Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
18 besök senaste veckan (131731 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag kan ju bara förmedla mina erfarenheter, med 45A i Caprin var det högst marginellt, det klarade sig inte i längden. Då var det "bara" en huvudpump, matarpump, waste-fire och lite belysning samt elfläkt.

Jag plockade nu generator från Suzuki Swift runt 2010, kompakt och på typ 80A. Jag tycker inte det finns någon anledning att välja mindre i en "karossbil" med en del förbrukare eftersom de är så kompakta trots bra output.

Kolla Bildelsbasen är mitt tips...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



En sak man inte ska glömma är att generatorn ger ju mindre ju lägre varvtal du kör på..

Min 105A jag köpte ger
115A vid 6000rpm
105A vid 4000rpm
68A vid 2000rpm
42A vid 1600rpm

Och då jag gissar detta blir mer av en bruksbil så lär du nog ligga och köra mest runt 2000rpm om du nu inte har en högvarvig växellåda.
Och en bränsle pump drar ju fullt även på tomgång och fläktar går ju oftast bara när du kör sakta = samtidigt som generatorn laddar dåligt.

Så om du nu skulle välja bara en 70A generator så ger den kanske bara 20A vid 1500rpm, så det man ska tänka på är att dom ampere som anges är vid höga varvtal och att amperen sjunker snabbt när varvtalet sjunker.


Denna köpte jag:
https://www.startmotor.se/item/200%20130/Generator%2014V%20105A/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Det finns externa regulatorer som laddar mer och snabbare på lägre varv:
https://sterling-power.com/collections/alternator-regulators/products/ . . . . Men jag antar att det är billigare att köpa en effektivare generator.

_________________
Kai Anttila
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Av mina 2 projekt är ju detta busbilen Den kommer ha en getrag 265 och 3.73 i bakaxeln så räknar med 2500-3000 rpm i 100kmh.

Och de är också lite av anledningen till att jag inte vill ha för liten generator amperemässig!

Ska kolla in swiftens med även om jag helst haft 100+ ampere. Du har inget mått på den Gustaf?

Sen kommer jag nog köpa nytt nånstans. Jag vill inte hålla på å reparera å byta ut i framtiden om jag kan undvika det å då känns nytt som de som ger bäst odds för att hålla!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Oavsett vad den ska användas till så tänker jag som så att det är en V8 med bra botten vrid du monterar och då lär du nog köra mer på låga varvtal än på höga så då gäller det att generatorn ger tillräckligt vid dom låga varven.
Så vad den laddar mellan 2-4000rpm och räkna på det är nog viktigare än dess max ampere som är över 6000rpm.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Oavsett vad den ska användas till så tänker jag som så att det är en V8 med bra botten vrid du monterar och då lär du nog köra mer på låga varvtal än på höga så då gäller det att generatorn ger tillräckligt vid dom låga varven.
Så vad den laddar mellan 2-4000rpm och räkna på det är nog viktigare än dess max ampere som är över 6000rpm.


Nu har jag inga uppgifter på just den jag nämnde ovan, men den är ju till en dieselmotor så borde ligga rätt (ska dock kolla upp det)

Edit: Hittade inte så mkt nu innan arbetet börjar, bara att dom 120 amperen förmodligen genereras vid 6000rpm på generatoraxeln. Nu vet jag inte diametern på remhjulet som sitter på veven, men jag vet att den här har 62mm remhjul och original har 65mm. Original generatorn är speccad till 115A vid samma varvtal på generatorn. Så tycker de ska fungera ändå..

Av vad jag läst verkar de flesta generatorer klara uppåt 16-18 000 rpm, så jag får väl dubbelkolla bara så att jag inte överstiger de vid vad jag i framtiden kan vara max rpm när jag ska dimensionera remhjulen (om de behövs).

Hade vart kul att hänga ner en 32v S6/S8 motor på 340hk i standard utformning i framtiden.. justerbara kamdrev, ITB's och ett crossover headersystem.. varvstopp på 7500-8000 rpm..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har inte måtten kvar men det var visst 75A och 2007 års modell.

Många bildelskataloger (typ Meca) har måttskisser på generatorer, det var så jag började sortera ut mitt val. En del är riktigt bra...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Cassius: tar du en generator på över 100A så lär det inte bli några problem, tänkte mer på om du var ute efter en liten under 70A så kan det bli problem.

Min 105A räcker för mig, bara under typ 1500rpm som min el-servo kan börja hugga vid sväng för att det är för dålig kräm då i generatorn och då har jag ändå ett 95Ah AGM batteri också.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



jag hade en 95ah generator i kadutten.
större strömförbrukare var tändspolar(4st VAG) tre st 984 soppapumpar, spridare(lågohm), elfläkt 10"(väldigt sällan den gick)

inga problem, var över 14v hela tiden, tomgång som maxvarv.
tände jag dock lyset sjönk det till ca 13.8v minns jag.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Börjat titta lite på kamremsbyte. Motorn har förvisso bara gått 22 000 mil, nästa byte ska ske vid 24 000, men dit kan de dels ta många år sen tror jag man besparar sig en del svordomar om man byter med motorn bredvid bilen..

Är de någon som bytt rem på en 32v Audi åtta här? 40v'n är nästan samma procedur men med lite andra specialverktyg. Vad jag är nyfiken på är om det går låsa kammarna på något annat sätt än med specialverktygen för just det ändamålet?

Dom 2 brickorna går nämligen loss på ~130EUR+ frakt bara dom

Dom övriga delarna (rem, v.pump, 2 löprullar, 1 spännrulle, kamremsdämparen och termostaten) går loss på ~270EUR bara dom också.

På tal om termostat... Jag har rätt många temperaturer att välja på.. Vad är dagens norm för motortemp? Ett tag lät de som kallast möjliga? Moderna motorer går ju dock rätt varma i jämförelse (pga avgaskrav).

Jag har en relativt rejäl Griffin alukylare så en kall termostat enbart för att hålla motorn kall pga väl klen kylare ska jag inte behöva tänka på. Temperaturerna jag har att välja på är:
71 grader
80 grader
87 grader
88 grader
92 grader

Bilen kommer ju bara köras sommartid också. Tankar? Just nu lutar jag åt 80 grader pga sånt jag läst för flera år sen.. 87 är den vanligaste så den gissar jag är original.

(generator blir nog en Bosch 120A till Opel 1.9 diesel. Får kolla närmare på varvtalet på själva generatorn senare bara så jag inte övervarvar den, dieseln varvar ju inga 6-6500 rpm som den här motorn)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Inga åsikter om termostat? Då kör jag på nog på "original" ändå

Vidare till andra funderingar..

Jag vill ha kontaktdon i torpedväggen för att enkelt kunna ta ur motorn, allt som är kopplat till motorn (förutom ström till startmotorn, samt jordning då) ska helst sitta i dessa kontaktdon.

Frågan är om man ska ha Ett kontaktdon, eller om det kan vara klokt att dela på vissa funktioner? Jag kommer ju köra med ett eftermarknadssprut på denna så jag går i tankar om att skilja på t ex trigger signaler till ett kontaktstycke, tändning till ett och övrigt i ett tredje?

Vad kan de vara ide att Inte ha ihop med allting annat?

Kontakttypen jag tänkt använda är Delphis HES serie.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag går vidare med fler funderingar nu när jag håller på å handlar hem grejer.

Bränslesystem.. Då jag inte ska ha någon ubervärsting spis finns egentligen ingen anledning till dubbla pumpar för soppamatningens del. Däremot har jag planer på en annan tank som istället för att sitta ovanpå bakaxeln och upp under hatthyllan ligger i botten av bagaget. Förhoppningen är att kunna få ut ~100l tankvolym (detta till stor del för att få högre totalvikt på bilen) och tanken blir då rätt platt. I teorin bör ja kunna få ut en botten area på drygt 0,7 kvm, frågan är bara vad som går in genom bagagehålet..

Utformningen blir med baffling för stabiliteten samt för att bromsa rusningen av bränsle så gott de går. Och här kommer då igen tanken med dubbla pumpar (tänkte skaffa nån enkel, billig pump som är vanlig och orkar med i alla fall soppa för 200hk styck, så inga värstingar direkt)

En första skiss på utformning där blått är karosslinjer och rött är tanken. Streckade blå linjer är bränsleledningar inuti tanken. Streckade röda är bafflingar, "sniglarna" ska givetvis ha öppningen åt det andra hållet också för "korrekt" funktion.



Någon som kan ge tips på bafflingens utformning? Tänker jag rätt så här?

Jag tänkte bygga denna i stål. Klarar man sig med 1mm plåt, eller rekomenderas tjockare? Störra plana ytor tänkte jag kryssbocka, sen blir det att helsvetsa allt från både in och utsida förutom "locket" som bara blir från utsidan samt punkta fast i baffelväggarna.

Tips på lätthittade pumpar med "korgar" som går jobba med samt har gängade utlopp skulle också uppskattas (Även kanske bränslefilter med lite större volym som har gängade kopplingar i båda ändar)

Från tanken sen kommer det bli AN6, PTFE slang. Bara inte bestämt mig för om jag ska köra stål eller nylonomspunnet ännu. Slangarna kommer ligga under bilen fram till motorrummet.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Hua,, ingen rädsla alls för ev skaderisk på tanken pga vek konstruktion i rumpan på kadetten?
En ascona b är ju snarlik konstruktion i rumpan, en kompis fick sin bil överkörd av en lastbil.
går knappt att beskriva hur bilfan såg ut efteråt.
Men, riktigt rumphuggen var den, helt platt,
Som att köra över en drickaburk med en cykel typ, så såg den ut.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag vet hur klen Kadetten är bak.. Ascona/Manta A har jag ju också haft och vet även hur mjuk konstruktionen är där Där sitter ju i och för sig tanken underifrån, men den är ju direkt under bagageutrymmet.

Man skulle ju kunna köpa en fuelcell iställer, men den utnyttjar utrymmet så förebannat dåligt.. Ett annat alternativ är den typ av tank som finns att köpa till Escort MK1 typ denna: http://www.burtonpower.com/media/catalog/product/cache/1/image/dbee390 . . . .

Men då kommer vikten klart mycke högre upp.. :/ Det vore nog inga jättekonstigheter att få till en 80-100L tank som är mer eller mindre placerad där original sitter (likt escort modellen) men då får man väga vilket av två onda ting som är "sämre". Att ha mer vikt låg, men bakom bakhjulen, eller ha mer vikt rakt ovan bakaxeln, men klart högre upp..

Jag är öppen för alla förslag, mitt "enda" önskemål är att komma upp i ~100L så jag får 50-60kg extra i totalvikt. Jag kommer behöva dom kilona..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
En annan variant kanske vore att bygga en till tank på 40-60 liter som ligger på golvet nedanför originaltanken? Kan bli lustigt med tankmätaren då kanske men..

Jag vill nämligen inte tappa allt lastutrymme pga en tank.. Därför vill jag helst ha en som ligger platt ner på golvet.. Kadettens skuff är djup så de räcker och blir över så blir den 20-30cm grundare är de inget jag kommer sakna. Jag har tänkt på risken för en rumpknuff också och hade därför inte tänkt låta den gå ända bak utan lämna ~10-15cm eller nått som ett litet stuvutrymme eller liknande.

Reservhjulsplatsen tänkte jag låta bli verktygslåda och på andra sidan kommer batteriet att hamna.

En variant hade kanske varit att ha två extra tankar på var sida av kardantunneln under baksätet, men där tror jag först och främst att jag inte kan få in mer än 10, max 15 liters tankar + att jag nog kommer behöva de lilla utrymme som finns där till två ljuddämpare..

Mycke huvudbry när man bygger liten bil med stora krav Jag "behöver" ju komma upp i runt 1250kg tjänstevikt egentligen med (ifall jag inte skulle få dispens för mer effekt än 15kw/100kg. De är nog inget jag ska räkna med att få dock).

Som det ser ut idag har jag börjat med 960kg tjänstevikt, lagt på 100-120kg motor/låda, 20kg bromsar, några kilo på stolarna, 30kg kanske bakaxel, lite tyngre hjul. Så jag är Minst 100kg kort ännu. 60 liter mer bränsle hade halverat de på ett enkelt sätt samtidigt som det på en del sätt är praktiskt!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering igen.. Ännu en gång har en ny motor inhandlats

Detta pga av att 3.6an dels har lite för hög effekt.. jag kommer få svårt att nå upp till den tjänstevikt som krävs. Den har fördelare som bygger rejält bakåt på topparna vilket kommer ställa till det med utrymme. Tar jag bort dessa får jag åka eftermarknadssprut vilket i sin tur innebär E85 konvertering för att kunna regga. Inte jättefarligt, men med tanke på tillgång kommer jag nog vilja hålla mig till vanlig macksoppa.
Och sist men inte minst hade priserna rasat till en fjärdedel mot vad dom låg i när jag första gången undersökte denna motor!

Steget blir inte såå långt från det som var, det är fortfarande en Audi V8, men denna gång en 3.7a på 230hk Hoppas det ska enklare att få ihop detta. Motorn jag hittade hade bara gått 12 800 mil och priset var ringa 4500kr!

Jag har också köpt hem delar för att kunna dra bränsleledningar, där slutade det med 3/8 alurör med AN6 kopplingar och PTFE slangar där så behövs. Tror det ska räcka gott och väl för mina ambitioner.
Även bromsrördelar och infästningar finns numer på lagret.

Strax ska jag också klicka hem lite biffiga delar till bakvagnen där det kommer bli en 3-länks upphängning med vantskruv för alla tre stag samt panhard för att kunna finjustera allt.

Under allt ebay surfande som försigåtts under hösten blev de även ett gäng med rivnut's. Ursprungstanken var att köra dessa för klämmorna till alla slangar, men nu blev det även så jag kan skruva fast breddarna istället för att popnita thumbs up

Jag ska hem ~2,5 veckor över jul och förhoppningen är att ha grovpassat in motor och låda, fått dit bakaxeln samt dra alla rör under bilen. Förhoppningsvis kan jag då även utvärdera framvagnen.. Jag är lur på att den markfrigång jag tänker mig kommer ge dumma vinklar på bärarmarna. Jag är också rädd att motorn som har tråget frammåt kan få problem med att passa :/

Sist men inte minst.. så snubblade jag över lite speedparts också som jag inte kunde låta bli att ta hem! Priset kändes helrätt och borespacingen mellan donatormotorn och den som det ska sättas på skiljer bara 1mm så de borde gå få till tycker jag. Blir det i framtiden en S8 motor med 340hk som paras med dessa samt ett crossover header system tror jag ljudkulissen kommer bli väldigt nära den jag önskar


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Angående tanken... varför inte kapa ur golvet så du får ned en fuelcell lite längre ned? Det finns Jegs som är ca 80 L som är lika höga som bredden i färdriktningen. Sätt den i en plåtlåda som svetsas i karossen. SFRO godtar väl inte plast-fuelcell (vilket är helkorkat) men det går ju ganska enkelt att ha en temporär plåttank. På detta sätt kan du svetsa in ett 45 mm burrör runt fuelcellens låda som ansluts till rambalkarna i kick-up:en. Samt ha gott om plats kvar.

Vari landet finns det inte E85 menar du? Kör bilar till vardags som bara går på E85 och har inte haft kris mer än en gång i Norrlands inland då jag glömt tanka innan långkörning. Är egentligen bara St1 som tagit bort E85. Och miljöpropositionen som ligger dikterar ju att E85 måste vara kvar.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Sverige har nog bra utbud av E85, men hur ser det ut i Europa? Sen kan man läsa rätt mycke om dom som fått konstiga avlagringar i toppar etc med E85 så nää.. jag kör på gammalt beprövat drivmedel istället och undviker att eventuellt kanske få bekymmer

Visst hade jag kunnat sänka ner tanken i golvet där bak också.. Men där tänkte jag ju Höja golvet i skuffen för att få in en diffuser och centrerade slutpipor..

Ang. tanken så kommer jag sätta ihop den med std tank nu. Väga den komplett och körklar. Sen utvärdera vidare. Alternativt lägger jag på en extra sektion som bygger bakåt bilen så jag kan ha intank pump, få in svalpplåtar och lite sånt.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



ezroller skrev:
Angående tanken... varför inte kapa ur golvet så du får ned en fuelcell lite längre ned? Det finns Jegs som är ca 80 L som är lika höga som bredden i färdriktningen. Sätt den i en plåtlåda som svetsas i karossen. SFRO godtar väl inte plast-fuelcell (vilket är helkorkat) men det går ju ganska enkelt att ha en temporär plåttank. På detta sätt kan du svetsa in ett 45 mm burrör runt fuelcellens låda som ansluts till rambalkarna i kick-up:en. Samt ha gott om plats kvar.



Bara för att vara tydlig...SFRO har inget emot plasttankar utan det är Transportstyrelsen som stoppar det. Vi argumenterade för att tillåta SFI/FIA-godkända tankar senast vi hade möjlighet.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Känns som ett litet problem att köra på vanlig bensin om man reggat med e85 Kan ju vara fint att ha annat styrsystem inskrivet i papperen om man tänkt byta insug sen(bra ursäkt på en flygande)

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
St3v3 skrev:
Känns som ett litet problem att köra på vanlig bensin om man reggat med e85 Kan ju vara fint att ha annat styrsystem inskrivet i papperen om man tänkt byta insug sen(bra ursäkt på en flygande)


Kanske det. Men i detta stadium bygger jag för bensin i alla fall, jag har en bra bit kvar till reggning ändå så beroende på hur långt man kommer med insuget får man väl se. Blir insuget klart innan reggning kommer jag byta styrsystem och regga på E85. Men jag har inte fokus på dom detaljerna just nu. När insuget ska på måste jag gå E85 vägen ändå, oavsett om jag redan gått den vägen kommer det kräva en ny reggning och då kan jag lika gärna ta "allt" samtidigt. Bara att byta styrsystem är ju en kostnad på ~20 000 totalt (minst) och behöver jag inte lägga det nu kan det betyda att bilen kommer ut lite fortare

Nästa steg med ITB insuget nu är att skaffa fram ett insug från en 4.2 eller 3.7 32v åtta. Är det någon som har ett som skräpar är de bara att höra av sig!
Insuget kommer jag nog pyssla på med här nere i göteborg tills det är mer eller mindre klart, och tanken var att utgå från ett original som jag kapar bort stora delar av centrumet på så jag får rätt avstånd mellan bankerna.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
18 besök senaste veckan (131731 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande