Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Vision GT-V8 (slipjobb på front och huv....)
tråden läst  
95468 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 19, 20, 21
 
   
per_cooper
Sundsvall






Här sedan: 22 Sep 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 09:49     Citera

Fördelen med en tryckluftsdriven är att de är mindre och smidigare, du kommer att ha slipytan närmare handen och få en mycket bättre känsla och lättare att få ett bra resultat.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Klingan75
Frillesåstrakten






Här sedan: 18 Mar 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 11:31     Re: Citera

ThomHall skrev:
Avvakter med excenterslip.. Hoppas det går smidigt att cancellera beställningen jag gjorde...

Bland de svårare partierna på huven är den utpräglade svepande innerradie som går innanför "hjulhusbulorna"
Denna form måste jag framhäva för hand med lämpligt utformad "slipdyna/böjbar slipbräda"...


Fick tips av någon att använda en ganska lång och böjbar/flexibel "slipbräda" (kommer inte på rätt namn) och sedan slipa korsvis (45 grader mot körriktningen) över böjda ytor. Det borde finnas hur mycket filmer att kolla som helst på tuben.

Men tryckluftsdriven slipmaskin låter mycket bättre så jag kommer nog använda det själv när det blir aktuellt


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
FSRacing
Umeå






Här sedan: 14 Dec 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 12:44     Citera

Sök efter typ "sanding longboard" och kanske "flex" på ebay och google så får du mycket fina träffar på flexibla långa klotsar.


_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Christer Johansson
Kopparberg






Här sedan: 04 Feb 2011
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 13:23     Citera

Excenterslip är bra när man ska matta ner en redan plan yta. Ska du forma så gäller lång kloss och mycket riktigt korsvis slipning i långa drag. Jag använde en sån här ganska mycket till min kaross. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Slipfil-2000018957/



_________________
Christer Johansson

Seven amatörbygge 2014 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1482690#1482690
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ThomHall
Salem, Rönninge






Här sedan: 12 Jun 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 21:37     Citera

Blir att damma av min gamla simpla tryckluftsdrivna excenterslip trots allt och börja med den.. kommer få låna farsans stora kompressor vilken jag använda i förra garaget.. kommer komma väl till pass

Blir slipning på söndag.. ser faktiskt fram emot det


_________________
Thomas Hällqvist
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ThomHall
Salem, Rönninge






Här sedan: 12 Jun 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2017 07:52     Citera

Sitter och kikar på tuben på finisharbete på karosser... Har hittat en video som tar upp några olika hjälpmedel... Har själv använt liknande egna lösningar för detta..

Till en början så behöver man någon typ av böjlig linjal för att smeta ut spackel.. Jag har kört med vanlig stållinjal samt polyesterspackel.. Brukar inte alltid bli super då polyester torkar ganska snabbt.. I videon har de en speciallinjal ("The Blade" ) samt så kör de epoxispackel för den har längre torktid.. Skall nog prova det med och göra egen med microballonger... Han fixar et konkava partiet på ett för mig nytt sätt ... Har sökt på anpassad "injal" för detta men inte hittat??

Sen applicerar han en "dry guide coat" för sliparbtetet... Har ännu inte använt detta själv, men skall ta och införskaffa och prova...

Han har oxå en för denna typ av ytor bra flexibel långbräda, baserad på fjäderstål...

Klippet, ett av många, finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=1NEx6CVuMeQ


_________________
Thomas Hällqvist
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Ronny Norkvist
Eskilstuna






Här sedan: 11 Mar 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2017 09:28     Citera

Jag tycker ju om sniklösningar (när dom är bra)
-Underst i bild. Bortkapat stål från vanlig bygg-bredspackel. Kanon att spackla böjda ytor med.
-I mitten. Biltemas "slipfil". Deras papper är dock inget bra + lite 1990 med klistrade papper.
Har satt dit kardborre för proffspapper och sågat upp lite på sidorna så den blev lite mjukare
-Högst upp i bild en regel med lämplig radie + kardborre för slippapper




_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ThomHall
Salem, Rönninge






Här sedan: 12 Jun 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Aug 2017 21:29     Citera

I väntan på slippapper, flexibel slipplanka och stor kompressor så har jag jobbat lite med den andra frontdelen... Nu är båda behandlade med slipgrund, färdiga för ihopmontering... Själva sargen/ramen runt grillen kommer att tillverkas separat (den som är i chrome för originalbilen). Det man kan se på fronten i bilden (runt grillöppningen) blir en bärande stomme för den faktiska "ramen".. Detta för att den skall vara helt i kolfiber samt att det är lättare att få bra finish på den om den fräses i ett hårdare material då den är mer detaljrik..



_________________
Thomas Hällqvist
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ThomHall
Salem, Rönninge






Här sedan: 12 Jun 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 21:17     Citera

Ytterligare ett steg närmare.. I stort sett inpassade.. Skall bara tryckas ihop något och skruvas fast, sen blir det lite trevligt spacklande och slipande



_________________
Thomas Hällqvist
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Ricke W
Kisa






Här sedan: 22 Jun 2010
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2017 08:36     Citera

Ser riktigt bra ut! Kämpa på!


_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
I samarbete med:
TM Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DaWa
Västerås




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 05 Feb 2017
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2017 09:27     Citera

Har egentligen inget att tillföra, vill bara säga att du gör ett fantastiskt jobb och att det är väldigt roligt att följa!


_________________
Daniel Wahlberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Speedsterspeed
Spånga






Här sedan: 02 Aug 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2017 08:43     Re: Citera

DaWa skrev:
Har egentligen inget att tillföra, vill bara säga att du gör ett fantastiskt jobb och att det är väldigt roligt att följa!


+1


_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Vision GT-V8 (slipjobb på front och huv....)
tråden läst  
95468 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 19, 20, 21

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>