Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 44, 45, 46   >>
30 besök senaste veckan (405675 totalt)
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Oförskämt läckert, inte så lite avis!

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 293



Man blir riktigt glad av den här tråden då man får se alla genomtänkta uppdateringar samt professionaliteten i utförandet thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hehee!

Tack. Försöker alltid göra mitt bästa. Ska bli skönt o plocka ned allt o tvätta rent!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



erki87 skrev:
Lite kylarjobb idag.

Högsta punkten på kylsystemet hamnar ca 70mm högre än kylarn/expansionkärlet.

Kan det räcka med en avluftningsslang och ventil vid den högsta punkten?

Mvh eric


Nej, du måste ha ett expansionskärl så kylsystemet har en volym att jobba mot. Utan det så kommer du få alla möjliga konstiga problem.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Kan jag ha ett separat expansionskärl som jag vakum suger?

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



erki87 skrev:
Kan jag ha ett separat expansionskärl som jag vakum suger?


Jag förstår inte hur du menar, kan du förklara lite mer?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



MaZ skrev:
erki87 skrev:
Lite kylarjobb idag.

Högsta punkten på kylsystemet hamnar ca 70mm högre än kylarn/expansionkärlet.

Kan det räcka med en avluftningsslang och ventil vid den högsta punkten?

Mvh eric


Nej, du måste ha ett expansionskärl så kylsystemet har en volym att jobba mot. Utan det så kommer du få alla möjliga konstiga problem.


jag misstänker att det finns en anledning att det heter just expansionskärl.....
och om du väljer att ta bort det var har du då tänkt att fylla på kylarvätska?
sedan lurara jag lite på hur det blir när expansionskärlet inte är högsta punkt? då kommer ju systemet "dräneras" på högre punkter innan pumpen har fått upp trycket och det finns troligtvis också då en risk med luft i systemet? mina kunskaper inom termodynamik och flödeslära är tyvärr inte vad dom har varit, men jag hade inte vågat mig på en sådan lösning....

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Han har ju en alukylare med påfyllningen där och en ventil i påfyllningslocket
Dom flesta gamla jänkare har bara så och en slang ut i det fria. Den trycker ut tills den har den nivå den vill ha. Men man kan ju sätta en behållare på den slangen

_________________
S Örnberg
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



carl.josefsson skrev:

sedan lurara jag lite på hur det blir när expansionskärlet inte är högsta punkt? då kommer ju systemet "dräneras" på högre punkter innan pumpen har fått upp trycket och det finns troligtvis också då en risk med luft i systemet? mina kunskaper inom termodynamik och flödeslära är tyvärr inte vad dom har varit, men jag hade inte vågat mig på en sådan lösning....

/C


Det finns bilar som sålts med den lösningen (jag äger, som av en händelse, åtminstone två stycken. Citroënlösningar ...), det fungerar men jag har två eller tre avluftningsventiler och behöver använda ett "extra" högre kärl (tänk avkapad PET-flaska nedtryckt i påfyllningen) när jag fyller på systemet efter att ha tömt.

Så det fungerar, men ... det går att göra det mycket enklare för sig.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Teoretiskt sett om jag bara får bort lugten i systemet så kommer det antagligen gå bra.

En enkel jämförelse är satt sätta fingret på sugröret i groggen o lyfta ytan fölkjee med sugröret upp.

Jag börjar göra en avluftningslang från högsta punkten. Annars får jag bygga om litegrann.

Jag har expansion osv i kylaren.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Inte så mycket o skriva.

Har gjort en fläktkåpa idag.

Mvh eric













_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Tack för att du uppdaterar och delar med dig!
Och som vanligt: Snyggt jobbat!
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Kul som fan att folk tittar!

Uppskattas verkligen!!

Tack

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Expansionskärl är för att täcka in densitetsförändringen i kylarvätskan vid olika temperaturer. Det går väl att köra utan, men det minskar felsökningen om du har ett ställe att se hur mycket vätska som finns i systemet, tänker jag. Eller har jag misstolkat frågeställningen? Höga punkter på andra delar av kylsystemet kan man ha en avluftningsventil på, där det kan samlas luftfickor. Sen kan man vakumsuga systemet också, vet dock inte man kan vara säker på att ha kommit åt alla fickor då?

En tanke om den raka kylarslangen, hur stumt monterad är din motor? Om den rör sig kommer den flytta kylaren åt sidan och beroende på hur du gjort fästena flyttar den med sig saker, är min tankebana där. Fulare med flexslang, men snällare.

Och i likhet med alla andra som skriver, en av dom roligaste trådarna på rejsa att följa!

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Expansionskärlet är ju i kylaren. Det jag var mest orolig över är en hög punkt. Men sätter en avluftsre där till att börja med.

Motorn ska vara hyffsat stumt monterad.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Missade expansionskärlet! Jag skulle montera avluftningar på höga punkterna, fylla på vätska och sen med tryckluft trycka ut kylvätska tills det inte kom ut luft längre. Sen toppas kylvätskan på och systemet borde vara funkis. Det är ungefär den varianten jag gjort på provmotorn på jobbet. Allt är prototyp här så det har blivit mindre bra lösningar runt om, men under förutsättningarna så har det gått att lufta av. Har dock en elektrisk vattenpump som jag skyfflar runt vattnet med, det kan bidra till att luften åker ut också.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Kommer nog fungera helt okej med din lösning med kylarlock i kylaren och avluftning på högsta punkten.

Jag har så på min bil fast inte riktigt lika mycket höjdskillnad mellan kylare och högsta punkt. Jag fyller i kylaren först tills det är fullt där och sen toppfyller jag i högsta punkten vid termostathuset. Du behöver inget expansionskärl som är trycksatt utan det tar ditt kylarlock hand om.

Däremot är det bra med en slang ifrån kylarlocket och ner i ett uppsamlingskärl då den kan trycka ut lite där.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Tjabba!!!

Normalt håller jag inte på med styling men var tvungen o lumma dit grillen. blää

Håller o ska plugga sido insläppen. Eventuellt blir det hålsåg o bromskylning där sen.


Har fipplat dit lite kopplingar för olja till turbo. Tråkigt nog kommer spolarna över så man ser det inte.


Har börjat med avgassystemet också. Det blir tre st vibrant dämpare. Hoppas dem håller bra kvalitet.
Avgaset byggs i 3.5 tum.








_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Gummi kuddar håller bäst om tyngden trycker ihop dom, nu vill ju tyngden på avgaset dra isär, plus att värmen hjälper till att döda dom.

Jag hade likadant på min förra bil på bakre ljuddämparen och fick byta dom väldigt ofta så hade reserver i handsfacket, så tillslut tröttnade jag och hade stum bult igenom med gummin på för att det skulle hålla.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Har samma erfarenhet. Höll inte alls länge så fick bygga så här istället


_________________
S Örnberg
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Jag vet att det kan bli så.

Det jag lärt mig att köper man trelleborg gummidämpare då håller dem, biltema, jula osv är bara att glömma. Det är skit

Vi har på våra entreprenad maskiner monterat flera system hängande i såna gummibussningar. Det är nog väldigt fall till fall.

Jag brukar vara överkåt på o sätta dit fästen grejer så, det blir inte många kilon per fäste. Har räknat med 8st punter på helasystemet. Hur många hade ni?

Ser väldigt många som bara har nån krok bak.

Mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 44, 45, 46   >>
30 besök senaste veckan (405675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande