Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield Megabusa 2010 - Dårpippin | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (24835 totalt) |
Ända sedan jag sålde min Miata i fjol har jag varit sugen på någonting dumt. Och vad kan vara dummare än en bil utan vare sig vindruta, dörrar eller för den saken skull en riktig bilmotor?
Nåväl, jag har väl dreglat över ett par Lotus Elise under våren, liksom en och annan supersjua i olika tappningar. Men när den här Megabusan bjöds ut föll liksom alla pusselbitar på plats. Så det fick bli en famljetripp till Örebro, med övernattning på mysiga Lannalodge en bit utanför stan, i samma riktning som bilen. Förvisso, jag har förvisso haft ett par Sevenkloner tidigare men jag visste inte riktigt hur en BEC skulle bete sig. Svaret skulle visa sig vid provkörningen: ungefär som att köra en motorsåg genom ansiktet. Vad påminner den om? En Superkart kanske? Det är väldigt, väldigt olikt allting annat jag har kört på gata tidigare. Och jag har faktiskt kört det mesta som går att uppbringa. Det är alltså fråga om en lådbil med motor och låda från Suzuki Hayabusa. En motorcykel. En väldigt, väldigt snabb motorcykel. Med det följer att det inte finns någon svänghjulsmassa överhuvudtaget, och en koppling som är av typen strömbrytare. Tjuvstoppen sker helt utan tvekan, från 4 000 r/min till noll på ingen tid alls. Min fru döpte den till Dårpippin. Bara man kommer i väg drar motorn hur snällt och civiliserat som helst (nåja), från några tusen varv och uppåt. Men överraskningen kom när alla vätskor blivit varma och det gick att dra på. För det går som fan. Med lite varv och tung gasfot går det alldeles utmärkt att bli rädd. Och det är ju bra. Två saker förvånades jag över: dels den enormt lättlöpande styrningen. Att svänga på <500 kilo bil kräver inte mycket. Dels av den absurt lätta kopplingspedalen - som ett fiskvarmt handslag ungefär. Så det återstod bara att kasta pengar på säljaren, lasta den medföljande släpvagnen med bil och baxa hem den till Tjockholm genom Närkes alla regnskurar. Vad väntar? En framgångsrik () karriär i Roadsport A, vilket kommer att kräva lite småpyssel. Kanske behöver jag byta bågen mot någonting i lämpligare dimensioner, till exempel. Vem gör sådana? Först ska jag förstås vänja mig vid bilen, kopplingen, den totala avsaknaden av svängmassa och den enorma, ENORMA, accelerationen. Hur gör man det? Ja, och så ska jag hålla mig långt borta från alla former av rusningstrafik, för sådan avnjuten medelst Megabusa tror jag är mer besvärande än den där motorsågen i ansiktet. |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
The ha-begär is strong in this one....
Bara att gratulera till vad som verkar vara en grym bil! Ett par ILXer på den där så |
||||||||||||||||||||
Grattis, tror jag!
Att undvika rusningstrafik (eller egentligen all trafik, undantaget sådan som är på bana) är nog klokt. Av alla BEC jag kört så är det alltid trafiken som är problemet, att komma och vara överens med koppling och gas är inte så enkelt. Personligen tror jag på att montera en hårdare returfjäder i kopplingen (på pedalen funkar nog) så det blir lite lättare att känna var man har den. Alla BEC jag kört har samma fenomen. Tyvärr har jag inte kunnat köra någon med attack på bana, där tror jag den trivs ypperligt. På gata föredrar jag CEC... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||||||||||
Grattis till bilen, bec är brutal.
Har en original Westfield framruta med speglar till salu. Skön att ha om Ska åka längre. Har även ett par nya r888. Pris Kan vi diskutera om du vill handla. mikaelgull@gmail.com 0767247332. _________________ Mikael Gull |
||||||||||||||||||||
Lysande! Du kommer ha såååå sabla kul med den.
Rejsa BMW med stora startfält är kul (Kör i SpecE30 nu för tiden) men saknar i ärlighet min hysteriska Westfield nästan alla dagar i veckan. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||||||||||||
Westfield! http://parts-shop.westfield-sportsca Tar en bra stund att få den bara... Prata med http://www.sscsolutions.se/ Min har precis landat på bilen... http://www.nillet.com/bildagbok/bygg _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||||||||||||
Lever ssc längre för några delar vill dom ju inte sälja _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||||||||||||
Tur det, för vad ska man ha en räserbil för annars?
Ja, jag får väl prata med någon som kan det där med stötdämpare ...
Jupp. Det var visst många där och högg. Jag var väl tillräckligt trevlig eller något för att få köpa den.
Ja, fast nuförtiden har man ju inga beräkningsmässiga fördelar av BEC. Originaleffekt 184 hk, trimeffekt 183 hk.
Tack, tror jag. Bra tips med en hårdare returfjäder på kopplingen, det är ju en enkel modd som borde kunna göra körningen enklare.
Tack! Däck har jag, och ruta tänker jag inte ha. Men tack i alla fall.
SpecE30, är det som Spec Miata, fast med BMW? Låter kul. Och ja, jag tänker ha väldigt kul med Megabusan.
Utmärkt! Stort tack! Varför gå över ån efter vatten, liksom? |
||||||||||||||||||||
Jag känner igen det där med tjuvstoppen i början. Det är en lustig känsla att höra 6000rpm och titta ned... för att se att nålen knappt rört på sig varvräknaren. Du vänjer dig snart! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Oj vad jag gillar denna bilen! Köpte mig också en westfield efter att ha sålt min miata nyss. (Tråd kommer) Jag letar också efter bur men har fått för mig att dimensionerna på köpebur från westfield är för klena. Jag köpte mig en bock och rörkap istället. Gjorde jag fel? Kan man köpa färdig och godkänd bur?
Mvh Johan _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||||||||||||||
Gratulerar till en väldans rolig bil, ger garanterat träningsvärk i käkmusklerna efter varje tur pga det härliga flinet man åker omkring med
Sen kopplingen kommer du att lära dig att köra med ganska snabbt, och är det bråttom är det bara att kliva av kopplingen hårt och åka med lämpligt hjulspinn |
||||||||||||||||||||
Kul köp! Försökte få alla jag kände att köpa den där bilen. Hade redan själv köpt en seven för att åka Roadsport så det var svårmotiverat att köpa en till (framför allt när pengarna var slut )
Den verkade ju så rolig! Kul att du kommer till Roadsport! Då får vi åka samma heat (åker i B) Min bur till sjuan lät jag finess tillverka, montage gjorde jag ihop med en väldigt duktig svetsare. Tipset är att antingen låta finess eller likvärdig entreprenör tillverka alternativt beställa från Westfield. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||||||||||||||||||
Skoj bilköp och klart att bågen ska uppdateras så du kan komma och köra med oss Beräkningsmässiga fördelar med lägre effekt som trimmad än som standard är borta sedan länge i Roadsport Citat från Sportvagnsreglementet"Om modifierad motor får en lägre beräknad effekt än motsvarande motor enligt 6.20.1 (Ej modifierade motorer) ska grundeffekt beräknas enligt 6.20.1." Oavsett tror jag du har en riktigt bra utgångläge med den bilen |
||||||||||||||||||||
Hmm ... du vill inte bocka till en extra?
Ja, jag körde ju Miata i Roadsport C med ett antal sistaplatser som resultat, så det naturliga steget var ju att förlora uppåt, som Lord Hesketh sade när de gick in i Formel 1.
Min egen närmaste referens var när jag körde Superkart på Gelleråsen, samma typ av upplevelse. *** I går besökte jag bilen, stoppade om den lite extra och funderade över åtgärder. Till att börja med behöver jag bli av med ohyran bakom ratten. Motorn hackar vid låga varv och lätta gaspådrag, så mappning är väl i sin ordning. Men kanske borde jag först bygga ett decibelvänligare avgassystem och komplettera med ett tystare insug. Frågan är bara hur. Sedan behöver väl en och annan skruv dras åt också. Sånt där småpyssel som blir mysigt i höst och vinter. Om jag har ett garage, det vill säga. |
||||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield Megabusa 2010 - Dårpippin | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (24835 totalt) |