Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 52, 53, 54   >>
46 besök senaste veckan (503266 totalt)
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Du får se det som en "lättning" :-)

Christian Hedblom skrev:
Har roat mig ett tag nu med att skrapa bort all underredsmassa samt börjat ta bort allt karosserikit.
Har hittills fått ihop 2,8kg, tippar att jag får ihop ytterligare 0,5kg.

Avslutade kvällen med att börja passa ihop "framskärmen" med sidokjolen på höger sida. Lite finjustering kvar bara.. synd att de som gjorde framskärmarna slipade lite för mycket på spetsen..




_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Jo, det är väl delvis därför jag gör det. Måste ta bort kitet/massan på vissa ställen för att karossdelarna ska sitta rätt. Alla kilon som försvinner är bra kilon, sen får det väl inte gå till överdrift så man äventyrar säkerheten.
Brandväggen kapade jag bort dels för att få bort 10kg och dels för att få möjlighet att flytta fram motorn 20cm alternativt få betydligt rymligare runt motorn. Audi hade ju lite problem med värmen på prototyperna av V10an i början, de försökte ju använda den motorn jag har. Motorn kommer dock vara i ursprungsposition till att börja med för enkelhetens skull med delar osv. men möjligheten att flytta motorn finns numer.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Stolsmontering pågår! Kommer sitta så lågt att röven nästan hamnar under bilen..





_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ser bra ut.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Jag kör likadan stol, bästa jag suttit i aldrig haft så låg och bra körställning thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Ripper skrev:
Jag kör likadan stol, bästa jag suttit i aldrig haft så låg och bra körställning thumbs up


Det är ju inte alla stolar vi stora nordbor får plats i, det hade varit en Racetech isf men då är det ytterligare 10' i pris. Denna duger gott för mig, sitter kanon i den jag också!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
NU sitter man gött!! Quick release och en massa rattspacers på plats, får fixa en lång sen istället.
Har börjat måtta in bältet också, behöver nog hjälp att mäta lite vinklar när man sitter på plats men det löser sig. Lägre än så går inte att sitta, får se sen om det funkar att köra "där nere" också.
Stolen och rattstång är flyttade 5-6cm mot mitten av bilen jämfört med hur den sitter OEM.



_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



Kommer stolen luta bakåt så mycket eller är det en synvilla?

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265



Ser ut att vara gott om utrymme uppåt till närmsta sak att slå hjälmen i thumbs up
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Jag gillar ganska mycket vinkel på stolen, om det är mer än normalt kan jag inte svara på.

Hjälmen sticker visserligen upp en bit ovanför stolen men ja, det är gott om plats uppåt.



_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
En månads tystnad betyder inte en månads uppehåll från bilen.
Det har jobbats i det tysta och jag har äntligen fått lite efterlängtad information angående min geometri.

Jag har snott ihop en ny bakram, den är ganska lik den förra men med lite fler raka rör. Hade gärna sett att alla rör var raka men inte lätt att få ihop det med geometrin samt det som ska rymmas innanför.

Här har ni en bild på nya ramen. Rören ovanför motor/låda kommer vara demonterbara så det lätt går att lyfta i och ur motorpaketet.




_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693




_________________
Magnus Helin
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Säljaren är en bedragare, har haft koll på han ett par år. Många som han lurat på pengar varav en i Sverige på 600'.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954



Ja Carbostuff är det tydligen många som blivit blåsta av, jag mailade med honom i höstas.

Han vill ha förskotts betalt och det går enbart att betala med banköverföring till hans konto thumbs down


En seriösare säljare verkar Tuning empire vara, där gick det att betala på alla möjliga vis och dela upp betalningen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Efter att ha fått nya direktiv gällande geometrin igen så fick jag rita om ramen ännu en gång, hoppas det är "final design" nu..
Känns tryggt att ha anlitat chassiingenjör att räkna om geometrin, väntar på rapport från simuleringarna men den infon jag hittills fått ser väldigt bra ut.

Här är iaf några bilder på ramen.






_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Börjar få ihop det mesta nu, man kan ju sitta precis hur länge som helst att rita. Tålamodet börjar sina, vill ju bygga för bövelen!
Ska snart ge mig på fixturen, förhoppningsvis går den lite fortare att rita upp.



_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja fyfasen nästan jobbigare att sitta vid datorn och bygga än vad själva byggandet är. Men det har ju sina fördelar såklart.

Men se till å komma till skott och bygga oxå nångång så du inte bränner allt krut på bara det teoretiska. Det är många bitar som ska ihop för att bilen ska bli en fungerande bil, och det blir många kompromisser så man ska nog passa sig för att fundera" för mycket"

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4679



knotan skrev:
Ja fyfasen nästan jobbigare att sitta vid datorn och bygga än vad själva byggandet är. Men det har ju sina fördelar såklart.

Men se till å komma till skott och bygga oxå nångång så du inte bränner allt krut på bara det teoretiska. Det är många bitar som ska ihop för att bilen ska bli en fungerande bil, och det blir många kompromisser så man ska nog passa sig för att fundera" för mycket"


+1 på den. Det blir gott om kompromisser i slutändan.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Håller delvis med er, dock kan det vara bra att rita upp det mesta så man ser att det inte tar i någonstans samt att lederna går att röra så pass mycket som man vill innan lagren bottnar. Har suttit och grejat med det de senaste dagarna, synd att börja "yxa" på fina frästa bitar när det ska ihop.

Iom att alla rör blir laserskurna så går det desto fortare att bygga sen när man väl kommer dit. Samt om det skulle hända nåt i framtiden så går det reparera eller bygga nytt.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Christian Hedblom skrev:
Håller delvis med er, dock kan det vara bra att rita upp det mesta så man ser att det inte tar i någonstans samt att lederna går att röra så pass mycket som man vill innan lagren bottnar. Har suttit och grejat med det de senaste dagarna, synd att börja "yxa" på fina frästa bitar när det ska ihop.

Iom att alla rör blir laserskurna så går det desto fortare att bygga sen när man väl kommer dit. Samt om det skulle hända nåt i framtiden så går det reparera eller bygga nytt.

thumbs up thumbs up

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja gällande rören och chassie bitar instämmer jag helt. Och gällande laser skurna rör thumbs up

Men sen när det kommer längre än så, med kylare fästen för diverse, rör osv så tycker jag det blir lite överkurs att försöka rita 100% korrekt.( Lite skisser klart man kan göra för att uppskatta hur mycket plats saker tar osv.)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 52, 53, 54   >>
46 besök senaste veckan (503266 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande