Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (30544 totalt)
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu har jag börjar montera in buren.
Och efter ett antal timmar med att försöka få rätt inpassning av taksträvan. Tillsats var både rör och tålamod slut.
Har någon ett bra tips på hur man passar in och får fram vinklarna man ska kapa när 1 rör ska möta 2 andra som dessutom inte är i 90 grader mot varandra. Se bild


Nästa alternavit är att göra som jag markerat i nästa bild, att strävan flyttas in på röret över rutan ist för att sitta i knutpunkten. Enligt spf går det bra om det sitter man 100mm från knuten. Samtidigt vill man ju samla alla skarvar.


_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Har fått passa in lite mer rör nu. Gjorde det enkelt för mig och svetsa det i strävan över rutan.



_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu är den nya buren nästan färdig, saknar dörrsträvor som ska monteras efter regbesiktning fr att minimera risken för anmärkningar.
Ny stol från Mlimits är också monterad. Lägger upp lite bilder av varierande kvalite från bygget här.

Klicka för större bilder!

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
när buren väl var i, och jag hade 1 dag tillgodo innan premiären på Mantorp så passa jag på att montera X-brace också. Tyvärr så blev den ena "gängniten" inte rätt, så den snurrade bara runt tills jag råkade förstöra gängorna och det var helt omöjligt att få i skruven igen nu får jag borra eller banka ur den och se om jag kan montera en ny.






Nu är bilen klar för Mantorp och en riktig test. Allt fungerade precis som det skulle bortsett från att bilen var lite för låg fram, och hela däckbredden tog i uppe i hjulhuset (utan innerskärmar) så där behöver jag nog lägga i lite ny tectyl
Höjde den 1cm på båda sidor och problemet var borta thumbs up

Nu kom dock snålheten ikapp en, sist monterade jag biltema belägg bak bara för att kunna köra och se att allt fungerade (vilket det inte gjorde) detta hade jag lite halvt glömt och ganska fort försvann förtroendet för bromsarna. efter ca: 20 varv såg nya biltema belägg ut så här




Ingenting kvar av beläggen, och jag avslutade dagen då. Känns ändå bra, allt fungerade som tänkt och 1:39 utan bakromsar antar jag inte är så dåligt så man behöver sälja bilen och börja med golf ist

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Plockade av beläggen bak för en riktig inspektion. Dom var tokslut



Någon som har vassare belägg att sälja innan 28/5

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Så såg hjulhusen ut innan jag fick höjt bilen fram. Beror det på för mjuka fjädrar eller var jag bara för optimistisk med höjden?



_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Söker ett underrede till min passagerarstol. Någon som har så släng iväg ett PM eller sms på 0730-424801

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Någon härifrån som ska på sportvagnsmeeting i helgen?

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Hej. Tänkte föra en service i veckan så den är fräsch till Anderstorp med MS-R.
Bad kör ni andra för olja i lådan? Boken säger bara ATF olja. Finns ju en uppsjö av oljor att välja bland, men någon måste ha ett tips på något som fungerar. Kör gärna på Castrol.

Diffen ska vad jag förstår iaf ha syntrax 75-140 limitedslip.

Tacksam för snabba svar

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag lyckades alltid få bilen att käka upp innerskärmarna men kom aldrig så långt som dig Jag kunde också i slalom provocera fram chassirörelser så att det blev skrapmärken från asfalten på den där biten under fronten som sticker ner lite extra på en M3a, de som sitter ute i varje hörn under fronten

_________________
Magnus Thomé
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag lyckades alltid få bilen att käka upp innerskärmarna men kom aldrig så långt som dig Jag kunde också i slalom provocera fram chassirörelser så att det blev skrapmärken från asfalten på den där biten under fronten som sticker ner lite extra på en M3a, de som sitter ute i varje hörn under fronten


Innan jag ens upptäckte var däcken tog i
Fick justera upp den 1cm på varje sida för att få den att gå fritt. Men nu verkar det fungera ganska bra.
Det tog i på 2 ställen på knutan nu bara.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Ingen som har förslag eller tips på vxl olja?

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Anderstorp avverkades i söndags med ganska gott resultat.
Hade något missljud bakifrån i bilen, det klonka och slog vid inbromsning och turn in.
Jag misstänker bussningar eller infästningar till bakvagnen.
Men när man väl ignorera detta så gick det ganska bra och kag åkte på konstanta 1,58 och 1,59 tider, med 1:58:19 som snabbaste tid på 888 225/45-17 runt om.

Dock tog mina bromsar fram helt slut nu, och jag står inför ett i-landsproblem. Ska jag köpa nya belägg till org ok, eller ska jag byta skivor och bygga om till Boxster S ok som jag har liggandes
Då är ju bakdelen att jag inte kan åka i klass std med bavaria om jag får lust för det, och jag känner att jag nog har för lite motor för att hävda mig i högre klasser

Vad har ni andra för åsikter i frågan?

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Kylslangar till bromsarna thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Jaha ja. Nu närmar sig sista körningen för säsongen, och det vill man ju gärna avsluta med PB på knutstorp
Nu har jag dock upptäckt att mina däck slits väldigt konstigt bak och även fram



Som ni ser så sliter det på utsidan av däcket även med -2,5 i Camber bak och -3,5 fram.
Efter lite samspråk med en lokal, tidigare bmw cup åkare, så konstaterades det att fjädrarna nog är för mjuka.
Kör idag med ett KW kit som motsvarar deras V1. Och utan att ha plockat av grejerna och tittat så sitter det säkerligen lite för mjuka fjädrar.
Frågan är nu om det är lönt att byta till hårdare fjädrar och behålla benen/dämparna. Jag har ju haft lite problem med att vid riktigt hård körning så tar hjulen gärna i lite här och var, vilket får mig att tro att vi är inne på rätt spår.

Jag inte miljonär och kör bara för att det är kul, så vad är era bästa tips? Och vilken. Hårdhet på fjädrar är att föredra? Bilen går bara på bana, och möjligen någon enstaka testrundor på väg

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649



Vi har samma kit som du på vår E36a med 120 fjädrar fram och 160 fjädrar bak
Funkar kanon bra
Vi hade kW s fjädrar som följde med kittet o de va väldigt mjukt
Vi har även HR krängare fram o bak
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Jocke K skrev:
Vi har samma kit som du på vår E36a med 120 fjädrar fram och 160 fjädrar bak
Funkar kanon bra
Vi hade kW s fjädrar som följde med kittet o de va väldigt mjukt
Vi har även HR krängare fram o bak


Roligt att höra att någon har lite erfarenheter thumbs up
140n/mm har man ju annars hört många köra, det var väl vad grp N kitten hade? Men 160 bak är inte det ganska hårt? Jag har själv väldigt dålig koll på detta med fjädrar och div. Uträkningar, men jag har fått för mig att man brukar ha den lite mjukare bak än fram
Jag har ju separata fjädrar och dämpare bak, alltså inte coils.
Var har du köpt fjädrar ifrån? KWs egna?
Jag kikade lite på rallyshop och deras fjädrar men vet inte om där är något som passar. Sen tror jag inte dom har bakfjädrarna.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Har missat din fråga om växellådsolja - fick du någon lösning på det?

Castrol Syntrans B 75W är mitt tips, det är Castrols produkt enbart framtagen för BMW.
Täcker in MTF LT II, som är en mycket vanlig spec till BMW-s manuella lådor, även din låda.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Lite kortfattat så har du en annan utväxling i bak som gör att bilen blir mjukare bak trots att fjädern är hårdare.
120 fram resp 140 bak är en ganska vanlig kombo.

Minns inte vad kw har för fjäderdiameter men kolla innerdiameter så kan du leta fjädrar sen. Kanske har tex Millway eller Sellholm.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649



Vi har köpt HR fjädrar ifrån http://www.bilmodecenter.se/
60mm i diameter
Vi har fjäder o hjälp fjäder på alla platserna
Ja kan kolla spec om de är av intresse
Tror ja har lite hjälp fjädrar liggande
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



J!nnarp skrev:
Anderstorp avverkades i söndags med ganska gott resultat.
Hade något missljud bakifrån i bilen, det klonka och slog vid inbromsning och turn in.
Jag misstänker bussningar eller infästningar till bakvagnen.
Men när man väl ignorera detta så gick det ganska bra och kag åkte på konstanta 1,58 och 1,59 tider, med 1:58:19 som snabbaste tid på 888 225/45-17 runt om.

Dock tog mina bromsar fram helt slut nu, och jag står inför ett i-landsproblem. Ska jag köpa nya belägg till org ok, eller ska jag byta skivor och bygga om till Boxster S ok som jag har liggandes
Då är ju bakdelen att jag inte kan åka i klass std med bavaria om jag får lust för det, och jag känner att jag nog har för lite motor för att hävda mig i högre klasser

Vad har ni andra för åsikter i frågan?



Ang belägg skulle jag välja pfc08 fram och nåt billigare tex Stoptech bak. I originalok. Finns hos PEAN.
PFC08 är dyra men per varv blir det billigt, håller sjuukt länge.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (30544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande