Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16   >>
23 besök idag (231162 totalt)
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Nicke_1 skrev:
johmei skrev:
Oj, någon har legat i!
Bra åtgärder och föredömligt dokumenterat som vanligt. thumbs up

Tack!

Ytterligare uppdateringar:
Installerat en lättare kupéluftfilterhållare, efter påtryckningar från Vincent här på forumet!

Originalet väger 2615g, ersättaren i glasfiber 938g.


👍

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Så var det äntligen dags att titta till vevstakslagrena på min S54B32. Min motor är den uppgraderade varianten från februari 2003 och framåt. Den har gått ca 12.000 mil. Recall från BMW gällde bilar fram till maj 2003 (12/2 2001-22/5 2003). Oavsett årsmodell tycks folk få problem med sina vevstakslager förr eller senare. Man får känslan av att alla M3E46 ägare ska ta sig igenom proceduren med att förstärka bakvagnsinfästningen, och nu har turen kommit till att byta vevstakslager (som iofs "alltid" har varit ett issue) och detta har seglat upp till att bli nummer ett på listan över vad M3E46 ägare pysslar med i sina garage...

Här finns en pdf som ger en bra översikt över hur man går tillväga:
http://www.siwilson.com/BMW/Service_bulletins/S54%20Bearing%20shell%20 . . . .

Även här finns detaljerade instruktioner:
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=455681
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?p=1067528731#post1067528 . . . .

Notera att vevstaksbultarna skiljer sig mellan årsmodellerna: Upp till 13/12 2002 använder M11x1,25 bult (använd 12-kantig M12 hylsa). Dessa ska återanvändas. Från 13/12 2002 gäller att man ska använda nya M10x1,25 bultar (Torx E12 hylsa).

En kort DIY för vevlager från 13/12 2002 och framåt:
Ta bort tändstift, a/c och multirem, bärarmar, styrväxel, krängningshämmare, framvagnsbalk, oljetråg, oljepump. Därefter:


Rotera motorn så att aktuellt vevstakslageröverfall kommer så långt ner som möjligt samt lämnar lite utrymme för att jobba med vevstaken åt insugssidan. Jag roterade stakarna mot avgassidan. Lossa vevstaksbultarna, men låt de sitta kvar något varv så att överfallet inte trillar i golvet och går sönder. Knacka försiktigt med en gummiklubba för att få överfallet att lossna från vevstaken.


Ta loss överfallet och tryck upp vevstaken så pass att du kommer åt att lägga ett tjockt papper som skydd över vevaxelns blottade bana, du vill inte repa lagerbana med den vassa vevstaken. Tryck vevstaken ytterligare uppåt för att sedan svänga den över mot insugssidan och dra den nedåt i kolvloppet. På så sätt kommer du åt lagerhalvan som sitter i vevstakens övre del. Se upp så att inte kolvens nedre del förstör "oil-squirten".


Gör rent vevstake och överfall. Pressa i ett rött lager (11247835439) i överfallet. Håll fast lagret med tummen på den sida där det är ett hack, tryck därefter ner andra ändan av lagret med andra handen.


Upprepa för vevstaken, men använd det blåa lagret (11247835440).


Smörj lagerhalvorna med 10W/60. Om motorn är 13/12 2002 eller nyare monterar du överfallen med nya bultar (11247834310) M10x1,25 bultar (Torx E12 hylsa).

För motorer nyare än 13/12 2002 gäller att följande åtdragningssekvens skall utföras TRE gånger!


Dra de två nya torxbultarna med 5Nm...


...därefter med 30Nm...


...slutligen med 105 grader i ett drag. Lossa därefter bultarna. Upprepa därefter 5Nm/30Nm/105grader tills du gjort åtdragssekvensen tre gånger. Se till att "torrsimma" ett 105 graders drag för att fastställa att du har tillräckligt med utrymme under bilen. Du ska kunna dra graderna i ett drag. Oljekylaren kan vara smidig att demontera, slangar till servo, bromskylningsslangar och annat kan vara i vägen. Ligg INTE på en montörsvagn med hjul, du måste ligga på garagegolvet, annars får du inte tillräckligt med kraft i 105 graders draget.


Jag köpte en vinkelmätare på Biltema. Tabbade mig med ett par torxbultar och lyckades trasa till torx-skallen. Detta då jag använde ett dåligt ledhantag plus en 3/8" till 1/2" adapter till torxhylsan för att dra 105 grader. Adaptern gjorde att verktygen byggde för mycket i höjd. Detta ledde till att kombinationen var vobblig och svår att få ett jämt drag med. Låg dessutom på en montörvagn och sladdade därmed omkring under motorn utan att få något bra moment. Missade också att få till ett bra mothåll för vinkelmätaren. Senare kom jag på att en M6 skruv i oljetrågets infästningspunkter i blocket kunde utgöra bra mothåll. Nya torx inhandlades...
Så, mina tips är:
* Ligg på garagegolvet
* Använd 1/2" fäste för E12 torxhylsan
* Skruva i en M6 bult (ett par cm lång, M6x95 bulten från oljetrågets bakre parti duger bra) i ett av oljetrågets bulthål närmast den vevstake som du jobbar med. Mothållet utsätts inte för några krafter utan är bara till för att gradskivan inte ska rotera med vid vinkeldragningen. Syns på bilden där 105 graders draget görs.
* Använd inga förlängare eller adaptrar
* Använd ett stadigt ledhantag (jag köpte min på Swedol)
* Kombinationen skall alltså vara: Ledhantag/vinkelmätare/E12 torxhylsa!


Lagrena såg överlag helt OK ut, förutom cylinder #2's övre (vevstakssidan) lagerhalva - den var mer sliten än dom andra lagerhalvorna. Motorn har gått ca 12.000 mil med lagrena på bilden.


Inköpslista för motorer nyare än 13/12 2002. Kan vara bra med ett par extra torx bultar, om man behöver öva! ;-) Det som skiljer, vad gäller inköpslistan, mellan motorerna är den runda trågpackningen och vevstaksbultarna. Vissa styrservo vill ha CHF, andra ATF. Notera att det går åt 6,5 liter 10W/60 då motorn ska fyllas upp efter lagerbytet. Ett vanligt oljebyte är 5,5 liter.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Fantastiskt väldokumenterat! Tack för att du delar med dig! Jag skulle vilja göra denna operation också för säkerthetsskull trots att min bil är en senare 2003a. Dock inbillar jag mig att man lär höra om ett lager är på G innan det nyper komplett?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Fantastiskt väldokumenterat! Tack för att du delar med dig! Jag skulle vilja göra denna operation också för säkerthetsskull trots att min bil är en senare 2003a. Dock inbillar jag mig att man lär höra om ett lager är på G innan det nyper komplett?


Tack! Min motor är också en 2003'a. Jag tänker att det är dags oavsett årsmodell. Trådar på tex m3forum.net visar att på slitna lager oavsett årsmodell. Eldh här på forumet har bilder i sin tråd som visar på slitna lager i hans Z4 årsmodell 2006 med S54B32 motor. Detta trots att den är korrekt servad. Har inte läst något om att man hör om ett lager är på gång att ge upp. Har läst om ägare som spunnit deras vevstakslager utan att det hörts eller märkts.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Då framvagnsbalken ändå var nere för att komma åt vevstakslagrena passade jag på att förstärka framvagnsbalken.


Förstärkningsplattor från Turner Motorsports


Plattan på insidan/undersidan av motorkuddsfästet på plats


Slutligen inboxning av motorkuddsfästet, primer, lack och rostskyddsmedel

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Ny CSF oljekylare från Bimmerworld monterad.


OEM vs. CSF


Hoppas att den större volymen hjälper till att få ner oljetemperaturen. Brukar hamna på 115-120 grader. Jänke-forumen rapporterar om 15-20 graders sänkning. Vi får se.


Passar i original fästen under vattenkylaren.


Blev en smula trångt mot bromskylningsslangarna, men det funkar.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Intressant, sneglat på den med. Kör du fortfarande OEM vattenkylare eller har du fått dit Mishimotos nya version?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Intressant, sneglat på den med. Kör du fortfarande OEM vattenkylare eller har du fått dit Mishimotos nya version?

Jag kör med original vattenkylare. Testade med Mishimotos för ett par säsonger sedan. Fick problem med hög temp och bytte därför tillbaka till original. Utöver sämre kylning hade jag problem med dålig passform. Kylaren passade inte riktigt i original hållare (trots utfästelser om detta), kylslangarna passade inte på Mishimoton's stosar och läckte... Undvik den!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Du är ett föredöme Niklas,

Alltid ordning och reda och snålar aldrig.
Du har dessutom den goda smaken att dela med dig av alltihopa på ett snyggt vis

Vilken lycka för den som skulle köpa bil av dig :-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Wärhner skrev:

Vilken lycka för den som skulle köpa bil av dig :-)


Kan man ställa sig på kö??

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Nicke_1 skrev:
N Wiberg skrev:
Intressant, sneglat på den med. Kör du fortfarande OEM vattenkylare eller har du fått dit Mishimotos nya version?

Jag kör med original vattenkylare. Testade med Mishimotos för ett par säsonger sedan. Fick problem med hög temp och bytte därför tillbaka till original. Utöver sämre kylning hade jag problem med dålig passform. Kylaren passade inte riktigt i original hållare (trots utfästelser om detta), kylslangarna passade inte på Mishimoton's stosar och läckte... Undvik den!


Även deras senaste version? Dom gjorde ett komplett omtag på den kylaren pga den dåliga passformen och verkningsgraden.

https://www.mishimoto.com/engineering/2014/05/2001-2006-bmw-e46-m3-per . . . .

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



vince skrev:
Nicke_1 skrev:
johmei skrev:
Oj, någon har legat i!
Bra åtgärder och föredömligt dokumenterat som vanligt. thumbs up

Tack!

Ytterligare uppdateringar:
Installerat en lättare kupéluftfilterhållare, efter påtryckningar från Vincent här på forumet!

Originalet väger 2615g, ersättaren i glasfiber 938g.


👍


Vem säljer denna?
Seriöst bygge för övrigt!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
tatebmx
Stockholm
Här sen Feb 2017
Inlägg: 4



Kul att se live idag

_________________
Christopher tate
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Wärhner skrev:
Du är ett föredöme Niklas,
Alltid ordning och reda och snålar aldrig.
Du har dessutom den goda smaken att dela med dig av alltihopa på ett snyggt vis
Vilken lycka för den som skulle köpa bil av dig :-)

Tack Peter!

Alexus skrev:
Nicke_1 skrev:

Ytterligare uppdateringar:
Installerat en lättare kupéluftfilterhållare, efter påtryckningar från Vincent här på forumet!
Originalet väger 2615g, ersättaren i glasfiber 938g.

Vem säljer denna?
Seriöst bygge för övrigt!

Tack! Köpte filterhållaren genom m3forum.net:
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=550956

tatebmx skrev:
Kul att se live idag

Aha! Den Carbonsvarta M3 E46'an på Essingeleden!

AL skrev:
Wärhner skrev:

Vilken lycka för den som skulle köpa bil av dig :-)

Kan man ställa sig på kö??
//AL

Allt är till salu för rätt pengar!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Nicke_1 skrev:
N Wiberg skrev:
Intressant, sneglat på den med. Kör du fortfarande OEM vattenkylare eller har du fått dit Mishimotos nya version?

Jag kör med original vattenkylare. Testade med Mishimotos för ett par säsonger sedan. Fick problem med hög temp och bytte därför tillbaka till original. Utöver sämre kylning hade jag problem med dålig passform. Kylaren passade inte riktigt i original hållare (trots utfästelser om detta), kylslangarna passade inte på Mishimoton's stosar och läckte... Undvik den!

Även deras senaste version? Dom gjorde ett komplett omtag på den kylaren pga den dåliga passformen och verkningsgraden.
https://www.mishimoto.com/engineering/2014/05/2001-2006-bmw-e46-m3-per . . . .

Jag var i kontakt med Mishimotos kundtjänst i USA *FLERA* gånger. De låtsades vara förvånade över den tveksamma passformen (eländet läckte ju från anslutningarna mot kylslangarna, passade inte i fronten etc etc). Vet att det pratades om en ny generation. Kan inte tänka mig att kundtjänsten *INTE* nämner den nya generationens kylare... Dvs, jag antar att jag hade den uppdaterade kylaren. Oavsett, jag valde att inte skita ner mig och bilen mer med en undermålig produkt.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Väldokumenterat verkligen thumbs up

_________________
Stefan Larsson
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Nicke_1 skrev:

Jag var i kontakt med Mishimotos kundtjänst i USA *FLERA* gånger. De låtsades vara förvånade över den tveksamma passformen (eländet läckte ju från anslutningarna mot kylslangarna, passade inte i fronten etc etc). Vet att det pratades om en ny generation. Kan inte tänka mig att kundtjänsten *INTE* nämner den nya generationens kylare... Dvs, jag antar att jag hade den uppdaterade kylaren. Oavsett, jag valde att inte skita ner mig och bilen mer med en undermålig produkt.


Intressant, känns som att man inte ska chansa och grotta ner sig i Mishimoto-träsket med andra ord!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Lite minnen från höstens resa till Spa Francorchamps och Nürburgring.

Jag, Rickard och Micke (samt Thomas som beifharer) hade bokat upp oss på en trackday med RSRSpa. Mycket välordnat. Jochen från Frozen Speed var på plats och plåtade:


La Source


Eau Rouge


Eau Rouge

Eau Rouge var utmanande, men Pouhon/Double Gauche blev min favorit!


Inför resan monterade jag en hållare i hjulhuset för GoPro 5 kameran.


Var nyfiken på hur KW-chassiet jobbar. Blev istället en föreställning i hur bromsskivorna glöder!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Shit vilken kalasvideo! Lurigt att det är höger hjul bakåt och inte vänster hjul framåt man ser

Intressant att det inte allså såg ut att vara speciellt hård komprimering i botten av Eau Rouge, eller är det det fast det inte syns så bra på infjädringen? Jämfört med Fuchrörhe tex?

Och bromskivan, va lattjo att det var olika "spår" som blev glödgade i olka kurvor, det fattade jan inte alls

_________________
Magnus Thomé
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Magnus Thomé skrev:

Och bromskivan, va lattjo att det var olika "spår" som blev glödgade i olka kurvor, det fattade jan inte alls


Den fattade inte jag heller! Speciellt inte den med två yttre "spår" och "tomt" i mitten?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Måste vara för att det alltid är lite spel i hjullagren? Och inte helt inslitna belägg?
Cool video!!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16   >>
23 besök idag (231162 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande