Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Nya civic type-r, hur bra på våra svenska banor?
4353 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag är lite fascinerad av den nya civic type r fk8 som snart kommer. Som ni säkert vet är den den snabbaste framhjulsdrivna bilen på ringen och tittar man på tiden drar så verkar det ju vara en bil som man kan jaga porschar med på trackdays. Men är våra vanliga svenska banor sämre för en sådan typ av bil och kräver bättre vikt/effekt då man har fler inbromsningar / accelerationer och inte då många svepande kurvorna i hög fart som ringen har?

Jag undrar t.ex hur en type-r kommer att prestera på Mantorp? Tittar man på type r fk2 som är nästan lika snabb så verkar tiderna ha varit kandke 1.32-1.34 nåt sånt. (Vet någon om nån proffsförare rattat runt en fk2 på Mantorp?) om man jämför med t.ex en m3 CSL som har samma officiella tid (7.50) på ringen så verkar ju dom ha gått betydligt snabbare på Mantorp. Kanske eftersom däcken blivit mycket bättre sen den var ny?

Jag har studerat videon från fk8 ringenvarvet och vid typ 1:20 så kommer det ett parti där bilen gör en ganska clean acceleration 100-200. Det är möjligt att det går lite nedåt (svårt att se) men den gör det på runt 10 sekunder. Är inte det en lite väl bra tid? En vanlig fk2 med bara 10 hästar mer gör 100-200 på kanske 15sek.

https://m.youtube.com/watch?v=4YSjItQneNM

Vad tror forumet, kan man jaga porschar med en fk8 på svenska banor med bara byte av programvara (380-400hk) eller är det bara att glömma?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Finns flera snabba ciqvickar här så lär inte vara något konstigt thumbs up

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 81



Ska bli kul att se hur den står sig.
Bilen har ju funnits ute på gatorna i USA och Kanada i ca 1 månad nu. Så några jämförelser borde man kunna se redan nu.

Jag har beställt en men den beräknas komma i November först till Sverige.

_________________
Håkan Bergkvist
Toyota GT86
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192



Iqbad skrev:

Jag har studerat videon från fk8 ringenvarvet och vid typ 1:20 så kommer det ett parti där bilen gör en ganska clean acceleration 100-200. Det är möjligt att det går lite nedåt (svårt att se) men den gör det på runt 10 sekunder. Är inte det en lite väl bra tid?


Den accelerationen är ner mot/genom fuchsröhre iallafall slutet på accelerationen går rätt kraftigt utför.

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Henrik Eldholm skrev:
Iqbad skrev:

Jag har studerat videon från fk8 ringenvarvet och vid typ 1:20 så kommer det ett parti där bilen gör en ganska clean acceleration 100-200. Det är möjligt att det går lite nedåt (svårt att se) men den gör det på runt 10 sekunder. Är inte det en lite väl bra tid?


Den accelerationen är ner mot/genom fuchsröhre iallafall slutet på accelerationen går rätt kraftigt utför.


Kör man hoj som jag gör så är den backen läskigt brant.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag fick möjligheten att provköra nya type-r en sväng, här är mina intryck. Ett visst förbehåll för att jag inte körde den så långt och inte heller så hårt som jag velat

1. Den var snyggare än jag föreställt mig, har tidigare tyckt den sett sådär ut men den såg grymmare ut i verkligheten.
2. Inredningen var ganska fin, inte audi klass men helt OK känsla och generellt en OK design.
3. Stolarna var riktigt sköna.
4. Den styr in bra och kändes väldigt neutral, bra känsla i ratten.
5. Den kändes långsammare än vad jag hoppats på, min M3:a känns i alla fall en del snabbare.
6. Växelspaken och känslan när man växlade var skön, dock inte lika precis som en s2000.
7. När man växlade och gick på gas snabbt igen så tar det en liten stund (0.5sek?) innan motorn börjar dra igen. Jag antar att det är nåt man får leva med på en liten motor med turbo, men det känns inte så köttigt. En N/A motor känns mycket bättre då man går på nästa växel med kraft. En S2000 går t.ex att växla mycket brutalare med.
8. Kopplingen kändes som på en pensionärsbil, kunde gott varit betydligt trögare.
9. Den låter lite för lite tycker jag, hoppas det går at lösa med ett eftermarknadssystem.[/quote]

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Lyfter tråden lite, Sport Auto testade CTR för någon månad sedan och fick en tid på 8:01 bra tid men långt ifrån Hondas egen tid. Bilen hade CUP 2 precis som när Honda körde. De verkar vara inne lite på samma spår som mig att det kanske fuskats lite med effekten, skillnaden i toppfart på rakorna är helt enkelt för stor! Bilen bromsades ändå till 338hk, så bra med effekt!

Skillnad schwedenkreutz: 236 vs 246 km/h
Skillnad Döttinger Höhe: 240 vs 257 km/h

Är det någon på forumet som köpt sig en ny FK8 och som ska köra bana med den i sommar?


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Bilder o videos
Nya civic type-r, hur bra på våra svenska banor?
4353 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande