Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -98 Krängande problem.... | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 3 besök senaste veckan (118880 totalt) |
Hej! När jag gjort dessa jobb använder jag en lageravdragare istället, så behöver man inte göra åverkan.
Finns för överkomliga pengar på bl a Verktygsboden https://m.verktygsboden.se/avdragare _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
SUCK!!!!
Det är inte mycket som går smidigt med min bil. Inre lagerbanan lossa hyfsat lätt när jag hittat en liten kapskiva till Dremeln. Sen fick jag hjärnsläpp och började banka på navet när det nya lagret skulle på plats. Allt bankande och tryckande ska ju ske på lagerbanan närmast tappen. Navet blev då lite wobbligt men jag testade att trycka in det hela vägen ändå. Sista biten trycker man ju in lagret med hjälp av muttern. När det tar stop så märker jag att navet inte går att snurra på längre. Lossar jag på muttern så kan jag med hjälp av hammare få navet att snurra men så fort jag drar åt muttern så låser det. Tänkte att jag haft sönder lagret så jag drar av det och tar fram det andra lagret. Köpte ju 2 st. Ser nu till att allt knackande sker på den inre lagerbanan och lagret känns tajt och fint hela vägen in där det tvärlåser. Det enda jag kan komma på är att lagret kläms fast mot dammkåpan. Då borde det dock skrapa tydligt när jag lossat muttern och får navet att snurra. Det gör det inte. Har ni några idéer? _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
Skrev du inte att mutter inte följde med?
En tanke kan vara att din mutter är större än den inre lagerbanan, då låser ju den det yttre när du drar åt. Annars är det nog nåt knas med dammskyddet eller ABS-krans ,de två inre banorna är ju gjorda för att dras ihop mot varann. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Nä precis. Det följde inte med nån ny mutter. Känns lite skumt om den gamla skulle va för stor men får kolla på det i morgon eftermiddag. Annars får jag hoppas att lagret överlever att dras av en gång så jag kan slipa ner dammskyddet lite.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
Du kan ju kolla ditt demonterade lager så att tillverkaren verkligen hållit toleranserna
när de gjorde de inre lagerbanorna - verkar ju lite halvseriöst att inte skicka med mutter, så kan vara värt att kolla efter annat också. Om inre lagerbanorna är för smala sett i djupled så kommer du ju att klämma ihop lagret när du drar åt, då kvittar det vad du gör - kommer aldrig att fungera. Då är det ju reklamations-läge. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Detta inlägg börjar också med en suck. En lättnadens suck...
Det var damkåpan som sitter bakom lagret som var boven i dramat. Ett av de nya lagrena kasserades då det särade på sig när det skulle av. När sen dess inre lagerbana skulle bort så orsakade jag en del skador på tappen men de kunde jag slipa bort. Använde Dremeln till att slipa ner damkåpan en aning. Sen var det att få på det andra lagret. Detta var det första som jag skruvade igår. Så det hade ju redan även dragits av en gång. Det känns dock riktigt bra. Ett svagt skrapande ljud finns där men det är väl damkåpan som ligger en aning men inget som påverkar hur lagret snurrar. Kopplade sen in datorn för att se om ABS-givaren funkade. Det gjord den trots att jag slipat i den och slagit bort flisor ur den. Tåliga grejjer det där. Då ska jag bara ge mig på lagret på vänster bak också. Nu känns det tajt men har muttern varit lös och hjulet wobblat en del så har ju lagret tagit stryk. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
ett tips när du ska byta bak,när du slagit ur navet så slå bort allt vad inre lager heter och torka bort fettet,svetsa sen en rejäl sträng på "kullen" inne i lagerbanan hela vägen runt sen spola/häll på kallvatten,banan krymper då och går skitenkelt att knacka ur, använd delar av gamla lagret och en gängstång med stora brickor å dra i det nya med,likadant med navet sen
_________________ janne pettersson |
Tack för tipset men dessvärre har jag ingen svets. Har bytt lager bak tidigare så jag har egentillverkade verktyg som funkar utmärkt för ändamålet. Det nya lagret kommer att få ligga u frysen några timmar så blir det extra smidigt att få på plats.
Får se om jag hinner fixa med det imorgon. Annars har jag några förmiddagar innan jobbet nu i veckan. Sen är ett set nya Pagid-belägg på väg så jag ska nog testa dom. Är egentligen bra med material kvar på XP10orna men lltid kul att skruva dit nya grejjer.... _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
Nu är lagret bytt på vänster bak också. Det gick riktigt smidigt. Det som tog mest tid är ju allt runt om kring. Avgaset ska ner, krängaren ska ner, drivaxeln ska bort osv. Allt under en bil som jag borde pallat upp bra mycket högre. Nu är målet att ha bilen nere på marken igen i morgon, i god tid innan knutan.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
Bilen är inte på marken ännu men i övrigt är allt klart. Bytte till nya Pagud RS12 fram. Ska bli spännande att se hur de presterar. Hade en liten slitagekant in mot centrum av skivan som belägget låg mot. Det löstes genom att ta filen och fasa av belägget ca 2mm så nu ligger de plant mot skivan. Fick även tycka till bygeln som håller belägget i kolven. Det är nog det som skiljer 330-beläggen mot de dom är till M3. M3an har lite större kolv i oket.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
Nu är alltså vinterns mekande igång. Planerna är nya krängare, nya topplagringar, borttagande av ACn samt eventuell modifikation av buren.
Nya H&R-krängare är redan inköpta och idag hade jag tänkt att plocka bort de gamla topplagringarna. Det gick dock inte som jag tänkt. Muttern längst upp på kolvstången vill inte bort. Finns ju inget bra sätt att hålla emot. Det finns ju ett insexhål längst upp på kolvstången men det drog jag runt ganska omgående. Har ni några bra knep hur jag ska bära mig åt? Vill ju inte beställa topplager från Millway innan jag vet att jag får bort de gamla. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
hmm. Får skylla på att mutterknackaren inte låg framme så den hade jag helt glömt bort. Det är ju inte helt enkelt att komma åt att klämma åt om kolvstången. Borde ju gå att släppa ner fjädern några cm.
Jag får testa lite imorgon så får vi se. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
Så där ja.... Nu är mekandet så sakteliga igång igen. Alla AC-delar i motorrummet förutom kondensorn är borta. Nya krängaren är på plats i bak och de nya camberplattorna och bärarmsbussningarna från Millway är snart på plats. Som vanligt är det ett frågetecken som behöver rätas ut.
Hur kopplar jag den nya H&R-krängaren till bärarmen på bästa sätt? Att sätta en bukt rakt igen med original stag funkar ju med den hårdaste justeringshålet. Vill jag ha krängaren i mjukaste läget så ka jag inte vinkla staget så långt. När jag skruvat dit camberplattorna så sticker ju gängan på kolvstången upp så pass att den tar i fjädertornet. Så för att kunna utnyttja all justermån så svarvade jag till ett par distanser som sitter under topplagret och skjuter det längre upp på kolvstången. Hittade inte det materialet jag vill ha på jobbet men lyckades nog få till nått som funkar ändå. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
Nu sitter de nya camberplattorna på plats. Gick ju inte att momentdra den övre muttern. Så jag körde på med lite feeling och tog 2 lätta tryck med mutterknackaren. Det blev nog lagom. Nu sticker inte stången upp så långt över muttern så hela justeringsområdet på camberplattan kan användas.
Eftersom kolvstången nu hamnade ganska mycket längre ner fick jag även skruva ihop hela dämparen. Höjden får nog finjusteras när bilen är nere på marken igen. Nästa grej som ska fixas är oljetrågspackning. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
Det har inte gått fort i garaget men bilen är i stort sett redo att komma ner från pallbockarna. Det är en hel del grejjer kvar att fixa men då de inte påverkar körbarheten får dom vänta.
Då jag bytt både camberplattor och bärarmsbussning så måste jag ju göra en hjulinställning för att få ordning på hjulvinklarna. Har försökt att fixa med det själv tidigare utan några vidare resultat så jag överlämnar det nog till proffsen. Vad tycker ni jag ska sikta på för vinklar? Jag tänker mig så mycket caster som möjligt, 3,5 grader camber och ca 1mm toeout i fram. Bak får 2,5 grader camber och ca 1mm toein. Verkar det rimligt? Förra året hade jag ca 3 grader fram och 2 gradre bak. Nu har jag ju även nya h&r-krängare. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -98 Krängande problem.... | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 3 besök senaste veckan (118880 totalt) |