Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -03 (SMG CAB)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8794 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Denna bil köpte jag för typ 8 timmar sedan. Innan detta köp har jag under en veckas tid hårdstuderat allt mellan himmel och jord om vad som brukar gå fel med dessa bilar.... I början var jag lite tveksam men ju mer jag grävde ner mig desto ljusare blev utsikterna för att kunna få till något riktigt bra av detta...

Likt mitt AMG GT Vision bygge är inte detta någon optimal banbil på något sätt. Hade själv kanske valt en coupé, men för att göra de hemmavid positiva till detta så fick det bli en cab... Vid detta köp bytte jag in min E92'a, som jag tyckte väldigt mkt om gällande ffa design och utrustningsnivå.. Dock var det bara en 325'a vilket var lite tråkigt.. Tycker 325-orna av de äldre modellerna var klart roligare bla tack vare att de kändes smidigare och hade skönare ljud original...



Denna bil är utrustad med den, av många, inte så högt älskade SMG2 lådan.. Men som en del inte verkar veta är att det är exakt samma växellåda som den manuella. Det enda som skiljer rent fysiskt är två bearbetningar i växellådshuset för två fjäderbelastade positionsgrunkor, som inte behövs i SMG'n då datorn håller reda på positionen... Finns en del som har konverterat till manuell vilket jag har som en framtida plan oxå.. Dock har jag fallit för att köra med automatisk koppling och paddlar så jag tänker ge det en ärlig chans.. Det verkar som om att de som ägt/äger en SMG och den hållt sig fungerande är mycket tillfreds och inte alls saknar den manuella.. Sen kan man fråga sig varför den högt aktade?? M3 CSL bara kom med SMG2? Kanske för att det är så pass bra vid bankörning med blixtsnabba växlingar vid maxvarv??

Så bilen har alltså två features som många aldrig skulle välja, dvs SMG och CAB... Men jag är helnöjd än så länge.. Har visserligen bara gått drygt 8 timmar som sagt

Kan tillägga att under de mil jag lyckats spendera i bilen de senaste dagarna så känns allt mycket bra.. SMG'n är lite seg vid de lägre växlarna vid låga varvtal... Men i övrigt kan jag inte anmärka på något... Spenderade någon timme under bilen med.. Kunde anmärka på lite läckage vid diffens ingående packbox, samt lite olja bak på motorn som måste följas upp... kan vara från spill.. vet inte i nuläget..

Skicket i övrigt var nästan som nyskick.. Kunde egentligen inte hitta något alls att anmärka på...Som jämförelse så testade jag en E93'a 335iA några dagar tidigare och den var i betydligt sämre skick... Dock älskar jag designen på den.. Den var även så fruktansvärt mycket sämre/tråkigare att köra.. Detta mest tack vare automatlådan.. Jag gillar absolut inte traditionella automatlådor, tycker de är så thumbs down thumbs down thumbs down
Kunde samtidigt inte låta bli att flukta på en E9X M3'a.. Klart en av mina favoritbilar.. Vit med kolfiberdetaljer och V8.. Mums... Men jag tror de kommer falla i pris en bra bit till... Så det får förhoppningsvis bli ett senare äventyr...

De primära sakerna jag ska gå igenom och följa upp i denna tråd är förutom de små oljeläckagen, i 1'a hand grundlig genomgång av karossen kring bakvagnens infätsningspunkter (brukar kunna bli sprickor där kring), VANOS (systemet har en brist i utformningen), vevaxellagring (skall dock vara fixat på denna faceliftade årgång men värt att kolla ändå), och SMG'n... Kommer troligen att gå igenom mer successivt såsom diff, cylinderlopp, kolvar, kam, vippor, ventilstyrning etc etc...

Det jag gjorde direkt efter köpet var att i förebyggande syfte köpa in en del utbytesdelar till SMG'n, trots att den funkar bra vad jag kan se.. Men då så många verkar ha en del problem med detta system och felet många fasar över är en rasad hydraulpump så tänkte jag ligga stegt före... Det jag beställt är en ny elmotor som driver pumpen.. Detta är den del som allt som oftast är den bakomliggande orsaken till bortfall av tryckuppbyggande funktion hos pumpen.. Finns en hel del bilder på nätet hur dessa elmotorer kan se ut inuti efter ett gäng mil... Utöver det har jag beställt SMG-relä (det 1'a man ska kolla om ngt krånglar) och temp-sensor... Fick även med hydraulvätska till systemet.. Men för att kunna byta denna måste jag kalibrera om koppligen mm... Så håller frebilt på att leta efter lämplig utrustning så att jag både kan utföra diagnos samt koda/programmera ECU'erna.. Har idag bara android appar.. Dock verkar Carly hyfsat potent..

Innan jag byter olja måste jag när jag väl köpt in lämpligt verktyg studera oljetrycket i SMG systemet.. Finns ju risk för läckage i pump, aktuator, slavcylinder mm.. Samt så måste jag kolla funktionen hos tryckaccumulatorn.. Finns en del att kolla.. Kul

Kommer mera info om än kanske inte i så snabb takt då bilen som sagt funkar bra än så länge och prio måste ligga på mitt stora AMG projekt..

Finns säkert många där ute som redan, en eller flera gånger, utfört det jag planerar göra... Ni får ha överseende med att jag är amatör inom området och som säkert utför saker på underliga sätt samt kommer med tvivelaktiga påståenden här och där

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Här finns mjukvara: http://forums.m3cutters.co.uk/forumdisplay.php?f=66


SMG2 rockar! Speciellt när man kör lite hårt Du vet väl att man kan lägga in mjukvaran från CSL'en i vanliga M3 thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
tackar.. tycker det är lite av en djungel av vad jag ska ha i nuläget dock .. har kikat lite på ISTA, GT1 mfl.. ska helst vara med lagom djup och lätt att bemästra....

Har läst lite gällande CSL styr i vanliga, men vet inte vad resultatet blir exakt...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har nu beställt lite för mycket prylar på nätet... Har tre olika diagnosprogram: Carly for BMW, INPA och Rheingold (ISTA) som jag skall börja kika på och lära mig väl... Hoppas mest på den sistnämnda, men har läst att en del haft strul vid kopplingskalibreringen.. Strulet med INPA verkar vara att den kräver XP, vilket jag inte har längre....

Köpte även in extra pumpmotor till SMG enheten.. kanske inte byter den direkt utan avvaktar till den börjar strula (skriver inte om då jag räknar kallt med att det kommer hända ngn gång framöver...)...

Även köpt in en del mindre nödvändiga saker såsom ny lättare slutdämpare från Megan racing, nytt komplett luftintag från AFE inklusive ny bättre krök.. allt för att få lite maffigare ljud.. kanske kommer effekten öka en del med.. de hävdar det men jag förväntar mig inte det...

Utöver det än mer onödiga saker såsom stylingprylar á la CSL (kolfibersplitters, kolfiberdiffusor etc)...

Kan avsluta med att säga, så här efter snart en veckas härligt umgänge med bilen, att SMG är helt klart suveränt att köra med (jmfr inte med DKG)... gillar rev-matchningen ...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Har för mig att man kan lösa det genom att köra en virtuell XP-maskin på burkar med modernare Windows.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Fick leverans av slutdämparen idag... Började direkt med montering av den... Gick hysat smidigt och knappt 2 timmar senare kunde jag beskåda och lyssna till resultatet..



Otroligt smidig och snygg dämpare jämfört med den ofantligt klumpiga originaldämparen... Ljudet blev maffigare och ganska mkt högre... Inte för högt men högre... Är hyfsat nöjd.. Kanske inte det bästa E46 M3 ljud jag hört men klart godkänt.. Nästa blir att installera luftintaget som kommer nästa vecka tror jag...

Säkert inbillning, men bilen kändes något rappare efter bytet av dämparen!!??

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Rheingoldpaketet mottaget och installerat.. I alla fall ISTA/D... Insåg att min hårddisk är för liten för ISTA/P Blir att fixa lite..... Fick med kabel för F-serien med


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



ThomHall skrev:
Rheingoldpaketet mottaget och installerat.. I alla fall ISTA/D... Insåg att min hårddisk är för liten för ISTA/P Blir att fixa lite..... Fick med kabel för F-serien med


Kostade detta?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Gick på en slant.... Köpte det från deras hemsida...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kan passa på att ta en del småproblem som jag stött på under 1'a veckan med bilen.... Alla rör låsning av dörrar, tanklucka och baklucka på endera sätt....

Visade sig först genom att bakluckan inte gick att öppna med hantaget/knappen på huven... Därefter kunde jag inte låsa upp bilen med fjärren.. Man kan se att bilen fattar att jag trycker men den låste inte upp sig... så fick öppna med nyckel.. Därefter började passagerardörren att krångla då den inte kunde öppnas inifrån eller utifrån... .....SUCK.....

Försökte koppla upp mig med ISTA/D men lyckades inte för kablen verkar inte vara initialiserad korrekt... Gick då över till Carly och kunde se felkod för C-lås... Gick in och kodade om lite för hur den låser och öppnar...
Passade även på att återinitialisera nyckeln...

Verkar funka nu för tillfället ..... Verkligen bra att man kan koppla upp sig själv mot bilen.... Annars hade jag legat pyrt till....

Felen jag haft känns som det skulle vara typ glapprelaterat på ngt sätt då det funkade ibland men inte alltid??!!

(Kikar man runt på nätet verkar många ha åkt på liknande problem....)

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kört lite mer med nya slutdämparen på nu... Är lite "baslådevarning" när man kör vid vissa lastpunkter... Låter inte så mkt utifrån på tomgång, förutom när motorn är kall.... Funderar lite på att komplettera med någon lämplig volym, antingen svetsa dit en på slutdämparen för att få bättre lågfrekvensfiltrering... Kan ju även sätta en högre uppströms men det kommer minska andra frekvenser än de jag önskar... Får spåna lite....

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Det är fortsatt fokus på den nya slutdämparen... Funderar på att fixa ngt som dämpar bort de störande dova tonerna vid ca 1800 rpm... Detta ljud är inte alls trevligt, utan bara jobbigt.. I övrigt tycker jag dämparen funkar bra...

Ett snabbt överslag ger att frekvensen borde ligga kring ca 90 Hz (1800rpm / 60s * 3pulser/varv = 90 Hz)... En analys med en frekvensanalysapp i bilen vid ca 1800 - 2000 ger:



Så om jag satsar på att bygga in en Helmholtzresonator avstämd för ca 100Hz kanske jag borde få bukt med detta... Tänkte prova att bygga en enligt detta:



Lite grovt borde längden på rören bli ca 1 meter... Baserat på 100 Hz, uppskattad ljudhastighet vid avgastemp samt 1/4 våglängd (L = 400 m/s (@100degC est.) / 100 Hz / 4 = 1 m)...
Kanske kan bygga med möjlighet till variabel längd för att kunna tuna in det hela....

En fundering är om jag skall fixa anslutningen innan eller efter dämparvolymen?? Sen hur ska jag få plats med den? Kommer troligen bli innan själva dämparen..

Har någon testat något liknande så är jag klart nyfiken på vad något som detta kan ge...

(luftinloppet har jag ännu inte fått hem tyvärr....)

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Installation av det nya luftfiltret och rördragning till plenumet klar... Har inte hunnit testa hur det påverkar ljudet etc... Lite lätt fundersam gällande den ökade temperaturen kring filtret med denna lösning trots kapslingen.. En kaspling som denna gissar jag hjälper måttligt... Dock går det en kanal upp från bromskylningskanalen direkt in i det "kapslade" filterområdet vilket såklart är positivt (osäker på dess effekt dock)... Gäller att få till ett litet övertryck av sval luft kring filtret som kan hålla varm motorrumsluft borta.... Detta är såklart lite trixigt när insuget i sig bidrar med ett hyggligt undertryck.... Kommer troligen försöka kapsla av än mer framöver så att undertrycket enbart suger kall uteluft...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

ThomHall skrev:
resonans


Nyfiken på vad det är för app du mätte med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kanske för enkel, och felaktig, metod men jag körde med en app som heter:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.raspw.SpectrumAnalyze&hl=sv

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu har de, eventuellt nödvändiga, reservdelarna till SMG systemet kommit... Är en pumpmotor, olja, och lite givare... Köper inte in ngt mer i nuläget.. Känns tillräckligt med detta... Ser i nuläget inga tecken på att behöva fixa ngt.. Pumpen låter bra och verkar arbeta effektivt då den bygger upp accumulatortrycket vid upplåsning av bilen...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



ThomHall skrev:
en Helmholtzresonator [...]

Har någon testat något liknande så är jag klart nyfiken på vad något som detta kan ge...


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101028&start=42&sid=ddc . . . . kanske kan vara nåt att titta på?

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kanon.. Tack så mkt...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555




_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu börjar det ju snart bli dags att ta ut M3'an igen :-) Skulle dock vilja veta hur min motor egentligen mår. Inte för att jag märker av något konstigt. Utan vill bara veta att de "vanliga" fel som de kan ha såsom VANOS, vevstakslager etc är ok.. Har pratat med BMW orig. verkstad och de verkar inte kunna utföra denna check, så vem kan göra denna typ av jobb. Någon som känner till en S54 expert som vet vad som skall kollas?

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



ThomHall skrev:
Nu börjar det ju snart bli dags att ta ut M3'an igen :-) Skulle dock vilja veta hur min motor egentligen mår. Inte för att jag märker av något konstigt. Utan vill bara veta att de "vanliga" fel som de kan ha såsom VANOS, vevstakslager etc är ok.. Har pratat med BMW orig. verkstad och de verkar inte kunna utföra denna check, så vem kan göra denna typ av jobb. Någon som känner till en S54 expert som vet vad som skall kollas?


Vanosen kollar du ju enkelt med den programvaran du köpt. Annars är det ju vevlager, byta kamkedjespännaren och testa kompet. Går ju att göra en massa avancerade kontroller med dessa brukar ju ge en snabb bild av hur maskin mår.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -03 (SMG CAB)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande