Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ABS på bana
1367 besök totalt
Lars E
Enköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Tjena

Ni som har ABS på bilarna brukar ni koppla ur den på banan?

(min givare gav upp så skall byta den, men kanske väntar efter säsongen är slut)

_________________
Lars Eriksson
S4ORCE
Audi S4+ -99B Widebody
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19509



Kör med både ABS och EBD (sköts av samma enhet). Jag har inte provat att plocka ur säkringen men jag trivs med att ha bägge systemen inkopplade (bra stabilitet in i Trösen tex.). Med rejält grepp så griper ABSen bara in när jag är helt fel ute.
Min ABS är inte bland de snabbaste men jag antar att det finns de som är långsammare och då kanske det inte är så skoj att se lecakulorna närma sig medan man väntar på nästa bromspuls. Griper ABSen dessutom in onödigt tidigt så blir det ju nästan ingen bromseffekt kvar.

Sen är det ju bara riktiga chafförer som kan balansera på låsningsgränsen så jag kommer att köra med ABS i förtsättningen med, det blir mer koncentration över till resten då

Hellre bromsa lite tidigare och ha rätt speed i och ur kurvan thumbs up (och det händer ju varje gång, right )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Jag är typ i samma läge. Innan min ABS sa upp sig så hade jag lekt med tanken att koppla ur den inför varje banträff.

Nere på Falkenberg senast så var jag utan ABS pga av fel på en givare. Nu är väl kanske just Falkenberg en "o-ABS-ig" bana så jag märkte ingen egentlig skillnad i endera riktning (men jag måste även säga att jag aldrig har kört Falkenberg MED ABS...).

Dock måste jag erkänna att jag saknade ABSen! Kör man en bana för första gången (vilket jag gjorde på Falkenberg) så vill man naturligtvis flytta fram bromspunkterna. På Falkenberg är det väl bara i Chikanen(?) som det kan bli riktigt otrevligt om man bromsar på sig i en gatbil utan båge och riktiga bälten så här saknade jag faktiskt min ABS!

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag har aldrig kört på bana med ABS och aldrig direkt saknat det heller då jag tycker det är lite rejsigt med möjligheten att låsa upp hjulen och därmed få med sig lite lecakulor hem. Men eftersom jag inte är någon jättehöjdare på att vara helt konsekvent bromsare så kan jag ibland innan inbromsningarna fundera på om jag verkligen klarar av att bromsa lika bra den här gången som varvet innan och därmed kan flytta fram bromspunkten lika långt som jag skulle vilja. Det får jag erkänna att jag inte alltid klarar, men hittills har det i alla fall mest resulterat i missade apex och kanske ett hjulpar lätt utanför asfalten. Där kan nog ABS hjälpa mycket, för att få det mer konsekvent och mindre risk för att köra av. Det i sin tur gör nog att man kan köra med lite mindre marginaler och därmed få ner varvtiderna, även om ABS:n inte är helt optimal.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



No guts - No glory

Jag kör inte med ABS. Jag vill ha så lite hjälpmedel som möjligt. Det är roligare på det viset, kanske inte snabbare men det ska vara roligt och jag vill lära mig att bromsa på riktigt. Om det dessutom går fort vet jag vem som skall äras . Det vet man inte med en hjälpmedelsbil.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag har mest åkt med "allt på" på min Alfa 147:a. Har testat utan men i blöta var det ett elände att
moderera bromsen, det låste upp allt för lätt. Stabiliseringsprogrammet kan jag leva utan men
tydligen inte ABS:en. Min ESP går inte att koppla ur (man måste rycka säkring eller ABS-sensor).

Jag har provbromsat med och utan ABS på torr väg och ABS:en var genomgående överlägsen.
Det verkar som om bromssystemet designats för ABS, det är helt omöjligt att brom så
jä**a tokhårt som ABS:en. I alla fall när vägen är jämn. In i Ejes på Gelleråsen är en annan sak.
Min gammelalfa är mycket lättare att dosera bromskraften på.

Hur kaxig en förare än är så vinner ABS:en i längden: den kan göra 100 lika effektiva inbromsningar i
rad. Det kan ingen förare i hela världen.

Sedan att det inte uppfattas så rejsigt är en annan sak

EDIT: 147:an är en gatbil som används på bana. På en räser skulle jag resonerat på annat sätt.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088



Jet skrev:
Jag har mest åkt med "allt på" på min Alfa 147:a. Har testat utan men i blöta var det ett elände att
moderera bromsen, det låste upp allt för lätt. Stabiliseringsprogrammet kan jag leva utan men
tydligen inte ABS:en. Min ESP går inte att koppla ur (man måste rycka säkring eller ABS-sensor).

Jag har provbromsat med och utan ABS på torr väg och ABS:en var genomgående överlägsen.
Det verkar som om bromssystemet designats för ABS, det är helt omöjligt att brom så
jä**a tokhårt som ABS:en. I alla fall när vägen är jämn. In i Ejes på Gelleråsen är en annan sak.
Min gammelalfa är mycket lättare att dosera bromskraften på.

Hur kaxig en förare än är så vinner ABS:en i längden: den kan göra 100 lika effektiva inbromsningar i
rad. Det kan ingen förare i hela världen.

Sedan att det inte uppfattas så rejsigt är en annan sak

EDIT: 147:an är en gatbil som används på bana. På en räser skulle jag resonerat på annat sätt.


hur uppträder abs'en i din 147a? jag tycker att den börjar "arbeta" aldeles för tidigt, känns som att den kunde hållit kvar ett bra tag till innan låsning på min morsas alfa 147 1.6TS, i min gamla impreza låste absen hjulen pyttelite innan den gick in, tyckte jag fungerade bättre faktiskt...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Så länge det inte guppar allt för mycket och alla hjul är i botten är den brutalt effektiv.
Den har nå't slags bromskraftförstärkare eller vad det heter. Bromsar jag hårt klämmer
den till allt vad det går.

Bromsar man hårt på torr asfalt skriker det om däcken (och det går att ana svarta gummispår
av-på-av-på-av-på).

EDIT: Jag brukar bromsa mig förbi både det ena och det andra på banträffarna Sent, sent.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Corsa skrev:
No guts - No glory

Jag kör inte med ABS. Jag vill ha så lite hjälpmedel som möjligt. Det är roligare på det viset, kanske inte snabbare men det ska vara roligt och jag vill lära mig att bromsa på riktigt. Om det dessutom går fort vet jag vem som skall äras . Det vet man inte med en hjälpmedelsbil.


OBS! Det här ska inte ses som någon kritik mot din åsikt - ej heller som något hyllningstal av ABS men de flesta av oss här på Rejsa kör mest banträffar med sina, mer eller mindre, vanliga bilar. Att då koppla ur sin ABS på dessa banträffar "för att lära sig bromsa på riktigt" måste i rimlighetens namn vara fel såvida du inte alltid har dom urkopplade!

Min nuvarande bil är den första jag ägt med ABS och det tog ganska lång tid för mig att vänja mig vid dom (bilen innan var en tung Porsche 928 som jag önskade skulle haft ABS! ). Jag kom på mig själv i början, och vid ett flertal tillfällen, att pumpbromsa för att jag tyckte "att snart släpper det". Jag hade länge ett inbyggt motstånd att "stampa till för kung & fosterland" och hålla kvar pedalen där.

Men visst - Att det är ett hjälpmedel råder det väl ingen tvivel om men jag kan tänka mig att man tidigare sagt samma sak om t ex styr- och broms-servo...

OT: Varför hör man så ofta snack om bromspunkter i olika kurvor men så sällan om vart man går på gas?

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Lars E
Enköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
OKej tack

skall köra på kinnekulle nu 2ggr, den är juh rätt kurvig.
men man bör då pumpbromsa även på banan? lr skall man tok nita inför varje snävare kurva?

Har aldrig kört utan ABS på någon bil så är rätt ny med detta... gammla system..

_________________
Lars Eriksson
S4ORCE
Audi S4+ -99B Widebody
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



640k skrev:

Men visst - Att det är ett hjälpmedel råder det väl ingen tvivel om men jag kan tänka mig att man tidigare sagt samma sak om t ex styr- och broms-servo...

Broms- och styrservo är ju bara en muskelförstärkare och inte ett förarhjälpmedel på samma sätt som ABS. Det är ju lite som att man skulle ha ett styrhjälpmedel där man i varje kurva kunde styra fullt så fixade bilen resten. TC finns ju för gaspådrag, så det kanske kommer. Undrar om inte BMW hade nåt sånt system på G för att undvika att man skulle få sladd, så att det dämpade styrsignalen i lämplig grad?
Med ett väl fungerande system med ABS och TC så gäller det bara att börja bromsa fullt vid en utvald bromspunkt och sedan ge på full gas när man bromsat färdigt så fixar elektroniken resten. Med ett dämpande styrsystem så behöver man sedan förhoppningsvis bara peka ratten i rätt riktning för att ta kurvan perfekt.
Jag kör på bana för att det är en utmaning och himla kul. Blir det allt för enkelt så kan man ju lika gärna vara passagerare.

En av de roligare övningarna tycker jag t.ex. det är att köra med S2000-karten i kurvor som kräver inbromsning i kurva. Med broms endast på den stela bakaxeln är det inte helt lätt, men himla kul. Den snedfördelade bromskraften ifrån bakhjulen ger i sig understyrning eftersom man får ett moment åt fel håll i kurvan, men samtidigt får man överstyrning om man bromsar för mycket eftersom sidogreppet bak minskar. Nu kan jag bara med beundran se på de kartingvirtouser som genomför sådana övningar med lite lätt sladd och innerhjulet nån cm ovanför marken för att sedan lyckas ge på alldeles precis lagom med gas som håller kvar innehjulet i luften utan att det tar i asfalten, eller ger släpp. Men trots att jag inte klarar av det lika bra och inte alls är lika snabb så är det ändå roligare att försöka än att jag skulle närma mig dem med nån halvsekund genom att införa ABS och TC.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18625



Jag har aldrig kört med ABS på bana men jag har iaf varit med on två ggr där jag varit glad att jag kunnat bromsa stopp på alla fyra hjulen för att INTE åka dit hjulen pekar...
Vad händer om man kör en ABS bil då?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19509



MaZ skrev:
Jag har aldrig kört med ABS på bana men jag har iaf varit med on två ggr där jag varit glad att jag kunnat bromsa stopp på alla fyra hjulen för att INTE åka dit hjulen pekar...
Vad händer om man kör en ABS bil då?
Jag antar att du tänker på en "both feet in" incident. Jag har ingen aning om hur ett ABS-system hanterar en snurrning men det skulle vara mycket intressant om nån orkade prova på nåt flygfält eller motsvarande.
Det jag är mest osäker på är vad som händer när det börjar gå baklänges. Det kan ju hända både det ena och andra med ett okontrollerat "bakhjulsstyrt" fordon.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1510

Namndispens
Namndispens

Dum fråga kanske, men är det guppigt på väg in i ejes kurva på gelleråsen? Jag borde veta det eftersom jag kört där själv, men jag har inte tänkt på det. Det skulle nämligen kunna vara den goda förklaringen till att mina bromsar inte tar så bra just där pga abs.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Allmänt banåkaforum
ABS på bana
1367 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande