Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
HJÄLP !!! Ska köpa ny biltrailer , söker tips o råd.
13409 besök totalt
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425


Trådstartare
Ska köpa en NY biltrailer , ingen begagnad!

Den måste kunna lasta minst 1500kg så det blir en boggie.
Så långt är jag säker, men resten?

Vad ska man tänka på?
Material, tillverkare , tipp/inte tipp , 10" -13" -14" hjul , heltäckt botten eller öppen ? För o nackdelar önskas Vad funkar o vad är onödig lyx som bara kostar pengar?

Pris? ptjaaa någon 100.000+ släp är inte aktuellt men kan väl sträcka mig till runt 50.000:- +- för en komplett kärra.

Ös på med tips o förslag


Är detta fel forumsdel så får moderator gärna flytta till rätt plats

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253



brian james trailer, dessa köper du förslagsvis hos emil på byggman. lättast är att kolla deras blocket annonser

_________________
Ola
BMW
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124



personligen gillar jag tipp , blir alltid svårt att få upp låga bilar med ramper , täckt botten är inte fel när det e dåligt väder slipper iaf lite smuts som sprutar upp under bilen =)

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486



Hej
Jag har ett SM-Släp SM 360-15 och är jättenöjd med det.
Det är en förstärkt släpkärra så den går att använda till annat än bara som biltrailer.
Totalvikt 1500 lastvikt 1100.

Dem har även boggi varianter med högre lastvikter upp till 2050kg.
Kolla här.
http://www.sm-slapet.se/

Exempel
http://www.blocket.se/orebro/Bil_Maskintransport_48019152.htm?ca=12&am . . . .
Ganska bra pris för en svensktillverkad trailer.

Mitt köpte jag här. http://www.lunneryds.se
Bra kille att ha att göra med.

MVH
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Har lånat lite olika kärror utav vänner, den "värsta" av dom hade lämmar som var så pass höga så att jag kunde inte öppna dörren på bilen jag kört på... han körde folkrace så för han var det ju inga bekymmer men för mig i låg m3a blev det värre

Vet ju inte riktigt vad för bil du ska ha på din trailer men min erfarenhet säger att tipp behövs bara till EXTREMT låga bilar.

Bästa trailern jag kört hade underliggande hjul, tridem har jag till och med för mig i typ 12-13" storlek. Gick hur stadigt som helst.

Som vanligt handlar ju allt om pengar och vad för bil man ska frakta, om JAG skulle köpt ny biltransport hade jag valt en med underliggandehjul, heltäckande golv och utan lemmar på sidorna.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425


Trådstartare
tack för många bra åsikter.

För att förtydliga så är det bilar i klass med e36 och e46 som kommer fraktas i första hand.
Har kikat lite på denna trailern
http://www.blocket.se/vastmanland/Biltransport_maskintrailer_2700_kg_5 . . . .
Vad tror ni om den? Har ingen aning om kvaliten dock.

Fortsätt o ösa på med mer tips. Uppskattas enormt !

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Fick man välja så skulle jag iaf ta en med Boggie , tipp och vinch. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Piddan skrev:
tack för många bra åsikter.

För att förtydliga så är det bilar i klass med e36 och e46 som kommer fraktas i första hand.
Har kikat lite på denna trailern
http://www.blocket.se/vastmanland/Biltransport_maskintrailer_2700_kg_5 . . . .
Vad tror ni om den? Har ingen aning om kvaliten dock.

Fortsätt o ösa på med mer tips. Uppskattas enormt !


Såg väldigt lustigt ut med sånt långt överhäng bak, vill ju inte få baktyngd på ekipaget. Ser ut som att det egentligen ska vara ett tridem släp men dom har plockat bort sista axeln... men annars var det ju fint

Jag hade nog sett till att få provköra släpet LASTAT innan jag handlade något nytt... men sen kan jag även vara en väldigt jobbig köpare

Edit: dioder istället för vanliga glödisar är väldigt skönt att ha, speciellt fram på vagnen då dessa ständigt blir nersprutade av all skit på vägbanan.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Högbyggd ( med hjulen under är som namnet högre = högre lastvinkel oftast)

En med hjulen utanför har oftast lägre lastplan, dock med skärmar ivägen för jättelåg bil. Dock inte alltid ett problem, vissa släp har väldigt låga skärmar/alt avtagbara

Jag kör lågbyggd (mycket låg i förhållande till många andra) med tippbart flak (hydraliskt), att ha ramper är bara mycket struligare vid lastning på alla sätt, du har mindre marginal om du kommer snett, det blir en felaktig vinkel med en topp mitt under bilen halvvägs upp. Det är ett osäkrare och mindre smidigt sätt o lasta helt enkelt
Det går fortare o lättare att lasta med tipp, så valet är enkelt.

Helt flak är en fördel om man vill köra annat.
Ett biltransportsläp utan helt flak, är reggad som biltransport, o får inte köra annat än just fordon, men ett med helt flak är reggat som flakvagn, och därmed får du köra ett lass virke, möbler, lass med grus, ved, lekstuga eller va du nu har för behov. En klar skillnad.

En bra vinsch är guld värt, en Al-Ko är mycket bra. (Ingen billig biltema, det är skit o skapar bara problem)


Jag gör med ett släp från Westbay / släpvagn.nu, och dom är nog bland dom proffsigaste i landet på slapvagnar, en helt underbar service där du som kund är viktigast, är du inte nöjd, löser dom det, oavsett problem!!
Priser kanske lite högre, men det är bra kvalitet på vagnarna och servicen!
Och valfriheten är enorm på deras produkter!

Min är en Agados Panther (2-axlig / Knott) 2,5 tonare med 2 tons last, och har kör över 2,5 i last och släpet går helt perfekt oavsett. (haft många biltransporter men denna är den bästa) Mkt kraftig konstruktion
Helflak med tipp gör det mångsidigt.
Kör 14 tum på alu på min, helnöjd. lev. orig med 13"

Högbyggda kommer ibland med 13" oxå, vilket ger ännu brantare lastvinkel.
En högbyggd bör vara med 10" hjul, detta kringgår dessutom vinterdäckslagen med 10", så man kan köra med samma hjul året om.


Blocket har ett enormt utbud av försäljnignsställen på nya släp.


Lycka till!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Ett tips är att köpa släpet nere i europa. De är sjukt mycket billigare där.
Jag hade köpt en högbyggt släp med 10" hjul och tipp. Då kan man använda det till mycket. Jag tycker en stor fördel med högbyggt är att man kan hålla nere bredden på släpet utan att förlora lastbredd. Ett släp som är 2m invändigt med stora hjul blir minst 2.5 brett.

Min personliga favorit är Ifor Williams CT167. Ifor williams har stela axlar med bladdjädrar istället för gummitrosin. Parkerar man en tung bil på släpet lång tid så blir gummistavarna i axlarna lätt lite platta och släpet tappar tillslut fjädringen.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425


Trådstartare
JBT skrev:
Ett tips är att köpa släpet nere i europa. De är sjukt mycket billigare där.
Jag hade köpt en högbyggt släp med 10" hjul och tipp. Då kan man använda det till mycket. Jag tycker en stor fördel med högbyggt är att man kan hålla nere bredden på släpet utan att förlora lastbredd. Ett släp som är 2m invändigt med stirra hjul blir minst 2.5 brett.

Min personliga favorit är Ifor Williams CT167. Ifor williams har stela axlar med bladdjädrar istället för gummitrosin. Parkerar man en tung bil på släpet lång tid så blir gummistavarna i axlarna lätt lite platta och släpet tappar tillslut fjädringen.


Tack, har du något förslag på ställe att handla på? Får undersöka vad det är för jobb o kostnader att registrera det i Sverige också.

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Det finns en handlare i Holland som heter van der Horst www.horstbv.nl som har bra priser. Blyss i Tyskland har också bra priser http://www.blyss.de.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425


Trådstartare
JBT skrev:
Det finns en handlare i Holland som heter van der Horst www.horstbv.nl som har bra priser. Blyss i Tyskland har också bra priser http://www.blyss.de.


Hittade horst när jag googlade tidigare så har redan mailat och bett om priser o utr lista

Tack

Någon som har fler tips o råd? Är hur tacksam som helst av att få höra alla goda råd o egna åsikter vad som är bra / mindre bra.

// P

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486



E.Svensson skrev:
Har lånat lite olika kärror utav vänner, den "värsta" av dom hade lämmar som var så pass höga så att jag kunde inte öppna dörren på bilen jag kört på... han körde folkrace så för han var det ju inga bekymmer men för mig i låg m3a blev det värre

Vet ju inte riktigt vad för bil du ska ha på din trailer men min erfarenhet säger att tipp behövs bara till EXTREMT låga bilar.

Bästa trailern jag kört hade underliggande hjul, tridem har jag till och med för mig i typ 12-13" storlek. Gick hur stadigt som helst.

Som vanligt handlar ju allt om pengar och vad för bil man ska frakta, om JAG skulle köpt ny biltransport hade jag valt en med underliggandehjul, heltäckande golv och utan lemmar på sidorna.


Hej
Jag kan I alla fall öppna mina dörrar på tävlingsbilen och den är ganska låg, den är ca 120mm till underkant på tröskeln.



Lycka till I letandet

MVH
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Små hjul går bort, dyra och slits mycket och även hjullager osv slits mer..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Jag kan starkt rekommendera Ifor Williams CT136HD. Får lasta 2 ton, men finns även i mindre varianter. Bladfjädrar och brett mellan axlarna. Går riktigt stadigt. Prisvärt släp helt klart.


_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
mpower2001
Stockholm
Här sen Aug 2017
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Supramannen skrev:
Små hjul går bort, dyra och slits mycket och även hjullager osv slits mer..


Ända fördelen jag ser det med att ha en biltrailer som har små hjul (10") är att man kommer undan med kravet på dubbade vinterdäck (de är undantagna).
Kanske i och för sig inte är en fördel då jag personligen skulle känna mig betydligt säkrare på vintern med dubbade däck på trailer...
Annars vill man ju få ner tyngdpunkten så mycket som möjligt och då är så kallade pygmé-hjul en bra lösning.

_________________
Erik Bergman
BMW E46 Cab 2001
BMW Alpina B3 3.3 2000
Citera
Allmänt banåkaforum
HJÄLP !!! Ska köpa ny biltrailer , söker tips o råd.
13409 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande