Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 192, 193, 194 >> 15 besök idag (1139039 totalt) |
DRS på Huracan Performante kan ju lånas för inspiration.
Det blir lättare och smidigare om du kan fixa drs med extra luftström, jämfört med att justera vinkel på vingen som belastas med några kN. https://www.pistonheads.com/news/eur Om frontdiffusorn kortsluts vid hög fart minskar ju dessutom max belastning. Det behövs ju inte så mycket downforce förrän du bromsar (vi har ju inga maxfartskurvor i Sverige för ultimateklassen). |
||
Det har gjorts olika tester i CFD på olika utstick och vad det ger i downforce men det finns ingen universal-formel eftersom utstick påverkar luftflödet under och hur mycket luft du får in till diffusors osv. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Ballt. Men lättare _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Det är ju rätt trist att när vi börjar få kolla på alla barnsjukdomar med bilen så händer oförutsedda grejer. Nu i helgen på Gelleråsen gick växellådan sönder. Ser ut att vara trasiga tänder från kronhjulet i oljan.
Får se om det ens blir någon mer körning i år. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Funderar på att slänga ihop en vattensprayer på kylaren för att se om det kan få ner kyltempen ett par grader vid behov.
I utlandet verkar det enkelt att hitta små smidiga spraymunstycken men hittar inget bra i Sverige. Tips? Vill ha något enkelt så man bara kan dra en slang från en vindrutepump till ett par munstycken som skapar en vattendimma. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
+ _________________ Pontus Fyhr |
||
Om inte diverse spolarmunstycken funkar så kolla med företag som säljer besprutningsutrustning för lantbruk, där finns det nog massor att välja på.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Är ute efter såna liknande såna här:
https://www.newchic.com/watering-and _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Var det inte nån japs som hade ett liknande system från fabrik? Mitsubishi EVO eller nåt? Borde gå att hitta färdiga komponenter i reservdelskatalogen ifall jag minns rätt. Koppla sen in det med termostat på insugsluften, eller skulle det gå att styra med ECU:n? EDIT: Efter lite googlande hittade jag även CO2 sprayers för intercoolern. Lite extra kallt! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Impreza har IC-spray:
https://www.importcarparts.co.uk/par Osäker på hur mkt "dimma" de ger dock, har aldrig testat med huven öppen Edit: De här verkar ha ett gäng att välja mellan http://hansa-engineering.se/dysor-sp _________________ Kristofer Åhlin |
||
Färdigt kitt med co2.
https://www.enginebasics.com/Advance _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Lustgasflaskan behöver värme och kylan när flaskan töms kyler kylvattnet. Många flugor på smällen.
|
||
|
||
En tävlingskollega byggde sådan spraykylning och det funkar riktigt bra, tempen droppar tiotals-grader med bara en kort dusch. |
||
_________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Jag köpte sådana munstycken på ebay som jag tänkte ha som bromskylning men fick inte riktigt den fina dimman jag ville ha trots minsta munstyckena och det drog vatten som bara den..
Men kanske fungerar för IC spray Köpte även pumpen i filmen på ebay. Men hur pass hög temp kommer du upp i efter IC? Jag märker på min att det värms upp ännu mer in i insuget = ger nog mer att kyla luften inuti med ett Aquamist water/meth kitt än att bara kyla IC utanpå. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Okej, men då funkar inte en meth/vatten kylning i insuget något bra
Tänkte dock på en annan sak du har väll utblåset från kylaren upp igenom motorhuven? Så då finns det ju stor risk att du får en vatten dimma över vindrutan varje gång vilket kan bli lite spännande speciellt om den blir styrd automatiskt av temp och du inte är beredd på när den sprutar vatten. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har pysslat ganska mycket med vattensystem inom akvarie/terrarie-branschen. Har nog det som söks förutom en pump som går på 12V. Det ska till många bar för att få en fin dimma från munstyckena. Ska kolla om jag hittar något lämpligt.
Med högt tryck och rätt pump får man en hög kylning med inte alls mycket vatten. Tricket är att köra med osmos eller destilerat vatten annars sätts munstyckena igen på någon minut. Du ska klara dig med 2 munstycken, en pump och en behållare med 2 liter vatten. Edit: Det finns ganska många pumpar tydligen men de ska orka med en del. Högsta möjliga tryck hade jag satsat på. När jag bygger system så använder jag högtryckspumpar från dyra espressomaskiner men de är oftast 230V... https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||
Det rör sig om en liten knapptryckning vid behov för att kylartempen skall gå ned, manuell styrning vid valt tillfälle är fullt tillräckligt. |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 192, 193, 194 >> 15 besök idag (1139039 totalt) |