Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
26 besök senaste veckan (75668 totalt)
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Vet inte hur pass stor risken är för väteförsprödning vid elektrolysbad, men själv skulle jag undvika elektrolytisk rostborttagning. Blästring borde ju funka, bara man skyddar lagerytorna ordentligt med ventilationstejp eller liknande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tef%C3%B6rspr%C3%B6dning

_________________
Kai Anttila
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Fråga Ang bakaxelupphängning.

Ska använda mig av volvo 240 original undre bärarmar till bakaxel.
De sitter inom några mm rätt i bredd och så skiljer det ca 4cm i längd (Volvon har kortare bärarm). Så nu till min fundering. Borde jag inte bara kunna borra ett nytt hål i den pressade plåtbärmarmen lite längre bak och lite längre ner som ni ser på bilderna. Får sprätta upp och svetsa i en ny plåt för den smalnar av ca 5mm på den längden.

Det arbetet ska ställas emot att bygga nya upphängningar på bilen.


_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Jag ser inga problem med det. Bara lämna ungefär lika mycket gods till kanten från hålet som på Volvohålen.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32



Coupe76 skrev:
Nya karossen


Ska renoveras till standard gt/e utseende med lite större fälgar.
Den förra bilen fick bli donator då allt som var dåligt på den blå är bra på den andra.

Jag har under årens lopp inte fått mycket gjort mer än att samlat ihop massa lösa delar och motorer. Allt ifrån volvo b230turbo till vr6 till v8. Nu har jag dock bestämt mig och det slutade med en volvo t5.





du kommer inte ångra dig att du valde 5a!

skrotade du den orange?

_________________
oskar larsson
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Den orangea karossen såldes till en herre som skulle bygga rallybil. Nä man skrotar inte en coupe i onödan.

Du får bjuda på en åktur till våren så man får lite inspiration Oskar.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Skulle vilja få till det här stuket på min bil men då behövs nog någon slags dropspindel.



Skulle gissa på att det är 17" på den och för de observanta sitter det en audi femma i. Hittade bilden på nätet och gissar på att bilen är finsk.

Men funderingen är ifall nån vet om någon bra dropspindel med styrarmen pekandes framåt med en riktigt låg ifästning för kulleden.
Går inte höja styrväxel pga motorn.

Är inte främmande för att bygga egna bärarmar både uppe och nere.
Upptill kan man ju till och med "höja" den uppåtriktade delen av framvagnsbalken för att få dit en större högre spindel. [/url]

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Jävligt snyggt stuk!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Erik jakan: - ja det här är precis vad jag skulle vilja ha... less is more på ett härligt sätt.

Man kanske skulle kolla på e36 framvagn... de har ju styrväxeln långt nere. Lätta att hitta korta coils till med.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Ja absolut!

Det eller bygga ny rörframvagn.

Sitter själv o suktar på denna. https://www.blocket.se/vastmanland/Breddad_Kadett_77691552.htm?ca=11&a . . . .

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Erik : -Så duktig och snabb byggare som du är så är det bättre att bygga själv.

Det är spindlarna som hindrar mer sänkning tyvärr.. Ja i alla fall med fungerande fjädring.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Om en vecka ca har jag nog undersökt hur min lösning på problemet fungerar. Jag köpte längre spindelleder till t ex Camaro gen 1 av märket Proforged.

Annars finns det ju dropspindlar med lösa styrarmar från t ex Wilwood. Ascona/Manta A har ju också lösa styrarmar.

Just styrarmarna har jag inte löst själv ännu, men om det inte funkar med Manta B spindlarna så ska jag undersökade Merca Compact spindlar jag har liggandes med, även dom har lösa styrarmar


Jag har inte haft alla delar framför mig ännu, men om jag räknat rätt så hamnar leden ca 5cm lägre med Proforged lederna jämfört med original. Då landar hjulaxeln ungefär i centrum av spindeln. Jag kommer dock fortfarande få höja nedre bärarms infästning för att få till en vettig framvagns geometri.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



erikjakan skrev:
Ja absolut!

Det eller bygga ny rörframvagn.

Sitter själv o suktar på denna. https://www.blocket.se/vastmanland/Breddad_Kadett_77691552.htm?ca=11&a . . . .


