Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 172 -02 motorrenovering | << 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 19 besök idag (140973 totalt) |
Leveranserna börjar dimpa in, detta från pålitliga och prisvärda http://www.autofrance.se/. Detta är ju bara sånär som på avgasfästet endast underhåll till nya motorn. Det extra avgasfästet krävs för montering av 182:ans avgas.
Garaget börjar bli "mitt" igen då köket som ockuperat det sakta men säkert hamnar där det skall vara. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Den där tredje appen i bottenraden, vad är det för masochistapp? Eller är det bara en slumpgenerator för siffror _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Haha, bra poäng. Clion är inte med i den men väl bruksbilarna. Enkom för soppaförbrukningen. Men inte fan blir man glad av att läsa den... _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Igår kom så äntligen pallen från England. Det primära innehållet är ju ersättningsmotorn med grenrör och avgaset. När ändå tillfället fanns så blev det lite väghållningsgodis och annat smått och gott.
Nu är jag på resa och kommer inte hem förrän söndag natt så det får bli unboxing på måndag kväll som tidigast. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Under plasten fanns förutom en motor även detta.
- 182:ans grenrör med ett Scorpion avgas utan katalysator - En katalysator - GAZ Gold GGA Coilisar med hårda fjädrar. 600lb fram och 450 bak - Portmatchade och glasblästrade insug - Uppborrat spjällhus, från 60 till 64mm - Kit för att styva upp bakaxeln inkluderande bättre infästning av bakre dämpare - Kit för att styva upp främre bärarmar - Sfäriska lager istället för bussningar både för bärarmarna och bakaxeln - Stolsfästen i alu - packningar och en multirem. I helgen hämtade jag även ett motorstativ som inhandlades av Daniel "Kraniel" Östlund. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Blir nog en bra uppgradering, lite mer motoreffekt och förbättrat chassie borde funka bra. Är relativt hårda fjädrar, 600lbs är 105N/mm fram, jag har 60N/mm men visserligen lite lättare bil Ser ju lovande ut inför nästa sesong. Ett tips kan vara att få bilen körbar med motor och låda först och främst och sen ta chassieuppdateringarna därefter. Blir intressant att se vad som har hänt med den gamla motorn. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Bra där, kommer gå fort nästa år.
Jag kör 120N/mm fram och 140N/mm bak och den känns faktiskt lite väl soft fram. Så vi får se vad du kommer tycka om hårdheten. |
||||
Funderar på att bygga en ställning för motorlyftet. Tror att svärfar har ett block jag kan nyttja och då blir detta en ekonomisk lösning tror jag. Om jag svetsar ställning i fyrkanstsrör (kvadratiska eller rektangulära). Hur bör man konstruera det och vilken storlek bör man välja för att det skall hålla för en motor dvs c:a 300 kg så att det finns lite marginal. Den ena bilden nedan känns underdimensionerad men är å andra sidan beprövad, den andra bilden känns smått överdimensionerad.
Vad är era tankar? _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Innan jag handlade en hopfällbar motorlyft lyfte jag hela bilar i ett 60mm utv vattenledningsrör som jag fast i 2styck a benställningar.. En stropp runt röret sen en vinsch.. Men visst inte jätte smidigt..
_________________ Michael Thulesius |
||||
Några erfarenheter efter att ha lyft motorer, pelarborrar och karosser med block och min A-frame:
*Tänk på hur mycket blocket bygger nedåt, så du fortfarande kan lyfta till vettig höjd! Man tappar snabbt lyfthöjd när man börjar tänka på blocket, och infästningar, och slack i lyftband, och ... *Om man lyfter "snett" börjar min ram vandra, så man behöver vara flera som står och låser ramen från att flytta sig. Försök konstruera bort det om möjligt *Kan du flytta bilen när du lyft ur motorn? I så fall fungerar ramen jättebra, måste du däremot flytta motorn först är det en dålig lösning. Don't ask me how I know ... *Det är stor skillnad på vad som håller utan att säcka ihop, och vad som känns säkert att arbeta runt. Det är läskigt när ramen börjar flytta sig eller vicka medan du arbetar runt den. *Löstagbara tvärliggare (med eller utan hjul) som i gungan du visar bild på kan ge mycket stadga. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Om man har ett vettigt tak så kan man göra som vi gjort hos farsans: en i-balk med en vagn och ögla som man sedan krokar blocket i. Balken bultas i takstolarna på garagevinden. Vi lade 2 x 45x120 mm regel som förstärkning vid alla 3 takstolar vi fäst i. Och vi har satt 2 styck M12 gängstång hela vägen från balken vid alla 3 takstolar. Gängstängerna sitter genomgående med bricka och mutter i 90 x 90 mm regel som ligger tvärs förstärkningarna. Vi kan flytta det vi lyfter en styv meter i bilens längdriktning. Bilen bör positioneras hyfsat i sidled, men 5 cm fel funkar OK om man är två. Det ör 220 cm i tak i farsans garage så det är lite tight att lyfta över kyler i en vanlig svenssonbil, men har man 240-250 cm i tak funkar det sannolikt kanon. Det finns block som är kortare än det vi har från Jula. Vi tycker vår lösning funkar kanon och den känns mycket säger. Räknad elite på det och upp till 300 kg är det god säkerhetsmarginal.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Tack för kloka inputs. Med den erfarenhet som finns så verkar flyttbarhet vara prioriterat. Antingen genom att bilen eller lyftanordningen är flyttbar. Under helgen skall jag efterforska förutsättningar i garaget, med höjder och annat.
Beroende på det bygger jag eventuellt något eller så blir det en motorlyft från Biltema eller Jula _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Jag har byggt 2 mer eller mindre portabla motorlyftar och haft en fast ögla i taket för lyftblock, men när jag köpte en riktig från Verktygsboden insåg jag hur dåliga mina egna alster var..
Att kunna justera motorn några centimeter hit och dit när man ska pilla tillbaka den i bilen är guld värt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Idag monterade jag ihop en verkstadskran från Biltema. Rent ekonomiskt i mitt läge marginellt högre kostnad än att bygga ihop något själv. Smidigheten med en rörlig kran verkar med lätthet motivera den högre kostnaden. Tack för input
_________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Det har inte hänt mycket med bilen sedan förra posten. Jag fick ett ryck efter jul eller när det nu var. Då monterade jag bort framvagnen och var nästan klar att få ner bakaxeln. Men då startade vi en ombyggnation av huset vilket dels har tagit stor del av min tid (även om det är en firma som gjort det) men även accessen till garaget. Det blev upplag för allehanda saker i byggprojektet. Motivationen att skruva har inte funnits där heller.
Men nu händer det lite i alla fall. Bakaxeln är nermonterad. Den och främre bärarmarna är nu vid lokala meken för svetsning av sfäriska lager samt boxning av bakaxeln. Se tidigare i tråden om kiten. Utöver det så har jag lyft ur gamla motorn och börjar plocka över delar till ersättningsmotorn. Tyvärr finns inte tiden nu att göra det rent och snyggt överallt så det blir ett snabbt byte för att få igång den. Planen är att köra med Renault klubben i slutet på maj. Hoppas att planen håller Nedan lite bilder, jag har inte fotat jättemycket. Det som skett är lyft av motor, flytta över växellådan. En del rengöring men mer hade varit önskvärt, framförallt i motorutrymmet i bilen. Jag byter inte grenrör nu, då jag inte har plats för det nya avgaset. Reservhjulsbaljan måste bort i så fall och det hinns inte. I skrivande stund fixas det sista med motorn innan den kan lyftas i igen. Den rasade på väg ur Smutsigt motorutrymme Ersättningsmotorn påklädd med och redo för att lyftas i. (svänghjulet är inte glömt, det är från den gamla motorn ) _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Efter ett antal lyft och ordnande så tackar jag för bra input som ledde till ett köp av en mobil kran. Tror att det hade blivit stökigt utan. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Lite förundrad att jag inte sett det tidigare men jag hade inga som helst tankar på att det kunde ha skett så jag letade inte efter det heller. Men nu har jag i alla fall funnit en del i vad som hände med den gamla motorn. Ett litet hål är funnet, varför det uppstått har jag inte funnit svaret på ännu, men det verkar vara sillsallad innanför. Oljetempmätaren har fått sig en omgång. Fokus just nu är att få ordning på bilen så en djupare undersökning sker i framtiden. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 172 -02 motorrenovering | << 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 19 besök idag (140973 totalt) |