Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 360ti -04
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (31537 totalt)
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Nu är köksrenoveringen avklarad. Därför dags för en "reboot"!

Ut med 325an och in med 316.
Denna kaross är mycket friskare och enda rosten jag hittar är ytrost på vissa detaljer i underredet.
Denna kaross har också gått betydligt mindre så jag hoppas på friska bakvagnsinfästningar.
På köpet får jag en faceliftad bak så jag slipper köpa dyra eftermarknads lysen. thumbs up



Av med hjulen och får se denna sorgliga syn



Så här kan vi inte ha det eller hur? Ut med möget!



M3ans bärarmar, spindlar och billiga colisar monteras.



Fick dessutom tag i begagnat Big Brake Kit, D2 forge med 356 mm skivor bak och fram.
6 kolv fram och 4 kolv bak. Provmonterar fram förstås.


_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Ett paket kom från staterna idag.




Nu får kompressorn filtrerad olja med bra tryck!

_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Produktiv dag i garaget.
Bestämde mig för att låta M54B30 ingå i ett syndigt förhållande med en S6S420G från M3E46.

Monterade nytt stödlager i vevaxeln (motorn var kopplad till automatlåda tidigare, därav inget stödlager).
Nytt lättat singelmassesvänghjul monteras med korta m30 bultar (se bild).
6 puckad sinter, nytt urtrampningslager samt Sachs 765 tryckplatta.

Varningens finger här. Biltemas centreringsverktyget är KASST. Använd lämpligt centreringsverktyg för ändamålet. Rätt centreringsverktyg hade sparat mig minst en timme!

Kommer att behöva beställa några extra bultar för montering av växellåda på motorn.
Har också börjat skissa på fästet till kompressorn, bilderna kommer senare.










_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Har varit mest små saker i garaget senaste tiden. Desto större saker händer i planeringen...

Växellådan jag skaffade saknade spakställ.
Funderade på ett "shortshift" men slutade med en växelarm från faceliftad 330d.
Korta och tajta växlingslägen men fortfarande OEM.
Bytte också hela växellänkaget inkl brickor, packningar etc.




Blev också lite Millway i framvagnen.


Följde rådet att dissa originalspridare.
Blev till slut begagnade, men testade och matchade 900cc högohms Boschspridare.


Har nu även fått hem en Wallbro GST450. Skall det dras separata kablar eller kan jag använda bilens?


Och nu till mina grubblerier!
Jag kommer sannolikt att byta inriktning på mitt bygge!
Från kompressor till turbo. I övrigt följer jag samma recept som tidigare
Har väldigt länge gått och funderat på om jag verkligen gjort rätt val med att satsa på kompressor.
Det känns spontant att satsning på kompressor leder till ett återvändsgränd.
Jag blir begränsad med effekt samtidigt som jag vet att jag kommer att vilja ha mer och mer
Det är dessutom en tråkig koncept.
Ska man ändra laddtryck så måste man ändra remhjul, remmar och massa annat runt omkring.
Turbo verkar som en mycket lockande väg att gå.
Bara det faktum att det finns så mycket att välja på gör att det blir lite av en sport att försöka få till det!
Det finns massor av grenrör, snurror samt annat godis att välja på.

_________________
Tim Anle
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Rätt eller fel kan ju bara du avgöra men jag hade också valt turbo. Båda lösningarna har ju sina för och nackdelar men det är ju också en del av utmaningen att få det att funka på lång sikt.
Många kompressorbyggen har slutat med att de har blivit turbobyggen i slutänden Jag tror aldrig att jag har läst eller hört det motsatta?

Ser bra ut för övrigt, blir nog en kul bil! thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Klokt val att byta till turbospåret.

Jag var själv riktigt tveksam men blev övertalad att gå på turbo istf kompressor. Förväntade mig fördröjningar i effekten både här och där för att sedan explodera i ursinnig kraft på helt fel ställe på banan.

Med facit i hand kan jag säga att karraktären mer påminner om en sugmotor med all den kraft jag behöver vid i stort sett alla tillfällen utan någon som helst fördröjning. Dessutom kan jag ställa effekten som jag vill efter bana och väderlek genom att bara trycka på knappar.

Välj en modern turbo med bra kontrollenhet typ Borg Warner EFR tillsammans med Turbosmart prylar.

Riktigt kul bygge, 330 motorn är grym!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 407



Jag skulle aldrig fundera på något annat än turbo! särskilt på din maskin som har dubbelvanos så kommer du få ett fruktansvärt bra register
Bytt vevstakar så har du en maskin som hänger med till relativt mycke effekt thumbs up

_________________
Fredrik Edholm
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
M|cke F@.gner skrev:
Rätt eller fel kan ju bara du avgöra men jag hade också valt turbo. Båda lösningarna har ju sina för och nackdelar men det är ju också en del av utmaningen att få det att funka på lång sikt.
Många kompressorbyggen har slutat med att de har blivit turbobyggen i slutänden Jag tror aldrig att jag har läst eller hört det motsatta?

Ser bra ut för övrigt, blir nog en kul bil! thumbs up


Jo, noterade också fenomenet.
Jag inbillar mig att folk vill ha mer effekt vilket är lite svårare på kompressorbyggen.

964RS skrev:
Klokt val att byta till turbospåret.

Jag var själv riktigt tveksam men blev övertalad att gå på turbo istf kompressor. Förväntade mig fördröjningar i effekten både här och där för att sedan explodera i ursinnig kraft på helt fel ställe på banan.

Med facit i hand kan jag säga att karraktären mer påminner om en sugmotor med all den kraft jag behöver vid i stort sett alla tillfällen utan någon som helst fördröjning. Dessutom kan jag ställa effekten som jag vill efter bana och väderlek genom att bara trycka på knappar.

Välj en modern turbo med bra kontrollenhet typ Borg Warner EFR tillsammans med Turbosmart prylar.

Riktigt kul bygge, 330 motorn är grym!


Vad roligt! Det är sådant man vill höra
Turbolagg var det jag var mest rädd för, därav beslutet att bygga kompressor!
Vanos, modern turbo samt vettigt styrsystem borde rimligtvis hjälpa till.
Gjorde lite research igår kväll och tror jag börjar Komma fram till relativt vettigt recept.
- Kompakt "Kina" grenrör alt gjutet (har sett många köra dessa med gott resultat)
- Borg Warner EFR 7670 (inbyggt dump och wastegate, den har också fått bra omdömen)
- MaxxEcu (svenskutvecklad samt många som kan mappa)
Turbon är speccad till 300-650 hk. Runt 300 motorhästar siktar jag på besiktningseffekt.
Sen inbillar jag mig att jag kommer att vilja ha lite svängrum


bmw_fredde skrev:
Jag skulle aldrig fundera på något annat än turbo! särskilt på din maskin som har dubbelvanos så kommer du få ett fruktansvärt bra register
Bytt vevstakar så har du en maskin som hänger med till relativt mycke effekt thumbs up


Kommer inte att kompsänka, hade därför hellre kört M50.
Men M54 verkar vara bra maskin som tål ganska mycket.
Räcker det med vevstakarna?
Tanken är att bygga klart maskinen så snart som möjligt och börja köra.
Sedan kan jag bygga en ny motor vid sidan om... det är planen iaf

Upptäckte i samband med mitt "research" att det finns två lägen vid sådana byggen.
Bonntrim och All-intrimm

_________________
Tim Anle
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 407



borz skrev:

Kommer inte att kompsänka, hade därför hellre kört M50.
Men M54 verkar vara bra maskin som tål ganska mycket.
Räcker det med vevstakarna?
Tanken är att bygga klart maskinen så snart som möjligt och börja köra.
Sedan kan jag bygga en ny motor vid sidan om... det är planen iaf

Upptäckte i samband med mitt "research" att det finns två lägen vid sådana byggen.
Bonntrim och All-intrimm


Nä kompsänka är ingen mening med om du inte ska över 4 siffrig effekt ja dom tål ganska mycke även i originalutförrande thumbs up
Ett par arp bult till toppen och smidda vevstakar så är det Inga problem å gå över 500whp men ska du bygga en vid sidan av så kör på helt standard å kanske max 400whp så borde det hålla ihop bra,
antar du ska köra e85?

Haha ja det är nog sant att det bara finns 2 lägen å för eller senare hamnar man i den senare kategorin

_________________
Fredrik Edholm
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare

Ett "litet" paket ramlade in idag

Pratade också med Andreas W på SFRO.
Diskuterade bygget. Var lite nere efter samtalet men ändå positivt inställd.
Mycket trevlig kille som verkade ställa rätt frågor!

Enligt Andreas gäller att inte överdimensionera grejorna.
Jag kommer också att behöva ladda minst 0,5 bar vilket gör att jag lär ölverskrida 15kw/100 kg gränsen.
Får se hur det blir med det.

Kommer att köra med MaxxEcu samt någon här i Skåne mappa åt mig.
Men det är långt dit...

Nästa gång i garaget planerar följande:
- Byte av bromsservio och huvudbromscylinder till M3ans
- Gänga kanalerna i toppen samt dra stoppskruv

Om tiden tillåter kan börja porta toppen till M50-insug.
Stora planer - lite tid

_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
En hel del blev gjort i garaget i mellandagarna.

Beslöt mig för att skippa e-gas och köra på mekaniskt spjäll.
Närmast till hands blev M50 insug med tillhörande spjäll.
Kanalerna för tomgång gängades (M10 för de som undrar) och förslöts med stoppskruv med gänglåsning samt flytande rtv-packning. Insuget matchportades. Blev inget fancy, tog bort kanter men annars lät bli att porta.
Blev också Nuke-fuelrail, mest för att jag tyckte att original var så fult. Plus jag kan nu montera bränsletryckssensor direkt på railen!



Nya packningar blev det också!



Passade på att montera in bromsservo och master från en M3a innan jag hivar in motor.

För de som undrar så gjorde BMW en förändring i bromssystemet någon gång hösten 2002 (tror jag).
Detta är mitt andra servo och master.
DSC/ABS-enheten sitter där bara för stunden. Kommer att köra utan ABS men det får jag lösa senare.

På väg in...


... och äntligen inne!


Fick lite tid över och kapade ur Compaktens framskärmar.


Här försöker para ihop två skärmer sedan/compact.
Ska försöka få bättre passform och svetsa ihop dem.




Lite lustigt att denna motor skall enbart användas för besiktning, bullerprov och registrering.
Tas ut sedan och ersätts med en annan maskin som jag bygger parallelt.
Så om någon behöver en turboladdad B30 kan sluta leta

_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Grenröret och turbon provmonterade.
Turbon hamnar lite långt fram men går nog att lösa det snyggt.


Jobbar också med fronten. Passformen mellan skärmarna är inte 100%ig men nära nog...

_________________
Tim Anle
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



borz skrev:
Grenröret och turbon provmonterade.
Turbon hamnar lite långt fram men går nog att lösa det snyggt.



Jag tycker nog att du ska fundera en gång till på turboplaceringen, med bara nån cm mellan turbinhuset och en ventilkåpa i plast så är det en överhängande risk för att kåpan smälter och i värsta fall börjar brinna.
Det vore inte första gången om man säger som så

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Bra poäng där!
Jag håller faktiskt utkik efter M56 ventilkåpa i aluminium för vettiga pengar.
De som är ute på ebay kostar för mycket, men ibland dyker de upp för vettiga pengar.

_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Ska det spåra ur så kan man lika gärna göra det ordentligt!

Först och främst är det garagebyte. Nu slipper jag köra 20 mil t&r för att mecka.
Nu är det bara 2,5 mil t/r - lagom!

Bilen helt rensad. Den tomma karossen har satts i en karossnurra


Nu skrapas det underredsmassa

_________________
Tim Anle
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104



Härligt jobb du har framför dig! Om du har möjligt så försök samla ihop och väga allt sen så man vet om det är värt mödan.

Coolt med v8 blir dock lite nyfiken varför du valde bort m54an?

_________________
Mattias Nygård
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
mawte skrev:
Härligt jobb du har framför dig! Om du har möjligt så försök samla ihop och väga allt sen så man vet om det är värt mödan.

Coolt med v8 blir dock lite nyfiken varför du valde bort m54an?



Några kilo tyngre motor men betydligt kortare så jag får bra viktfördelning.
Jag får mina hållbara 400 - 420 hk, kanske mer i framtiden med överladd.
V8an låter rätt bra också.
Plus fick jag tag i relativt fräsh motor, har bara gått 2600 mil.

_________________
Tim Anle
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 611



mawte skrev:
Härligt jobb du har framför dig! Om du har möjligt så försök samla ihop och väga allt sen så man vet om det är värt mödan.

Coolt med v8 blir dock lite nyfiken varför du valde bort m54an?


Har jag missat något? V8?

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Coolt! Och som de verkar säga i USA; LSx är svaret på alla frågor
Vad använder du som motordonator?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
magnus428 skrev:
Har jag missat något? V8?


Jajamen! Kass bild men så här kommer det att se ut på ett ungefär...



Himlar skrev:
Coolt! Och som de verkar säga i USA; LSx är svaret på alla frågor
Vad använder du som motordonator?


There is no replacement for displacement! Eller hur?..
LS2an kommer från en Corvette.
Växellådan blir 5-petad diesel från 330d.
Använder mig av ABC-Clutch adapterplatta samt Tilton-koppling.
Motorfästen och grenrör från CX Racing. Passformen är si så där men funkar!

_________________
Tim Anle
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



WOW missat denna tråd.

Länge haft tanken om en Compact med M60/2 motor LS2 är stråt vassare dock.

Hur går det?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 360ti -04
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (31537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande