Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 29, 30, 31 >> 24 besök idag (345012 totalt) |
|
||
En förtydling.
10a förbrukning på 1.5mm kabel är helt ok i en 20graders omgivning. Bara för att säkringen ligger på 20a så belastas inte kabeln med det. Däremot löser säkringen senare vid överlast eller kortslutning. Dock bör kabeln gott och väl klara den momentana strömmen vid en kortslutning. Det enda felet är att du inte kommer hålla 20grader i motorrummet. Lägg 2.5mm och känn dig nöjd. Detta kommer resultera i bättre spänning vid fläktarna vid körning. För en mer korrekt uträkning behövs kretsschema och temp/ström info för att kunna lägga en selektivitetsplan _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Jag gillar verkligen bilen riktigt klassisk i linjerna. Hur är det med styrningen du ser ut att få ratta en del hur många varv har du mellan fulla hjulutslag? På min HeVo hade jag först orginal 4,5 varv (Volvo 240) mellan fulla utslag men den blev väldigt vevig att köra, byggde om styrväxel i vintras till 2,5 varv och corsa elservo vilken skillnad som en ny bil att köra kvick på rattrörelerna. Se till att få den regad innan vintern så du hinner köra lite och utvärdera så du vet vad som ska korrigeras inför nästa vår.
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Det är nog bara en synvilla. Har 2,6 varv just nu men kan ändra till 2,2 eller 3,0 eftersom jag har tre olika hålbilder i spindeln
|
||
Själva grejen med en säkring är för att skydda kabeln mot brand om det blir fel i förbrukaren eller på kabeln. 1.5 tål absolut startströmmen men som du påpekat med värmen plus ett fel som inte betyder direkt kortslutning gör att kabeln kan bli varm. Tex om en fläktmotor börjar kärva utan att man märker det så kan motorn dra 20 A och då är man ute och cyklar utan hjälm så att säga. Därför ska kabeln dimensioneras efter säkringens storlek, inte vad förbrukaren drar. _________________ Christer Johansson |
||
Jag kommer gå upp till 2,5mm2 och sen skall jag även prova om det funkar att säkra ned till 15A säkring.
|
||
Ingen aning om hur donatorn har säkrat. Kanske till och med är olika då jag misstänker att ena fläkten är för AC. Hursom, har nu mätt lite noggrannare och får startströmmen till 18 och efter ca två sekunder stabiliseras det till 12,5 så det blir nog bra med 20 eller kanske 25 A säkring.
|
||
Som en parentes kan jag nämna att på min ford (2016 fiesta ST) så hade de återkallning på fläkt reläet.
Bilen kom et ett 40A relä men detta övehettade och smälte ihop. Lösningen var ett fetare 70A relä. Nu vet jag dock inte hur hårig kylfläkten är på en fiesta ST jämfört med dina fläktar. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Vet inte hur många gånger det sagts, men vilken vacker skapelse. Den där karossen har ni gjort bra. Underbara linjer att titta på. Ska bli kul att se den röda med, men vi lider ju inte av att se denna. Kul med provtur!
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Operation värmeskydd pågår. 20min tomgångskörning resulterade nämligen i blåsor på lacken. Kändes som man fick 10 värmepistoler riktade mot sig när man öppnade huven. Tycker inte det är så snyggt med lindade rör men det måste ju gå att använda grejerna också. Därför har jag nu lindat alla rör + satt dit en plåt 15mm över ljuddämparen som test. Nackdelen med den plåten är ju dock att den håller kvar värme nedåt mot lådan. Kommer mäta tempen där senare och eventuellt sätta dit två motorumsfläktar.
|
||
FYI
Nu har samma youtube användare som flera andra på forumet har "råkat" ut för, endel bryr sig säkert inte men så du vet iaf... https://www.youtube.com/watch?v=TP_u |
||
Ja det finns flera liknande filmer/bildspel som har gjorts utan att fråga mej. Hur har ni andra, som råkat ut för samma sak, resonerat och agerat?
|
||
|
||
Har nu fått ordning på kylproblemen. Dom nya fläktarna funkar kanon och nu har jag byggt en låda i fronten som leder in luften till kylaren. Höll 3000 varv (stillastående) i 10 minuter och motorn höll spik 90 grader trots 24gradig sommardag. Värmen från grenrören tog dock kol på oljetrycksgivaren så den har jag bytt, flyttat lite på och isolerat.
|
||
Har nu limmat framrutan. Glasmästaren ville ha runt 7000 kr (två gubbar ca 3h + milers 7km + moms + limkostnad) så jag löste det själv för under hundringen. Verkar vara en lukerativ bransch eller också tog han i för å slippa jobbet.
Mycket bättre flyt i linjerna med rutan i. (plåtflärparna undertill är bara tillfälliga uppklipp i bottenplåten) Har nu kommit fram till att det inte är någon större idé att stressa fram SFRO2 + regbes nu i höst då jag max skulle hinna få några veckors körning i kallt väder, utan innerskärmar = skit överallt. Så det får bli i vår istället så kan jag ta det lungt med allt småpyssel som är kvar. För att ändå få känslan av att ha en besiktad bil trailade jag igår bilen till den lokala bilträffen och körde sen fram sista biten. Bilen verkar gå som ett skott kan jag meddela. Snart är det vår |
||
Jag laddade upp hans film på min youtube kanal utan att fråga honnom och sen komenterade jag en hel del på hans film för att få mer besökare till min kanal. |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 29, 30, 31 >> 24 besök idag (345012 totalt) |