tycker du effekten räcker? (Så klart väldigt individuellt, men ändå)

Och vilket andrahandsvärde det är på -16 årsmodeller!
Känns som man lika gärna kan köpa en ny.

_________________
Arno Raukas
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Kimi68 skrev:
Härlig tråd med bra tips o synpunkter, speciellt eftersom jag själv är sugen på just en RS och pröva på bana.
Var just nere på Ringen med min BMW 440ix M-performance och blev jäkligt taggad.

Det enda jag funderar över är att 4-hjulsdriften inte tål så mycket mer effekt o vrid om man skulle få för sig att trimma. Men det är iof jäkligt positivt för plånboken.

Frågor: Känns bilen tung? Tycker du effekten räcker? (Så klart väldigt individuellt, men ändå)

Och vilket andrahandsvärde det är på -16 årsmodeller!
Känns som man lika gärna kan köpa en ny.


Har kört min 1 år nu, har åkt mycket trimmade bilar förut.
Tycker Forden går så d räcker orginal o jag upplever den inte så tung.
Inget o tveka över, köp den bara.
Funderar knappt över andra bilar Sen jag köpte min.
Och jag sneglar alltid efter "nästa" bil😄

_________________
Göran Svensson
Citera
Kimi68
Ståckhålm
Här sen Aug 2017
Inlägg: 6



Har du upplevt, eller hört några som har problem med överhettning (bakdiff, servo, motorolja) som vissa nämnt bl a i USA, vid hårt pressande av bilen på bana?

_________________
Arno Raukas
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Kimi68 skrev:
Har du upplevt, eller hört några som har problem med överhettning (bakdiff, servo, motorolja) som vissa nämnt bl a i USA, vid hårt pressande av bilen på bana?


Bakaxeln gick varm första gången jag åkte bana
med den, men sen fick alla bilar nån uppdatering och
Problemet försvann. Har inte haft några andra problem med värme.
Kan köra långa pass nu utan nåt som helst besvär.

_________________
Göran Svensson
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
kan bara instänna med ovan, abolsut inga problem, inga varningar och inget annat,
de "bekymmer" med bakaxel är eftersom att den "räknar ut " tempen i diffen mha olika parametrar och stänger av den förebyggande. det är åtgärdat och bilen håller hela långa körpass.
bilen känns lätt och väldigt svängvänlig, känns som en 1200kh bil i styrresponsen, helt outstanding.
jag är okså en sådan som alltid kollar efter nästa bil även om jag precis köpt min men med denna så har jag faktiskt inte ens kollat, känns som att min RS är så himla bra på en hel del saker.
ibland vill man kanske ha 50hk till på bana men driftsäkerheten påväg till och från banan kompenserar det, ibland vill man ha en bil med screampipe men tystnaden när man kör långt kompenserar det osv osv, allt man hittar som är negativt ena dagen bli något positivt nästa dag.
RS är faktiskt inte bäst på något men jäkligt bra på nästan allt!


så upplever jag min

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
Kimi68
Ståckhålm
Här sen Aug 2017
Inlägg: 6



Grymt, tack för era svar!

Min budget är lite begränsad, hade tänkt en Cayman S, men nu lutar det mot en RS

_________________
Arno Raukas
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Underhållande tråd thumbs up
Dum fråga men har du bromskylning? I min mening första andra och trjedjeprioritering för mod . 3" slang mellan front och skiva så är det klart sen kan du tar det där andra om du känner för det

Håller tummarna för en spännande karriär på banorna

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Kul att folk löser och gillar tråden!
Visst har den bromskylning! Faktiskt så har det från fabriken.
Allt man ser på en RS har en funktion, inget är för "syns" skull.



Brevid dimljuset är luftintaget till kylningen.




Och här är en lånad bil som jag googlade fram, men den visar iaf vart kalluften tar vägen. Sen sitter det även en luftriktare på länkarmen så att all luft som "missar" skall ledas tillbaka och kyla "bakifrån" eller närmare centrum av skivan rättare sagt.

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Aha . Undersök hur du skulle kunna dra en slang in mot navet. Intaget har du redan . Kan vara lite bökigt med drivaxlar och annat i vägen. Min erfarenhet är att det gör skillnad ungefär som en lätt bris mot en kanaliserad storm . Ivf lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
Just när man trodde att säsongen var över så kommer det en inbjudan till Timeattack på Knutstorp!
Såklart kan man inte missa det, speciellt inte eftersom att Knutstorp är en timme hemifrån!

Var bara med på trackday på fredagen då vi hade barndop för den minsta grabben på lördagen.
Det var ett riktigt regnväder som senare klarnade upp och banan var helt torr efter lunch ungefär.



Visst är det väl något riktigt trevlig med att gå upp tidigt och köra till en bana? Visst är det väl helt underbart!



Innan jag gör en massa ursäkter till min 1.12.517 tid så skall jag bara säga att jag är riktigt nöjd med den tiden!
Min bil är ännu på originaldäcken (Michelin Pilot Supersport) medans de andra kör Yokohama ad08 vilket är ett mycket greppiga däck.
Sen är min bil bara sänkt med fjädrar och ingen hjulinställning gjord på bilen alls, mer camber fram hade nog hjälpt mig enormt då däcken tuggar på hela utsidan när jag har ett schysst tryck i däcken. Mer luft så minskar sidoätandet men samtidigt så går det mycket långsammare.



Det var en riktig rolig dag och jag fick chansen att prata med en del av dom som kör i serien och kommer själv att göra allt jag kan för att köra i Club nästa år!





Har även färgmatchat den nya skåpbilen med min RS så att det ser någorlunda vettigt ut när jag trailer bilen nästa säsong:)
Tänkte traila så att jag verkligen kan ge allt på banan och ändå kunna komma hem om allt går fel:(

Har förresten även köpt ett par riktigt coola fälgar som ni får veta mer om i nästa uppdatering!

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
mrnenad
Staffanstorp
Här sen Okt 2008
Inlägg: 94



Tror inte du haka upp dig på däcken snarare finns det mer tid o hämta på chassit. De däcken du kör på är inte precis dåliga.

_________________
Nenad Ringdahl
Kör: Toyota Supra MK3
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



En massa banåka och banrelaterade uppgraderingar men inte ställt hjulvinklarna? Hur tänkte du här?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



mrnenad skrev:
Tror inte du haka upp dig på däcken snarare finns det mer tid o hämta på chassit. De däcken du kör på är inte precis dåliga.


Håller helt med här, finns dem som åkt fortare med Super Sport än med AD08R.

Så satsa på övriga saker först, för däcken kommer tyvärr inte göra underverk.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
MicEE
Halmstad
Här sen Maj 2017
Inlägg: 24


Trådstartare
ThomasT skrev:
En massa banåka och banrelaterade uppgraderingar men inte ställt hjulvinklarna? Hur tänkte du här?

.



Nejdu, Det undrar även jag... Började med att jag fick för mig (tydligen) att firman som sänkte den skulle göra hjulinställning då det är en väldigt känd firma i banåkarkretsar. Sen visade det sig att det inte var gjort och sen har jag faktiskt bara glömt av det:(
Jag skulle vilja ha något för att få mer camber Innan inställning dock!

_________________
Michel Baptiste Nielsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus RS 2017 - Smurfblå
<<   1, 2, 3   >>
17 besök senaste veckan (18626 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande