Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Import av "amatörbyggd bil" | 2 besök senaste veckan (3046 totalt) |
Hej!
Jag har en undran om nån vet om det skulle gå att importera en bil (amatörbyggd t.ex super7 eller AC cobra) Om den står i spanien, så i EU-land alltså. Tänkte om den går registrera i Sverige. En vanlig bil är ju inga problem Men tänkte just för att det är denna typ av bil. Hoppas ni förstår vad jag menar _________________ emil andreasson |
||
Den här tråden är visserligen från 2014, men kanske värd att läsa
http://forum.locostsweden.se/index.p |
||
tyvärr går inte det ,eftersom amatörbyggd finns endast här och i england men med lite olika typbeteckningar.
Dom regler vi har är just dispenser för sverige och inte ett eu reglemente. Fanns en för några år sedan som köpte en importerad cobra ifrån staterna av en handlare i gbg tror jag det var, såg den på en träff här i stan innan regförsök men fick senare reda på att den inte gick att regga som amatörbyggd..sen att den brann upp i ett garage samma vinter kanske säger en del. _________________ Jörgen Bock |
||
Tolkningarna tenderar att ändras över tid ibland men rent formellt så är det möjligt att registrera en importerad bil som amatörbyggt fordon, dock inte med stöd av dess tidigare registrering i ursprungslandet.
Det blir en ny reggning i Sverige genom SFRO och bilen ska uppfylla våra svenska krav på amatörbyggt fordon. Det betyder till exempel att den måste vara byggd av en enskild person, inte företag, vilket många "amatörbyggen" från andra länder stupar på. Oftast behöver bilen också byggas om en del för att klara våra tekniska krav. Men jag har besiktat något eller några sådana byggen genom åren. Ganska ofta resulterar det i att man till stor del bygger en "ny" amatörbyggd bil i Sverige, baserad på grejerna man tagit in. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Fast är det inte samma sak med t.ex. en Seven då det går att köpa alla delar och chassie från en firma i England? Själva amatörbygget är ju då att montera ihop bilen.
Borde väl i praktiken gå att köpa en färdig bil, demontera den, blästra chassiet och ta bort det gamla chassienummret. Bygga ihop ett rullande chassie, göra SFRO1. Bygga klart bilen och sen göra SFRO 2 och sedan regga den. Om man bara är tyst om att man köpte delarna ihopbyggda istället för som en byggsats... Problem uppstår om saker på bilen inte är byggda på ett sätt som SFRO godkänner men då får man ju bygga om dessa saker isf. Vilket ändå kan vara rimligt av säkerhetsskäl. Är karnske ändå vissa saker som behöver förbättras men det går ju mycket fortare att demontera och bygga ihop bilen igen än att tillverka allt från grunden. Är med på att det är lite gråzon att göra på detta sätt, men det tycker jag det är med ett komplett Seven kitt också då man i extremfallet inte behöver tillverka någonting för att bygga en sådan bil? Svaret på om det går att regga en amatörbyggd bil ifrån utlandet i Sverige måste ändå vara ja? Men med reservation att du behöver demontera bilen ner till rullande chassie och eventuellt bygga om saker som inte uppfyller SFROs krav? _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Visst kan man se det så, gör man det sättet du beskriver så modifierar och justerar man normalt sett bygget också (jag har inte sett en enda person som köpt ett "färdigt" amatörbygge och inte velat ändra något) och då blir det ju som att bygga en egen bil.
Kompletta kit där "allt" följer med räknas formellt sett inte som amatörbyggt fordon. Det finns krav på att byggaren själv ska skaffa vitala komponenter och anpassa bygget efter det. Men det är samma sak där, jag har inte besiktat ett enda kit-baserat bygge där man inte behövt eller velat justera saker. "Kompletta kit" marknadsförs som att de bara är att skruva ihop men verkligheten brukar vara en annan. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Reggning som amatörbygge är till för bygge gjort av dig som amatör. Riva ner en 2-11 och använda den som utgångspunkt (råmaterial) för ett bygge efter eget huvud är nog inte så intressant. Bättre att skaffa släp och använda den som tänkt istället. |
||
Allmänt banåkaforum Import av "amatörbyggd bil" | 2 besök senaste veckan (3046 totalt) |