Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 Film från Rudskogen
tråden läst  
177701 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 21, 22, 23
 
   
J!nnarp
Furulund





Här sedan: 13 Sep 2016
Inlägg: 68
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Mar 2017 20:27     Citera

Hur funkar DIS? Och vad använder du för att koppla in dig, är det 20pin med obd övergång?


_________________
Alexander Rasmussen
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GTIDave
Kungsbacka





Här sedan: 29 Jul 2007
Inlägg: 706
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2017 20:35     Citera

Det är en K+DCAN-kabel samt en 20 pin-adapter, samma som jag använder för INPA. Med DIS kan du göra tester på en hel del komponenter i bilen, bla motorfunktioner. Dock har jag inte fått det att fungera till 100% med DIS, får felmeddelandet "No voltage is applied to terminal 15...". Har inte undersökt det närmre men det hade varit kul att få det att funka!


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96

Tack till Spacer.se och Oljemagasinet.se


Senast ändrad av GTIDave, 28 Maj 2017 18:32, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GTIDave
Kungsbacka





Här sedan: 29 Jul 2007
Inlägg: 706
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Maj 2017 21:56     Citera

Jag har bytt samtliga packningar i vanosenheten och monterat ihop allt. Följde Beisans anvisningar så det gick rätt smidigt. Dock fastnade avgaskammens splinsade axel då den kom för långt in när jag skulle finjustera motorn till TDC när vanosenheten var urmonterad. Lärdom: man ska vara försiktig när man roterar motorn då de splinsade axlarna kan tryckas för långt in eller för långt ut. Men, efter lite roterande av motorn fick jag in axeln i splinesen igen. Passade även på att byta oljepumpens stopplatta. Innan vanosenheten monterades kollade jag kammarnas läge med specialverktyget som låser kammarna i rätt läge gentemot varandra när motorn är i TDC.

Vanosenhet.


Stopplatta och låsring till oljepumpen.


Kaminställningsverktyg.


Vanosenhet monterad.


Oljetrycket i vanosenheten ska ligga runt 100 bar. Skaffade en manometer med passande kopplingar för detta ändamål. På tomgång ligger trycket perfekt men vid gas så sjunker trycket för att ibland snabbt komma upp igen, ibland ligger det kvar lite längre på lågt tryck. Vet inte om det tillhör regleringsprocessen eller om det fortfarande är något galet. Någon som gjort denna koll? Har sett några videor på nätet och där brukar trycket vara hyfsat konstant.





Efter denna vanosoperation besiktigades idag bilen. Tyvärr har jag fortfarande misständningar på tomgången och HC-värdet var fortfarande skyhögt. Nu vill jag få bilen körbar i sommar och kommer förmodligen lämna in den till någon som kan denna bilmodell då jag har slut på idéer. Har ju bytt och provat/lånat det mesta så som LMM, lambdasonder, TPS, tändspolar, spridare mm. Så, alla tips på bra verkstäder som har vana med BMW:s M-bilar runt GBG-området är välkomna Även firmor längre bort kan vara av intresse.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96

Tack till Spacer.se och Oljemagasinet.se


Senast ändrad av GTIDave, 14 Maj 2017 09:41, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fricke.w
Söderhamn





Här sedan: 22 Dec 2008
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Maj 2017 22:33     Citera

Kanske skall slå en signal till autogrupen, dom verkar vara haj på vanos.
En kompis i teamet har också problem med vanos på S50b32 och de skulle dom fixa thumbs up
https://www.facebook.com/AutoGruppen.Motorsport/


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bmw_fredde
Vadstena





Här sedan: 11 Nov 2007
Inlägg: 370
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Maj 2017 05:38     Citera

har du kollat kaminställningen med "efter vanos monterings verktyget"?
det du har på bild är ju det man nollar in kammarna med sen är det ett annat för att kontrollera att kammarna star rätt efter montering..


_________________
Fredrik Edholm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GTIDave
Kungsbacka





Här sedan: 29 Jul 2007
Inlägg: 706
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Maj 2017 09:59     Citera

Autogruppen verkar som ett bra alternativ, kan de original styrsystem och diagnosprogram eller är det mer stand alone-system som de fokuserar på? Behöver i första hand köra diagnos och någon som kan tolka diagnosresultaten.

Bmw_fredde: vet du vad som kollas med det andra verktyget? Vad är skillnaden mellan det och det jag har på bild?


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96

Tack till Spacer.se och Oljemagasinet.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bmw_fredde
Vadstena





Här sedan: 11 Nov 2007
Inlägg: 370
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Maj 2017 12:36     Citera

Det kollar så att kammarna verkligen kom rätt antagligen mätter det väl upp "spelet I kuggarna eller nått! är annan vinkel på det och det ska ligga plant mot toppen när man snurrat runt motorn! googla på bmw tis har för mig det finns beskrivning där.


_________________
Fredrik Edholm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bmw_fredde
Vadstena





Här sedan: 11 Nov 2007
Inlägg: 370
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Maj 2017 12:40     Citera

http://drvanos.com/docs/euro32install.pdf

på den länken ser du verktyget


_________________
Fredrik Edholm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J!nnarp
Furulund





Här sedan: 13 Sep 2016
Inlägg: 68
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Maj 2017 21:24     Citera

Just för besiktningen fick jag tippset att köra Aspen 4T. Kör tanken tom och i med 10 liter att besikta på. Jag har själv höga HC jag inte verkar få ordning på, så jag provar nog den varianten


_________________
Alexander Rasmussen
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
konnem3
Kalmar





Här sedan: 23 Feb 2005
Inlägg: 271
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Maj 2017 07:06     Citera

Om HC är högt har du kollat allt som har med vevhusventilationen att göra?

Jag ägnade 2 månader åt att försöka få ner HC på en M3 E36.

Det självklara:
Nya stift och olja
Nytt bränsle

Nästa steg:
Gå igenom vevhusventilation
(Jag tror i efterhand att felet låg här)

Läsa av felkoder hos BMW
Inga felkoder.

Bilen misstände lite lätt och blurrade likt det du beskriver på tomgång och låg på 140-150
HC sjönk vid 2000rpm under 100

Nya kattar monterades
hjälpte inte

Kompprov visade jämn och mycket hög komp?

Bytte mellan chippad box och orginalchip
ingen skilnad

Ingen tröst för dig men fick aldrig ner HC annat än med etanol och att köra och bromsa kvarteret runt bilprovningen så att allt blev riktigt varm sedan en snabbmätning av besiktningmannen.
Efter 10 sek började HC vandra uppåt igen.

Hoppas du hittar felet och att det är lättfixat


thumbs up


_________________
Mattias Kornelius
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
VW TIGUAN -14
9-3 1,9 Tid
316i -89 reservdelsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fricke.w
Söderhamn





Här sedan: 22 Dec 2008
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Maj 2017 08:21     Re: Citera

GTIDave skrev:
Autogruppen verkar som ett bra alternativ, kan de original styrsystem och diagnosprogram eller är det mer stand alone-system som de fokuserar på? Behöver i första hand köra diagnos och någon som kan tolka diagnosresultaten.

Bmw_fredde: vet du vad som kollas med det andra verktyget? Vad är skillnaden mellan det och det jag har på bild?


Slå en signal till Autogruppen och hör med dom, vet bara att dom är haj på Vanos problem thumbs up


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GTIDave
Kungsbacka





Här sedan: 29 Jul 2007
Inlägg: 706
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Maj 2017 20:21     Citera

Tack för tips och idéer! Blir till att höra med Autogruppen och höra om de har några bra uppslag.

Ska vid tillfälle plocka ner vevhusventilationen och inspektera, man kan ju hoppas att det är den då allt annat ser bra ut.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96

Tack till Spacer.se och Oljemagasinet.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Torbjörn A
Malmö





Här sedan: 31 Jul 2006
Inlägg: 188
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Maj 2017 05:32     Hög HC Citera

Kolla bränsletrycksregulatorn om du inte gjort det redan.
Påverkar förbränningen och avgasvärdena om den inte håller rätt tryck.


_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615 BMW SC 350
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Mitsubishi L200 2,5D-02
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GTIDave
Kungsbacka





Här sedan: 29 Jul 2007
Inlägg: 706
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jul 2017 21:54     Citera

För ett tag sen hade jag bilen hos Schmiedmann där vi bla gjorde ett trycktest med en "rökmaskin". Slangen från oljetråget som leder tillbaka eventuella oljerester från insuget är inte inkopplad. Den ska ju naturligtvis vara pluggad vilket den inte var... Vidare läckte det mellan insug och spjällhus på två cylindrar. Bättre avgasvärden med dessa småfel fixade

Tidigare i somras körde jag med NOGS på Kinnekulle. Inte så mycket bilar så det fanns gott om körtid. Tog det rätt soft så det blev nog inte mer än 70 varv.

Daniel och Alexander på banan samt undertecknad i depån:







På väg hem från Kullen hördes ett malande ljud bakifrån, ett hjullager som är kasst. Ska byta på båda sidor kommande dagar och passar då på att byta bussningarna i länkarmarna.









_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96

Tack till Spacer.se och Oljemagasinet.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GTIDave
Kungsbacka





Här sedan: 29 Jul 2007
Inlägg: 706
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 22:40     Citera

I söndags var det dags för en för mig ny bekantskap; Rudskogen. En kuperad och slingrig bana där man faktiskt blev trött i nacken efter en dags körning Bilfloran dominerades av Porschar och nyare BMW, en katt bland hermelinerna var dock en hundkoja som trots, eller tack vare, sin litenhet hängde med riktigt bra.

Vapendragare för dagen var Alexander och Jonas, tack för en grym dag!

Några bilder blev det och även lite film. Första delen av filmen visar ett axplock av de bilar som var där, sen är det också ett varv där Alexander filmar mig från sin bil. I slutet har vi lite friare varv som är filmat från min bil.

















Se videon på Youtube i HD >


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96

Tack till Spacer.se och Oljemagasinet.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AL
Göteborg





Här sedan: 21 Mar 2006
Inlägg: 1236
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2017 06:58     Citera

Tack själv för trevlig dag!

Hittade ett räjsigt kort på dig



/AL


_________________
Alexander Wilborg

Z3 M Coupe x 2
M5 e39
X5 e53
V70N 2.5T
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GTIDave
Kungsbacka





Här sedan: 29 Jul 2007
Inlägg: 706
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Aug 2017 08:49     Citera

Rejsigt så det förslår!

Montering av nya bromsbelägg står på schemat i veckan, sen är det dags att börja ladda för Knutstorp med Bavaria.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96

Tack till Spacer.se och Oljemagasinet.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AL
Göteborg





Här sedan: 21 Mar 2006
Inlägg: 1236
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Aug 2017 11:09     Citera

Hittade denna idag



Se videon på Youtube i HD >


_________________
Alexander Wilborg

Z3 M Coupe x 2
M5 e39
X5 e53
V70N 2.5T
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GTIDave
Kungsbacka





Här sedan: 29 Jul 2007
Inlägg: 706
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Aug 2017 20:00     Citera

Kul att filmen du hittade visar samma varv som i min film. Ca 1.40 in i min film börjar hans.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96

Tack till Spacer.se och Oljemagasinet.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 Film från Rudskogen
tråden läst  
177701 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 21, 22, 23

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.5796   |||   Client render time:
 




o