Tror de där är denna: https://www.garaget.org/?car=407759&amp;image=3862316

Inte den vackraste skapelsen om du frågar mig men.. Finns ju värre exemplar med :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Nu när droppad spindel kom på tals så hur skulle det vara att fräsa bort original axeln och bulta fast t.ex. ett BMW e39 el motsvarande löst hjulnav/lager på önskad höjd... Kadettens nav ser ju ut att ha en ganska stor plan yta som kunde gå att använda som botten och bromsarna blir ju ändå med spec. adapters så det skulle ju gå att lösa enkelt för de som har egna fräsar o dyl..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Skulle det kunna fungera med bultade nav? Typ e39 fram.
Såg att lagret sticker ut i bakkant men det kanske går att lösa med en adapterplatta som har plats för lagret. Men det känns som det blir en massa bearbetning som jag inte har maskiner till.

Cassius: varför ska du ändra infästningen på nedre bärsarmen med den nya spindeleden?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag är lite osäker på om man får upp navet så långt med den lösningen? En bit absolut! Men frågan är ju om det inte är "lika" enkelt att bygga helt egna spindlar i så fall?

Med min tänkta rideheight kommer fortfarande undre bärarm luta uppåt även efter bytet av led som det ser ut på de mått jag har. Jag ska kontrollmäta allt på bilen senare också. Samt så är RC inte alls där jag hade önskat Så jag kommer flytta även övre bärarms positionen för att få till lite cambergain och ett RC på ca 70mm om jag minns rätt.

Med den nya leden behöver jag bara flytta nedre infästning ett par cm på sin höjd, med original hade de varit ~5cm till, + utåt också då jag inte vill byta styrväxel. Även styrväxeln har jag tänkt flytta neråt så mycket jag kan för att maximera utrymmet för motorn!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Cassius: - du som lagt ner strax mer än en hälsosam mängd tid på att forska opelspindel. Har du koll på kona och diameter på övre kulled? Och måtten på yttre kulled styrning?

Såg att det fanns tall ball joints till övre kulled och outer tie rod med.
Borde bli en förbättring i alla fall..

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



hahaha! Dom två sakerna har jag faktiskt Inte forskat i...

Jag gissar dock att det liksom på undre leden är 7 graders koning i alla fall. Känns långsökt att dom skulle han olika koningar överallt.

Att förlänga den övre vet jag inte hur stor vinning man har av dock? Visst får man en annan vinkel på övre bärarm, men med bilen så pass sänkt tror jag nästan man vill flytta den uppåt? Kommer fan inte ihåg och har inte tillgång till mina egna beräkningar just nu heller :/

Styrleden däremot hade jag själv också behövt till Om jag inte gör något custom för att justera rattutslag/styrutväxling/ackerman samtidigt..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Påskhelgen har ägnats åt att bygga fäste till bromsservo och lappa ihop torpedväggen. Vilken tid det tar och det märks att man inte är någon Chip Foose direkt.
For iväg i torsdags för att gasen till svetsen var slut och fick tag på en flaska med några minuter till godo.
Det tråkiga var att min gamla regulator beslutade sig för att läcka och flaskan tog slut innan dagen var över😣.
Blir att handla ny reducer ventil och ny flaska så man kan helsvetsa allt. Punktade fast det mesta med flusstråd istället.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Hur gör ni andra när ni lackar småprylar i motorrum och pedalställ mm? Funderade på om det duger med 1k fälgfärg på burk (brukar fästa på det mesta och verkar rött slagtåligt). Eller ska man kosta på sig att göra i ordning färgsprutan för några skvättar i taget?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Bygg typ 90% klart sen lackar du allt.

Det allra bästa är o göra klart allt helt o plocka ned o lacka men det är ju pissigt.

1K är väl inte det bästa, tänker på typ hagmans.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
För att kunna sänka bilen så mycket som jag vill så åker jag på att höja golvet vid bakaxelklumpen och kardanen. För att fortfarande ha 6cm fjädringsväg(sfro). Ser inga större bekymmer med det förutom lite jobb.

Problemet är att tanken sitter inkilad mellan golv och hatthylla precis över bakaxeln. Så den behöver modifieras så "bulan i golvet får plats.
Funderar på att modifiera original tank för interna pumpar (har frågat om det tidigare) men nu behöver den en ny botten med.
Är det mer mat på att bygga en ny från scratch eller sparar man tid på att ändra befintlig. Eller.. är det lika bra att slå till på en fuel cell?

Ang. lacka smådelar så får det nog bli så... bygga klart, plocka ner och lacka efter.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
26 besök senaste veckan (75668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande