Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 51, 52, 53 >> 90 besök senaste veckan (278695 totalt) |
Golvet är ju tyvärr inte rakt och det sitter balkar ivägen under bilen. Men nu är det iaf rakt på ovansidan, jag funderar på att förstärka undersidan av golvet också för att verkligen få det stumt.
Den här gamle kämpen får släppa ifrån sig lite delar: Efter lite vånda och funderande på hur jag skall kombinera ihop saker så får denna släppa ifrån sig torrsumpen. Det finns ett antal funderingar kring hur det skall sättas ihop, men just nu är den mest akuta hur sjutton jag får loss matningen till motorn? Jag tror att det mesta finns hemma (alternativt finns på Biltema/Mekonomen för småsaker) för motorbygget. I veckan kom det hem Apple racing dämpare, dumpventil, mm, mm från KL Racing. Det jag vet som saknas är: * Bränsletrycksregulator * Magnetventil (tror det ligger någon från Calibra någonstans) * Kunskap, framförallt kunskap i att få ihop kabelhärvan, torrsumpen/vevhusventilation samt hur sjutton slangarna till dumpventil/magnetventil skall gå. Men det löser sig tids nog. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Framsteg sker, men inte i så stor takt.
Dagens sak att fixa var växellådsfästena gjorda av guld, titanium och diamanter. Eller iaf om man skall gå på priset... Fyllda med rutlim: Naturligtvis inte utan problem, i detta fallet att patronen fick ett hål på mitten direkt som läckte ut. Som tur var har jag börjat ha på mig engångshandskar om jag tror det finns risk för kladd. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Nä, jag har ju inte ens fått ihop den än. Nu är iaf 4 stycken LET kolvar rengjorda, allt fastbränt skit i kolvringarna är borta och de är rena och fina. På en kväll så borde kolvarna i motorn och det mesta vad gäller block och topp sitta på plats. Men jag har en dum fråga, hur sjutton får jag bort packboxen som sitter på oljepumpen??? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag är värdelös, jag lyckas inte... Jag har bänt med skruvmejsel men vågar inte ta i tillräckligt mycket? Det är så att de har blivit några märken i aluminiumet på "pumphuset", då väntade jag på en bättre dag. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Dagens frågor och resultat.
Kolvringar!!! Jag tog bort ringarna från ett gäng LET-kolvar, dum som jag var noterade jag inte vilka som satt var. Oljeskrapringarna fattar jag hur de sitter Men iaf så hittar jag tre ringar som skall sitta i mitten spåret, och en som ser ut så här: Jag antar att det också är en mittenring??? Sen finns det fyra toppringar, men bara en som säger vilken sida som skall vara upp. Det är bara den ringen som har någon märkning öht. Igår såg jag att en av kolvarna har en skada: Kolvarna köptes för läääänge sedan, om den skadan fanns då eller kommit i någon flytt skiter jag i. Nu sticker det ut pyttelite och jag antar att det kommer att repa cylindern. Men går det att fixa på något sätt, kanske genom att slipa ner den lilla upphöjningen? Nu är det inte hela världen iofs, jag har mer LET-kolvar i gömmorna. Sen har jag velat fram och tillbaka, hur fan skall jag bygga motorn och på vad? Bortsett från motorn som sitter i bilen har jag 6 olika block i olika stadier av kompletthet. Men ett beslut fattades om vilket block och topp som skall användas, och som vanligt sket det sig snart. Jag hade fyra val: * borrar upp ett hål för inkommande olja och gängar för anslutningen i ett annat block * pratar med Rolle om att modifiera en oljepump, då behöver man inte modifiera blocket * köper ett senare "front cover" från SBD (eller någon annan), bilder på baksidan på ett sådant finns på: http://www.sbdev.co.uk/Dry_Sump_Syst * fortsätter med den gamla Kebab-motorn som jag sett som donator hitills Jag orkar inte mecka över torrsumpen på en annan motor... Tanken just nu är att få ihop en fungerande motor, med sprut och snigel. Om den rasar efter en stund så är det inte hela världen, det är en "läromotor". Det enda jag inte vill skall rasa totalt är oljepumpen, men i övrigt kan den slänga ut en kolv ur blocket. Så en motor som Dude har satt ihop länsas nu, den var tänkt att byggas på från början. Här har toppen trillat bort. Efter ett tag låg kolvarna från motorn i en låda Lite senare hade stakarna från motorn satts ihop med LET-kolvar. var köper man ARP Assembly lube gegga över disk i Stockholm? Eller kan man använda något annat Moly-fett? Där tog det stop idag. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Kul att du orkar kämpa på med bilen, ska bli spännande att se var det bär av med turbosnurran.
Ultra motors har väldigt mycket arp på hyllan, kolla med dom! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Åbergs har nog. http://www.abergsvtc.se/product_info Hansen i Spånga har garanterat. Enklast är annars att låta Mekonomen ta hem ifrån Hansen så slipper du åka så långt. Frågan är om det behövs till moderna motorer, går ju att lägga olja på lagren med. Du kan ju köra runt torrsumpspumpen innan start. Men varför chansa när monteringsgeggan inte kostar mycket. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Ska motorn stå länge efter montage?
Om inte,, smörj med vanlig motorolja. Jag har skruvat isär maskiner som stått tiotals år på skroten, det är fortfarande olja i lagerlägena. Det är överdrivet det där användandet av montageolja. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Tack för alla svaren, jag hade helt glömt bort Ultra motors så jag svänger förbi dem på hemvägen (jobbar i Södertälje).
EDIT: För lagrena tänkte jag inte göra något mer än att ha på motorolja, och arbeta upp tryck med torrsumpen innan det den startas (dras runt). Jag var nog otydlig, det är ARP smörjan att ha på gängorna till vevstaksbultarna jag är ute efter. Det verkar vara en soppa med olika moment om man har deras eller inte, eller om man skall mäta sträckning. Så jag tänkte köra på det enklaste, köpa dyr gegga, ha på och dra med de moment jag har hittat för geggan. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag åkte förbi Ultra Motors och fick ARP gegga till väldigt bra pris.
Kanske iofs för att jag beställde delar jag kom på när jag ändå var där. Jag fick en fråga om jag inte vilja sälja de Opel-motordelar jag inte vill ha/behöver, kanske åtminstone lite halvseriöst. Han jag pratade hade precis satt ihop två C20XE-baserade motorer och visste precis vilka delar jag pratade om, det är mer än vad man kan säga om Opel-verkstäderna. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Låter väl som en affär innan är en ännu bättre lösning, med att han plockar ihop motorn åt dig och får resterande delar _________________ Roland Johansson |
||||
Det är ju inte en helt dum tanke! Men å andra sida så vill jag göra detta för att lära mig, och se om jag får ihop något som fungerar. Hade det enbart handlat om att få något fungerande så hade det funnits bättre (billigare, mindre tid, mindre energi, mm) vägar. Tex : * Köpa en Saab Aero-motor, det passar mot växellådan nu. Då hade det "bara" varit avgas och trycksystem till turbon (och lite till) * Köpa någon form av LS-motor... mumma... och uppe i samma peng som jag lagt på Opelmotorer, turborenovering, insprut, mm, mm. Så med det sagt, jag är fullt medveten om att jag inte tar snabbaste eller lättaste vägen, men belöningen kommer när motorn startats i bilen, med turbo och hela konkarongen, har tokrasat så att jag får försöka få ihop en ny motor och den sen fungerar! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Dagens kvällspass blev inte som tänkt, men hur ofta blir det så?
Kolven med en liten skada kommer jag att slipa ner försiktigt eftersom ingen protesterat. Kebabmotor tappade sina kolvar: Men de som har satt upp oljetråget sist borde få bannor, 5 kilo orange högtemppackning från Biltema har använts (jag har en känsla av att jag var inblandad ). Men innan jag tog ur dem blev det detektivarbete, jag kom på att jag inte visste åt vilket håll pilarna på kolvarna skall peka. På Kebabmotorn pekar de mot kamremen, på bilder från motorn jag plockade stakarna från pekade de mot svänghjulet på bilder. I ett hörn står ju en komplett motor, kanske man skall lyfta på toppen på den för att se? Nä, så dum är jag inte. Däremot plockade jag fram blocket från min gamla Calibra, det har ju kvar tre kolvar iaf. Efter en kvarts rengöring från sot, mm, kunde jag ana svaga pilar på två kolvar som pekade mot kamremen. En googling sa att de skall peka mot kamremmen, men också att det går åt båda hållen utan att sabba något. Men sånt detektivarbete sysselsätter jag mig med. Sen gammalt har jag en kolvringskompressor från Bilbuttericks, jag har satt i kolvar med den innan. Men idag gick det inte, jag fick inte ens i första oljeringen. Efter en stund hade jag skurit upp fingrar och annat och lämnade det till en annan dag. Var finns bättre saker för att få i kolvar??? (Ultra motors som svar räknas inte ) Något som jag funderade på sedan ett tag var att byta vevstakslager, inte för att det egentligen behövs utan... bara för att. Så ner i förrådet och leta, efter en stund hittades: Nya vevstakslager. och efter lite mer letande efter vad som fanns så hittade jag detta. Fan Dude, kunde du inte ha skrivit "Hörru blindstyre, kolla bland grejerna du köpte...". Jag skrev ovan att jag beställde några småsaker av Ultra motors när jag var där. Gissa vad jag hittade i en annan låda... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Se det från den ljusa sidan.... när det rasar och du behöver skruva ihop motorn igen.... så har du redan detta Har själv gjort liknande saker... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 51, 52, 53 >> 90 besök senaste veckan (278695 totalt) |