Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944-83. Såld och inte saknad.
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
48 besök senaste veckan (195316 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare


Way ahead of you, Daniel. Täck-kåpor väntar jag med, det finns tillräckligt på bilen att diskutera med ev. sura besiktningsmän (även om jag haft ett problemfritt liv med den hittills där). Hur funkar det förresten nu med färgbytet, hur får jag det ändrat i papperna?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Cookie cutters är asfräna, på med spacers så de fyller ut hjulhusen så blir looken 100%.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Har redan 9mm fram och 25mm bak (utöver den 20mm platta som sitter utanför skivan bak i orginal). Det får räcka.

Jag är, känner jag, färdig med bilen. Visst, ramlar jag över något som passar till rätt pris så kanske någon ytterligare förändring kommer till, men i övrigt har jag möjligen lite jakt på en misständning med garagets lilla felsökningsmaskin



att se som grande final. Bilen ser nu ut som jag ville ha den för 5 år sen, och stadens 7-17-åringar tittar längtansfullt efter den (kanske inte riktigt den målgrupp jag hoppats på, men okey då...) men lockelsen att köra fort med den är obefintlig. I söndags hade vi en slalom i stan. Jag hade bilen där, parkerad 10m ifrån starten hela tiden, fullt startklar, och inte en gång kände jag sug efter att ta ut den. Det är över, så enkelt är det. Jag måste bara ta mig i kragen och utforma en ärlig och samtidigt lockande annons på den. Och lyckas jag med det, ställa mig i kandidatkön för div. litteraturpris

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



P.P. skrev:
men lockelsen att köra fort med den är obefintlig. I söndags hade vi en slalom i stan. Jag hade bilen där, parkerad 10m ifrån starten hela tiden, fullt startklar, och inte en gång kände jag sug efter att ta ut den. Det är över, så enkelt är det.


Är du för gammal redan? Åka på folketspark-träffar med den blå då resten av livet?

Fan, har missat alla slalomar i smålandscupen i år. Inget har riktigt passat.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Om det nu är vad som erbjuds lokalt, jomenvisst Njaa, inte riktigt så illa. Men åka route Napoleon https://www.youtube.com/watch?v=naczE8BunEw och liknande med min nya och driftsäkrare bil finns på agendan.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Du har två gånger till på dig, Magnus. 23/8 Uråsa och 4/10 SYAB: Bara att planera

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



P.P. skrev:
Du har två gånger till på dig, Magnus. 23/8 Uråsa och 4/10 SYAB: Bara att planera


Ja, de datumen borde funka faktiskt!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hmm, jag kanske skulle ge mig på att försöka summera de senaste två åren som ett avslut...

Vi får börja i aprill 2015. Då var själva karossen klar och... Andreas tror jag det var, hjälpte mig tillbaka till garaget med den. Vad som inte var klart var huven, kofångaren fram och frontspoilern. Huven för att vi behövde kapa ur hål för aerocatch-fästena och för att Joel behövde lite mer expertråd om plasthuvar, grundfärger och kulörbyten. Kofångaren för att cusomkungen Joel BARA SKULLE modifiera fronten på något sätt och en turbofront (i skadat men räddningsbart skick) kostade runt 5k enl Sandèn. Och frontspoilern för att den behövde slipas helt ren ifrån färg för att kunna utröna djupet på några sprickor.

Spoilern var idiotjobbet av de tre, så det fick jag. Och efter några dagars svärande, svettande, handkrampande slipande var den ren. Vilket inte resten av garaget (och dess innehåll) var, något mina kollegor där hade lite åsikter om... Nästa delmoment blev huven, och nu krävdes det tankekraft så jag engagerade Erik. Har man lyckats skohorna ner en C20XE i en Mini skall man väl kunna sätta lite fästen och styrpinnar på rätt ställen? Jodå, han kunde både det och fixa infästningarna till de Carrera-lysen jag tänkt ha.



Det blev inte de plastpottor jag fått (som hade ubersunkig passform, och vi saknade båda erfarenhet i att jobba med materialet) utan en plåtlåda jag en gång hittat på 944-forumet och som Hugsén grävde fram ritningen till igen, 7 år efter att jag bett honom printa ut den första gången. Och med hjälp av lite klippande, bockande och borrande fick vi t.o.m. Orginalets justerskruvar att återigen fylla sin funktion.











Nu var vi framme i slutet av juni och min målsättning att köra 944 till Knutstorp såg sådär ut. Och efter att ha trängt in Joel i ett hörn av verkstaden, hotfullt viftande med ett domkraftshandtag, erkände han att den inte skulle vara färdig till dess. Så jag öppnade upp en andra front, 924:an. Den hade funkat väl hela våren, med ett undantag: Kylaren hade börjat läcka efter ett motorvägsrace. Visserligen inte mycket, men skulle den få för sig att rämna så skulle det säkert ske under en sån här resa. Dags att skaffa ny alltså!

Jimmy, stans kylarexpert, känner igen mig vid det här laget.
-Jaså, kör du fortfarande gamla Porschar, jaja... eller nähä, det går inte.
-Vadå går inte?
-Det tillverkas inte sådana längre, och det ser inte ut att fungera med några Audidelar heller ifrån de årgångarna.
-Men, men...
-Men har du ett råämne kan jag beställa ett kylpaket och bygga en ny till dig.
-Det ordnar jag, ta hem prylarna du behöver så skaffar jag fram en.

Gissa hur många kylare till 924:or det fanns på skrotarna sommaren 2015? En enda... ifrån 1976, för 1500:-. Jag har aldrig betalat så mycket för en trasig del och varit lycklig för det. Så torsdagen innan SSM invaderade jag föräldrarnas semestertomma garage och plockade bort allt nödvändigt. 12,00 på fredagen checkade jag ut ifrån jobbet och jagade fatt på diverse fästkuddar, tätningsmedel


(snyggaste burken i garaget, ett argument så gott som något för köp)

och annat som kunde behövas för återmonteringen och vid 15,00 slet jag en nylackerad, halvtorkad kylare ur Jimmys nävar, kastade en stor bunt sedlar på honom och drog hem för att montera ihop skiten igen. 4 timmar senare, efter mycket hjälp och handräckning ifrån Magnus Strömberg var allt på plats igen och livet började återfå sin balans.

Kommer ni ihåg SSM 2015? Det var hett, hett så in i h-vete den helgen. Och av alla bilar i vårt gäng som skulle ner var det bara jag och Magnus i MR2:an som saknade ac. Men lik förbannat var det ungtupparna som skulle stanna för bensträckare då och då, och det var därför vi befann oss utanför fotbollsarenan i Vinslöv vid lunchtid. Dittills hade allt gått utmärkt, bilen läckte inte en droppe och tempen låg notabelt lägre än tidigare. Men där och då sket sig allt. När jag vred om tändningsnyckeln kändes den lite oprecis, det var liksom inga riktiga lägen. Dessutom sa det bara klick i startmotorn. Det hade den gjort tidigare, och det var bara att testa igen. Och okänsligheten var säkert bara ett trilskandes rattlås. Så jag ruckade lite på ratt och nyckel och så... gick allt, precis allt i baklås. Ratten satt bergfast och nyckeln gick inte att vrida runt. 4 bilmekaniker som var med testade, ingen lyckades. Så jag lät en boxare och en tyngdlyftare gå bananas med en massa verktyg, men nej. Det vi ser av uppbrutna rattlås i filmer är LÖGN och FÖRBANNAD LÖGN. Lösningen blev bärgare till en verkstad i Hässleholm och jag fick åka Swift med Jocke till Knutstorp.





Resten av helgen är ett töcken av öl, en vulgärt flottig bacon/köttfärslimpa,





somna med fötterna på huvudkudden, bakfylla, racing och sovande hemtransport i en BMW 750.

En vecka senare var bilen hämtad och är nu reparerad med ett tändningslås ifrån en Golf 1 (vars mekaniska precision LÄTT överglänser den AK5 jag hade i lumpen) och ett nytt kontaktstycke i bakkant av låset. Tro mig, det var TRASIGA saker vi våldade ur...







Men, nu tillbaka till huvudrollsinnehavaren. Huven saknades fortfarande och verkade vara ett gäng veckor borta, så för att ha något att göra började jag slipa på fälgarna. Svarta cookiecutters funkar i.o.f.s hyggligt emot en vit bil, men skall det nu vara en RS-klon så är det ju inte rätt.
Så här i efterhand kan jag väl säga så här: Har du inte tillgång till en bläster skall du ALDRIG ge dig på att slipa ner en fälg. Jag har karpaltunnelsyndrom av det lättare slaget, men 14 kvällars arbete med div. slipmaskier fick det att bryta ut i full utsträckning. Händerna var som blöta disktrasor om nätterna, men man blev grymt tvåhänt efter ett tag. Det tog ungefär 10 sekunders arbete ifrån full känsel till helt avdomnad när det var som värst, men då var det bara att ta till nästa näve.











Nåväl, i silver och rött, med en oherrans massa lager och tillsammans med en uppsättning spacers (och nya hjulbultar, herregud, skall utgifterna aldrig ta slut?) blev det i alla fall riktigt snyggt. Tyvärr har de olika färgerna reagerat med varandra och börjat krackelera, så det kommer inte sitta kvar så länge. Men det får bli nästa ägares problem.

Så, i månadsskiftet juli/augusti var alla delarna på plats och med en kvälls jobb på Chassit.se i Borgholm med hjulinställning (det var förvånansvärt lite avvikelse i det krockade hörnet, antingen hade det inte tagit så djupt, eller hade Joel gjort ett riktigt bra jobb) och dekaltrimning (utgåva 36 av Hugges variant på Porschetexten samt en framrutestreamer med ksvk-loggan och lite chassit-reklam).







Dagen efter var det slalom på SYAB och medfinansiären stod vid insläppet och tog emot startavgifter när jag rullade in. Han tittade på bilen, framifrån och bak, uppifrån och ner och släppte sen ifrån sig ett innerligt WOW! Vilket rätt bra sammanfattar känslan över hur det blev.



Den väcker nu ett helt annat intresse i trafiken och det är inte ovanligt att se smågrabbar i åldrarna 7-77år börja treva efter kameror när de ser bilen.



Fast...hade jag vetat hur mycket tid och pengar det skulle kosta mig att komma dit efter påkörningen hade lösningen fått bli en annan.

Resten av säsongen flöt på utan större incidenter. Det var bara en vattenslang som gled av när finansiären och jag hade varit på en utställning i Mönsterås, men det var på en småväg där vi inte var i vägen för någon och 200m ifrån ett hus där vi fick låna en dunk och en mejsel för att få saker på plats igen. Vi var rätt överens om att vi antagligen inte skulle tjäna något på att annonsera ut den då (oooooohhh, så fel vi hade...) utan vänta till våren istället. Så det blev ett gäng småvägsmil och lite felsökning av låglastryckningarna bilen haft en längre tid istället. Och faktiskt så lyckades garagekollega Oscar identifiera en spjällägesgivare som inte reagerade som den skulle när man började gasa. Och det verkade ju vara en trolig lösning.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Så säsongen 2016 började med att jag grävde fram en likadan ur reservdelshögen och... Ja jävlar, för en gångs skull lyckades jag med en mekanisk reparation. Det blev inte perfekt, men nästan bra nog för att kallas acceptabelt, och i alla fall bra nog för att göra bilen säljbar. Jag började genast fila på en ärlig, innerlig och säljande text som skulle ge oss storkovan! För i så bra skick som den var nu, det hade den inte varit på 25-30 år. Men jag hann knappt börja så var det kört igen...


En av få bilder med pärlorna samlade.

Kidsen i stan tittar bevisligen på Street Outlaws, för en dag hade jag plötsligt en inbjudan till Kalmars egna topp 10-lista i inkorgen. Tja, det kunde ju vara kul att se, tänkte jag och åkte till den angivna parkeringen på angivet datum. Där fanns ett antal tävlande,lite publik och ingen arrangör. Två timmar senare var han hittad och ditjagad och ytterligare en halvtimme senare hade någon annan faktiskt tagit reda på vilka som skulle köra och t.o.m. gjort en stege. Det finns människor man inte skall lita på... (samma kille var förresten han jag köpte den spruckna M42-toppen av). Hur som helst, det var med iskall motor vi började köra inåt skogen för att komma till den lokala streetrace-rakan. Därför var det med stor förvåning jag såg båda tempmätarna närma sig 100 grader på bara 5km körning i 100 knyck en kväll när det var runt 10 grader i luften. Säg adjö till min topplockspackning. GAAAAAHHHHH!!!

Jag bröt ihop lite grann över det där, så det tog några månader innan jag började riva i slangar, rör, kamaxelhus, grenrör, insug och allt annat som måste bort innan toppen kan lyftas. Tack och lov lydde jag Hugsèns råd om märkte noga alla sladdar och slangar. Det här borde visserligen gå rätt fort, men ifall att...



Det tog någon månad innan Mogge hörde av sig, det mesta hade gått som planerat, det var bara ett par ventiler som såg lite märkliga ut... kan någon förklara för mig (och alla motorkunniga jag känner, för ingen har hittills kommit med en vettig förklaring) varför man SVETSAR i en ventil?





Uppstart ser alltid kul ut när man har ett nylindat grenrör.

Hur som helst, det var nu september och ett år till av säljmöjlighet var nu borta. Det var bara en sak till vi ville göra, vi ville ha svart på vitt vad bilen presterade! Så vi fixade en klubbträff hos den lokala trimfirman OCP som har en rullande landsväg. Allt möjligt rullade upp på rullarna den dagen, Dikets M3 GT, Fredriks Civic K20, Andreas Turbo-GTV, Eriks C20XE-Koja och många andra lokala hjältar. De flestas siffror stämde rätt väl överens med vad de borde ha, så det var med gott humör den vite spändes fast.



110 ynka drivhjulare presterade den. 110... Compacten presterade 120 några timmar senare på samma landsväg, vilket var en liten revansch, men 110 häst. VILKET JÄVLA ÖK TILL BIL JAG HAR! Jag bara bröt ihop och rullade in den i ladan, slog igen dörren och glömde den i ett halvår. Ohh, förresten, jag glömde ju... efter att topplocket kommit på plats igen, med en massa nya vakumslangar och annat kul så var ryckningarna tillbaka igen. Så jag köpte en helt ny TPS (750:- mer eller mindre i den totala konkursen den här bilen innebär var ju ingenting) och bytte igen, men inte hjälpte det. Så jag sket i det. Också...

Istället lade jag tid och energi på att få 924:an dit jag velat ha den i 20 år. Snabbare, snyggare och lägre.





Steg 1 och 2. Fler lär komma.

Så topplock nr 3 på tre år hamnade hos Astander, men det är en annan historia. I vilket fall hade jag annat att fundera och lägga pengar på denna vinter. Plus att jag bara SKULLE byta bil under våren, till vad visste jag inte, men något nytt var tvunget att komma till stallet, annars skulle jag bli tokig.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320



Är det verkligen svetspunkter på ventilerna? Tänkte att någon haft lite tunn bränsle/luftblandning och viktat ner en kolv eller ett stift...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det lilla ser lite så ut, som en fastbränd elektrod eller nåt. Men den stora...näää. Det fanns inte heller några märken i förbränningsrum eller på kolvarna av tidigare äventyr. Och det reser bara frågan vilket geni det är som försökt slipa bort det och när man misslyckats ändå satt i dem i motorn igen? Jaja, nu är de i alla fall förpassade till en hylla här hemma.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Bilen är verkligen läcker nu thumbs up
Man blir nedstämd av allt strul men jag uppskattar att du delar med dig, fantastiskt underhållande Nån gång måste det vända .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



balanserat ventiler på ett kreativt sätt??

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



110 hk är ruskigt dåligt, måste finnas något slags generalfel i den.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Bilen är verkligen läcker nu thumbs up
Man blir nedstämd av allt strul men jag uppskattar att du delar med dig, fantastiskt underhållande Nån gång måste det vända .


Ja, förhoppningsvis för nästa ägare.

safe skrev:
balanserat ventiler på ett kreativt sätt??


Din gissning är lika god som min.

safe skrev:
110 hk är ruskigt dåligt, måste finnas något slags generalfel i den.


No shit... Det underliga är, att på väg ner till vintervilan uppenbarade det sig en tom E22 förbi Ljungbyholm, så jag toppfartstestade lite... Visserligen har jag en glädjemätare av guds nåde, men 230 visade den, och det bör ha varit en bit över de 200. Oscar och jag, eller rättare sagt Oscar har räknat lite på det. Med frontarea, effekt, utväxling, vikt och några andra parametrar så är det knappt att man skall nå den farten med den effekten. Och det var liksom inga jätteproblem...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Så kom då våren igen och funderingarna började snurra. Bilen var ju pigg, inte fan kunde jag ha så lite effekt? Visst, de 163 papperna säger får man sällan uppleva, men 145 borde det väl varit? Den gick ju bättre än innan topplocksrenoveringen i alla fall, och på banorna hade den alltid hängt med de bilar den borde. Så när jag hittade ett erbjudande ifrån Eriksson Motorsport i Oskarshamn om en "test and tune"-dag högg jag direkt. Men det var samma visa...



135 i motorn är ju på samma planhalva som den tidigare siffran, och med den lambda-kurva som också medföljde tolkades som att den inte får soppa som den skall över 4500rpm. Och det kan stämma, effektkurvan ser ut precis som den skall dit upp, men sen bara fladdrar den upp och ner. Så domen var: Kolla bränsletillförseln, tokgasa inte förrän det är fixat och kom sen tillbaka så skall vi leka lite med boxen.

Men det får vara, jag sket i det, jag orkar inte med mer "bara ett sista fix så att den funkar, och så kan vi få bra betalt". Det fick vara bra så, det fick bli en ärlig annons och ett lågt pris istället, bara jag slapp liket. Välmenande kompisar föreslog att jag skulle kolla spridare (gjort redan innan bromsningen), bränslepumpen (kollades för ett år sen), bränslefiltret (byttes när vi gjorde bakvagnen vill jag minnas) och allt annat, men...nä. Motivationen var obefintlig. Det enda jag ville göra var att visa upp den på diverse träffar med sin "till salu"-lapp och skaffa mig något annat att köra och älska.

Detta fick till följd att första veckan i juli såg ut så här:
Måndag: Tvätta, tanka, handla, planera och kom i säng i tid.
Tisdag: Kör Porschen till Tydinge, var på bilträff där under kvällen, kör vidare till Mellbystrand och kolla solnedgången. Åk sedan, via en massa krokiga omvägar och i alldeles för högt tempo, tillbaka till östkusten. Åk över till Ölands östra sida, kör till Kårehamn och kolla soluppgången. Kör sedan hem och sov till lunch. (underligt nog klarade den av denna hetsresa utan att missa så mycket som slag, utan att dra någon olja och i huvud taget vara allmänt väluppfostrad)



Ner...



...och upp. Lyckligtvis finns det inga bildbevis ifrån tiden där emellan... Men vill du vara med så kör vi nästa år igen!

Onsdag: Kör till Oskarshamn, givetvis i Porschen, för 75 mil i skalstol på ett dygn var inte tillräckligt, och gå på bilträff med veckans tema: Porsche. Tyvärr mötte vi ett hällregn, så det var 10 bilar där...



Torsdag: Kör till Motala, via Växjö för där finns Bosse, den enda som hade tid att hänga med, och köp en Merca SLK320. Av alla bilar jag övervägt hade denna... inte mest plus, men minst minus. Dessutom är den så gott som befriad ifrån sportighet vilket kanske kan hjälpa mig i min pensionering ifrån banåkandet. Kör hem den, kom hem 01,30 och stupa i säng.



Say it loud, i'm a gubbjävel and i'm proud!

Fredag: Tvätta, tanka, handla, planera och kom i säng i tid.

Lördag/Söndag: Sportvagnsmeeting med allt vad det innebär av öl, grillande, tältande, sömnbrist och allmänt fokuserande på att inte halshugga någon pga nära förestående mental kollaps. Mercan var i det läget precis rätt bil att färdas i. Inte riktigt lika hjärndödande som en V70, men långt, långt ifrån så involverande som Porscharna.



Plus att det då var en normal jobbarvecka där endast tisd e.m. och onsd f.m. var extraledigt. Jag sov gott om nätterna veckan efter...

Nästa steg blev att faktiskt skriva ihop annonsen, så det gjorde jag och så här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109434 blev den. Responsen på den var lite sådär, första svaret kom på några timmar, en lätt galen bekant hörde av sig och ville bygga A-traktor av den. Money talks, så hade ingen annan köpt den så... Men jag kan tänka mig ett gäng bilar som är bättre utgångsmaterial. Sådana med inredning, t.ex. Sen var det rätt lugnt, ett samtal ifrån någon som behövde få ihop livspusslet först (men antagligen misslyckades) och någon som hoppades på fullt fungerande bil (hoppas kan man ju...). Men inget så där seriöst. Så jag började fila på en blocketannons.

Men innan den var klar var jag inblandad i en bilutställning. Jag avgick ifrån mina uppdrag i Kalmar svk i juni (racingsektionen och facebookansvarig) då jag ändå inte skulle rejsa något mer, facebokandet tog en massa tid och det var dags för nya förmågor att hitta in i styrelsen. Men när det var dags för att hålla i en klubbmonter under en utställning på Solliden, Borgholm var mitt kontaktnät och kunskaper för bra för att missa så jag blev inblandad igen. Och det är rätt roligt att vara mitt i smeten ibland... Mina arrangörskollegor tyckte att Porschen platsade, så den anmäldes och polerades upp. Dessutom fick jag förtroendet att transportera min motor-renoverares Cobra dit och hem,



och av bara farten råkade jag få med Mercan (eller prostatasoffan som illvilliga "kompisar" kallar den) också. Så det blev några vändor på 136.an den helgen...



Med i klubbmontern fanns också Niclas, en bekant ifrån Oskarshamn jag sprang ihop med så fort jag började åka 924. Han har alltid funnits med i klubben,och byter bilar titt som tätt. Brittiskt, svenskt, tyskt, allt möjligt har passerat i hans garage, och just denna dag kom han i sin RS-73 klon.



Han har haft ett par 944-or innan och vet vad det handlar om, så säljes-lappen i fönster fick honom att ställa lite nyfikna följdfrågor. Jag skämtade om det lite senare på dagen inför några andra kompisar: "-En del behöver inte mer än en till salu-skylt, en fylld plånbok och en stor lada för att triggas."
Vilket möttes av ett surmulet "-Tack så hemsk mycket." bakom min rygg, och så garvade han lika mycket som de andra. Senare på kvällen ringde han, ställde typ tre följdfrågor och bestämde sig sen för att köpa den.
Leverans sker när nästa vecka om allt går som det skall. Hoppas, hoppas...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Dem flesta bromsbänkar verkar väldigt snåla på bilar med lite mos så det där är nog helt normalt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jamen, Patrik! Om du nu lyckas sälja din vackra men lågpresterande 944:a så måste du ju skaffa en annan sportbil att skriva om.... Jag har läst MÅNGA svenska biltrådar, inte alla men många, och det finns ingen som lyckas beskriva sportbilsägarens elenden (läs: helveten) på ett så underhållande sätt som du!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Hur lång tid tar det innan du lyckas rasa mercan på ett sett som aldrig tidigare har skådats?

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Som vanligt spännande läsning, även om billivet aldrig är lätt för dig av nån anledning

Nånting ser seriöst fel ut efter 5000rpm, verkar som nån misständning eller liknande, och som du påpekat går den ju supersnålt vilket också kostar effekt. Kolla på plotten nedan hur det bör ser ut på en 944, ska ju vara ganska linjärt och sen svagt avrundad på topp.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Den verkade ju lite mager, men inte supermager, låg ju på lambda 1 som snålast.
Men det verkar ju som om den ställer tillbaka tändning. Funkade microbrytaren för fullgas?

Är väl iofs ointressant nu.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944-83. Såld och inte saknad.
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
48 besök senaste veckan (195316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande