Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 58, 59, 60   >>
174 besök senaste veckan (287119 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Blev en sväng med polermaskinen i helgen. Räckte att gå över en vända med Menzernas PF2500 och orangea trissor. Brukar normalt köra en till sväng med SF4000 och mjukare trissor, men blev i princip noll skillnad i glans så ett steg räckte bra. Lacken har även hållit sig väldigt fri från repor, MF handske och stor hink med scratch guard verkar vara tricket. Tyvärr lite mer stenskott från bankörningar dock.

Testade även min nya DA-maskin dvs. enkeltrissig långslagig oscillerande. Just denna en mycket prisvärd Rupes kopia från Clas Ohlson med 21mm slag. Kom inte riktigt överens med den först då den formligen åt upp trissorna och fick dom att smälta. Lite labbande med hastighet så hittade jag till slut rätt. Helt klart enklare att köra med än dubbeltrissig.

Testade också ett nytt lackskydd från Menzerna som verkar riktigt grymt. Lämnar en sjukt hal yta efter sig!






Försökte illustrera lite mha en microfiberduk som endast med en lätt touch glider över ytan.



Vattenavrinningen verkar även den grymt bra.


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Får gå på putskurs hos dig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Snyggt! Någon speciell MF handske du rekommenderar eller är det bara att knalla in på Mekonomen och ta första bästa?

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Menzerna -bättre produkter än så får man inte.

Finns de som är lika bra men Menzerna sviker en aldrig.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Får gå på putskurs hos dig


Haha, sanningen är att det faktiskt mest är medlen och maskinens förtjänst. Hittar man bara bra medel (läs: inte dussinprodukterna som typ Turtle wax), några bra trissor, maskin och MF dukar så gör jobbet sig nästan av sig självt sen! Behövs bara någon som kör maskinen
Finns många bra guider i ämnet, men generellt är turordningen grov polering -> fin polering -> skydd. Precis samma princip som när man slipar något med sandpapper egentligen!

Magnus Lidholm skrev:
Snyggt! Någon speciell MF handske du rekommenderar eller är det bara att knalla in på Mekonomen och ta första bästa?


Jag har inte provat så många men gillar dom lite mer långhåriga. Kör med denna från Meguairs nu som jag tror man kan köpa hos Mekonomen?


Alex Eriksson skrev:
Menzerna -bättre produkter än så får man inte.

Finns de som är lika bra men Menzerna sviker en aldrig.


Håller med dig helt! Kört med det sen 2007 och har inga planer på att byta. Sjukt bra medel som är enkelt att jobba med, drygt och väldigt bra resultat. En flaska räcker till bra många bilar. Blir spännande att se hur länge lackskyddet håller. Hört lite varierande.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



thumbs up Såg ut att finnas på lager så ska spana in där någon dag.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Najs puts! (och bil också! thumbs up )

N Wiberg skrev:
Testade även min nya DA-maskin dvs. enkeltrissig långslagig oscillerande. Just denna en mycket prisvärd Rupes kopia från Clas Ohlson med 21mm slag. Kom inte riktigt överens med den först då den formligen åt upp trissorna och fick dom att smälta. Lite labbande med hastighet så hittade jag till slut rätt. Helt klart enklare att köra med än dubbeltrissig.


Kollar på Clas Ohlsons hemsida, men hittar inget med denna beskrivningen? Länk till den?
Tänkte handla mig en polermaskin nämligen (som inte kostar skjortan...)
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Najs puts! (och bil också! thumbs up )

N Wiberg skrev:
Testade även min nya DA-maskin dvs. enkeltrissig långslagig oscillerande. Just denna en mycket prisvärd Rupes kopia från Clas Ohlson med 21mm slag. Kom inte riktigt överens med den först då den formligen åt upp trissorna och fick dom att smälta. Lite labbande med hastighet så hittade jag till slut rätt. Helt klart enklare att köra med än dubbeltrissig.


Kollar på Clas Ohlsons hemsida, men hittar inget med denna beskrivningen? Länk till den?
Tänkte handla mig en polermaskin nämligen (som inte kostar skjortan...)


Tackar!
Den har tydligen utgått hos Clas Ohlson hörde jag. Kommer säkert en uppdaterad version kan tänkas, denna drogs med lite bekymmer med själva fästplattan tydligen. Jag bytte min till en lite mindre och bättre platta direkt efter köpet.

Men det är i princip samma maskin som bl a denna: http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing-machines/das-21e-dual-action-p . . . .

Finns en uppsjö olika sådana, alla kopior på Rupes big foot. Det man vill åt, förutom den både roterande och oscillerande rörelsen i maskinen, är det långa slaget på 21mm som gör att man avverkar repor och defekter mycket mer effektivt.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Någon som har 2st bättre begagnade originalskivor till e46 M3, dvs 325mm, att antingen låna ut en kortare tid eller sälja för en billig slant?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



N Wiberg skrev:
Någon som har 2st bättre begagnade originalskivor till e46 M3, dvs 325mm, att antingen låna ut en kortare tid eller sälja för en billig slant?


Jag har två gamla 345mm skivor om det skulle kunna fungera för dig jag kan ta med till Gelleråsen i helgen om du vill låna dessa.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Tack för erbjudandet! Men har hittat ett par okhållare för CSL storlek på skiva som jag kan låna istället.
Tack ändå!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Bilen reggad med buren!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



N Wiberg skrev:
Bilen reggad med buren!


Gött! thumbs up

Skönt att slippa besväret med att montera i och ur den inför SBP.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



N Wiberg skrev:
Bilen reggad med buren!


Grattis!

Misstänker att ryggen fått sitt nu också,



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Stiligt, grattis ! thumbs up

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Grattis Nicklas thumbs up !! En lättnad när det är gjort!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Tackar! Ja väldigt skönt att slippa krångla med detta framöver.

Anders -> Stolarna är ju inget man springer långt med direkt!
Trångt garage så man inte kan få upp dörrarna ordentligt, och sen försöka lyfta in dom där stolarna i bilen...hade varit kul att se hur den akrobatövningen såg ut för en betraktare!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Hur gör du med fönsterlister och andra ställen som brukar vara känsliga för vax?
Maskar du först upp allt som du inte vill ska få poleringsmedel på sig innan du börjar polera med maskinen?

Funderar själv på att skaffa en maskin eftersom jag verkar vara lagd åt det hållet (putsb*g), men tvekar lite då det verkar vara mycket jobb att maskera allt om man ska vara noggrann.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
david-o skrev:
Hur gör du med fönsterlister och andra ställen som brukar vara känsliga för vax?
Maskar du först upp allt som du inte vill ska få poleringsmedel på sig innan du börjar polera med maskinen?

Funderar själv på att skaffa en maskin eftersom jag verkar vara lagd åt det hållet (putsb*g), men tvekar lite då det verkar vara mycket jobb att maskera allt om man ska vara noggrann.


Beror lite på vilka polermedel man kör, vissa har mer tendenser att lämna vita rester än andra. Men jag brukar faktiskt maska lister innan. M3an är ganska tacksam då det är lite som är plast/gummi. Det mesta är lackat.
En bra grej att få bort rester om man glömt maska nånstans är vanligt hederligt suddgummi thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Igår var jag och Mattias Redebratt på Kinnekulle med Autotech! Lyckad dag med blött från början men upptorkande så torrt och fint innan lunch. Jag var innan helt inställd på att bryta igenom minuten-gränsen den här gången men det gick icke! Spanat en hel del spårval etc sen sist och trodde mig ha dom sista tiondelarna, men tog i för kung och fosterland och klockan stannade ändå bara (irriterande) på 1.00.1. Dock en brasklapp som jag ska klocka på filmen senare gör att jag kanske är under. Hade lagt gps pucken i sätet efter att ha laddat den, så den hittade inte målgången ett par varv på en stint som kändes snabb. I övrigt var det en hel del fin sand på banan efter att dom kört rallycross som kan ha gjort det lite halare än vanligt. Tyckte greppsnivån kändes skaplig men det kanske ändå gjorde sitt till. Bilen funkade i alla fall riktigt bra. Sista stinten körde jag längre än vanligt och hade under dagen även lägre tryck i däcken än vanligt. Åkte 2 bar jämt varmt och vänster framdäck gillade inte det verkar det som. Lossnat lite gummi i kanterna.

Film kommer senare!




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

N Wiberg skrev:




Typiskt irriterande MPSC2-slitage på ytterskuldran o massa mönster kvar på nästan hela däcksbredden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 58, 59, 60   >>
174 besök senaste veckan (287119 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande