Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 109, 110, 111   >>
166 besök senaste veckan (622380 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064



.
Är riktning/höjd på dessa avgasutsläpp ok för SFRO och SBP? Var finns det beskrivet vad som gäller ang. detta?


_________________
Calle Olsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Egentligen är det bara detta som styr;

2 § Avgasrör på personbil och lätt lastbil får inte mynna ut eller avge
avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under
annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.
Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är
sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning
tränger in i utrymmet.


Jag skulle kanske inte rekommendera att man bygger så eftersom det finns viss risk att det "retar" besiktningspersonalen men formellt sett är det svårt att peka på vilka krav som inte uppfylls.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064



therealpinto skrev:
Egentligen är det bara detta som styr;

2 § Avgasrör på personbil ...

Gustaf

Tack Gustaf, då vet jag vad som gäller! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Turbo Z
Borås
Här sen Jul 2017
Inlägg: 4



Frågor för Mercedes w220
siktar på ombyggt fordon så
3 frågor till Gustaf
Motor byte till diesel i ombyggt fordon

annan växelåda byte hjulupphängning bromsar växelåda och motor etc till så ombyggt fordon kan realiseras, w220 karosen finnd i vertion med upp till 612HK 1000Nm

1/
Måste jag utgå från en bil med diesel motor för byte till annan disel motor eller kan jag gå från bensin till diesel bil?
1999 verkar vara ett magiskt år om jag fattat det rätt.

2 om en bil är registrerad som 2000 här men tillverkad 1999, importbil, kan det ändras vad som räknas som fordons år för att få en svensk reggad från 2000 till 1999, räcker att kunna visa bilen är tillverkad 1999.

3/tyvärr är väl möjligheterna väldigt små att få detta som ett amatörmässigt byggt fordon och betala avgas dispans för få friare motorval?

_________________
Henrik Bengtsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Får man kapa vindrutan på en modern cab, typ Toyota mr2 gen3 eller lotus elise och göra sig en "speedster" med bara liten aeroscreen utan att gå genom SFRO som t.ex. ombyggt fordon?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Turbo Z skrev:
Frågor för Mercedes w220
siktar på ombyggt fordon så
3 frågor till Gustaf
Motor byte till diesel i ombyggt fordon

annan växelåda byte hjulupphängning bromsar växelåda och motor etc till så ombyggt fordon kan realiseras, w220 karosen finnd i vertion med upp till 612HK 1000Nm

1/
Måste jag utgå från en bil med diesel motor för byte till annan disel motor eller kan jag gå från bensin till diesel bil?
1999 verkar vara ett magiskt år om jag fattat det rätt.

2 om en bil är registrerad som 2000 här men tillverkad 1999, importbil, kan det ändras vad som räknas som fordons år för att få en svensk reggad från 2000 till 1999, räcker att kunna visa bilen är tillverkad 1999.

3/tyvärr är väl möjligheterna väldigt små att få detta som ett amatörmässigt byggt fordon och betala avgas dispans för få friare motorval?


1. Går bra att utgå från bensin

2. Normalt sett är det datumet bilen är tagen i bruk första gången som är avgörande i detta fall

3. Det beror ju på hur mycket man ändrar, men troligen inte.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Pontus Fyhr skrev:
Får man kapa vindrutan på en modern cab, typ Toyota mr2 gen3 eller lotus elise och göra sig en "speedster" med bara liten aeroscreen utan att gå genom SFRO som t.ex. ombyggt fordon?


Det är inte helt tydligt...finns inget prejudikat att gå på vad jag vet. Min bedömning är att det inte räcker för ombyggt fordon, dvs bygger man på en bil som inte är helfordonsgodkänd bör man kunna göra bara en registreringsbesiktning.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Turbo Z
Borås
Här sen Jul 2017
Inlägg: 4



Tack för svaren Gustaf
Vad det gäller bilen tagits i bruk första gången, Pratar vi i bruk i svergie första gången eller i utlandet då detta är en importbil


therealpinto skrev:
Turbo Z skrev:
Frågor för Mercedes w220
siktar på ombyggt fordon så
3 frågor till Gustaf
Motor byte till diesel i ombyggt fordon

annan växelåda byte hjulupphängning bromsar växelåda och motor etc till så ombyggt fordon kan realiseras, w220 karosen finnd i vertion med upp till 612HK 1000Nm

1/
Måste jag utgå från en bil med diesel motor för byte till annan disel motor eller kan jag gå från bensin till diesel bil?
1999 verkar vara ett magiskt år om jag fattat det rätt.

2 om en bil är registrerad som 2000 här men tillverkad 1999, importbil, kan det ändras vad som räknas som fordons år för att få en svensk reggad från 2000 till 1999, räcker att kunna visa bilen är tillverkad 1999.

3/tyvärr är väl möjligheterna väldigt små att få detta som ett amatörmässigt byggt fordon och betala avgas dispans för få friare motorval?


1. Går bra att utgå från bensin

2. Normalt sett är det datumet bilen är tagen i bruk första gången som är avgörande i detta fall

3. Det beror ju på hur mycket man ändrar, men troligen inte.

Gustaf

_________________
Henrik Bengtsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det är första gången "någonstans" som gäller. Dvs en importbil som tagits i bruk i exempelvis Tyskland 1999-05-01 så är det datumet som räknas.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Turbo Z
Borås
Här sen Jul 2017
Inlägg: 4



Gustaf du är en klippa
MVH
Henrik

_________________
Henrik Bengtsson
Citera
Elektro
Luleå
Här sen Feb 2017
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag har några frågor på min bil då jag funderar på att bygga om den, det är en -71 chevrolet nova.

1. Om jag kollar i effekttabellen från sfros hemsida står det 130kW på min bil men enligt gm herritage center tillverkades bilen med mer motorstarka alternativ. Hur kommer det sig att dessa siffror inte överrensstämmer? Kanske inget du kan svara på men man kan ju alltid fråga.

2. På s.26 i bygghandboken står det "kommer vikteffekten att hamna inom det tillåtna området av 15-20kW per 100 kg tjänstevikt?". Jag har väldigt svårt att hitta något om 20kW/100kg i bygghandboken, det enda jag hittar är att det ställer högre krav på bromsarna. Varför faller enbart ombyggda fordon under 20kW/100kg och inte ett ändrat fordon?

3. På s.68 står det att ett ombyggt fordon får en "större ökning är 20% resp 10% om SFRO godkänner detta, dock max 15kW/100kg tjänstevikt". Vem på SFRO är det som bestämmer om man får använda "hela" 15kW/100kg och vad grundar sig bedömningen på, kommer den vara olika för olika besiktningsmän?

_________________
Philip Scherman
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej hej

1. Siffrorna i tabellen är de som tillverkare/generalagent lämnat till Bilprovningen. De har själva valt vilka siffror de vill lämna, en del har angivit samma effekt/vridmoment som kraftigaste modellen som såldes i Sverige hade, en del har gått på kraftigaste modellen som tillverkades och en del har valt andra siffror. Det finns väldigt lite logik i dem...

2. Det här med 20 kW/100 kg har varit lite bökigt eftersom Transportstyrelsen kommit med en del olika besked och därför är boken inte perfekt. Det som gäller nu är att föreskrifterna säger max 15 kW/100 kg tjänstevikt för ombyggt fordon. För ändrat fordon (steget "under" ombyggt fordon) finns inga specifika regler alls, inga undantag eller så. Där är det egentligen tillverkarens lista eller besiktningsingenjörens bedömning som gäller.

3. I första hand är det "din" besiktningsman som avgör hur mycket effekt bilen klarar, men hans bedömning kontrolleras också av en granskare som kan ifrågasätta bedömningen. Det är dock ytterst sällan som man inte kan nyttja 15 kW/100 kg på en normalt välbyggd bil.

När det gäller 20 kW/100 kg så kan man söka dispens för att få nyttja den gränsen istället för 15 kW/100 kg. Kraven som Transportstyrelsen brukar ange då är högre retardation (8,5 m/s2) och att man har "modern avgasrening" (normalt sett lambdastyrd insprutning och katalysator). För att SFRO ska förorda dispensen (vilket förmodligen också är ett krav för att få den) ska det vara en mycket välbyggd bil, med riktigt bra bromsar, hjulupphängningar osv.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eastereverybodybay

Här sen Jan 2017
Inlägg: 11



Funderade på en liten sak...

Är det överhuvudtaget lönt att försöka sig på att göra bullerprov med öppet luftfilter?

Håller på och plockar i en 2 liters turbo Opel Ecotec maskin i en C Kadett, men efter att ha rumsterat runt i timtal hos mina lokala bildemonteringars lager av luftburkar så har jag väldigt svårt att hitta en lämplig luftburk som kan passa permanent i motorrummet. Ont om plats är det gott om...
Har hittat små luftburkar från småbilar med små motorer, men det vill man väl kanske inte ha.

_________________
Patrik Lundström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Tja..."det beror på" skulle jag säga.

Jag har förmodligen (minns inte alla) bullrat bilar med öppet filter som klarat sig. Det beror till exempel på var filtret sitter (mitt fram, bakom kylaren, "i" motorrummet är snällare än åt sidan i en skärm), hur vass motor det är med mera.

Flera av "mina" byggare har valt ett kapslat filter, dvs ett öppet filter med en burk runt som man kan dra en slang till. Det kan se riktigt bra ut och fungerar ofta rätt okej också.

Är bilen körbar så är det inte så svårt att simulera bullerprovet och mäta med en smartphones decibel-app. Det brukar ge en rätt bra fingervisning.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eastereverybodybay

Här sen Jan 2017
Inlägg: 11



Tack för ditt svar Gustaf. Uppskattas!

_________________
Patrik Lundström
Citera
E.Nilsson
Sthlm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 11



Vet inte om detta tagits upp tidigare.
Jag leker med tanken att plocka en bil från England med motor som är kaputt.
Kan jag regga en sån bil som ombyggt fordon med annan motor, bromsar etc utan att först ha reggat in bilen i standard utförande, utan på en gång reggad den som ombyggt fordon?

_________________
Emil Nilsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



E.Nilsson skrev:
Vet inte om detta tagits upp tidigare.
Jag leker med tanken att plocka en bil från England med motor som är kaputt.
Kan jag regga en sån bil som ombyggt fordon med annan motor, bromsar etc utan att först ha reggat in bilen i standard utförande, utan på en gång reggad den som ombyggt fordon?


Ja, det har tagits upp :-)

Det går bra att regga som ombyggt fordon direkt, utan att först regga den som original. Jag har gjort ett par sådana besiktningar.

Man ska se till att man har all dokumentation på bilen för själva importen och så gäller det ju förstås att man uppfyller kriterierna för ombyggt fordon - till exempel ska bilen ha varit permanent registrerad i ursprungslandet (om den bara gått på bana och aldrig reggats blir det problem).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
E.Nilsson
Sthlm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 11



therealpinto skrev:
E.Nilsson skrev:
Vet inte om detta tagits upp tidigare.
Jag leker med tanken att plocka en bil från England med motor som är kaputt.
Kan jag regga en sån bil som ombyggt fordon med annan motor, bromsar etc utan att först ha reggat in bilen i standard utförande, utan på en gång reggad den som ombyggt fordon?


Ja, det har tagits upp :-)

Det går bra att regga som ombyggt fordon direkt, utan att först regga den som original. Jag har gjort ett par sådana besiktningar.

Man ska se till att man har all dokumentation på bilen för själva importen och så gäller det ju förstås att man uppfyller kriterierna för ombyggt fordon - till exempel ska bilen ha varit permanent registrerad i ursprungslandet (om den bara gått på bana och aldrig reggats blir det problem).

Gustaf


Jättetack för snabbt svar!

_________________
Emil Nilsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Eastereverybodybay skrev:
Funderade på en liten sak...

Är det överhuvudtaget lönt att försöka sig på att göra bullerprov med öppet luftfilter?

Håller på och plockar i en 2 liters turbo Opel Ecotec maskin i en C Kadett, men efter att ha rumsterat runt i timtal hos mina lokala bildemonteringars lager av luftburkar så har jag väldigt svårt att hitta en lämplig luftburk som kan passa permanent i motorrummet. Ont om plats är det gott om...
Har hittat små luftburkar från småbilar med små motorer, men det vill man väl kanske inte ha.


Det ska inte vara nått större problem om du har ett tyst avgassystem. Jag klarade bullerprovet med god marginal med min bil som har öpper luftfilter med 3" aluminiumrör från spjällhuset till filtret. Visserligen sitter filtret delvis kapslat. Borde vara ännu mindre insugsljud på en turbobil. Min motor har högt insugsljud på höga motorvarvtal med de vassa kamaxlarna som motorn har.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



E.Nilsson skrev:
therealpinto skrev:
E.Nilsson skrev:
Vet inte om detta tagits upp tidigare.
Jag leker med tanken att plocka en bil från England med motor som är kaputt.
Kan jag regga en sån bil som ombyggt fordon med annan motor, bromsar etc utan att först ha reggat in bilen i standard utförande, utan på en gång reggad den som ombyggt fordon?


Ja, det har tagits upp :-)

Det går bra att regga som ombyggt fordon direkt, utan att först regga den som original. Jag har gjort ett par sådana besiktningar.

Man ska se till att man har all dokumentation på bilen för själva importen och så gäller det ju förstås att man uppfyller kriterierna för ombyggt fordon - till exempel ska bilen ha varit permanent registrerad i ursprungslandet (om den bara gått på bana och aldrig reggats blir det problem).

Gustaf


Jättetack för snabbt svar!



Knyter an på detta inlägg svar... om det e okey..
Men...
jag har en VW bubbla cab -71 som fallit ur registret,
Jag har all dokumentation från ny.. kopior på registreringsbevis fram till den ramlade ur..
Den vart importerad ..på 70 talet, sedan dess i Sverige.. front krockad och glömd.

Jag tänker mig bygga dem Med Miata 1.gen, A- länk framvagn med coils. (avsmalnad)
Porsche 944 alu svingor bak, skivor runt om. Bmw fram, Porsche 944 bak.
2,5 liter Subaru motor och låda.. (bytt kronhjul/pinjong.

Hur göra där.. med reggning. vill ju helst slippa byta hela fronten, och svetsa dit en fjäderbens framvagn(original) med breda hjulhus huv.
Jag vill ha den äldre bubblans kaross utseende. dvs. smala skärmar, framhuv och liggande ljusen.. även bakljus blir ju helröda och små..

Måste jag först bygga bilen "original" vad gäller hjulupphängning front?

/ Tack på förhand.

_________________
Michael Thulesius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Michael Th skrev:



Knyter an på detta inlägg svar... om det e okey..
Men...
jag har en VW bubbla cab -71 som fallit ur registret,
Jag har all dokumentation från ny.. kopior på registreringsbevis fram till den ramlade ur..
Den vart importerad ..på 70 talet, sedan dess i Sverige.. front krockad och glömd.

Jag tänker mig bygga dem Med Miata 1.gen, A- länk framvagn med coils. (avsmalnad)
Porsche 944 alu svingor bak, skivor runt om. Bmw fram, Porsche 944 bak.
2,5 liter Subaru motor och låda.. (bytt kronhjul/pinjong.

Hur göra där.. med reggning. vill ju helst slippa byta hela fronten, och svetsa dit en fjäderbens framvagn(original) med breda hjulhus huv.
Jag vill ha den äldre bubblans kaross utseende. dvs. smala skärmar, framhuv och liggande ljusen.. även bakljus blir ju helröda och små..

Måste jag först bygga bilen "original" vad gäller hjulupphängning front?

/ Tack på förhand.


Ska den kunna gå som ombyggt fordon, så måste den (enligt min bedömning av hur reglerna brukar tillämpas) först reggas in som originalbil igen. Detta då reglerna om att ta in bilar som fallit ur registret kräver att de är i nästan 100% originalskick.

Jag vet att vissa besiktningsstationer ibland varit rätt snälla på hur komplett bilen ska vara för att göra regbesiktningen men det är nog inget man kan förutsätta.

Bygget som sådant kan också gränsa till amatörbyggt...det beror på hur mycket av original platta som blir kvar med alla ändringar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 109, 110, 111   >>
166 besök senaste veckan (622380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande