Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86, vinterpyssel.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (19741 totalt)
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Hängt runt och kikat på andras projekttrådar ganska länge nu, men inte direkt känt att jag haft något värt att bidra med själv. Sen slutet av förra året blev det i alla fall ett försök till ändring på det. Har sen dess tänkt skapa en tråd, men på något sätt har tiden att sitta ner vid datorn och börja aldrig riktigt infunnit sig. Detta blir alltså till att börja med lite av en återblick.

Jag och en kompis började under sommaren 2016 prata om att det vore kul att köra långlopp. Självklart Le Mans 24h Efter en stunds drömmande konstaterade vi att det verkade lite dyrt och började titta på det som då kallades "Krutcupen racing". Krutcupen racing var som vi såg det en lagom budgetserie som trots låga priser och lite enklare bilar kördes på riktiga banor och hade en lagom dos seriositet för att det skulle verka tilltalande.

Sagt och gjort, vi började leta bil. Siktet var väl till en början inställt på en Bmw eller Volvo. Så mycket bil för pengarna som möjligt helt enkelt och tillgång till billiga delar. Vi funderade på E36:or 325, 323 Compact, S40:or som hade gått i JTCC (eller på något oklart sätt kanske hade delar som kanske en gång monterats av en som kände en som kört JTCC).

Nu spoilar ju rubriken lite hur det gick, men efter ett antal nitlotter med höga prislappar och någon enstaka fin bil som hann säljas innan vi kunde åka och kolla så dök det upp en Porsche 944 här på rejsa. Visste i stort sett inget om 944:or men en snabb googling antydde att det var potenta bilar, men så klart Porschepriser på delarna. Bilen var ett avstannat projekt och allt var nerplockat i smådelar. Lättning med glasfiberdelar var påbörjad och bilen hade redan gått med ett Megasquirt innan motorras. Bur, skalstolar, bälten och en ny motor fanns klart och skulle i princip bara vara att skruva i, lite svets på lådor för buren behövde göras först och sen kanske en skvätt färg. Det lät riktigt bra och dessutom en hel hög med delar från gamla motorn samt någon turbo, några extra toppar och annat löst.

Det skulle kunna vara något för oss och för en gångs skull var dessutom avståndet rimligt så vi släpade oss iväg och tittade på bilen. Väl där visade det sig nog vara lite mer än än några timmars svetsjobb innan man skulle ha en körbar bil igen. Vi åkte därifrån och skrattade gott åt tanken att någon någonsin skulle köpa det där vraket.

Jag är fortfarande inte helt säker på hur det hände, men här någonstans blev det inte riktigt som planerat.


_________________
Niclas Eriksson
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



Det är en race bil.... det blir aldrig som man planerat 👍 lycka till..

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Väntar med spänning på fortsättning thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Tack!

Mitten av september 2016 och vi har precis hämtat bilen och fyllt en skapligt stor skåpbil med alla lösa prylar.
Bilen som den står förmedlar inte direkt intycket av en potent racebil men vi tänker oss att förutsättningarna finns och att den med lite jobb kan bli snabb.



När man ser röran i skåpet känns det rätt avlägset att det ska kunna bli en bil igen. Vi sätter trots det som mål att vara klara i slutet av april 2017. Känns enkelt, det är ju ändå mer än ett halvår dit. Längre tid än så kan det aldrig ta.



_________________
Niclas Eriksson
Citera
Fjonkalicious
Skåne
Här sen Sep 2012
Inlägg: 27



Modigt med färdigställandedatum bakåt i tiden!

_________________
Filip Svensson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Ja, det blir lite enklare att avgöra hur man kommer klara det om man gör på så sätt

Med bilen väl hemma sätts ambitionen till "racefinish" men absolut inget slarv. Vi bestämmer oss för att börja med att se över motorn så vi vet att den är bra innan vi tar itu med resten.

Motorn som vi fick med ser ut att vara i fint skick, men vi byter för säkerhets skull kamrem och alla servicedelar när den ändå är ur. Eftersom oljetråg, insug, oljekylare och all annan kringutrustning är demonterat blir det nya packningar där på samma gång. Det känns lika bra med tanke på att dessa motorer verkar ha rykte om sig att söla olja både här och där.

Allt runtikring ser rätt trist ut men både insug och oljetråg verkar vara cup-grejer i magnesium så även om inte de heller ser särskilt roliga ut så var ju det trevligt iaf.


Efter en ordentlig hetvattentvätt, lite skumbad och en skvätt färg så känns prylarna betydligt trevligare att skruva dit.


Kanske lite väl stora spridare för att köra på bensin, Siemens Deka 875cc/min. Ser rätt igenklibbade ut men får en ultraljudstvätt, en genomblåsning med spridartvätt samt nya o-ringar och sen känns de som nya igen.


Hopmonterad och allt klart för att hänga i motorn. September 2016 har inte ens tagit slut. Detta kommer ju gå hur fint som helst!



_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Det gick ganska snabbt att konstatera att befintlig motorhärva från Megasquirt:et lämnade en del övrigt att önska. Dåligt crimpade skarvar utan fuktskydd med kontakter och kabelstumpar som skarvats lite slumpmässigt och sen några varv eltejp runt det hela.



Hela motorhärvan åkte i soptunnan och när ändå motorhärvan snyggades upp så började vi titta på resten av härvan och kunde snart konstatera att det kapats och skarvats rätt friskt genom åren.



Hela elsystemet fick åka ut, när allt annat ändå var löst tog det inte lång stund. Sedan plockades all gammal tejp, alla kapade sladdar och gamla skarvar bort. Drygt jobb att göra men skönt att bli av med alla potentiella felkällor.

Under tiden vi pysslade med elen fick motorn åka in i bilen så all kringutrustning under huven kunde börja passas in.


Med motorn hjälpligt på plats började vi snickra på ny motorhärva. Tycker det var oväntat svårt att få tag i bra prylar i Sverige till rimliga priser. Mycket fick beställas från Kina och leverenstiderna därifrån är ju inte direkt roliga.

_________________
Niclas Eriksson
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Fräckt bygge! Kommer att följas....
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Tack! Det känns ju lite speciellt att gå igenom vad man har gjort så här i efterhand. Har tänkt att det fotats ganska duktigt medan vi håller på, men när man går igenom är ju de flesta foton rätt kassa. Det blir lätt suddigt och vad det egentligen är man har fotat kan man knappt begripa själv. Kul dock att se tillbaka och kunna konstatera vad man faktiskt gjort, det är nog bra för motivationen!


Med motorn i bilen så var det dags att få till resten av motorrummet. Originalfronten fanns inte med så första åtgärden fick bli att kapa lite för att kunna få plats med ombyggda ramben. Som man kan ana i bakgrunden så fick oljefiltret lov att flytta på sig lite om det skulle gå ihop smidigt. Joel (som är bilbyggarkollegan) sitter och passar in fästen för skärmarna så gott det går; halvkul att få till passformen på sladdriga glasfiberdelar.


Med nya ramben på plats så började vi måtta in alla kylarna. Oljekylet hamnade naturligt på sidan framför oljefiltret. Kommer nog ge bra med kylluft och dessutom blev det rätt smidigt med slangarna.


Vattenkylaren vinklades framåt med tanken att vid behov kunna ta upp ett hål i huven och göra kanal hela vägen ut. Provmonterat med lite spännband medan fästen svetsas till.


Hur laddluftkylaren skulle sitta kändes inte helt självklart. Vi funderade rätt länge på om vi borde svetsa om anslutningarna till att hamna på sidan, men orken räckte inte riktigt till och när den sattes helt rakt kändes det som att tryckrören skulle gå att få ihop relativt smidigt. När känslorna väl var omsatta i rör så visade det sig bli helt okej. Kunde kanske varit kortare rördragning men den mindre intelligenta layouten under huven på en 944 turbo gjorde det svårt att få till något som kändes 100%.


Med motorn i visade det sig ganska snart att vänster motorfäste var totalt slut. Tydligen ett modelltypiskt fel och även om det såg ut som vanliga motorkuddar visade det sig att de bara kan tillverkas i en process där tibetanska munkar under strikt fasta långsamt slipar ut den inneboende formen ur ett solitt gummiblock för att sedan fylla det med stoft från mammutbetar. Självklart blir det ganska dyrt, så vi valde den folkligare varianten med vanligt (hårt) fulgummi och en bit alu. Joel körde fram det hela i fräsen och det blev riktigt bra, framför allt stumt så det räcker. Kanske tar det de värsta vibrationerna också vilket ju isf är en trevlig bonus då motorn nu mera saknar balansaxlar.



Motorrummet mer eller mindre klart och så blir det åter igen dags för lite uppmärksamhet till den totala oordningen i resten av bilen...

_________________
Niclas Eriksson
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Kul att läsa och jag diggar kulören.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Fet hydraulisk handbroms. Körts drifting eller rally med bilen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
OneYet skrev:
Kul att läsa och jag diggar kulören.


Tack! Tycker också den är riktigt trevlig. Var kanske den man fastnade för

Magnus Thomé skrev:
Fet hydraulisk handbroms. Körts drifting eller rally med bilen?


Nej, inte vad jag vet iaf. Handbromsen kom med löst men fästena för den var insvetsade av föregående ägare. Vi satte dit den för att se hur det kändes, men den var verkligen i vägen och det kändes lite onödigt att krångla med att dra in bromsledningarna för något vi aldrig kommer använda så kapade faktiskt bort alltihop istället.

_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Motorn klar som sagt men det finns ju fler komponenter i drivlinan som man vill ha lite känsla för vilket skick de är i.

Växellådan läckte olja och såg dessutom hemsk ut. Det var väl visserligen tänkt att inte bry sig så mycket om finish på grejerna, men oljeläckage kan man ju inte åka runt med. Växellådan fick helt enkelt åka ner för att få sig en översyn. Det är en av modellerna med extern oljekylare men skulle tyvärr inte vara utrustad med den för denna (5R) låda vad jag förstår valbara diffbromsen.




Väl nere med lådan kändes det lika bra att slå isär och gå över lager och kolla om något annat behövde översyn. Det blev att byta några lager i lådan, men överlag schysst. Skönt att ha en låda som förhoppningsvis inte kommer strula.



En glad överraskning blev att det visade sig sitta en bromsad diff trots allt. Visserligen var lamellerna totalt slut så förståeligt att det antagits vara en öppen diff. Skulle gissa att någon en gång i tiden kört en längre sträcka på ett reservhjul med mindre omkrets än det andra hjulet och därmed totalt slirat ner lamellerna.


Tyvärr verkar det vara svårt att få tag i lameller till något annat än Turbo S med AOR lådorna idag och dessa lameller är en halv millimeter (tror jag det var) tjockare per styck (två stycken totalt). Låter marginellt men funkar så klart inte. Efter mycket filosoferande kom vi fram till att den bästa lösningen var att ta ner överföringsplattorna (om nu 'transfer plate' översätts så på svenska) en halv millimeter per styck. Efter den operationen gick det att få till korrekt pre-load i diffen och vad jag har förstått är det på grund av att dessa plattor är tunnare i AOR-diffarna som lamellerna är tjockare så allt verkar vara frid och fröjd.


När allt ändå var i småbitar så går det ju utmärkt att passa på med lite pulverlack. Kanske fortfarande inget man lägger ut speglar under för allmän beskådan, men tycker själv det blev riktigt bra och framför allt lättare att hålla rent. Viktigt också att det inte blir för fint, vi måste ju våga använda prylarna till slut också


_________________
Niclas Eriksson
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



👍👍👍

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Långt semesteruppehåll här, men skruvandet har inte stått still. Får uppdatera snabbare om jag någonsin ska komma ikapp.

Senast var växellådan och motorn klar. Efter det började vi kika på bromsarna och hjulupphängningen. Fubar känns som en bra beskrivning och kan bara vara tacksam för att man inte kunnat provköra bilen utan valt att skruva ner allt direkt.

Bromsarna är fyrkolvs Brembo och de mår inte direkt bra. Två av oken sitter dessutom fel så ett bakok sitter fram och ett framok sitter bak (kolvdimensionerna är alltså olika på olika sidor av axlarna). Någon har lackat om dem men inte riktigt orkat bry sig om att prylarna ska fungera framöver, så där kolvarna inte är blästrade har någon varit på dem med rörtång istället. Lacken är någon äcklig sörja som varken tål bromsvätska eller lösningsmedel. När allt är nerplockat så är det en enda av kolvarna vi kan överväga att återanvända, resten är skrot. Det blir alltså minst sagt en helrenovering av bromsarna.



När vi ändå är och river i hjulupphängningen passar vi på att sätta in nya lager. I bak går det smärtfritt men fram blir det lite underligt. Vi beställer samma lager som redan sitter i navet och pressar i. När navet sen ska monteras känns det lite konstigt. Trots helt nya lager blir det oroväckande glappt även när man drar åt betydligt mer än normalt.



Efter en del funderande, massor av mätande och mycket googlande visar det sig att någon bytt ut naven och bärarmarna vid ett tidigare tillfälle. Det kunde väl gått bra om det inte varit så att det bytts utan att samtidigt byta spindeln. Det sitter alltså en spindel från Turbo -86 tillsammans med bärarmar för nya ET:n (lite längre) samt ett nav som antagligen kommit med de nya bärarmarna. Navet har nog monterats för att få de smidigare bromsskivorna så de kan bytas utan att skruva loss navet. Det enda problemet är att de nya naven är gjorda för en grövre spindel så det blir mer än fem millimeters glapp mellan inre lagerbanan och spindeln. Helt livsfarligt om man hade kört med bilen utan att gå igenom detta först

Motivationen blir väl ganska låg just här och när brorsan skaffar ett VR-kit så känns det som att sim-racing kanske är det man ska hålla på med ändå. Det är ju smidigt med reset-knapp

_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Blir segt att lösa framvagnen, men finns ju enkla saker man kan terapi-fixa med under tiden. Bromsoken blästras av och får lite pulverlack. Det blir ju inte direkt show-finish på dem men duger gott för oss. Framför allt tål det lite bromsvätska och annat utan att lacken rinner iväg...


Joel får spendera ett antal timmar vid svarven och sen har vi 16 nya kolvar i rostfritt klara för montage.


Eftersom oken är av en typ med skrapringar var det lite svårt att hitta rätt prylar till dem, men efter lite mailväxling med Zeckhausen Racing så fixar de fram rätt prylar till ett helt okej (Porsche) pris. Rekomenderas verkligen för bromsprylar, verkar ha grym koll, bra service och rimligt pris. Synd bara att det är i USA med dyr frakt.


Ihopmonterar och klart


För att få upp ytterligare lite motivation handlas i samma veva en ABS-enhet från en nyare Boxster, måste vi ändå få tag i nya nav/spindlar till framvagnen kan vi lika gärna satsa på prylar för ABS direkt. Dessutom blir det nya, lite trevligare dämpare runt om. Känns äntligen som man få göra något roligt åt bilen!

_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Parallellt med övrigt fixande har burbygget hållt på, vi hade från början tänkt bocka rör själva, men kom tack och lov på bättre tankar och köpte en färdig byggsats från Finesse istället.
Grym passform och det var krångligt nog även utan att behöva bocka rören också. Tur att ingen fick timlön för jobbet kan man väl säga...


Det börjas så smått med huvudbågen, hur svårt kan det vara? Nya "dörrsidor" har vi hunnit få till här också.


Fortsätter med framsträvorna och lite lurigt var det kanske ändå...


Röret över vindrutan kommer dit, börjar bli svårhanterat nu.


Ska det vara så här mycket rör Priset för färdigmonterade burar var kanske inte så farligt ändå..




Jag provsvetsade lite på en rörstump och konstaterade snabbt att det nog var säkrast om jag lekte med min dator eller något under tiden det svetsades. Tyckte själv att det var helt okej (?) för att vara första gången på en TIG, men nog säkrast att inte öva på just en bur...


Helsvetsning påbörjad på några väl valda ställen.


Börjar bli trångt, men snart är nog alla rör inmåttade.



Efter att allt är urkapat och klart, bra passform. Bara svets kvar!



Fäste för instrumentbrädan, något jag faktiskt vågade mig på att svetsa på egen hand


Svetsa, svetsa och svetsa lite till. Många skarvar blir det i en bur. Tur att Joel gillar o svetsa




_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
En liten shoppingrunda resulterade i stol och bälten.



Det är inte den optimal bilen rent utrymmesmässigt...



Men stolen kom in och det gick faktiskt att få plats i den också. Go känsla!

_________________
Niclas Eriksson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Spännande!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Tack! Det börjar ju bli en bil igen

Lite småpill med att passa in fronten så man iaf slipper de värsta gliporna.


Och sen kom den faktiskt ut ur garaget för egen maskin för första gången på vem vet hur länge. Många år är det nog, men vi har haft den ganska exakt sju månader när denna bild tas. Sjukt vad tid saker tar..


Självklart var en nattlig tur på en öde väg nödvändig
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=ZP_sPZUTs_E [/youtube]

Sen raskt in i garaget igen och på med någon form av splitter. Blev en av de sista sakerna att "bygga" på bilen.


Sen ut med precis allt igen, känns ju lite jobbigt när man precis satt dit det men vill man bli fin osv osv.. Tejpa maskering och tvätta inför lack måste ju vara bland det segaste man kan ägna sig åt. Precis när man tror att allt är okej faller ljuset lite annorlunda och så syns något nytt skräp som bara måste bort



Lite färg, i detta fall en titangrå industrilack, och helt plötsligt ser inredningen hemtrevlig ut. Snart racedags



_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Med insidan klar var det bara att riva av maskeringen och vända på det hela. Sen massor av slipa och ett par liter lösningsmedel och silikontvätt


Mycket att slipa, tvätta och maskera.


Sen var det bara att improvisera en lackbox. Golvet är inte täckt än på bilden men blev papp på det sen också.


Spännande hur det ska bli när färgen torkar, ser lovande ut redan inne i plasthögen


Ser bra ut när maskeringen börjar åka av också, över förväntan för att vara en garagelack utan några speciella ambitioner annat än att det skulle bli fräschare än det var.


Bara att börja montera allt igen, förhoppningsvis sista gången på ett tag!



Rutan limmad och fronten påhängd, lite justeringar kvar att göra, men allt sitter där det ska.



Dörrarna på plats, bara lite smådetaljer som backspeglar o sånt kvar nu


_________________
Niclas Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86, vinterpyssel.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (19741 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande