Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -01 ~GT2
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (163045 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Tycker att du gjort rätt åtgärder även om det gamla drevet kändes mer strömlinjeformat. Ryktet säger att en turbo kan komma upp i över 170 km/h på Anderstorp flygraka så även här gjorde du helt rätt i att fixa en splitter som inte viker sig.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Är du helt säker på att du hittade felet på lådan? Det var ju bara "halv-trasigt"

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Cammo skrev:
Är du helt säker på att du hittade felet på lådan? Det var ju bara "halv-trasigt"

Jag vet, verkar konstigt.

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
JohnC skrev:
Tycker att du gjort rätt åtgärder även om det gamla drevet kändes mer strömlinjeformat. Ryktet säger att en turbo kan komma upp i över 170 km/h på Anderstorp flygraka så även här gjorde du helt rätt i att fixa en splitter som inte viker sig.


Ja alltid tråkigt att lägga på vikt igen

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



3:ans drev har man bytt alldeles för många gånger...
Anledning till att det händer är oftast att 4-punktslagren börjar bli dåliga så hela stocken sviktar.
Det finns totalt 6 fyrpunktslager i lådan och varje lager kostar ca 10K
Kolla lagren och byt till Guard drev brukar lösa detta.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
barth skrev:
3:ans drev har man bytt alldeles för många gånger...
Anledning till att det händer är oftast att 4-punktslagren börjar bli dåliga så hela stocken sviktar.
Det finns totalt 6 fyrpunktslager i lådan och varje lager kostar ca 10K
Kolla lagren och byt till Guard drev brukar lösa detta.


Aha, tackar! thumbs up

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



barth skrev:
3:ans drev har man bytt alldeles för många gånger...
Anledning till att det händer är oftast att 4-punktslagren börjar bli dåliga så hela stocken sviktar.
Det finns totalt 6 fyrpunktslager i lådan och varje lager kostar ca 10K
Kolla lagren och byt till Guard drev brukar lösa detta.


10k va nog nån gammal pris lista, tippar mer 15k nu, du har rätt man har väl bytt 10 stycken 3ans drev med ett förstärkt finns det hopp allafall

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Supramannen skrev:
barth skrev:
3:ans drev har man bytt alldeles för många gånger...
Anledning till att det händer är oftast att 4-punktslagren börjar bli dåliga så hela stocken sviktar.
Det finns totalt 6 fyrpunktslager i lådan och varje lager kostar ca 10K
Kolla lagren och byt till Guard drev brukar lösa detta.


10k va nog nån gammal pris lista, tippar mer 15k nu, du har rätt man har väl bytt 10 stycken 3ans drev med ett förstärkt finns det hopp allafall


Något knas har jag fortfarande. Mkt skrap när jag växlar 2->3, så det får bli förstärkta drev och 4-punktslager nästa gang...

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Efter att ha fått i lådan och gjort bilen färdig inför Time Attack på Gelleråsen, stod den bara där och pockade på uppmärksamhet. När sen flera vänner ringer och frågar om jag också ska ner till Anderstorp, så bestämmer jag sent på fredag att lasta och anmäla mig till Porsche Sports Cup's race på Anderstorp (PCSR). Många år sen sist, och visst är jag nyfiken på hur turbon ska fungera där, även om jag får lyfta i 35kg blyvikt och stort batteri samt ställa ner laddtrycket maximalt (1500kg/500hk).

Väl där, går träningspassen utan problem förutom att 3:an redan krånglar. Kör alla pass utan att gå ner på 2:an för att inte slita i onödan. Konstaterar snabbt att vingen måste ställas plant för att inte bromsa så förtvivlat på rakan.

I kvalet går jag ut och värmer i några varv, och passerar startlinjen samtidigt som det hålls fram svart-orange flagg. FAN! Myser runt och in i depån. Tar tid innan någon kommer fram och jag undrar vad som är problemet. "Nej, det gällde inte dig, såg du inte startnumret?". Förbannad drar jag iväg, och kör på arg-attack vilket visar sig vara precis vad jag behövde. Kapar 1.5 sek och är nöjd. 1:46.2, visar sig räcka till startruta 4 av 24. https://youtu.be/H0SisvzO5nY

I race 1 är det bara att invänta rakan, gå om och sen se till att inte bil eller däck ger sig. Försöker hålla 100m lucka till Peter och Kenneth som jag ser slåss hårt, men det är inte jätteenkelt att hålla fokus när man kör i backspegeln. Vid varvningar struligt med samtidig gulflagg, vilket gör att man inte kommer om direkt på vissa ställen, vilket bidrar till spänningen. Slutar 1:a bland oss med R-däck, endast slagen av en cup-bil på slicks.

I race 2 i stort sett samma sak, förutom att jag startar i ruta 5 bakom en GT4 på slicks som helt glömmer att dra i starten. Får kasta mig in mellan honom och mur, men får plats och kommer om. Tar resten på rakan, och sen bevakar min 1:a-plats bland R-däcken. https://youtu.be/SQPEI4cTYGA

Äntligen tillbaka, även om effektövertaget på rakan gjorde det lite väl enkelt.








_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Efter två segrar på Anderstorp förra helgen - hoppfull. Men med missad finalplats på Mantorp senaste Time Attack - misströstan. I vart fall väl förberedd med ett antal varv tillsammans med Rickard Göransson på banan, så jag vet hur fort det kan gå.

Warm up utan dramatik, dock utan några tider att tala om. Olustig känsla i bilen med mkt lös bakvagn. Fan, ska jag gå tillbaka till Michelin som jag vet att jag kan köra 1:10 tider med eller är det något annat? Dessutom tar splitter i under hela inbromsningen och i vanlig ordning svårt att få i 3:an. Justerar vinge, krängare, splitter, däcktryck och hoppas att det var åt rätt håll, men behåller däcken.

I kvalet har jag ju lärt mig den hårda vägen att sätta en tid direkt, för man kanske aldrig får någon mer chans. Går på attack redan varv fyra och sätter direkt 1:10.35, en halv sekund bättre än personbästa. Gott, den borde vara med i matchen. Kyler och går sen på igen, och klockan pekar på ännu bättre, men killarna som ligger framför på attackvarv slår av precis i långa högern ut på rakan så var det varvet kört. Kyler och går på igen. Det går riktigt bra, men så får jag köra om i yttern i högfarten innan Ejes, så var det kört. För mycket bilar som kyler i idealspår enligt min smak!
3:e tid och allt pekar på final.




I växlande väder fattar jag till slut beslutet att inte köra Q2, borde verkligen vara klar och måste spara på däck och växellåda. Nervöst tittar jag på alla andra från läktaren, och kan till slut konstatera att ingen förbättrar sig. Gott.

I final har jag bestämt mig för att satsa allt på ett kort. Pallplats eller inget alls, bära eller brista. Vet ju att det bara är tiondelar ner till 8:e tid och inte en gång till, att jag inte tar chansen!
Har Backlund och Brink framför mig, så jag vet att jag inte får problem med trafik. Kör ett mediumvarv och sen direkt på attack. Hissnande känsla in till varje apex, men hinner inte ens titta på första attacktiden. Kör ett till och konstaterar bara att Brink och Backlund banne mig inte kör ifrån mig. Kan det vara så att jag rent utav tar in lite? Passerar varv tre på 1:09.11! Kan det verkligen vara riktigt? Lyckorus, men vågar inte lita på det utan tar två kylvarv och sen påat igen. Ingen förbättring. Finns inte mer i däcken så jag ger mig och går in. Vid infarten vinkar funktionärer att jag nog ska bort och intervjuas. Kommer fram till Micke och då är det klart. VINST!!!







FINALVIDEO:
https://youtu.be/YXIZKXjeIrQ



ÄNTLIGEN FICK JAG KOMMA HEM MED STÖRSTA TIMEATTACK-BUCKLAN TILL BARNEN ;-)


/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Härligt jobbat

Tight i toppen

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147



Grattis och bra kämpat

_________________
Andreas Näsman
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Grattis!
Har det lossnat för dig nu?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Porschetätt där i toppen!
Grattis!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Grattis Henrik! Riktigt roligt att se

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151



Hatten av! Grymt spakat

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Grattis till en snygg vinst och en tokbra tid. USA raggarnas uttryck passade bra; "Nothing beats cubic inches".

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig läsning och Grattis till vinsten thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Tackar alla!

Jo det har väl lossnat lite. Vågar lita på bilen ända över gränsen, och det är det som krävs.

Får se om det håller i sig...

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
stebri
Hudiksvall
Här sen Dec 2007
Inlägg: 35



Grattis, grymt kört

_________________
Stefan Brink
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Med vinst på Gelleråsen senast - upp till bevis. Åker ner redan dagen innan för att köra shake down, vilket fortskrider enligt plan. Oerhört halt på slutet av rakan och in i första sväng, så ingen idé att sträva efter varvtider. Bara att nöta baksidan istället.

Väl på tävlingsdagen ser väderprognosen lovande ut, även om det regnat under morgonen och är upptorkande. Warm up i ganska torrt, men mot Q1 öppnar sig himlen helt mot prognosen. Bara att försöka göra vad man kan med setup och ta fram sina Michelin med mönsterdjup kvar trots 2 säsonger och flera race bakom sig. Så innihelvete halt har jag aldrig varit med om, och kommer svettig in med 3:e sämst tid. Däckresterna från Anderstorp har inte ens släppt när jag kommer in efter 15min kval.

Inför Q2 satsar jag på att det blir torrt, och tar till och med chansen att låna på mig andra bakdäck från Zackrisson, som ändå står utan växellåda. Lika bra att testa. Kör 2 uppvärmningsvarv och sen attack. Blir snabbaste varvet trots några försök till, och räcker till 4:e ruta inför finalen.

Väl i finalen finns det ju bara ett att göra - värma och hitta lucka och sen attack. Kapar 1.5 sek på ren attack och 1:04.2 på displayen. Kyler lite och går på igen. Har gröna sektorer, men får tvärsläpp innan Lito och tappar det. Kyler igen och går på en sista gång, men då kommer rödflagg och bara att ta sig in. Får då reda på att jag lett flera varv, men precis blivit slagen med 2 hundradelar och ligger på 2:a plats. Rödflaggen står sig, så vi kommer inte ut igen. Sjukt nöjd med körningen och balansen i bilen. Kör med rallycross attack och litar på att det går.

Roligt nu, och ser fram emot nästa säsong i och med att inget behöver ändras .





Film från finalvarvet:
https://youtu.be/J7h3NptaqXw

kunde ha gått:
https://youtu.be/0RRrNwoEoWc




/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -01 ~GT2
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (163045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande