Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-( | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 19, 20, 21 >> 15 besök idag (84474 totalt) |
|
||||||
Det blev att byta tillbaka gamla gummin med slangklämma, och det har hängt där i 10 år utan problem (och utan inspektion, men nåt håller ljuddämparen uppe iaf). |
||||||
Hållt bra med drifting och 258hk och min bil, som dessutom skjuter eld, så smälter gör dom inte iaf. Uppgraderade för att dom i gummi tillät lite för mkt rörelse i sidled. |
||||||
tackar för detta, får se vad det blir nästa gång /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
av någon för mig helt outgrundlig anledning så krympte bagage-mattan när jag bestämde mig för att tvätta den.....
Med lite extra vikt (läs snygg duck tail) på bagage-luckan så får man ta till lite knep för att inte få just luckan i bakhuvudet Nåväl ner på marken med bästa köks-saxen och den krympta mattan som mall Några minuter senare efter lite på-platsen-justeringar så ser det ut som "köpes" Nu klart för Anderstorp imorgon /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Det finns ju olika steg för torsionsfjädrarna till bakluckan. Det kan man vara en enkel lösning, kolfiberducktail som är lätt nog är en annan...
|
||||||
https://forum.miata.net/vb/showthrea |
||||||
redan gjort från start men det är precis på gränsen.... får väl bli en sådandära hel baklucka med med vinge i kockos-plast /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Idag var det premiär både för mig och för Vilma på "helig mark" nämligen Anderstorp Motorbana / Scandinavian Raceway, kärt barn har många namn ;-)
Efter att senast kört på "ringen" så kan man väl säga följande om Anderstorp om man kör en Miata.... Det är rakt Det är platt Det är brett Med andra ord lite som en parkeringsplats Men nog om detta...... Magiskt bra förutsättningar då solen sken mest hela tiden från en klar himmel, så varmt var det...... men jag var lika glad för det om än något svettig När dagen var slut så hade jag i alla fall lyckats ta mig runt på 02:06:18 och detta på ett varv där jag låg 4-5 km/h under mitt max för dagen på långa rakan..... och 00:01:18 över mitt virtual best en bra dag med andra ord /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Kul att ni hade en bra dag hade verkligen varit kul att vara med men buren sitter ju inte i än ett kul sammanträffande är att förra året när vi körde med Astran så hade Albin bästa varav på 2.06.2 toppfart på rakan 179 km/h
_________________ Peter Sjölund Mazda MX-5 1.8 NBFL -02 |
||||||
8 km/h mer än vad jag hade på mitt snabbaste varv.... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
En liten uppdatering på dom två senaste helgernas skruvande.....
Alla som följt tråden vet att jag har försökt att få till någon form av bra kylning av bromsarna men inte riktigt fått till det.... det visade sig att min ambition på 3" slangar var lite väl stor och det var svårt att få till en fungerande "inkoppling" som inte tar i i krängningshämmare osv...... När väl bilen står uppe på pallbockarna och man inser att man inte lossat lite på hjulmuttrarna så får man ta ett gammalt beprövat trick Efter två pappmodeller och två plåtmodeller var jag riktigt stolt över att fått till ett scoop för att leda in luft återstår bara att se om jag gör verklighet av det, är lite rädd för vibrationer osv som kan ställa till det När jag ändå var och rotade i bland kära fars alla verktyg och gammal bråte så hittade jag lite vad jag tror tror är värmereflekterande tejp som jag passade på att klistra på baksidan av min värmereflektor till luftfiltret, det kan knappast skada tänkte jag stilla Att just få lite mer kalluft till luftfiltret har länge varit lite av en tanke, så nu gjorde jag slag i saken och förstorade upp det befintliga hålet för originalluftburken något Ibland blir även jag förvånad hur kul det kan vara att ligga i en sketen ställning på ett garagegolv med en bil över sig Nämnda 3" slang fick nu istället till sin uppgift att leda kalluft till luftfiltret Får säga att jag blev riktigt nöjde med hur fronten nu ser ut med trattar istället för dimljus Nu återstår bara att se om luffarturbon gör någon skillnad /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Inser att jag varit riktigt dålig på att uppdatera
Det som hänt sedan sist är främst ett besök på Kinnekulle med Autotech den 15 september. Precis som förra året så var det en fantastiskt arrangemang med massa bantid såpass mycket att jag körde soppatorsk blir till att släpa med sig mer än dom 5 liter extra som alltid åker med pga dassig soppamätare.... Anyhow, banan var rejält "hal" efter rallycrossen som körts bara några dagar tidigare men i takt med att mängden bensin i tanken minskade så minskades även antalet sekunder i varvtiderna och ett nytt PB på 1:07:09 noterades Säsongen avslutades lite som den började med Falkenberg och SVKG:s Höstrusket den 12 oktober. Men något vidare höstrusk blev det inte, regnet sken med sin frånvaro och det var bra med medvind på start-/målrakan Alltid lika trevligt att träffa alla vännerna från SVKG, stämningen var precis som vanligt på topp bland alla. Efter några köra in sig varv så började allt kännas riktigt bra trots en något kall bana.... En missad varvtals-matchning resulterade i att remmen till styrservot hoppade av Men vad gjorde det när humöret var på topp, i likhet med Kinnekulle avslutades allt med ett nytt PB Därefter fick Vilma lite kärlek inför vintern i form av oljebyte samt en rejäl tvätt med tillhörande vaxning Idag åkte vi för att hälsa på vår vän besiktningen och fick det stora nöjet att bekanta oss med Lars, en mycket trevlig herre med bilintresse som fattade tycke för Vilma och gav henne godkänt på alla punkter Nu väntar lite välförtjänt Törnrosa-sömn för Vilma över vintern, det tar på krafterna att glädjeköras dryga 1000 mil..... _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Vad gör man inte när solen visar sig en fredag i april....
Klart man lyfter på täcket och låter vintern vara slut Redan innan vinterdvalan så var det bestämt att det skulle på nya skivor runt om Tanken var även att ta bort bromssköldarna men jag bestämde mig för att skita i det för nu. När väl allt jobb var klart så fanns det inte mycket mer att be för än att ta fram telefonen och transportstyrelsens app...... Och så här glad blir man när man får åka ut med Vilma igen efter vintervilan /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Härligt var det!
Planen var att åkt till Rudskogen idag med SVKG men en retlig hosta satte stopp för det Nu står Vilma under täcket igen inför Falkenberg om två veckor, för än är inte skidsäsongen slut /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-( | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 19, 20, 21 >> 15 besök idag (84474 totalt) |