Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!! | << 1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 107, 108, 109 >> 49 besök idag (656154 totalt) |
Vi får se... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Racerapport från Gelleråsen.
Testkörde ett par varv på lördagen efter King of the Woods. Då märkte jag att det var glapp i styrningen igen. Jag hade lossat styrväxeln lite när jag byggde en förstärkning till fästet, så det inte skulle flexa Sen glömt dra åt den igen. Det var raskt fixat och efter en mindre provtur i depån så visste jag att den satt och jag testade även min IR beacon. Med den i loggningen vet jag att varvtiderna stämmer med verkligheten. Söndag: racedag. Möten och grejjer är inte intressant att skriva om. Jag ger mig ut på Medialaps/warmup. Motorn går riktigt bra nu efter att jag mappade om den i onsdags. Istället för ett peakladd på 1,6 kan jag nu reglera mellan 0.6 och 1.1 bar. Det ger 609whp 773Wnm (som jag visat tidigare i tråden) Den är mycket mjuk och fin att köra. Efter några varv börjar den misstända och tappa någon cylinder. Dessutom får jag larm. Jag tar det lite lugnt och går in i depå. Min surfplatta var inte aktiv så jag visste inte vad larmet gällde. Det var bränsletrycket som dippar. Jag provar pumpen och hör att den kaviterar. Tänker att den nya motorn drar säkert mer soppa, så jag får attackera några varv och sen ta det lugnt för att fylla på catchtanken. Q1: Ger mig ut och är glad att allt funkar. Nu känns bilen lite överstyrd när jag ger på lite mer. Kommer inte ens ett helt varv på attack innan den börjar hosta. Nu är plattan igång och jag ser att trycket är helt borta. Svänger in i depå och blir lite grinig. Nu hittar jag felet. Förfiltren till förpumparna är igen satta. Jag kastar bort dem och testar pumparna. Nu låter allt som vanligt igen. Kollar lite loggar och ser att jag ligger 1/10 från PB med halvgas från mitt i kurvan ut på start/mål. Det är ju rätt bra... Jag går på lite mer krängare fram och ställer på vingen ett snäpp. Q2: Nu funkar bilen. Hade 1:14.6 i Q1 (tidigare pb 1:14.5) OCh smäller in en 1:12.4 på första attackvarvet. Senare kryper den ner till 1:11.486 och jag är asnöjd! Detta gör att jag hoppar upp från 13 till 7a och är med i final. Att putsa pb med 3 sekunder är ju helt ok... Final. Jag fick tyvärr bryta Q2 för att den tryckte ur sig vatten i locket. Övertemp och ett gammalt trött Volvo 850 lock var inget bra. Min fläkt var ur funktion märkte jag. Då jag inte hunnit bygga några luftstyrningar behövs fläkten. Dessvärre hann jag inte fixa detta då jag var tvungen att lufta bromsar. Nader och Andreas från Autogruppen hjälpte mig och den var det stressigt att komma till checkin för final. Väl ute på finalen smäller jag in 1:11.5 och sen börjar den trycka vatten. Så då är det dags för depå.. Jag kom 6a med ett rejält putsat PB. Hittade dessutom felet på ABSen under lördagen. Fick tillslut min dator att koppla upp mot ABS enheten. Försökte köra luftningsläge, men pumpen var stendöd. Läste felkoder och det bekräftade bara detta. Så det är bara att byta pump. Den är billig och sitter i massor av bilar, så det är ok. Det dyra är ju ecun till den. Jag är mycket nöjd med helgen. Löste en del fel, hittade nya nu när jag till slut fick pressa den ordentligt. Kalas helt enkelt _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Har följt dina äventyr och prövningar i det tysta, stort grattis till PB och att det börjar lira! Problemen du hade nu låter ju mer som barnsjukdomar i jämförelse med tidigare. _________________ Pet ter Uhlin |
||
|
||
|
||
Jag hade ju lite värmeproblem när fläkten stod still. Det ska ju funka ändå när jag kör tycker jag. Så jag byghde en prototyp av luftstyrning.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Nu var det länge sen jag skrev något. Bilen är ju hyffsat hel, men en reservmotor är ju inte dumt att ha.
Nu dags för motortvätt. ;) Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
||
En nyfiken fråga: är det några förändringar planerade för vinterns byggsäsong, eller är planen att serva och finslipa detaljerna?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Nja, inga stora grejjer. Bygga reservmotor, fixa småfel och finnishjobb. Större delen av vintern kommer jag bygga på Bursttöms bil. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Verkar som jag missat racerapport från finalen på Knutstorp.
Eftersom bilen funkade bra, så bokade jag en trackday innan. Så jag åkte ner på Torsdagskvällen och spelade in lite TV med Skoghag. Sen blev det trackday på fredagen. Första passet... Körde ut och lade varv bara. När man har en sån bil som min är det en underbar och sällsynt känsla att kunna ligga ute ett helt pass och bara lägga varv och testa spårval. Detta gång gjorde jag det. Jag låg väl på kanske 80% attack bara, men hade verkligen roligt. Pass2... Kliver på lite hårdare och det känns ännu bättre. Bilen går så larvigt bra att jag bara flinar. Tills... femte varvet. Efter rakan och en hård inbromsning så kliver jag på genom höger/vänster och kommer upp på krönet. Då börjar det ryka duktigt från motorn. Hela förloppet tar ju bara någon sekund, för uppe på NGK krönet är allt klart. Jag ser hur röken bolmar ut längs båda sidor av huven och fattar direkt att det brinner. Så jag skjuter mitt släcksystem och går åt sidan ut på rallycross banan och stannar där. Kommer ni ihåg det där remmen som trasslade in sig i torrsumpen på Mantorp? Den sitter där för att inte tryckslangen mellan oljefilter och motor ska ligga emot kylfläkten. Den hade kasat upp lite och slangen hade lagt sig mot fläkten, som det inte skulle. Det hade nött ett litet hål och oljan sprutade ut på fläkten och man kan säga att "the shit had hit the fan" bokstavligt. Oljan finfördelades ut över hela motorn, även på grenrör och turbo. Dock var jag så snabb att det inte blev några skador alls faktiskt. Sen fick jag åka skamkärran till spolplatta. Det var ju färdigkört för denna dagen. In till Biltema och köra avfettning, svampar och en ny dunk med olja. Resten av dagen gick åt till att sanera motorrum från oljekladd. Racedag: Ut på warmup och bilen känns lika bra som igår. Kör hela warup passet och allt funkar bra. Q1 regnar vansinnigt, så jag står över. Q2 sitter bra. Jag ligger 6a innan jag blir svartflaggad. Kommer in i fastlane och funktionärerna har sett rök i mitt högerfram hjulhus. Vi kolla, men hittar inget. Dock är det fortfarande rätt mycket kladd. Så jag åker in i depå och plockar av hjulet för att göra rent igen. Vill ju inte bli svartflaggad i finalen. Jag känner att bilen går bra och en 4,5e plats är inom räckhåll. Nu blev det lite konstigt... I alla race, i alla år har det alltid varit Club, Clubchallange, Prostreet, PRO och Unlimited i den ordningen. Denna dag med... ända tills finalerna. PGS ljud så körs finalerna i ordningen Prostreet, PRO, Unlimited, Club, Clubchallange. De har alltså ändrat i schemat. Jag har ju så klart inte läst... Har ju fullt upp med att mecka. Så jag sitter i meck-kläder med bilen upplyft utan framhjul när jag hör speakern säga vem som vann Prostreet... Man kan säga att jag inte riktigt han med att klä om, bulta dit hjul och lina upp innan min final började. Rätt snopet... Tyvärr kan jag ju inte skylla på någon annan, utan för ta på mig ansvaret själv. Skittråkig avslutning på säsongen.. Nästa år ska jag inte tävla, utan ska ägna mig åt att köra trackdays och få ordning på alla småfel på bilen. Sen blir det ny satsning 2019. Så vintern kommer ägnas åt att byta lite slangar, montera en 90graders koppling på tyckslangen, så jag eliminerar spännremmen. Jag ska även bygga en del på Burströms 968, så jag har att göra ändå i vinter. ...kom ihåg att släcksystem är en billig försäkring. Utan det hade i alla fall kablarna brunnit sönder innan räddningspersonalen han fram. Nu konde jag bara tvätta, skarva slang och köra igen. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Tråkigt med den avslutningen - men riktigt gott att du fått så bra snurr på bilen och nya motorpaketet!
Uppladdningen för 2019 har ju redan börjat med högtryckstvättning ser jag! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Dags att laga lite krigsskador från säsongen. Egentligen inga bekymmer, men trist...
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Passade även på han klä av den. I vinter blir det lite finnishjobb. Ny lack/design och snygga till lite skarvar.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
||
|
||
Exakt så är det planerat. Dessutom en strut innanför som leder kylluften dit. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!! | << 1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 107, 108, 109 >> 49 besök idag (656154 totalt) |